AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Dette er en bekymring for meg, skal prøve å fatte med kort og tydelig: Kjæresten min har en jobb som krever sikkerhetsklarering hemmelig. Vi planlegger å bli samboere i løpet av dette året. Det betyr at jeg vil bli en såkalt nærstående som må sjekkes for at han skal få beholde sin sikkerhetsklarering. Problemet, bekymringen min, er at jeg for flere år siden(7 år siden) rotet meg borti noe veldig dumt. Hadde et forhold til en gift mann, og det ble veldig emosjonelt og konfliktfylt. Endte med at jeg i sinne avslørte utroskapen hans overfor kona. Han svarte med å anmelde meg for voldtekt (!). Jeg gikk til motanmeldelse og anmeldte ham for falsk anmeldelse. Det hele endte med at begge våre anmeldelser ble henlagt etter bevisets stilling. I tillegg har jeg en fartsbot, fra ca. 4-5 år siden. Da lurer jeg på: Kan min fortid ødelegge for kjæresten min sitt jobbforhold? At han pga. meg ikke får sikkerhetsklarering? Jeg har en jobb som krever rent rulleblad, som jeg jo har fordi anmeldelser som henlegges ikke vil komme frem på dette. Men, har lest og forstått det slik at når man sikkerhetsklareres skal ALT frem og sjekkes, uansett om man var uskyldig anmeldt eller ei. Kjæresten min elsker jobben sin, og jeg vil ikke ødelegge for han. Noen som vet om min fortid kan ødelegge for sikkerhetsklareringen hans eller ikke? Anonymkode: d8a21...f08
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Hvis ikke det var du som spurte om dette tidligere så var det noen andre med med eller mindre nøyaktig samme problemstilling. Foreslår at du leser gjennom den tråden først. Anonymkode: c31d2...bc3 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Vi husker alle din forrige tråd. Du fikk en haug av svar der, hvorav majoriteten oppfordrer deg til å være ærlig med kjæresten din og diskutere saken med ham og eventuelt med hans sjef. Anonymkode: f13c1...4f5 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Her var det mye surr som garantert hadde påvirket din egen sikkerhetsklarering hvis det var det som var aktuelt. Selv om ikke det er spørsmålet ditt, ville jeg som den nye mannen i ditt liv stukket hals over hode! Du virker ikke være helt i vater, så en eller annen gang vil han trolig få problemer med sikkerhetsklareringen, selv om dette du spør om sikkert ville gått greit for denne gang. Anonymkode: 9f1c5...3f4 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Svaret blir som forrige gang: Ja, det kan påvirke klareringen hans at du ikke er ærlig! Anonymkode: f7e83...521 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 Nå ser jeg at ts i denne tråden ikke fortalte at hun har holdt dette hemmelig for kjæresten. Det stiller seg selvsagt helt annerledes og han vil ikke bli klarert som nevnt over. Med det sagt, vil han trolig revurdere samboerskap når han får høre om denne "bitchy" hemmeligheten, så du er nok litt "stucked". Anonymkode: 9f1c5...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ser jeg at ts i denne tråden ikke fortalte at hun har holdt dette hemmelig for kjæresten. Det stiller seg selvsagt helt annerledes og han vil ikke bli klarert som nevnt over. Med det sagt, vil han trolig revurdere samboerskap når han får høre om denne "bitchy" hemmeligheten, så du er nok litt "stucked". Anonymkode: 9f1c5...3f4 Det er vel mulig å forklare til arbeidsgiver direkte uten å gå via kjæresten? Anonymkode: d8a21...f08
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye surr som garantert hadde påvirket din egen sikkerhetsklarering hvis det var det som var aktuelt. Selv om ikke det er spørsmålet ditt, ville jeg som den nye mannen i ditt liv stukket hals over hode! Du virker ikke være helt i vater, så en eller annen gang vil han trolig få problemer med sikkerhetsklareringen, selv om dette du spør om sikkert ville gått greit for denne gang. Anonymkode: 9f1c5...3f4 Jeg er ikk helt i vater? Er i fast jobb hvor jeg trenger rent rulleblad, har et stabilt liv og eier egen bolig, har barn. Går helt fint i min hverdag, takk. Men du mener at dette fra fortiden kan gjøre at kjæresten ikke får sikkerhetsklarering? Anonymkode: d8a21...f08 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 Det kan få konsekvenser for sikkerhetsklareringen. Anonymkode: fc99f...c08 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan få konsekvenser for sikkerhetsklareringen. Anonymkode: fc99f...c08 Som f.eks.? At han ikke får den? Anonymkode: d8a21...f08
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som f.eks.? At han ikke får den? Anonymkode: d8a21...f08 Ja, avhengig av omstendighetene. Anonymkode: fc99f...c08
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som f.eks.? At han ikke får den? Anonymkode: d8a21...f08 Han må i så fall orienteres om dette så han får mulighet til å svare ærlig og komme opplysningene i forkjøpet. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikk helt i vater? Er i fast jobb hvor jeg trenger rent rulleblad, har et stabilt liv og eier egen bolig, har barn. Går helt fint i min hverdag, takk. Men du mener at dette fra fortiden kan gjøre at kjæresten ikke får sikkerhetsklarering? Anonymkode: d8a21...f08 Å varsle kona om utroskap som du selv er en del av, vil jeg si ikke er gjort av en i vater. Anonymkode: 9f1c5...3f4 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Han må i så fall orienteres om dette så han får mulighet til å svare ærlig og komme opplysningene i forkjøpet. Å varsle kona om utroskap som du selv er en del av, vil jeg si ikke er gjort av en i vater. Anonymkode: 9f1c5...3f4 Første setning her er et viktig poeng. Det vil definitivt komme spørsmål om disse tingene du nevner og hva han svarer vil være avgjørende for hvordan de vil vektlegge det mtp problematikken. Slik jeg ser det har du to valg, enten må du la vær å bli samboer med ham ellers må du fortelle sannheten. Anonymkode: f13c1...4f5 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første setning her er et viktig poeng. Det vil definitivt komme spørsmål om disse tingene du nevner og hva han svarer vil være avgjørende for hvordan de vil vektlegge det mtp problematikken. Slik jeg ser det har du to valg, enten må du la vær å bli samboer med ham ellers må du fortelle sannheten. Anonymkode: f13c1...4f5 Men er det ikke en tredje mulighet ; at jeg får en såkalt sikkerhetssamtale med arbeidsgiver og forklarer omstendighetene direkte? Anonymkode: d8a21...f08
Druid Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke en tredje mulighet ; at jeg får en såkalt sikkerhetssamtale med arbeidsgiver og forklarer omstendighetene direkte? Anonymkode: d8a21...f08 Nei. Tenk igjennom: hvorfor ber man om sikkerhetsklarering? Hva man leter etter, er informasjon som kan føre til at han, eller tilknyttede, har delt lojalitet. Denne hemmeligheten gjør deg til et angrepspunkt. Jeg er ikke enig i at dette kan få betydning for sikkerhetsklareringen hans, hvis ikke den er blitt mye mer omfattende enn den var når jeg ble sertifisert. Men i forhold til årsaken til klareringen burde det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, Druid skrev: Nei. Tenk igjennom: hvorfor ber man om sikkerhetsklarering? Hva man leter etter, er informasjon som kan føre til at han, eller tilknyttede, har delt lojalitet. Denne hemmeligheten gjør deg til et angrepspunkt. Jeg er ikke enig i at dette kan få betydning for sikkerhetsklareringen hans, hvis ikke den er blitt mye mer omfattende enn den var når jeg ble sertifisert. Men i forhold til årsaken til klareringen burde det. Hva mener du egentlig her? At han ikke burde få sikkerhetsklarering pga. meg? Anonymkode: d8a21...f08
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du egentlig her? At han ikke burde få sikkerhetsklarering pga. meg? Anonymkode: d8a21...f08 Pga jobb i kongsberg kjenner jeg flere som har måttet gjennom sikkerhetsklarering og hovedsaklig er ikke sikkerhetsklareringen opptatt av hvorvidt du har et rulleblad. For hans del kan det være relevant, men det viktigste i en sikkerhetsklareringsprosess er at alle opplysningene kan innhentes (dette fører til at folk med familie/ektefelle fra andre land ofte blir avvist da NSM ikke kan kontrollere opplysningene). Selvsagt må alle ting som det blir spurt om besvares ærlig og uten å holde noe tilbake, blir noe informasjon holdt unna i klareringsprosessen er det grunnlag for å avvise søknaden. Andre ting de er opptatt av er gjeld, hvorvidt du har noen gjeld eller andre pressmidler som kan brukes mot personen som skal klareres (lån i en norsk bank er ikke et problem, skylder du penger til en russisk lånehai har du nok ett). Om du vil se hva det er NSM kontrollerer kan du se på personopplysningsskjema som leveres inn når sikkerhetsklarering søkes, dette er utgangspunktet for klareringsprosessen: https://nsm.no/getfile.php/131443-1587036648/Skjemaer/pob-for-sikkerhetsklarering---25.-juni-2019---v-1.3.pdf De eneste tilfellene jeg har hørt om hvor folk mister sikkerhetsklarering har vært når de har innledet forhold med noen med utenlandsk familie, i dette tilfelle hadde personen dog klarering strengt hemmelig (jobbet med våpensystemer). Anonymkode: a533a...b57
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Kan gå bra. Gikk lang tid før Wara fikk vite om samboers kriminelle fortid, og han var justisminister. Sikkert annerledes siden han var folkevalgt, men likevel. Anonymkode: 49f91...85f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 Hvis han ikke oppgir forhold som kommer fram ved en personkontroll av deg, vil han bli innkalt til en sikkerhetssamtale. Du har ikke plikt til å opplyse ham om ting i ditt liv og klareringsmyndigheten kan heller ikke opplyse ham om forhold som gjelder deg. Det de vil gjøre i denne sikkerhetssamtalen er å prøve og finne ut om han var klar over disse forholdene, men unnlot å oppgi dem i personopplysningsblanketten. Jeg vil råde deg på det sterkeste til å fortelle ham om disse tingene. sannsynligvis vil det ikke påvirke klareringen hans i og med at sakene er henlagt. Anonymkode: afeb0...30e 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #20 Skrevet 30. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis han ikke oppgir forhold som kommer fram ved en personkontroll av deg, vil han bli innkalt til en sikkerhetssamtale. Du har ikke plikt til å opplyse ham om ting i ditt liv og klareringsmyndigheten kan heller ikke opplyse ham om forhold som gjelder deg. Det de vil gjøre i denne sikkerhetssamtalen er å prøve og finne ut om han var klar over disse forholdene, men unnlot å oppgi dem i personopplysningsblanketten. Jeg vil råde deg på det sterkeste til å fortelle ham om disse tingene. sannsynligvis vil det ikke påvirke klareringen hans i og med at sakene er henlagt. Anonymkode: afeb0...30e Her sier du jo at om jeg ikke oppgir dette, så vil han bli konfrontert med det i en sikkerhetssamtale. du sier de ikke kan opplyse han om forhold som gjelder meg, men sier jo i neste setning at jo, det gjør de likevel.... Anonymkode: d8a21...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå