Gå til innhold

Har dere regler ift til på mobilen, tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en grei tenåring, men h*n er ekstremt mobilavhengig. Vi har kranglet tusenvis av ganger om mobilbruk, hvor mye tid h*n kan bruke på mobilen, og i hvilke situasjoner det er greit eller ikke. Noen tips? Smarte måter dere håndterer mobilgenerasjonen med tenåringer på?

Anonymkode: 8ef4a...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en grei tenåring, men h*n er ekstremt mobilavhengig. Vi har kranglet tusenvis av ganger om mobilbruk, hvor mye tid h*n kan bruke på mobilen, og i hvilke situasjoner det er greit eller ikke. Noen tips? Smarte måter dere håndterer mobilgenerasjonen med tenåringer på?

Hvorfor har du latt det gå så langt da? Det er ikke bare bare å få bukt med avhengighet.

Du er nødt til å få ungdommen til å innse at han har ett avhengighetsproblem. Og sammen lager dere en plan for hvordan komme ut av den.

Du kan jo selvfølgelig ta bort mobilen, men det vil bli turbulente tider. Og spørsmålet er om ikke det kan bli vanskelig å stå i i det lange løp.

Alle som jobber med avhengighet sier at kilden til endring er at den avhengige innser det selv, og så søker hjelp.

Anonymkode: 988bb...c81

Skrevet

Ja, det er et avhengighetsproblem. Vært det i mange år, og ikke så lett å bare komme seg ut av

Skrevet

Eneste mulighet å slutte med noe er å gjøre noe annet i stedet. Hvilke situasjoner får han/hun ikke bruke mobilen? Hva har tenåringen for andre interessen? Jeg er voksen og bruker mobilen nesten hele tiden også og så gjør også mine voksne venner. Eneste er vel når man skal være sosial med andre, men også da bruker andre mobilen. Om det er for å lete opp ting på nettet man diskuterer eller svare på meldinger. Mobilfri tid er supert men da må man fjerne den og erstatte med noe annet. Som å dra på telting i skogen og legge mobilen hjemme. 

Anonymkode: 40ba0...c96

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor lot du barnet få bruke mobil fra tidlig alder? grenser til omsorgssvikt.

Har h*n aspergers?

Anonymkode: 793e5...e2c

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke nevnt noe med mobil i fra tidlig alder eller asbergers her. Kan du lese?

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lot du barnet få bruke mobil fra tidlig alder? grenser til omsorgssvikt.

Har h*n aspergers?

Har du noe mer gørr å komme med på morgenkvisten? Har du en funksjonshemming?

• Liker 8
Skrevet

Hadde klare regler fra første stund, vedr spill og mobil. Fra 13 - 16 år var det max 2 timer på hverdager. Men ble som regel ikke tid til det pga fritidsaktiviteter, lekser, venner osv. Ikke lov til å bruke mobil etter leggetid. Her har vi heller ikke lov til å fikle med mobil under felles måltider, i sofa sammen med familien foran tv o.l. Det var heller ikke lov å bruke mobil etter leggetid. 

Fra videregående må jeg innrømme at vi ikke passet så veldig på. Men da var jo gode rutiner innarbeidet. 

Anonymkode: 12f10...467

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde klare regler fra første stund, vedr spill og mobil. Fra 13 - 16 år var det max 2 timer på hverdager. Men ble som regel ikke tid til det pga fritidsaktiviteter, lekser, venner osv. Ikke lov til å bruke mobil etter leggetid. Her har vi heller ikke lov til å fikle med mobil under felles måltider, i sofa sammen med familien foran tv o.l. Det var heller ikke lov å bruke mobil etter leggetid. 

Fra videregående må jeg innrømme at vi ikke passet så veldig på. Men da var jo gode rutiner innarbeidet. 

Dette er jo unormalt strengt da! 
En tenåring må da få bestemme litt selv. 

Anonymkode: 27930...1e4

• Liker 8
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle hatt mer regler slik som du i fra barnet var liten. Mobilen har virkelig vært et gjentagende tema vi krangler om. Har innført ikke mobil etter leggetid i ukedagene, og ikke mobil under skolearbeid. Det forstyrrer og tar mye tid i fra en egentlig skoleflink tenåring. For ikke snakke om all tiden av livet som h*n bruker på mobilen. Jaja, aldri for sent, h*n er ikke voksen ennå, får ta tak i det mens jeg ennå kan. Lurt med regler i fra barndommen. Men samtidig jobbet jeg mye turnus, så jeg har ikke alltid vært der for å passe på.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo unormalt strengt da! 
En tenåring må da få bestemme litt selv. 

Anonymkode: 27930...1e4

Syns ikke 2 timer var strengt. De skal jo ha et liv utenom også. Og dette var fra 13 - 16. Gikk som sagt med nye tid til andre ting på ettermiddag/kveld, så ofte ble det ikke 2 timer. Og mobil i senga etter leggetid er det vel ingen som anbefaler for en ung tenåring? 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke 2 timer var strengt. De skal jo ha et liv utenom også. Og dette var fra 13 - 16. Gikk som sagt med nye tid til andre ting på ettermiddag/kveld, så ofte ble det ikke 2 timer. Og mobil i senga etter leggetid er det vel ingen som anbefaler for en ung tenåring? 

Det høres sunt ut, disse klare reglene har nok hatt positiv innvirkning på konflikter vedr mobil, skolearbeid, kvaliteten tiden de gjør lekser og øver, og sosiale fordeler. Ikke alle vet hvor skadelig fri mobilbruk er for barn og unge.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har h*n aspergers?

Gode Gud 

Anonymkode: b2d7a...c75

• Liker 2
Skrevet

Vi har ingen regler , det rr trossalt på mobilen mye av det sosiale foregår

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen regler , det rr trossalt på mobilen mye av det sosiale foregår

Hvis det er mye skolearbeid og prøver ol, går det ikke utover studiene? Når mobilen ligger på bordet og det hagler inn( her hjemme gjør det ihvertfall det) med 150 snapper i timen? Vanskelig å få en god arbeidsretten, og kvalitetsstudering med så mye distrahering.??

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke mer en 15 min ad gangen

Om du vil se på TV bruk TV'en

Når vi spiser er mobilen lagt bort og lydløs

Ikke etter kl 19:00

Mobilen ligger på kjøkkenet fra 19:00 fram til etter frukost

Anonymkode: ec456...9d1

Skrevet

Har en sønn som nærmest enten er på mobilen eller på playstation. Men har ad/hd bla og de blir fort totalt opphengt i det de driver med. Vanskelig. Vi ber han legge vekk mobilen hvis det blir altfor mye bruk. Har spillefrie dager på playstation. 

Anonymkode: c9f36...e92

Skrevet

Dere som mener at ungene er alt for mye på mobilen: Hvilket medium er det dere benytter dere av når dere surfer på KG? 

Anonymkode: 3992d...c57

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er mye skolearbeid og prøver ol, går det ikke utover studiene? Når mobilen ligger på bordet og det hagler inn( her hjemme gjør det ihvertfall det) med 150 snapper i timen? Vanskelig å få en god arbeidsretten, og kvalitetsstudering med så mye distrahering.??

Det tar bare lenger tid å gjøre det da om man lat seg distrahere 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mer en 15 min ad gangen

Om du vil se på TV bruk TV'en

Når vi spiser er mobilen lagt bort og lydløs

Ikke etter kl 19:00

Mobilen ligger på kjøkkenet fra 19:00 fram til etter frukost

Anonymkode: ec456...9d1

Hvor gammelt er barnet ditt? Dette høres veldig strengt ut, hadde gått glipp av mye om mobilen måtte legges bort kl 19 her hverfall

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...