AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 Kan jeg tenke litt åpent med dere her inne? Er overvektig, og ønsker å legge om livsstilen. Både for å få en betraktelig vektreduksjon på sikt, men også for å bedre kostholdet mitt i det lange løp. Så er ingen diett jeg er ute etter. Har lest litt rundt om lavkalori, lavkarbo osv. Men vil spise ordentlig ren mat, og ikke nekte meg selv matvarer livet ut. Men alt med måte. Så da tenkte jeg som følger: For å gå ned i vekt så tenker jeg å få til kaloriunderskudd. Har brukt Lifesum til å se hvor mye jeg bør ligge på. Men jeg tenker å snu litt på mengden jeg inntar av fett, protein og karbohydrater. Normalt under lavkalori så spiser en mest karbohydrater. Jeg tenker å spise mest fett, fordi det holder meg mett lengst. I følge Lifesum sitt forslag: 64% fett, 15 % protein og 21% karbohydrat. Angående fett tenker jeg å ikke bare spise bacon liksom, men variert innenfor de ulike fettgruppene. Altså ekte smør, ekte majones, olivenolje, avokado, nøtter osv. Ikke lettprodukter. Men skal ikke gå over den daglige kcalorigrensa mi. Angående karbohydrat så skal jeg i en lengre periode spise inntil 100gram karbohydrater daglig. Jeg kutter ut sukker, pasta, potet, bakverk og ris for en periode. Men bruker en ss hvetemel i sausen feks i stedenfor å gå til innkjøp av helsekostmat. Vil kjøpe ting som er å få tak i på dagligvarebutikken. Har også funnet et proteinbrød på rema, som ikke er verst hva karbohydrater angår. Kutter ut frukt i stor grad. Men spiser de som ikke har så mye karbohydrater i seg. Ser jeg feks kan spise bær. Selvfølgelig drikke passe med vann. Og begynne å bevege meg. Ser for meg at mer aktiv trening når jeg har fått mer kontroll på kosthold. Jeg tenker også å spise når jeg kjenner at jeg er sulten. Og lære meg å spise meg akkurat passe mett. Altså ikke låse meg til typ fire hovedmåltider og to mellommåltider. Er dette helt feil måte å gripe dette an på? Anonymkode: afb38...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Hvis du vil legge om livsstilen og samtidig ikke kutte ut matvarer for alltid bør du ikke nekte deg selv frukt og bær. Frukt og bær er veldig bra for deg selv om det er hovedsakelig karbohydrater (og vann). Hva med litt mer smartkarbo enn lavkarbo? Fiber er også viktig for metthetsfølelsen (fullkornvarer og grønnsaker/ frukt/ bær/ belgvekster). Anonymkode: cf00d...401 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Kan du ikke bare begynne med å spise det du ønsker og legge det inn i lifesum uten å tenke på sum av karbohydrater, fett og protein, lavkarbo eller smartkarbo? Mener ikke at du skal spise loff med nugatti og hamburger, men spis ting du liker og så loggfører du en stund og ser. Du kan ikke begynne med alt på en gang, det varer sjeldent. Særlig hvis du skal sitte og spise ting du ikke liker og nekte deg alt du liker. Ikke kutt ut frukt. Jeg har selv gått ned over 40 kilo, og jeg startet med en ting og det var å spise faste måltider. Jeg pleide å spise så ujevnt og det endte alltid opp med fråtsing til kvelds. Så jeg spiste det jeg ville ha, og noen ganger var det polarbrød med brunost og andre ganger var det en brødskive med leverpostei. Jeg telte ikke kalorier eller tenkte på hva som var sunt eller ikke, målet var bare å venne meg til å spise jevne måltider. Når den vanen var etablert, så begynte jeg med aktivitet. Som å parkere lenger unna butikken, gå trapper i stedet for å ta heis osv. Jeg sier ikke at min løsning er din løsning, men at man kan begynne i det små, og at det viktigste er at du endrer vaner til noe du klarer å leve med. Anonymkode: 2ef85...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 1. 15% protein høres lite ut når du skal spise i kaloriunderskudd. Hvor høy er du, og hvor man kalorier tenker du å ligge på? 2. Ikke overtenk. Det er millioner av måter å få i seg tilstrekkelig næring samtidig som du har kaloriunderskudd, og noen tusen av dem er sikkert noe du vil like. Kaloriunderskuddet er det som får deg ned i vekt. Ikke gjør ting så vanskelig at du bare kommer til å lengte etter å kaste inn håndkleet. 3. En vellykket spion legger dekkhistorien så tett opp til virkeligheten som mulig. En vellykket slanker legger den nye livsstilen så tett opp til den gamle som mulig. Anonymkode: 13934...3c2 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2. Ikke overtenk. Det er millioner av måter å få i seg tilstrekkelig næring samtidig som du har kaloriunderskudd, og noen tusen av dem er sikkert noe du vil like. Kaloriunderskuddet er det som får deg ned i vekt. Ikke gjør ting så vanskelig at du bare kommer til å lengte etter å kaste inn håndkleet. 3. En vellykket spion legger dekkhistorien så tett opp til virkeligheten som mulig. En vellykket slanker legger den nye livsstilen så tett opp til den gamle som mulig. Anonymkode: 13934...3c2 Veldig godt sagt! 🤓 Anonymkode: 13e9b...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil legge om livsstilen og samtidig ikke kutte ut matvarer for alltid bør du ikke nekte deg selv frukt og bær. Frukt og bær er veldig bra for deg selv om det er hovedsakelig karbohydrater (og vann). Hva med litt mer smartkarbo enn lavkarbo? Fiber er også viktig for metthetsfølelsen (fullkornvarer og grønnsaker/ frukt/ bær/ belgvekster). Anonymkode: cf00d...401 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare begynne med å spise det du ønsker og legge det inn i lifesum uten å tenke på sum av karbohydrater, fett og protein, lavkarbo eller smartkarbo? Mener ikke at du skal spise loff med nugatti og hamburger, men spis ting du liker og så loggfører du en stund og ser. Du kan ikke begynne med alt på en gang, det varer sjeldent. Særlig hvis du skal sitte og spise ting du ikke liker og nekte deg alt du liker. Ikke kutt ut frukt. Jeg har selv gått ned over 40 kilo, og jeg startet med en ting og det var å spise faste måltider. Jeg pleide å spise så ujevnt og det endte alltid opp med fråtsing til kvelds. Så jeg spiste det jeg ville ha, og noen ganger var det polarbrød med brunost og andre ganger var det en brødskive med leverpostei. Jeg telte ikke kalorier eller tenkte på hva som var sunt eller ikke, målet var bare å venne meg til å spise jevne måltider. Når den vanen var etablert, så begynte jeg med aktivitet. Som å parkere lenger unna butikken, gå trapper i stedet for å ta heis osv. Jeg sier ikke at min løsning er din løsning, men at man kan begynne i det små, og at det viktigste er at du endrer vaner til noe du klarer å leve med. Anonymkode: 2ef85...5ab 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. 15% protein høres lite ut når du skal spise i kaloriunderskudd. Hvor høy er du, og hvor man kalorier tenker du å ligge på? 2. Ikke overtenk. Det er millioner av måter å få i seg tilstrekkelig næring samtidig som du har kaloriunderskudd, og noen tusen av dem er sikkert noe du vil like. Kaloriunderskuddet er det som får deg ned i vekt. Ikke gjør ting så vanskelig at du bare kommer til å lengte etter å kaste inn håndkleet. 