Gå til innhold

Samboer skal tvangsinnlegges

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min samboer har en alvorlig depresjon som er blitt såpass dyp at han er blitt psykisk syk av det og begynte å hallusinere. 

nok om det, trenger ingen kommentar angående tilstanden hans. I morgen vil politiet banke på døren, hvis vi ikke får han frivillig til sykehuset ved å lure han til avdelingen for undersøkelse. 

det jeg lurer på er liksom konsekvensene av tvangsinnleggelsen. Er det slik at alle får vite dette, arbeidsgiver, barnemor, får han bidratt førerkort på livstid, andre konsekvenser?

jeg vil nok få svar på mye av dette når prosessen er i gang, men jeg klarer ikke å vente og ønsker å høre deres egne erfaringer eventuelt kunnskap.

er bare redd dette vil ødelegge karrieren hans, ryktet hans, og hele livet han har bygd opp. Tusen takk for alle svar.

Anonymkode: ab382...fe5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

helsevesenet har taushetsplikt så det er ingen arbeidsgivere, eks koner eller andre som får vite med mindre han forteller det selv. De tar heller ikke fra han lappen.

Anonymkode: e558e...712

• Liker 25
Skrevet

Ingen andre enn de han tillater å få vite det, får vite det. Evt. De som står oppført som nærmeste pårørende, men tror han må samtykke til dette også. Arbeidsgiver har heller ikke krav på å få vite noe, han får sykmelding hvor det ikke står årsak. Men barnemor bør kanskje få informasjon, selv om hun ikke må. Håper alt løser seg og at han får orden på helsa si ❤️

• Liker 2
Skrevet

Helseopplysninger er taushetsbelagte. Ingen fare for å bli fratatt lappen med mindre han går på medisiner som er uforenlig med å kjøre. Arbeidsplassen vil ikke få vite noe. Har han barn kan det bli sendt bekymringsmelding til BV. Det er egentlig det eneste. Ellers vil ingen andre få vite om dette.

• Liker 7
Skrevet

Kjenner en som ble lagt inn i psykose noen dager og da ordnet familien sykemelding fra fastlegen de dagene han var innlagt og ikke på skolen.Gikk ut med toppkarakterer rett etter.

Anonymkode: e2388...4dc

• Liker 4
Skrevet

Arbeidsgiver får ei sykemelding men ikke detaljinfo om hva som har skjedd. Klienter trenger bare å få vite at andre skal følge dem opp. 

Det er vel omtrent bare ved rus man får inndratt førerkort, han får jo uansett ikke kjørt noe sted mens han er tvangsinnlagt. 

Barnemor trenger bare praktisk info i forhold til samvær. Det holder at hun får vite at det dreier seg om sykdom. Han kan ikke treffe barna mens han er tvangsinnlagt. 

Anonymkode: 5181d...1d4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Håper det går bra med han, og at han blir frisk igjen. Det nevnes ikke noe om barn, men hvis han har så trenger jo de støtte og hyggetid fra han og.

Endret av Anne88
Skrevet
2 timer siden, Anne88 skrev:

Det nevnes ikke noe om barn, men hvis han har så trenger jo de støtte og hyggetid fra han og.

Han har nok barn når han har barnemor. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har nok barn når han har barnemor. 

Ja, kanskje det var det som fikk meg til å tenke på barn. Han har jo et ansvar ovenfor dem, så han bør jo prioritere det å bli frisk slik at han kan være der for dem.

Gjest Alterego666
Skrevet
8 timer siden, Anne88 skrev:

Ja, kanskje det var det som fikk meg til å tenke på barn. Han har jo et ansvar ovenfor dem, så han bør jo prioritere det å bli frisk slik at han kan være der for dem.

Jeg vil tippe at det har høy prioritet. Nå bare gjetter jeg, altså....

Skrevet
10 minutter siden, Alterego666 skrev:

Jeg vil tippe at det har høy prioritet. Nå bare gjetter jeg, altså....

Håper det. Det er jo det beste for han selv også i lengden.

Skrevet

Om sykehuset gjør jobben sin skal de ringe barnas mor for å sikre at barna er vel ivaretatt, så dermed vil barnas mor få beskjed. (Men ikke om årsak til innleggelse naturligvis). Jeg ble selv oppringt da faren til min sønn ble innlagt for noen år siden, da var det «dann og wann» med samvær. Sist han var innlagt ble jeg ikke oppringt, men da hadde jeg stanset alt samvær og barnet hadde ikke truffet faren på mange måneder. Antar de ser an situasjonen sånn sett.

Sist han var innlagt fikk jeg informasjon via min advokat som var blitt informert via retten, vi var i en barnefordelingssak og faren hadde da informert dommeren om at han var innlagt da dommeren hadde etterlyst tilbakemelding fra han. 

Det anbefales å være så åpen og ærlig dere bare kan - til det beste for barna. Barna kan også få samtaler med helsevesenet, dette påvirker trolig dem i større grad enn dere tenker.

Anonymkode: dfef3...782

• Liker 10
Skrevet
14 timer siden, Anne88 skrev:

Virker litt merkelig å si at en fyr som må tvangsinlegges bør "prioritere å bli frisk". Han har jo åpenbart ikke sykdomsinnsikt/evne til "prioritering" om dagen...er derfor han legger inn med tvang og ikke bare med henvisning fra lege 

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, Anne88 skrev:

Håper det. Det er jo det beste for han selv også i lengden.

Man må være ganske så frisk for å prioritere. Er man dypt deprimert prioriterer man ikke noe, ikke en gang å gå på do. 

Anonymkode: 027f2...44d

• Liker 5
Skrevet

Stor klem til dere ts. Jeg var gjennom dette da min mor ble tvangsinnlagt på psykiatrisk, med politi og hele greia. De sier ikke dette til noen, du kan være hans nærmeste pårørende på papiret og det er bare deg og han de forholder seg til. Du kan ordne med sykmeldinger og ting på hans vegne. 

Anonymkode: 70a81...0c9

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virker litt merkelig å si at en fyr som må tvangsinlegges bør "prioritere å bli frisk". Han har jo åpenbart ikke sykdomsinnsikt/evne til "prioritering" om dagen...er derfor han legger inn med tvang og ikke bare med henvisning fra lege 

Det er eventuelt et argument å bruke når man skal prøve å overtale han til å bli med frivillig... At det er bra for barna hans at han får hjelp..

Å unngå tvang er alltid et mål.

Anonymkode: 7231a...ce9

Skrevet

Håper han får god behandling, og at han blir frisk så snart det lar seg gjøre.

Jeg vil anbefale deg å være åpen om det til slekta.

Har selv et avdød familiemedlem som ble sviktet av psykiatrien/helsevesenet vårt.

Det påvirker flere enn du tror, men det er langt større åpenhet om slik problematikk nå enn før. 

❤️ 

Anonymkode: 51870...a8a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper han får god behandling, og at han blir frisk så snart det lar seg gjøre.

Jeg vil anbefale deg å være åpen om det til slekta.

Har selv et avdød familiemedlem som ble sviktet av psykiatrien/helsevesenet vårt.

Det påvirker flere enn du tror, men det er langt større åpenhet om slik problematikk nå enn før. 

❤️

Anonymkode: 51870...a8a

Hvordan ble han/hun sviktet?

Anonymkode: bac78...589

Skrevet

Tror barna har rett på noe informasjon som pårørende.

Anonymkode: 3e5ee...093

• Liker 1
Skrevet (endret)

Stakkars, du må ha det tungt nå. 

Når det gjelder førerkort så er det en legevurdering, med hensyn til psykisk sykdom så er det ikke automatikk i at det inndras, jeg tenker at når han er frisk nok til å skrives ut så vil han kunne kjøre bil om ikke han har blitt satt på medikamenter som det ikke er tillat å kjøre med. Har du hallusinasjoner så er det nok en vurderingssak, hørselshallusinasjoner er det relativt mange som opplever, mener en foreleser sa 13 % av befolkningen har det fra og til... det er en legevurdering om dette går ut over om du kan handle rasjonellt i trafikken eller har en normal trafikkforståelse. 

Arbeidsgiver får jo en sykemelding, om det er du som må ta kommunikasjonen med dem så kan du jo velge hva du gir dem av informasjon. Jeg tenker at en viss ærlighet uten at man trenger å gi så mye informasjon er beste?  Jeg tenker at ( hvis det til en viss grad stemmer) så hadde jeg fremstilt det som at det har vart en tidsbegrenset periode, og kanskje unngått å nevne psykose eller "tvangsinnleggelse", uten å lyve direkte.  ( som " han har jo alltid vært så positiv ( eller si noe positivt om ham) men fikk det tungt (etter nyttår, etter at det skjedde i vår etc,)  og nå ser det ut som om det har blitt en depresjon av det. Han har jo barn og ansvar og kan ikke ta noen kjangser så nå skal han til behandling på sykehus). Etter min opplevelse så er mye av tabuene rundt depresjon eller " utbrenthet" etc på vei til å bli mindre, men desverre er psykoser og alt rundt det, som at man blir lagt inn på tvang fremdeles tabubelagt. 

En ex / barnemor tror jeg ikke har krav på så mye informasjon, men barn av psykisk syke har fått styrket rettsvernet de siste årene og har krav på alderstilpasset informasjon, så hun får vel vite det de får vite. Det er jo opp til ham også, om han oppgir at hun kan få informasjon så kan hun det. 

Mtp jobben hans etc så tror jeg det viktigste er at dere holder kommunikasjonen med jobben jevnlig og sier nok til at det ikke blir for mye spekulasjoner men ikke for mye , og at du viser at dere har tro på at han vil bli frisk.

Endret av Dollydimple
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...