Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg har skrevet litt her i det siste, for er så mange ting jeg er så usikker på angående graviditet osv. 

Om alt går som ønsket(dette er jo ikke noe selvfølge), blir jeg gravid neste april. Jeg er ferdig med masteroppgaven i mai neste år og har allerede fått jobb til etter studiene. Er en jobb hvor jeg har hatt sommerjobb de siste 4 årene og kjenner miljøet godt. Hvis alt går etter planen vil jeg da ha termin ca 6-7 mnd etter fastsettelse. Vet jeg ikke skal tenke på det, men blir ikke dette tatt utrolig dårlig imot av jobben? Jeg kjenner godt han som ansetter og han er en veldig hyggelig mann, jeg har vurdert å snakke med han nå om at jeg tenker å bli gravid neste år og føler jeg har vist min lojalitet til firmaet mtp sommerjobb de siste årene. Har en kjæreste som blir ferdig å studere 1,5 år etter jeg er ferdig, så jeg ønsker gjerne å være hjemme med barnet lenge etter fødsel, ca 1,5 år.

Også, hvordan gjorde dere det som har mann som fortsatt studerer (et svært krevende, både i tid og innsats) da dere fikk barn? Tusen takk for hjelp :) 

Anonymkode: 2b09f...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen min reagerte med "Gratulerer, så hyggelig". Håper din sjef også gjør det, ville uansett aldri involvert eller informert jobb om familieplanlegging (og det er jo uansett ikke sikkert at det blir baby så fort, for min del tok det litt lenger tid enn planlagt).

Lykke til :)

Anonymkode: bad2c...9e4

• Liker 3
Skrevet

Det går helt sikkert fint. Men pass på at du rekker å opparbeide deg rett til foreldrepenger, kjedelig å bare få engangsstønad. 

Anonymkode: f9a8f...a32

• Liker 4
Skrevet

Ikke si i fra på forhånd, da blir du en ressurs de ikke regner med, og det kan slå uheldig ut. Du risikerer også at det tar årevis før du faktisk blir gravid samtidig som du får dårligere vilkår på jobb fordi de regner med at du forsvinner snart. Det kan også være lurt å vente til du faktisk er ferdig med master. Jeg fikk barn i fjor, studerte fulltid og jobbet deltid, og måtte bare droppe studiene fordi jeg fikk ekstrem svangerskapskvalme. Det er kort tid å utsette graviditet fra april til juni for å være sikker på at du rekker å bli ferdig med master og får et så godt resultat som mulig. 

Sjefen din vet at når de ansetter unge, nyutdannede kvinner er dette noe de risikerer. At dette er en potensiell mulighet er mer enn nok. Du trenger virkelig ikke vise noe mer solidaritet enn det.

Anonymkode: f7bb3...188

• Liker 6
Skrevet

Ikke bli gravid før du har begynt å jobbe!

- Du kan få plager som gjør at du ikke klarer studier/jobb.

- Du bør ha opparbeidet deg sykepengerettigheter i tilfelle du blir dårlig. 

- Du må opparbeide deg rett til foreldrepenger gjennom jobb/sykepenger. 

• Liker 7
Skrevet

Takk for svar dere!

anonymbruker kl 10:16. Jeg er selv ikke student og kommer til å ha jobbet 6-7mnd i fulltidsjobb med ca 600 000kr inntekt per år når baby kommer, men min kjæreste(barnefar) er student og er ferdig med studiene ett år etter baby er født. Tror du det skal gå fint for han å studere et krevende studie fra baby er 0 til 1 år? 

Er helt klar over at ting kan ta myye lenger tid, men vil gjerne ha en plan dersom ting skulle gå fortere enn forventet :)

Skrevet

Jeg ville ventet med å prøve til du faktisk er i jobb, som andre sier er det en del rettigheter som ikke slår inn før du faktisk har jobbet et par måneder. Og noen blir sykemeldt fra veldig tidlig i graviditeten, det er veldig kjipt hvis du da ikke har rett på sykepenger 

• Liker 2
Skrevet

TS her! Har jo kommet nye regler fra Lånekassen fra nå av, som sier : "Hvis du får barn innen sju måneder etter at du har fullført en grad i høyere utdanning eller en utdanning på fagskole, kan du fortsatt få foreldrestipend."
Jeg tenker da at dette med opparbeidet rett ikke er like viktig lenger. Selv om jeg selvfølgelig vil få et større beløp hver mnd hvis jeg har vært i jobb fra før.

• Liker 1
Skrevet

Enig med alle over. Å drøye 3-6 mnd med å prøve koster langt mindre enn det potensielt smaker. Spesielt med tanke på sykepengerettigheter, der kan ikke Lånekassen hjelpe deg. 

Anonymkode: b1af9...c5d

• Liker 1
Skrevet

Selv om du får foreldrepenger, hjelper jo ikke det deg om det du trenger er sykepenger. Og det hjelper deg heller ikke så mye om du ikke får levert masteroppgaven din eller du får et mye dårligere resultat pga. sykdom. Vanligvis synes jeg ikke folk skal være redde for å bli gravid under studier, men det er såååååå kort tid igjen og en helt reell risiko at du ødelegger alt. Du taper ingenting på å vente til du er helt ferdig med master, men du taper potensielt MYE på å ikke vente. 

Anonymkode: f7bb3...188

• Liker 2
Skrevet

TS igjen! Ja, kan si meg enig i dette! Tusen takk for gode innspill dere, mye å sette seg inn i :) Da blir det nok å vente littegrann så jeg er sikret! 

• Liker 1
Skrevet

Vær også klar over at det ikke er sikkert far får utsette sin permisjon pga studier og dermed må han enten ta pause eller dere mister de 15/19 ukene.... 

Skrevet

Jeg ville ikke fortalt sjefen om familieplaner (det er noe man regner med kan skje når man ansetter folk i en viss alder). Du vet ikke hvor lang tid det kommer til å ta å bli gravid (opp til et år regnes som normalt, selv om det kan gå mye raskere). Du vet ikke om du kommer til å være i stand til å jobbe gjennom graviditeten. Og før du er forbi uke 10-12 eller så vet du heller ikke om en påbegynt graviditet sannsynligvis ender i et barn - det er vanlig nok å miste tidlig i graviditeten at ca halvparten av alle par opplever det en gang i løpet av sin fruktbarhets-karriere. Så vent med å ta det opp med sjefen til du faktisk er gravid og et lite stykke på vei. Du oppnår ingenting med å si fra tidlig at dere tenker på å prøve, enn at du blir tatt mindre seriøst på jobben i mellomtiden fordi folk regner med at du snart forsvinner. I tillegg er det lurt å ha rett på både foreldrepenger og ikke minst sykepenger, som flere påpeker her. 

Ellers enig i det andre skriver - de fleste blir dårligst i første trimester, og jeg ville ikke risikert innspurten på master for å begynne prøvingen noen måneder tidligere. Om du blir gravid i april blir det termin i januar, vær obs på at du da ikke kommer til å ha rett på barnehageplass før august året barnet blir født de fleste steder. Har dere råd til mange måneder ulønnet permisjon mens mannen studerer? Har dere satt dere inn i om han kan ta pappapermisjon under studiene (eller utsette den til seinere)? Du sier ikke noe om hvor gammel du er, men med mindre dere er oppe i trettiåra og har dårlig tid, høres det ut som om du taper veldig lite og vinner mye på å vente i alle fall noen måneder.

Anonymkode: b58ee...ff3

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, LilleMy1989 said:

Vær også klar over at det ikke er sikkert far får utsette sin permisjon pga studier og dermed må han enten ta pause eller dere mister de 15/19 ukene.... 

Når far er student (uten opptjente foreldrepenger) og mor har rett på foreldrepenger, får hun overta hele permisjonen.

Anonymkode: bad2c...9e4

• Liker 1
Skrevet (endret)

x

Endret av Kosepose
Skrevet
4 minutter siden, Kosepose skrev:

Ts igjen,

ja var det jeg også tenke med foreldrepenger. Han har ikke inntekt og jeg tenker da å vente til jeg har jobbet i noen mnd før jeg blir gravid, så kan jeg ta over hans uker. 

Det skal veldig mye til for å få fars permisjon. Så lenge han har tjent over 50.000kr de 6 siste månedene før du føder, så skal han ta ukene sine. 

Hvorfor planlegge alt så innmari langt frem? Du burde få deg jobb først, være ferdig med prøvetiden, og så begynne å prøve å få barn. 

Anonymkode: 29913...bcd

Skrevet

Jeg har som sagt kontrakt på jobb. Det er personlig hvorfor jeg ønsker å planlegge og hvorfor jeg stresser med det :) skulle helst ønske jeg ikke trengte å stresse med det.

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt fra på jobb. Det er dessuten urealistisk å fastsette når du kommer til å bli gravid, senk de forventningene og planleggingen heftig så du ikke blir skuffet. Ville bare startet prøvingen når det passer og varsle sjefen når spiren faktisk sitter😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...