3. En vellykket spion legger dekkhistorien så tett opp til virkeligheten som mulig. En vellykket slanker legger den nye livsstilen så tett opp til den gamle som mulig. Anonymkode: 13934...3c2 Takk for svar alle. Tror jeg har gått meg litt vill i "diettjungelen". At det er vanskelig å vite hva en skal følge. Men ut fra meg personlig, så merker jeg at jeg føler meg mer vel i kroppen når jeg spiser mindre karbohydrater. Men jeg har egentlig ikke lyst til å ekskludere karbohydrater helt fra kosten heller. For som dere sier frukt og fiber har jo også sine kvaliteter. Jeg er 170 cm høy, og i følge lifesum-appen så skal jeg ligge på 1913 kcal. Har som første mål satt opp å gå ned 10kg, bare for å starte enkelt. Men har som ønske å gå ned kanskje 40kg. Så egentlig så kan jeg forholde meg til å være i kaloriunderskudd og spise det jeg selv ønsker innenfor det? Men som nevnt ovenfor her, selvfølgelig ikke loff og nugatti. En har liksom med seg et fett er farlig, og så leser en om lavkarbo og der er karbohydratene som det som er det fæle. Hilsen Overtenkeren :) Anonymkode: afb38...ec4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle. Tror jeg har gått meg litt vill i "diettjungelen". At det er vanskelig å vite hva en skal følge. Men ut fra meg personlig, så merker jeg at jeg føler meg mer vel i kroppen når jeg spiser mindre karbohydrater. Men jeg har egentlig ikke lyst til å ekskludere karbohydrater helt fra kosten heller. For som dere sier frukt og fiber har jo også sine kvaliteter. Jeg er 170 cm høy, og i følge lifesum-appen så skal jeg ligge på 1913 kcal. Har som første mål satt opp å gå ned 10kg, bare for å starte enkelt. Men har som ønske å gå ned kanskje 40kg. Så egentlig så kan jeg forholde meg til å være i kaloriunderskudd og spise det jeg selv ønsker innenfor det? Men som nevnt ovenfor her, selvfølgelig ikke loff og nugatti. En har liksom med seg et fett er farlig, og så leser en om lavkarbo og der er karbohydratene som det som er det fæle. Hilsen Overtenkeren Anonymkode: afb38...ec4 Du skal ikke slutte å tenke, og det er bra det du tenker her. Grunnen til at det finnes så mange "dietter", oppgis som at "alle mennesker er forskjellige". Men det får folk til å tro at diettene har noen slags uforklarlige egenskaper som får noen ned i vekt, men ikke alle. Og etter tur blir forskjellig matvarer og næringsstoffer utpekt som "synderen", fett har vært verstingen, og det har ikke sluppet taket selv om sukker og mel nå er "enda verre". Det kan få folk til å bli litt handlingslammet. Det som er viktig med opplegget du følger, er at det er et opplegg du klarer å følge, og at du følger det. For en 170 høy dame ser kalorinivået helt OK ut, og makrofordelingen likeså. Anonymkode: 13934...3c2 1
Pæretre Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 (endret) Vil ønske deg lykke til - forandring av livsstil er spennende og gir masse tilbake. For meg fungerte det best å gjøre minst mulig styr ut av det. Jeg økte på med noen matvarer og kuttet ned på andre. Mer faste måltider og mindre porsjoner. Jeg teller ikke kalorier og veier ikke mat. Vet at det fungerer bra for mange, men jeg synes det er godt å slippe det. Trives veldig bra med kostholdet nå og går jevnt ned. Mange forskjellige måter å gå ned på - jeg tror det er viktig å finne et kosthold man kan ha hele livet, ikke bare en periode. Men der er vi ulike, du finner nok noe som passer for deg! Lykke til! Endret 28. september 2020 av Pæretre
Flamegirl Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 (endret) Ikke tenk på personen over her som skriver "mosjon" og ingenting mer. Mosjon er selvfølgelig fint og sunt for psyke og kropp, men det er kostholdet som teller når det er snakk om vektnedgang. Enig med deg i at det er lurt å ikke bli avhengig av ting fra helsekosten. Penger ut av vinduet, stort sett. Jeg er enig i det som har blitt skrevet om at du ikke må gå deg vill i diettjungelen. Jeg har vært der selv; leser meg opp og blir gira, men det tar ikke lange tiden før alt det forbudte blir så fristende, og veien blir mye tyngre å gå enn nødvendig. Lett å gi opp hvis man legger om livsstilen fullstendig. Prøv å huske at uansett hvordan du velger å spise, så er det viktigste at du ligger i underskudd. Det er jo ikke så mye som skal til heller, ofte, og det behøver ikke å være så komplisert. Ja, det er lurt av deg å velge fett og proteiner over karbo, fordi det holder deg mett lengre. Selv har jeg avskrevet lavkarbo fordi jeg prøvde det i et halvt år uten at det ga meg så mye, og jeg savnet vanlig brødmat og pasta for mye. Men folk er forskjellige. Skjønner at du overtenker. Det er utrolig mye informasjon om kosthold overalt, og mye virker motstridende. Fett er grusomt, fett er fantastisk... Det eneste du egentlig MÅ forholde deg til når du nå skal ned i vekt er at du legger deg på et underskudd. Du kan selvfølgelig spise hva du vil, men det vil jo være lurt å velge sunne varer slik at kroppen blir glad. Det er jo også lurt å velge ting du vet metter en stund, og disse tingene inneholder protein eller fett. For min del er det helt uaktuelt å holde på som jeg gjorde da jeg var yngre; telle alt, bytte ut ALT i kjøleskapet og erstatte dem med det sunneste jeg visste, som jeg også hatet smaken av... Sånt varer ikke. Gal blir man også. Nå har jeg heldigvis den basiskunnskapen at jeg vet ca hva de ulike matvarene inneholder, så jeg vet omtrent hva jeg får i meg, men ikke eksakt. Hvis du er avhengig av å vite det, og ikke har så greie på kalorier, kan Lifesum være en fin start. Men man lærer seg etter hvert å se litt på øyemål, og da blir det mindre stress. I morges sto jeg opp og laget frokost. Vi hadde to ulike typer brød. Jeg trengte ikke å sammenligne dem, for jeg så at det ene var mye grovere enn det andre. Tok meg et kokt egg og visste jo at det var ca 80 kalorier i det, og tok på litt kaviar. Teller ikke litt kaviar. Et par timer senere tok jeg meg en neve plommetomater og en pære. Vet sånn ca innhold, men teller ikke grønnsaker og synes frukt er en selvfølgelig del av kostholdet. Det jeg prøver å si er at det er mulig å gå ned i vekt uten å slite seg selv ut. Er kaviar kalorifattig? Nei. Men det skader meg ikke å ta en stripe over skiva et par ganger i uka når jeg spiser bra ellers. Og egg da, det er jo egentlig ganske mye kalorier i det, sammenlignet med en bit kokt skinke? Jo, men egget holder meg mett lengre, og da går jeg lengre før jeg spiser neste måltid. Og viktigere enn det: Kokt egg er min yndlingsfrokost! Og det er så viktig å kose seg med maten! Til middag velger jeg magert kjøtt og grønnsaker og spiser til jeg blir mett, ikke mer. Aldri stappmett. Bare der har man gjort en kjempejobb. Bli fortrolig med å gå sulten av og til. For å konkludere: Spis hva du vil innenfor kaloribegrensningen din, men prøv å velge ting som metter. Du MÅ ikke sverge til en "gren" (lavkarbo/lavkalori), det er ikke sånn at du må ta stilling i en politisk debatt (det fremstilles ofte sånn!), og lag mat du liker (eller synes er grei nok). Du kan prøve deg frem alt du orker innenfor begrensningen din. Du vil se resultater. Lykke til! Endret 28. september 2020 av Flamegirl
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Mitt beste tips er å sjekke ut periodisk faste, og bøkene til Gin Stephens. Anonymkode: e0028...196
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Synes du er inne på noe veldig bra her. Hva med å prøve dette en måned og se hva som skjer? Og som flere har nevnt, det aller viktigste er at du er i underskudd. Prøv å ikke «lur/juks» med å spise mer når du har vært i mer aktivitet. Så skal du fort se at de få grammene du da går ned vil hjelpe i et helhetlig og langt perspektiv:) vil også minne om at periodisk faste er lurt. For eksempel begynn å spis klokken 10, ha siste måltid Kl 18. Da får kroppen 8 t å spise på og 16 t hvile. Hold oss gjerne oppdatert her inne så vi får høre hvordan det går med deg:) Anonymkode: f59c1...983
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg tenke litt åpent med dere her inne? Er overvektig, og ønsker å legge om livsstilen. Både for å få en betraktelig vektreduksjon på sikt, men også for å bedre kostholdet mitt i det lange løp. Så er ingen diett jeg er ute etter. Har lest litt rundt om lavkalori, lavkarbo osv. Men vil spise ordentlig ren mat, og ikke nekte meg selv matvarer livet ut. Men alt med måte. Så da tenkte jeg som følger: For å gå ned i vekt så tenker jeg å få til kaloriunderskudd. Har brukt Lifesum til å se hvor mye jeg bør ligge på. Men jeg tenker å snu litt på mengden jeg inntar av fett, protein og karbohydrater. Normalt under lavkalori så spiser en mest karbohydrater. Jeg tenker å spise mest fett, fordi det holder meg mett lengst. I følge Lifesum sitt forslag: 64% fett, 15 % protein og 21% karbohydrat. Angående fett tenker jeg å ikke bare spise bacon liksom, men variert innenfor de ulike fettgruppene. Altså ekte smør, ekte majones, olivenolje, avokado, nøtter osv. Ikke lettprodukter. Men skal ikke gå over den daglige kcalorigrensa mi. Angående karbohydrat så skal jeg i en lengre periode spise inntil 100gram karbohydrater daglig. Jeg kutter ut sukker, pasta, potet, bakverk og ris for en periode. Men bruker en ss hvetemel i sausen feks i stedenfor å gå til innkjøp av helsekostmat. Vil kjøpe ting som er å få tak i på dagligvarebutikken. Har også funnet et proteinbrød på rema, som ikke er verst hva karbohydrater angår. Kutter ut frukt i stor grad. Men spiser de som ikke har så mye karbohydrater i seg. Ser jeg feks kan spise bær. Selvfølgelig drikke passe med vann. Og begynne å bevege meg. Ser for meg at mer aktiv trening når jeg har fått mer kontroll på kosthold. Jeg tenker også å spise når jeg kjenner at jeg er sulten. Og lære meg å spise meg akkurat passe mett. Altså ikke låse meg til typ fire hovedmåltider og to mellommåltider. Er dette helt feil måte å gripe dette an på? Anonymkode: afb38...ec4 Lag eget brød Ingredienser 300 gram ukokt qinoa (fås i vanlig matbutikk) 60 gram chiafrø 2,5 dl kaldt vann Saften av 1/2 sitron 1 ss lønne sirup 0,5 dl olje 1/2 ts salt 2 ts bakepulver Kvelden før eller 8-10 timer før baking: Fremgangsmåte Ha chiafrø og qinoa i hver sin bolle. Hell 2,5 dl kaldt vann over chiafrøene. Dette vil svelle og bli til en slags gele. Dekk qinoa med kaldt vann. Frøene vil svelle. Blir det vann på toppen skal dette helles av rett før baking. Fremgangsmåte Sett ovnen på 160 grader (ikke varmluft) Hell vannet fra qinoaen – hvis det er noe igjen. Ha 2/3 av qinoaen + alle chiafrøene, salt, olje, sitronsaft, honning og bakepulver i en blender. Blendes kraftig i 3 minutter. Rør inn resten av qinoaen. Smør eller kle en brødform og hell røren over. Pynt med frø hvis du vil. Stekes midt i ovnen i 70 minutter. La brødet avkjøles i formen i ca. 30 minutter før du tar det ut. Anonymkode: 974b9...886
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke slutte å tenke, og det er bra det du tenker her. Grunnen til at det finnes så mange "dietter", oppgis som at "alle mennesker er forskjellige". Men det får folk til å tro at diettene har noen slags uforklarlige egenskaper som får noen ned i vekt, men ikke alle. Og etter tur blir forskjellig matvarer og næringsstoffer utpekt som "synderen", fett har vært verstingen, og det har ikke sluppet taket selv om sukker og mel nå er "enda verre". Det kan få folk til å bli litt handlingslammet. Det som er viktig med opplegget du følger, er at det er et opplegg du klarer å følge, og at du følger det. For en 170 høy dame ser kalorinivået helt OK ut, og makrofordelingen likeså. Anonymkode: 13934...3c2 15 timer siden, Pæretre skrev: Vil ønske deg lykke til - forandring av livsstil er spennende og gir masse tilbake. For meg fungerte det best å gjøre minst mulig styr ut av det. Jeg økte på med noen matvarer og kuttet ned på andre. Mer faste måltider og mindre porsjoner. Jeg teller ikke kalorier og veier ikke mat. Vet at det fungerer bra for mange, men jeg synes det er godt å slippe det. Trives veldig bra med kostholdet nå og går jevnt ned. Mange forskjellige måter å gå ned på - jeg tror det er viktig å finne et kosthold man kan ha hele livet, ikke bare en periode. Men der er vi ulike, du finner nok noe som passer for deg! Lykke til! 15 timer siden, Flamegirl skrev: Ikke tenk på personen over her som skriver "mosjon" og ingenting mer. Mosjon er selvfølgelig fint og sunt for psyke og kropp, men det er kostholdet som teller når det er snakk om vektnedgang. Enig med deg i at det er lurt å ikke bli avhengig av ting fra helsekosten. Penger ut av vinduet, stort sett. Jeg er enig i det som har blitt skrevet om at du ikke må gå deg vill i diettjungelen. Jeg har vært der selv; leser meg opp og blir gira, men det tar ikke lange tiden før alt det forbudte blir så fristende, og veien blir mye tyngre å gå enn nødvendig. Lett å gi opp hvis man legger om livsstilen fullstendig. Prøv å huske at uansett hvordan du velger å spise, så er det viktigste at du ligger i underskudd. Det er jo ikke så mye som skal til heller, ofte, og det behøver ikke å være så komplisert. Ja, det er lurt av deg å velge fett og proteiner over karbo, fordi det holder deg mett lengre. Selv har jeg avskrevet lavkarbo fordi jeg prøvde det i et halvt år uten at det ga meg så mye, og jeg savnet vanlig brødmat og pasta for mye. Men folk er forskjellige. Skjønner at du overtenker. Det er utrolig mye informasjon om kosthold overalt, og mye virker motstridende. Fett er grusomt, fett er fantastisk... Det eneste du egentlig MÅ forholde deg til når du nå skal ned i vekt er at du legger deg på et underskudd. Du kan selvfølgelig spise hva du vil, men det vil jo være lurt å velge sunne varer slik at kroppen blir glad. Det er jo også lurt å velge ting du vet metter en stund, og disse tingene inneholder protein eller fett. For min del er det helt uaktuelt å holde på som jeg gjorde da jeg var yngre; telle alt, bytte ut ALT i kjøleskapet og erstatte dem med det sunneste jeg visste, som jeg også hatet smaken av... Sånt varer ikke. Gal blir man også. Nå har jeg heldigvis den basiskunnskapen at jeg vet ca hva de ulike matvarene inneholder, så jeg vet omtrent hva jeg får i meg, men ikke eksakt. Hvis du er avhengig av å vite det, og ikke har så greie på kalorier, kan Lifesum være en fin start. Men man lærer seg etter hvert å se litt på øyemål, og da blir det mindre stress. I morges sto jeg opp og laget frokost. Vi hadde to ulike typer brød. Jeg trengte ikke å sammenligne dem, for jeg så at det ene var mye grovere enn det andre. Tok meg et kokt egg og visste jo at det var ca 80 kalorier i det, og tok på litt kaviar. Teller ikke litt kaviar. Et par timer senere tok jeg meg en neve plommetomater og en pære. Vet sånn ca innhold, men teller ikke grønnsaker og synes frukt er en selvfølgelig del av kostholdet. Det jeg prøver å si er at det er mulig å gå ned i vekt uten å slite seg selv ut. Er kaviar kalorifattig? Nei. Men det skader meg ikke å ta en stripe over skiva et par ganger i uka når jeg spiser bra ellers. Og egg da, det er jo egentlig ganske mye kalorier i det, sammenlignet med en bit kokt skinke? Jo, men egget holder meg mett lengre, og da går jeg lengre før jeg spiser neste måltid. Og viktigere enn det: Kokt egg er min yndlingsfrokost! Og det er så viktig å kose seg med maten! Til middag velger jeg magert kjøtt og grønnsaker og spiser til jeg blir mett, ikke mer. Aldri stappmett. Bare der har man gjort en kjempejobb. Bli fortrolig med å gå sulten av og til. For å konkludere: Spis hva du vil innenfor kaloribegrensningen din, men prøv å velge ting som metter. Du MÅ ikke sverge til en "gren" (lavkarbo/lavkalori), det er ikke sånn at du må ta stilling i en politisk debatt (det fremstilles ofte sånn!), og lag mat du liker (eller synes er grei nok). Du kan prøve deg frem alt du orker innenfor begrensningen din. Du vil se resultater. Lykke til! 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste tips er å sjekke ut periodisk faste, og bøkene til Gin Stephens. Anonymkode: e0028...196 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du er inne på noe veldig bra her. Hva med å prøve dette en måned og se hva som skjer? Og som flere har nevnt, det aller viktigste er at du er i underskudd. Prøv å ikke «lur/juks» med å spise mer når du har vært i mer aktivitet. Så skal du fort se at de få grammene du da går ned vil hjelpe i et helhetlig og langt perspektiv:) vil også minne om at periodisk faste er lurt. For eksempel begynn å spis klokken 10, ha siste måltid Kl 18. Da får kroppen 8 t å spise på og 16 t hvile. Hold oss gjerne oppdatert her inne så vi får høre hvordan det går med deg:) Anonymkode: f59c1...983 Takk for gode og utfyllende svar, kjenner at det er med på å gi meg motivasjon. Og det gjør meg litt lettet at en ikke må sverge til en gren, som en av dere sa. For det går ikke i lengden. Tror jeg skal prøve en måned nå et slags karboredusert kosthold med kaloriunderskudd. Men henger meg ikke opp i ketose, stivelse, eller at matvaren skal på død og liv inneholde kun 5 gram karbohydrat per 100 gram osv. Så får en se hva vekta og målebåndet sier den 01.11.20. Skal legge inn i Lifesum-appen, bare for å få en formening om jeg er innafor og om jeg spiser slik jeg har tenkt. Men håper også på å kunne legge vekk kaloritelling i lengden, det har jeg egentlig opp i halsen etter å ha prøvd meg på Roede en gang i tiden. Men greit verktøy for å få oversikt. Har hørt litt fra folk jeg kjenner om periodisk faste, at det kan være en boost innimellom der vekta står stille, eller for å komme i gang. Anonymkode: afb38...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lag eget brød Ingredienser 300 gram ukokt qinoa (fås i vanlig matbutikk) 60 gram chiafrø 2,5 dl kaldt vann Saften av 1/2 sitron 1 ss lønne sirup 0,5 dl olje 1/2 ts salt 2 ts bakepulver Kvelden før eller 8-10 timer før baking: Fremgangsmåte Ha chiafrø og qinoa i hver sin bolle. Hell 2,5 dl kaldt vann over chiafrøene. Dette vil svelle og bli til en slags gele. Dekk qinoa med kaldt vann. Frøene vil svelle. Blir det vann på toppen skal dette helles av rett før baking. Fremgangsmåte Sett ovnen på 160 grader (ikke varmluft) Hell vannet fra qinoaen – hvis det er noe igjen. Ha 2/3 av qinoaen + alle chiafrøene, salt, olje, sitronsaft, honning og bakepulver i en blender. Blendes kraftig i 3 minutter. Rør inn resten av qinoaen. Smør eller kle en brødform og hell røren over. Pynt med frø hvis du vil. Stekes midt i ovnen i 70 minutter. La brødet avkjøles i formen i ca. 30 minutter før du tar det ut. Anonymkode: 974b9...886 Oi se der ja, denne oppskriften skal jeg ta å prøve. Takk for tips. Er så lei av å se på oppskrifter, og så dukker det opp ingredienser som xantum gum, fiberhusk, pofiber osv. 😛 Anonymkode: afb38...ec4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Jeg tror det er enormt viktig å spise i henhold til hvordan ens egen kropp fungerer. Noen fungerer best med få og store måltider, mens andre trives best med hyppige, små måltider. Noen liker karbohydrater, mens andre liker fett. Selv er jeg så definitivt i den kategorien som trenger en del fett for å føle meg mett og tilfredsstilt. Fettfattige måltider synes jeg er nitriste, og overhodet ikke noe jeg kan trives med. Og med det å ha en del fett i måltidet, mener jeg overhodet ikke McDonald's og annen junkfood, masse bacon, eller mengder av fløtesaus eller andre fettdryppende måltider. Men jeg mener heller det du ser ut til å mene, at avokado, olivenolje, smør, fløte/rømme der det trengs, nøtter, og i det hele tatt ikke være gjerrig med fettholdige ingredienser, er veien til lykke. Og dessuten først og fremst lage maten selv, av naturlige råvarer som grønnsaker, kjøtt, fisk, rene meieriprodukter, osv. Veldig, veldig mye av ferdigmaten som finnes i butikken, tror jeg er djevelens verk for helse og vekt. Jeg har vært naturlig slank hele livet uten å gå inn for det i det hele tatt. Jeg tror hemmeligheten bak det er at jeg aldri spiser lettprodukter eller fettreduserte produkter. (Derimot spiser jeg så å si aldri tilsatt sukker, fordi sukker gir meg en uggen og ubehagelig følelse i kroppen etter at jeg har spist det.) Men fett sparer jeg altså aldri på. En ulempe med å spise slik jeg gjør, er at det blir litt vanskeligere å få i seg alle næringsstoffene man trenger, ettersom jeg er 50 kg og dermed har et lavt kaloribehov. Dermed kan det jo lett bli litt for lite vitaminer og mineraler. Uansett, å lytte til kroppen og dens signaler og spise i henhold til dette, tror jeg er veien til god helse og en sunn vekt. Anonymkode: 68b6c...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Lag eget brød Ingredienser 300 gram ukokt qinoa (fås i vanlig matbutikk) 60 gram chiafrø 2,5 dl kaldt vann Saften av 1/2 sitron 1 ss lønne sirup 0,5 dl olje 1/2 ts salt 2 ts bakepulver Kvelden før eller 8-10 timer før baking: Fremgangsmåte Ha chiafrø og qinoa i hver sin bolle. Hell 2,5 dl kaldt vann over chiafrøene. Dette vil svelle og bli til en slags gele. Dekk qinoa med kaldt vann. Frøene vil svelle. Blir det vann på toppen skal dette helles av rett før baking. Fremgangsmåte Sett ovnen på 160 grader (ikke varmluft) Hell vannet fra qinoaen – hvis det er noe igjen. Ha 2/3 av qinoaen + alle chiafrøene, salt, olje, sitronsaft, honning og bakepulver i en blender. Blendes kraftig i 3 minutter. Rør inn resten av qinoaen. Smør eller kle en brødform og hell røren over. Pynt med frø hvis du vil. Stekes midt i ovnen i 70 minutter. La brødet avkjøles i formen i ca. 30 minutter før du tar det ut. Anonymkode: 974b9...886 Hvorfor skal TS lage eget brød? Kommer det med garanti om vektnedgang? Anonymkode: 7bede...b43 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle. Tror jeg har gått meg litt vill i "diettjungelen". At det er vanskelig å vite hva en skal følge. Men ut fra meg personlig, så merker jeg at jeg føler meg mer vel i kroppen når jeg spiser mindre karbohydrater. Men jeg har egentlig ikke lyst til å ekskludere karbohydrater helt fra kosten heller. For som dere sier frukt og fiber har jo også sine kvaliteter. Jeg er 170 cm høy, og i følge lifesum-appen så skal jeg ligge på 1913 kcal. Har som første mål satt opp å gå ned 10kg, bare for å starte enkelt. Men har som ønske å gå ned kanskje 40kg. Så egentlig så kan jeg forholde meg til å være i kaloriunderskudd og spise det jeg selv ønsker innenfor det? Men som nevnt ovenfor her, selvfølgelig ikke loff og nugatti. En har liksom med seg et fett er farlig, og så leser en om lavkarbo og der er karbohydratene som det som er det fæle. Hilsen Overtenkeren Anonymkode: afb38...ec4 Kort sagt; JA! Også finner du som regel ut på veien hva som passer best for deg når det gjelder metthet etc. Anonymkode: cf00d...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå