Gå til innhold

Sykehjem. Hva pakker man?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Moren min er syk og skal snart på sykehus for å opereres. Hun har fått beskjed om at hun skal på sykehjem etterpå, men hun har ikke fått noe informasjon om hvor lenge hun skal være der eller noe sånt så hun vet ikke hva hun skal pakke. Jeg er hennes eneste pårørende, men jeg bor et godt stykke unna og kan ikke bare svippe innom og levere ting til henne. Jeg skal være hos henne neste helg og da skal vi pakke en bag til sykehuset, og en bag til sykehjemmet. Håper at vi innen den tid har fått vite hvor lenge vi skal pakke for, men i mellomtiden kan kanskje noen av dere her inne hjelpe meg med å skrive en pakkeliste? Skjønner at dere ikke kan gjette hvor lenge hun skal være der, men dere kan kanskje svare på noen av de andre tingene vi lurer på.

Skal vi pakke eget sengetøy og håndkle, eller har sykehjemmet det? Er det lov å ha med egen hodepute? 

Mamma kommer til å trenge hjelp med å dusje og kle på seg og slike ting. Hvor ofte får de hjelp til å skifte tøy? Får selv sengeliggende pasienter hjelp til å bytte pysj ca. hver dag, eller er det bare ren truse og så må de ansatte haste videre til nestemann?
På sykehuset får man gjerne utdelt nattskjorte, er det enklere for de ansatte om pasientene har nattskjorte heller enn pysjamas? 

Blir klærne vasket? Eller må jeg komme og hente skittentøyet og vaske det hjemme? Hvis det blir vasket, må vi merke klærne med mammas navn? 

Skal vi pakke med alt av toalettsaker, eller har de f.eks. dusjsåpe der? De ansatte foretrekker kanskje å bruke sykehjemmets såper og kremer, så slipper de å måtte forholde seg til alle pasientenes ulike toalettsaker? 

Skal vi pakke med faste medisiner, eller får man alt man trenger på sykehjemmet?

Hvordan er det med mat? Mamma kommer nok til å være helt sengeliggende i hvertfall til å begynne med, får hun likevel servert ordentlig mat eller er det sånn at kun de som klarer å spise i matsalen får ordentlig middag? Selvom det ikke er sikkert at hun har så stor matlyst, er det likevel hyggelig å få ordentlig mat og ikke bare leve av brødskiver. 

Mamma tåler ikke laktose. Kan vi ta med laktosefri melk sånn at hun kan få melk i kaffen sin? Eller skaper det bare bryderi for de ansatte? 

Har begynt å skrive en pakkeliste og har hittil skrevet ned: pysjer/nattkjoler, truser, varme sokker, varm genser, joggebukse, innesko/tøfler, mobillader, bok/blader. På sykehuset sa de at hun ikke burde ha med ipad eller Pc fordi den kan bli stjålet. Regner med at det samme gjelder på sykehjemmet, eller finnes det låsbare skuffer el. på rommene? Er det forresten lås på rommene, eller kan hvem som helst gå inn til pasientene? 

Er i det hele tatt ganske usikker på hva vi kan forvente av et sykehjem. Vi har jo hørt skrekkhistorier i media om hvor hardt presset de ansatte er og hvor liten tid de har til hver pasient. Synes det er litt vanskelig at jeg bor så langt unna, kunne ønske jeg kunne komme og hjelpe mamma på sykehjemmet hvis det er noe hun trenger. Synes egentlig hele situasjonen med sykdom og alt sammen er kjempeskummel, men prøver å fokusere på det praktiske. Håper uansett dere har noen gode råd med tanke på hva vi burde pakke eller ikke pakke og hva vi kan forvente oss. 

Anonymkode: 312c5...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sykeheimen  der eg har jobbet får alle hjelp til stel hver morgen. Rene klær, vask og tannpuss... på pasientene som ikkje klarer i stå i dusjen vasker vi håret i seng, dersom det trengst. Vi har eget vaskeri på heimen så en merker klærne og det blir vasket der. Det er uansett lurt å merke klærne. Ta med egne toalettsaker og slike ting. Der eg jobbet har en laktosefrie produkter osv. Ikke hør på skrekk historiene. 

Anonymkode: fae2e...d70

Skrevet

Lintøy (sengtøy og håndklær) har de på sykehjemmet.

Enkelte steder vasker ikke umerkede klær, så dere burde prioritere å få merket de. Merkelapper til å stryke på, får man bl.a kjøpt her: https://www.navnelapper.no/?gclid=EAIaIQobChMIy7KtqPOM7AIVg4XVCh0GzgzzEAAYASAAEgLsNPD_BwE

Hun må ha med klær, gjerne komfortable klær, innesko, toalettsaker, bok og- eller håndarbeid hvis hun er såpass oppegående. 

Nå vet jo ikke vi hennes pleiebehov eller funksjonsnivå, men hvis hun trenger hjelp med hygienen, så får hun det. Hun skal selvsagt gjøre de oppgavene hun ,mestrer selv for ikke å bli en passiv pleiepasient. Men hun får hjelp til de tingene hun ikke selv klarer. 

Anonymkode: b2bb3...37c

Skrevet

Hei trådstarter. Jeg er pleieassistent på sykehjem og har vært det i mange år, og skal prøve å svare deg så godt jeg kan, ut ifra egne erfaringer. Jeg har kun jobbet på sykehjem hvor det har vært langtidsplasser, og jeg går ut ifra at din mor har fått plass på en korttidsavdeling i påvente av langtidsplass. Langtidsplassen er sannsynligvis på et annet sykehjem. Hvor lenge din mor vil være på korttidsplass, kan være usikkert. Alt ifra en uke eller to til flere måneder. 

Sykehjem har håndklær og sengetøy. Moren din kan så absolutt ta med egen pute. Moren din vil få sine behov dekket og den omsorgen hun trenger. Om hun trenger hjelp til å kle på seg og vaske seg, så vil en pleier hjelpe henne med dette. Hun kan godt ha med egne toalettsaker, jeg syns det er fint når brukerne har egne toalettsaker! Bare fordi man havner på sykehjem betyr ikke det at man skal slutte å bruke sine egne dusjsåper og hårprodukter, deodoranter og lignende, noen har jo også ansiktskrem, body lotion, kanskje litt sminke, hårprodukter og diverse. Kan hende der er regler på avdelingen for parfyme (parfymeallergi og lignende), det varierer fra sted til sted. Pakk med godt med klær, det skjer så ofte at vi får inn brukere som ikke har med nok klær. Husk å merk klærne godt med navn, gjerne fullt navn, og helst med lapper som sys på klærne. Lapper som klistres fast forsvinner fort i vask og tusj forsvinner etter hvert. Jeg er ganske sikker på at klærne vaskes på sykehjemmet alle steder. Du kan vaske klærne hjemme om du vil det. Om moren din har svært dyre klær og lignende kan det være lurt å vaske det hjemme. Da kan pleierne legge skitne klær i en pose som du henter når det passer deg. Hun får skifte klær når hun vil. Når jeg hjelper brukere med stell til kvelden gir jeg de ny nattskjorte (om der henger en som er brukt på badet sjekker jeg om den er ren og tørr, samt at den ikke lukter, da kan brukeren bruke den en natt til), hjelper dem med å vaske ansikt og fingre, tannstell, vask nedentil og bytte til ren bleie/rent innlegg. Det hender de har på seg et tørt innlegg/bleie som de har gått med hele dagen, da skifter jeg likevel, det er ikke så lurt økonomisk sett men jeg tenker det gir økt velvære for brukeren å få på seg helt rent til kvelden. Samme prosedyre på morgenen, hjelp til vask, litt mer nøye vask (rygg, under armer, bryst og lignende), eventuelt hjelp til dusj, hjelp til påkledning. Alle brukere får den hjelpen de trenger og vi tilpasser hjelpen etter brukers behov og funksjonsnivå. Høres nok ut som moren din skal rehabiliteres etter operasjon, ergo vil hun nok oppfordres til å gjøre mye selv - men med en pleier til stede i tilfelle hun skulle føle seg utrygg eller slite med smerter og sånt. 

Hva angår medisiner, vet jeg ikke. Sykehjemmene har medisinrom, men det kan være like greit at du tar med medisin og medisinliste. Moren din vil få den middagen som serveres. Om hun ikke klarer å spise fast føde etter operasjonen vil hun få tilbud om moset mat eller alternativer som for eksempel suppe. Siden hun er sengeliggende vil hun få maten servert på senga, om hun trenger hjelp til å spise skal hun få hjelp til det. Som oftest er det vanlige brødskiver til kvelds, men noen ganger disker pleiere opp med noe ekstra. Det avhenger av den som lager og serverer maten, og litt om prioriteringer på avdelingen og hvor travelt det er. Informer de ansatte om at hun har laktoseintoleranse, da vil de ta hensyn til det og hun vil få laktosefri melk i kaffen sin. 

Det kan hende moren din havner på et dobbeltrom(?), men hun har sikkert et låsbart skap. Dere kan eventuelt ta med en liten kommode til henne med lås på, slik at hun kan få låst ned iPad, PC og lignende og andre verdisaker. Om hun har med lommebok eller andre verdisaker som hun ikke trenger daglig kan det låses inn på medisinrommet.

Som sagt har jeg kun erfaring fra langtidsavdeling. Og igjen så vet jeg ikke hvilken avdeling din mor havner på. Men jeg kan forsikre deg om at mennesker som jobber på disse stedene ønsker å yte best mulig omsorg, og de vil nok det aller beste for din mor. Du hører mange skrekkhistorier men du hører aldri om de gode samtalene, tårene vi tørker, tryggheten vi gir og at selv om vi har det travelt, så har de eldre ofte en god hånd å holde i. Jeg håper moren din får en god erfaring og at hun føler seg trygg. Vet ikke hvilken operasjon det er snakk om men jeg regner med at målet er rehabilitering og at målet er at hun skal få komme hjem til seg selv? Om så tilfelle håper jeg det går bra, og om det er slik at hun skal søkes videre til langtidsplass så ønsker jeg dere lykke til. Det kommer til å gå bra. Ha en åpen dialog med sykehjemmet, snakk gjerne om følelsene dine rundt dette med pleierne på huset. En god dialog med pårørende er fint for dere pårørende, og også for oss. :) 

Anonymkode: 60ef7...995

• Liker 1
Skrevet

Jobber på sykehjem selv. 
du kan spør dette sykehjemmet hva hun trenger, mulig det varierer litt rundt om. 
hun trenger toalettsaker, dusjsåpe og shampo. 
alt av klær, innesko, ytterjakke og utesko. 
personlige eiendeler som bilder, TV, planter etc. Kommer an på om hun gar fått permanent plass og skal bo der og ha rommet sitt som et hjem. Eller om hun er der på korttidsopphold og skal hjem igjen. 
Husk å merk alt av klær da klærne hennes blir vasket på huset. Det finnes en nettside du kan bestille masse lapper. 

Anonymkode: 9c410...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...