AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Er det sånn det er å være guttemamma? Er alle sønner dømt til å bli gamere? Anonymkode: b4d4e...32e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Sønnen min spiller mye, men kan gjøre andre ting også. Han liker godt å tegne, lage mat ol. Men spilling dominerer for tiden. Han spiller fotball 3 ganger i uken, så han er aktiv 🙂 Anonymkode: 7737e...334
GammelKaktus Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Er jo ikke alle som gamer, men ja det er en interesse som er veldig populær nå kanskje mer utbredt hos gutter enn hos jenter. Men guttungen har to jenter i klassen som og gamer. Jeg spiller og 😄
Sinte-my Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Har en åtteåring som spiller litt på skjerm. Han trener taekwondo to gang i uka. Glad i brettspill, elsker å sparkesykle, og leker fortsatt masse han oppfordres på det sterkeste til å leke så mye som mulig. Han er mye ute med hunden vår sammen med venner. Heldigvis er guttene i klassen til sønnen min snar å leke ute fremfor foran en skjerm.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Gutten min på 8 år spiller ikke noe særlig. Han tegner, leker med biler/action figurer/rollelek, perler, leker med play doh. Sykler og hopper på trampoline. Anonymkode: ab972...816 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 Gutten min på 9 velger alltid spilling når han får lov, men har ikke noe problem med å finne på noe når han ikke får lov. Når han er med venner går det fortsatt mye i rollelek. Ellers bygger han en del med diverse, både alene og med venner (kulebane, magformers, plus plus). Og leker ute, på lekeplass eller farter rundt på sykkel, går på rulleskøyter osv. Nå for tiden er dessuten snekring veldig populært, da han har fått eget verktøysett og noen planker vi hadde liggende. Men ja, alle guttene i klassen hans spiller så mye de får lov til (noe som er veldig varierende, noen gjør ikke annet), så jeg tror de som ikke liker det er unntakene. Anonymkode: 37639...b3c
Supermammsen75 Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn det er å være guttemamma? Er alle sønner dømt til å bli gamere? Anonymkode: b4d4e...32e Er vel litt opp til deg også det. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 5 minutter siden, Supermammsen75 skrev: Er vel litt opp til deg også det. Helt enig, det er jo veldig opp til foreldrene hvorvidt en åtteåring spiller mye eller lite. Jeg har selv en åtteåring, som elsker dataspill og sikkert gjerne kunne spilt i timesvis hver dag hvis han fikk lov. Men han får kun spille én time på lørdager og én time på søndager, utenom det må han finne på andre ting. Han går på turn to dager i uka, tennis en dag i uka, spiller piano, bygger Lego, tegner, vi spiller brettspill osv, og han er også mye ute og leker med kamerater (spiller med ball, sykler osv). Det er heller ingen av klassekameratene hans som får liv til å bare sitte inne og spille- når de er såpass små er det jo lett for oss foreldre å bestemme hva de får lov til og ikke. Anonymkode: 76b4f...d0c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 Jeg har en på 7,5 år. Her går det mest i PlayStation, fotball, utelek. Ingenting rollelek eller lek med leker. Jeg tror jenter er mye flinkere til det Anonymkode: c285d...582
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 Har en på 10 år. Bruker flere timer daglig på fotball. Innendørs blir det en del skjerm (gaming,ipad,tv) Er selv veldig int.i fotball, så vi bruker mye tid på denne interessen sammen. Det hender de gjør andre ting utendørs som boksen går, basket osv. Ellers er vi mye ut på tur i by og mark. Men han har ingen interesser utenom dette. Helt greit for meg, det viktigste er at han holder seg aktiv. Anonymkode: d16cf...31e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har en på 7,5 år. Her går det mest i PlayStation, fotball, utelek. Ingenting rollelek eller lek med leker. Jeg tror jenter er mye flinkere til det Anonymkode: c285d...582 Min åtteåring leker veldig mye både rollelek og med leker sammen med sine kamerater. De leker med kosedyr, dinosaurfigurer (eller andre dyrefigurer), lego osv. Så jeg har absolutt ikke inntrykk av at det har sammenheng med kjønn, det henger nok mer sammen med barnets personlighet (og sikkert hva det er vant til). Anonymkode: 76b4f...d0c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min åtteåring leker veldig mye både rollelek og med leker sammen med sine kamerater. De leker med kosedyr, dinosaurfigurer (eller andre dyrefigurer), lego osv. Så jeg har absolutt ikke inntrykk av at det har sammenheng med kjønn, det henger nok mer sammen med barnets personlighet (og sikkert hva det er vant til). Anonymkode: 76b4f...d0c Ok, ja. Det er vel sikkert forskjell i personlighet. Han og guttegjengen han et med på 5-6 stk leker aldri rollelek. Han har ikke lekt med leker siden han var fem år. Mitt inntrykk er derfor at gutter leker mindre rollelek. Dere andre med gutter, hvordan leker dere? Anonymkode: c285d...582
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Har gutter på 8 og 9. De har veldig begrenset skjermtid, men leken består for det meste av halvvoldelige og voldsomme iscenesettelser av ting de har spilt eller sett på. Det er jo en slags rollelek da. Den siste uken har de øvd på å bli drept, hvordan man faller på en mest mulig dramatisk måtte etter å ha fått sverdhugg, blitt skutt osv. Anonymkode: 21bf8...88a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 Nei.. Det er jo opp til deg. Noen lar ungene spille ubegrenset, andre har regler for spilletid, og oppfordrer til andre interesser. Og en god del gutter er uansett ikke kjempeinteressert i gaming i timesvis. Anonymkode: 21c18...7a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er alle sønner dømt til å bli gamere? Fy faen at det er mulig å lire av seg noe sånt. Snakk om å være diskriminerende mot gutter.. (og gaming) https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/a6rx4/ti-aars-forskning-skytespill-er-bra-for-hjernen Men, du er vel ekspert på dette området du ? Anonymkode: d0a46...2b7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn det er å være guttemamma? Er alle sønner dømt til å bli gamere? Anonymkode: b4d4e...32e Fotball,slåball,trampoline osv. Anonymkode: def0c...c2a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 Min 9-åring sluttet med leker når han var 6 1/2 år. Da var han helt ferdig med lego (bygde 7-12 års Lego som 4-åring), ferdig med dyrefigurer osv. Han går på sykling og svømming og er god i idrett, men kjeder seg veldig fort. Da vil han først og fremst game. Han kan sitte og holde i noen dinosaurfigurer i noen minutter men jeg ser jo at han kjeder vettet av seg. Han får skjermtid av å passe lillesøster på tre år så jeg kan lage middag og gjøre lekser med mellomstemann i fred... Min 7-årige gutt derimot ELSKER å leke rollelek, med magnetklosser, Pokémon, duplo, TY-figurer osv og velger lett vekk skjermen til fordel for leker. Så her handler alt om personligheten og utviklingen til barnet. Jeg tror ikke at du har gjort noe "feil" hvert fall. Men jeg ser her i huset at eldste hadde spilt mindre på skjerm om vi hadde hatt mer tid til å finne på ting med bare ham; som brettspill, terrengsykling i skogen osv. Sånn er det med to småsøsken som også spiser tid Nå er det høstferie og om eldstemann sykler rundt til kompiser så blir det bare spilling der også dessverre. De går rundt til de finner noen som sier ja til spilling rett og slett.. Anonymkode: 1c10f...2c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå