AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Hei. jeg ble permittert 100% tidligere i år pga Coronakrisen, og er fortsatt permittert. Jeg søkte gjenopptak av dagpenger ettersom jeg hadde gått på dagpenger senere i 2019 mellom jobber. Jeg fikk den vanlige 62,4% sats. Ser at andre har fått 80% sats på lønn opp til 300.000, og 62,4% deretter. Andre har fått utbetalt mer enn meg. Når jeg spør NAV sier de at jeg fikk den lavere satsen fordi jeg søkte gjenopptak av dagpenger, jeg sendte ikke inn en ny søknad. Virker ikke som en saklig grunn til å betale meg mindre. Hva tenker folk? Noen som har erfaring med dette? Jeg er medlem i fagforening men usikker på om de tar opp sak med NAV: Takk for hjelpen! :) Anonymkode: 10c38...36b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 For å komme under nye regler, må man søke med nye tall. Du kunne bedt om ny beregning da du søkte om gjenopptak, synd for deg at du ikke gjorde det. Fra https://lovdata.no/nav/rundskriv/r04-00#ref/lov/1997-02-28-19/§4-16 https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap4/§4-16 1. Gjenopptak av stønad – § 4-16 første ledd En påbegynt stønadsperiode som er avbrutt av en periode uten rett til stønad, kan på visse vilkår gjenopptas. Ved gjenopptak av en påbegynt dagpengeperiode, blir stønadsperioden videreført uten ny prøving av kravet til minsteinntekt og uten avtjening av ny ventetid. Som hovedregel fastsettes heller ikke dagpengegrunnlaget og den vanlige arbeidstiden på nytt. Det foretas ingen endringer i dato for innvilgning av dagpengeperioden, eller registrert forbruk av stønadsperioden. Stønadsmottakeren fortsetter på «gammelt» vedtak med det registrerte forbruk, inntil vedtaksperioden på 26, 52 eller 104 uker løper ut. Når vilkårene for gjenopptak av en tidligere stønadsperiode er oppfylt, avskjærer det muligheten til å få innvilget en helt ny dagpengeperiode. Dette følger direkte av ordlyden i lovbestemmelsen og av fast praksis. Dersom dagpengeperioden var avbrutt under avtjening av forlenget ventetid eller tidsbegrenset bortfall, videreføres også sanksjonen – som derfor skal løpe videre til den er fullt avtjent. Anonymkode: ee30a...fd7
Missknuckles Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Takk for svar. Fint å vite lovhjemmel selv om jeg er fortsatt ikke enig i at det er rettferdig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå