SCW Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Hei, eks-kona var besatt av å lese. Kunne sitte mange timer for dag, mange dager i uken. Leste stort sett de samme gamle krim og fantasy-bøkene om og om igjen. Svært sjeldent noe nytt. Nå har jeg funnet ei som syr. Syntes de første par årene at det var en fantastisk hobby, da hun elsket det og dyktigheten gjorde at hun lagde både egne klær og tilbehør som vesker o.l. Flere andre håndtverk hun behersker også, men syingen står i sentrum. I det siste har jeg tenkt mye på dette. Ikke det at lesing og sying var de største problemene i disse forholdene, men disse alttoppslukende hobbyene kom i fokus når jeg så at annet i hjemmet ble neglisjert. Er disse hobbyene sammenlignbart med gaming og andre ting vi tradisjonellt ser på som avhengighetsskapende? Hvor går grensen for at hobbyen kan ansees som usunn? Hvordan sette sunne begrensninger? Hvordan få syerska til å se at hun neglisjerer andre ting, eller at mangel på "kjedsomhet" begrenser hennes evne til initiativ, spontanitet og kreativitet på andre områder i livet? 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Jeg skal aldri slutte å drive med det jeg liker igjen. Min kjæreste og jeg har en ting felles. Å.gå tur i skog og fjell. Men han har absolutt ikke noen andre hobbyer. Jeg har hundene, syr, hage osv. Bruker masse tid på det og skal aldri aldri slutte å gjøre dwt jeg liker da jeg gjorde det tidligere. Synes gaming for voksne er rart... Anonymkode: 06bd9...b27 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Går der ut over eventuelle barn? Gjer du alt av husarbeid eller er det nokolunde likt fordelt? Gjer de aldri noko ilag? Om det gåt ut over barn, du må ta ein urimeleg stor del av husarbeidet eller de sjelden gjer noko ilag, då er eg enig i at det er eit problem. Viss det berre er at du kjedar deg og vil at ho skal underholde deg så... Anonymkode: f61b3...872 17
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal aldri slutte å drive med det jeg liker igjen. Min kjæreste og jeg har en ting felles. Å.gå tur i skog og fjell. Men han har absolutt ikke noen andre hobbyer. Jeg har hundene, syr, hage osv. Bruker masse tid på det og skal aldri aldri slutte å gjøre dwt jeg liker da jeg gjorde det tidligere. Synes gaming for voksne er rart... Anonymkode: 06bd9...b27 Er fint om du da også forklarer hvorfor du syns det er rart. Anonymkode: 790fd...1ff 7
ItchyBitchySpider Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, SCW skrev: Hei, eks-kona var besatt av å lese. Kunne sitte mange timer for dag, mange dager i uken. Leste stort sett de samme gamle krim og fantasy-bøkene om og om igjen. Svært sjeldent noe nytt. Nå har jeg funnet ei som syr. Syntes de første par årene at det var en fantastisk hobby, da hun elsket det og dyktigheten gjorde at hun lagde både egne klær og tilbehør som vesker o.l. Flere andre håndtverk hun behersker også, men syingen står i sentrum. I det siste har jeg tenkt mye på dette. Ikke det at lesing og sying var de største problemene i disse forholdene, men disse alttoppslukende hobbyene kom i fokus når jeg så at annet i hjemmet ble neglisjert. Er disse hobbyene sammenlignbart med gaming og andre ting vi tradisjonellt ser på som avhengighetsskapende? Hvor går grensen for at hobbyen kan ansees som usunn? Hvordan sette sunne begrensninger? Hvordan få syerska til å se at hun neglisjerer andre ting, eller at mangel på "kjedsomhet" begrenser hennes evne til initiativ, spontanitet og kreativitet på andre områder i livet? Neglisjerer annet i hjemmet? Mener du da at husarbeid er kun kvinnearbeid, eller er det slik at du må stå for nesten 100 % eller en uforholdsmessig del av det? Er det det første, får du ingen sympati herfra. 14
SCW Skrevet 29. september 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2020 35 minutter siden, ItchyBitchySpider said: Neglisjerer annet i hjemmet? Mener du da at husarbeid er kun kvinnearbeid, eller er det slik at du må stå for nesten 100 % eller en uforholdsmessig del av det? Er det det første, får du ingen sympati herfra. Herregud - hør på deg selv... Situasjonen er beskrevet ovenfor. Vennligst diskuter det som står - uten paranoide og sinnsyke teorier om hva som "egentlig" ligger bak. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, SCW said: Herregud - hør på deg selv... Situasjonen er beskrevet ovenfor. Vennligst diskuter det som står - uten paranoide og sinnsyke teorier om hva som "egentlig" ligger bak. Synes da det var helt legitime spørsmål hun kom med. Anonymkode: 08000...3e1 20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 44 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Neglisjerer annet i hjemmet? Mener du da at husarbeid er kun kvinnearbeid, eller er det slik at du må stå for nesten 100 % eller en uforholdsmessig del av det? Er det det første, får du ingen sympati herfra. 4 minutter siden, SCW skrev: Herregud - hør på deg selv... Situasjonen er beskrevet ovenfor. Vennligst diskuter det som står - uten paranoide og sinnsyke teorier om hva som "egentlig" ligger bak. Det er et betimelig spørsmål, for it i fra det som står var det du første jeg tenkte, her er en gubbe som står og ser på husarbeidet og venter på at dama skal gjøre det mens han blir sur fordi han ikke synes det er shina nok - det er det det høres ut som. Anonymkode: 40581...9d8 16
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Synes da det var helt legitime spørsmål hun kom med. Anonymkode: 08000...3e1 Men siste setning avslører en antakelse som kanskje ikke var helt saklig. Men ja, var jo greie spørsmål. Anonymkode: 77f23...edd
Gjest Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes gaming for voksne er rart... Det er jo fordi du ikke er oppvokst med det. Jeg synes det å sy er rart, fordi jeg aldri er oppvokst med det.
GammelKaktus Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Hehe, skal du sette disse "sunne begrensningene" da? Kanskje problemet er deg og ikke disse damene som har andre hobbyer enn deg og stelle hus og hjem... 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men siste setning avslører en antakelse som kanskje ikke var helt saklig. Men ja, var jo greie spørsmål. Anonymkode: 77f23...edd Ehm, siste setning var hennes egen mening om et av svaralternativene. Hun sa tross alt "hvis". Anonymkode: 40581...9d8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Har du ingen interesser selv? Sitter du og ser på henne sy...? Anonymkode: 8ecf4...f7f 8
SCW Skrevet 29. september 2020 Forfatter #14 Skrevet 29. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er et betimelig spørsmål, for it i fra det som står var det du første jeg tenkte, her er en gubbe som står og ser på husarbeidet og venter på at dama skal gjøre det mens han blir sur fordi han ikke synes det er shina nok - det er det det høres ut som. Anonymkode: 40581...9d8 Da synes jeg du skal tenke deg om på nytt og kanskje se på om dine førsteantagelser "litt for ofte" er noe for pessimististe/negative. Vi har et uttrykk som heter "tvilen til gode", og ønsker man en produktiv diskusjon så spør man før man skyter. Jeg ønsker en produktiv diskusjon om hobbyer som tar mye tid og fokus. Et spørsmål som "Mener du da at husarbeid er kun kvinnearbeid?" er IKKE INNAFOR i forhold til det jeg har skrevet i innlegget. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 I et forsøk på å komme tilbake til saken: ja, jeg synes dette kan sidestilles med gaming. Gaming er helt i orden dersom det ikke tar overhånd, i likhet med andre hobbyer. Hvis syingen er så altoppslukende at hun sitter oppe halve natten, ikke tar seg tid til barn, ikke gjør husarbeid osv, så er jo det et problem på lik linje om det var gaming hun drev med. Men gaming er lilsom en vedtatt bomseaktivitet, så det er lettere å slå ned på, spesielt i et kvinneforum. Anonymkode: 77f23...edd 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 2 hours ago, SCW said: I det siste har jeg tenkt mye på dette. Ikke det at lesing og sying var de største problemene i disse forholdene, men disse alttoppslukende hobbyene kom i fokus når jeg så at annet i hjemmet ble neglisjert. Hva annet ble neglisjert? Anonymkode: 08000...3e1 4
Gjest Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men gaming er lilsom en vedtatt bomseaktivitet, så det er lettere å slå ned på, spesielt i et kvinneforum. Helt til de faktisk prøver spill med fantastiske historier eller spennende gameplay selv og blir mer hekta enn vi som er vant med gaming helt fra barndommen av 🤣
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, Perseus said: Helt til de faktisk prøver spill med fantastiske historier eller spennende gameplay selv og blir mer hekta enn vi som er vant med gaming helt fra barndommen av 🤣 Eller blir hekta på candy crush... Anonymkode: 77f23...edd 1
Gjest Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller blir hekta på candy crush... Anonymkode: 77f23...edd Fascinerende at folk som skal hate på gaming presterer å bli hekta på noe så elendig.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #20 Skrevet 29. september 2020 Hva med trening? Se fotball på tv? Det er sunt å ha sine egne interesser. Du må nesten si hva du mener med "neglisjerer alt annet". Det er null problem å drive med sine egne ting noen timer hver dag, så lenge man ikke lar det gå ut over barna, eller ikke tar sin del av husarbeidet, eller aldri har tid til partneren. Jeg elsker å lese. Jeg trener også en god del. Alt det skjer på kvelden, etter at ungene er i seng. Jeg tar min del av husarbeidet, og passer på at jeg og mannen har en times god tid sammen hver dag. Resten av tiden bruker jeg som JEG vil. Som regel med en bok, eller med å trene. Så gjør mannen på sine ting. Han liker se på tv-serier, så det bruker han mye tid på. Vi gjør 50/50 av husarbeidet, men det er ingen som bestemmer at NÅ skal DU vaske gulvet, NÅ skal du gjøre sånt og slik. Ja, barnehagesekken må pakkes før neste dag, men JEG bestemmer når jeg gjør det. Anonymkode: 022e2...1b0 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå