Gå til innhold

Gutt på 10 vil bare spille dataspill

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en 10-åring, som hvis han fikk lov å velge, sikkert ville valgt å spille data døgnet rundt. Han elsker å spille. Akkurat mast seg til fortnite (eneste igjen som ikke hadde det omtrent) og nå sitter han nede i kjelleren med headsett og spiller og prater med kompisene sine. 

Han spiller fotball også, går på ffo 2 dager i uka + 2 treninger og evt kamper, men all ledige fritid vil han spille data. 

De dagene det ikke er organisert fotball hender det at han og vennene drar ned på banen og spiller fotball et par timer, men så er det spilling igjen. Og gjerne spilling på hver sin kant siden de spiller på playstation og alle vil være med. 

Nå i ferien blir det ekstra mye spilling. Alle gutta på trinnet er likedan. Det virker som det er spilling som står i hodet på alle sammen og de sliter med å ta seg til andre ting. De leker jo ikke lenger slik de gjorde før. Når vi sier det er nok spilling kan han sette seg og lese en bok eller Donald, men varer som regel ikke så lenge. 

Er det slik dagens 10-åringer rett og slett er? Hva gjør deres 10-åringer når de er alene? 

Endret av lady90
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange der ute som tjener millioner/livnærer seg på å spille dataspill hver dag... Just FYI.. 
Bare sjekk Twitch.  Det er en norsk streamer som har stream 1 gang i uka, en fyllestream. Han tjener 20-25k hver fredag. 

Husk at fortnite osv er sosialt. Jo, det er sosial å spille enkelte spill, for man spiller med andre. 
Man må ikke lenger være i samme rom for å være sosial, det var tilbake i 1980 det. 

Sitat

Nå i ferien blir det ekstra mye spilling. Alle gutta på trinnet er likedan.

De spiller SAMMEN. De er SOSIALE. 

Hva med å heller vise interesse for hva guttungen driver med, istedenfor å demonisere slik du gjør? 

Anonymkode: 70433...e2b

• Liker 4
Skrevet

Min bror på 10 er akkurat slik. Han kunne spilt fortnite 24/7 om han hadde hatt mulighet. Alle vennene spiller også så man kan liksom ikke nekte han heller. Men når hele familien skal ut må han bli med. Tenker det ikke har noe å si om han spiller eller ser på tv. Dagens barn er ganske avhengige av skjerm

• Liker 1
Skrevet

Samfunnet er ikke slik det en gang var og teknologi er en naturlig del av de flestes hverdag. Barn vil spille, ungdommer chatter på mobilen og voksne velger nettavis fremfor papiravis. Jeg har stor forståelse for at han ønsker å spille, det er jo en av hovedformene for sosialisering for barn og ungdom. Jeg tenker ikke dette er noe å bekymre seg for. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange der ute som tjener millioner/livnærer seg på å spille dataspill hver dag... Just FYI.. 
Bare sjekk Twitch.  Det er en norsk streamer som har stream 1 gang i uka, en fyllestream. Han tjener 20-25k hver fredag. 

Husk at fortnite osv er sosialt. Jo, det er sosial å spille enkelte spill, for man spiller med andre. 
Man må ikke lenger være i samme rom for å være sosial, det var tilbake i 1980 det. 

De spiller SAMMEN. De er SOSIALE. 

Hva med å heller vise interesse for hva guttungen driver med, istedenfor å demonisere slik du gjør? 

Altså det er ikke det at jeg ikke viser interesse eller noe slikt, for jeg spiller ganske mye selv. Men synes det kan bli for mye av det gode og lurte på hvordan det er i andre familier. 

Vi kan snakke om 3-4 timer i hverdagen de dagene han kommer hjem kl 16. Enda mer de dagene han kommer rett hjem. 

Vet at det er sosialt men de må ikke helt glemme hvordan det er å være sosiale fysisk også. Nå går han tross alt mye på fotball så han får en del sosialt  der men skulle ønske han faktisk av og til tok initiativ til å gå fysisk til noen også uten at vi tvinger ham. 

Skrevet
1 minutt siden, lady90 skrev:

Altså det er ikke det at jeg ikke viser interesse eller noe slikt, for jeg spiller ganske mye selv. Men synes det kan bli for mye av det gode og lurte på hvordan det er i andre familier. 

Vi kan snakke om 3-4 timer i hverdagen de dagene han kommer hjem kl 16. Enda mer de dagene han kommer rett hjem. 

Vet at det er sosialt men de må ikke helt glemme hvordan det er å være sosiale fysisk også. Nå går han tross alt mye på fotball så han får en del sosialt  der men skulle ønske han faktisk av og til tok initiativ til å gå fysisk til noen også uten at vi tvinger ham. 

Kan de ikke heller avtale på sms? Sønnen min også hater å bare ringe på til venner å spørre om å være sammen. Han sender en sms å spør om en venn vil komme på besøk for eksempel. 

Anonymkode: d8b31...8b8

Skrevet
8 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

det er jo en av hovedformene for sosialisering for barn og ungdom

Og mange andre øvrige... Er en bestefar som streamer gaming på Twitch.. 
Gaming er for _ALLE_ aldre. 

2 minutter siden, lady90 skrev:

3-4 timer er ikke mye. 

2 minutter siden, lady90 skrev:

der men skulle ønske han faktisk av og til tok initiativ til å gå fysisk til noen også uten at vi tvinger ham. 

Skal han ta med PC-en da, så de kan sitte ved siden av hverandre og spille fortnite? Si til han at han kan invitere en eller to venner over en helg da, og at de kan rigge seg opp i stuen for å spille.. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og mange andre øvrige... Er en bestefar som streamer gaming på Twitch.. 
Gaming er for _ALLE_ aldre. 

3-4 timer er ikke mye. 

Skal han ta med PC-en da, så de kan sitte ved siden av hverandre og spille fortnite? Si til han at han kan invitere en eller to venner over en helg da, og at de kan rigge seg opp i stuen for å spille.. 

Må jo være mye bedre å være på barnets soverom istedenfor å okkupere hele stuen så de andre i familien må rømme fra stuen.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-4 timer er ikke mye. 

Ikke enig, synes det er veldig mye på en vanlig hverdag. Spiller deres 10-åringer like mye? Og er det kun spilling det går i? 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ikke heller avtale på sms? Sønnen min også hater å bare ringe på til venner å spørre om å være sammen. Han sender en sms å spør om en venn vil komme på besøk for eksempel. 

Er vel en blanding av det å faktisk måtte dra til noen og det å få avslag når han spør. Tror han synes det er kleint når de sier nei fordi de ikke kan. Lettere med sms ja men de er så dårlige på å lese sms hele gjengen så får sjelden svar 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være mye bedre å være på barnets soverom istedenfor å okkupere hele stuen så de andre i familien må rømme fra stuen.

Ja, om det er plass der til 2-3 datamaskiner så.. 

1 minutt siden, lady90 skrev:

Ikke enig, synes det er veldig mye på en vanlig hverdag. Spiller deres 10-åringer like mye? Og er det kun spilling det går i? 

Ok, men det er fortsatt ikke mye..  Det er bare 12% av en dag. Skole er laaaaaangt mer enn 3-4 timer. Skole tar mye tid. 
Det er hans fritid, han bør få bruke den som han vil. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, om det er plass der til 2-3 datamaskiner så.. 

Ok, men det er fortsatt ikke mye..  Det er bare 12% av en dag. Skole er laaaaaangt mer enn 3-4 timer. Skole tar mye tid. 
Det er hans fritid, han bør få bruke den som han vil. 

Det er ufattelig mye for en såpass ung kropp å sitte så mange timer STILLE!! Stakkars dagens barn sier bare jeg. Mange av disse barna kommer til å slite veldig når de blir eldre.

Foreldre har faktisk ett ansvar for at barn får nok mosjon, på samme måte som at de får nok søvn, riktig mat osv.

Er det ikke flere foreldre der ute som er bekymret for dagens sittende generasjon? Det er stor forskjell på å sette seg ned fremfor en skjerm som 16-åring, kontra 10 åring.

Anonymkode: 56949...28a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, lady90 skrev:

Jeg er uenig. Det er 24 timer i en dag, og mange av disse bruker han på skole, lekser, fotball og spising. Er det skjermtid du ikke liker, eller er det spillingen i seg selv? Vil anbefale deg å søke litt opp, spilling er faktisk ikke så ille som folk flest skal ha det til. Det er god hjernetrim og han får sosialisert seg med venner, og om han ikke gjør det allerede så vil han nok etterhvert begynne å spille med mennesker fra rundt om i verden, og det vil bidra til å gjøre engelsken hans bedre. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ufattelig mye for en såpass ung kropp å sitte så mange timer STILLE!! Stakkars dagens barn sier bare jeg. Mange av disse barna kommer til å slite veldig når de blir eldre.

Foreldre har faktisk ett ansvar for at barn får nok mosjon, på samme måte som at de får nok søvn, riktig mat osv.

Er det ikke flere foreldre der ute som er bekymret for dagens sittende generasjon? Det er stor forskjell på å sette seg ned fremfor en skjerm som 16-åring, kontra 10 åring.

Hadde du reagert likt om gutten pleide å spille brettspill og sosialisere med familien 3-4 timer daglig? Han spiller fotball minst fire ganger i uka, tror ikke det foreligger grunn til bekymring. 

Anonymkode: c8465...689

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men da er du for fjerning av skolen også da? Eller reform til praksis istedenfor teori? 
Sitter jo MYE mer enn 3-4 timer på skolen, STAKKARS BARN sier jeg bare... 

Nei, om han har en ordentlig stol så er det ikke noe problem å sitte så lite som 3-4 timer. Men, moren her kan jo bare legge ned en regel om at han må ta seg en gåtur en gang i timen, samt drikke et glass vann. 

Det om mosjon er jeg enig med deg i, alt for mange FEITE unger der ute. Og de som våger påstå at en unge er feit kalles mobber og det som verre er, når alt de gjør er å konstatere fakta. Fatshaming works! 

Dagens sittende generasjoner? Du vet at det har vært minst 2 sittende generasjoner allerede? Gaming startet på 80-tallet det.. 
80-90 "kidsa" satt i mange TIMER foran TV-en og spilte både Commodore og Super Nintendo. 

Om du skal påstå noe, i hvertfall få fakta riktig. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg er uenig. Det er 24 timer i en dag, og mange av disse bruker han på skole, lekser, fotball og spising. Er det skjermtid du ikke liker, eller er det spillingen i seg selv? Vil anbefale deg å søke litt opp, spilling er faktisk ikke så ille som folk flest skal ha det til. Det er god hjernetrim og han får sosialisert seg med venner, og om han ikke gjør det allerede så vil han nok etterhvert begynne å spille med mennesker fra rundt om i verden, og det vil bidra til å gjøre engelsken hans bedre. 

Er skjermtiden ja, ikke selve spillinga. Vi er en datafamilie, begge foreldre er utdannet innen data og elsker å game. Mener bare det kan bli for mye skjerm. Han er feks aldri sammen med oss foreldre, føler jeg knapt ser ham ila en dag. Skulle ønske vi fikk litt mer tid sammen, og gjerne litt rolig tid uten skjermer. 

Nå har lillesøster på 7 blitt like ille. Der går det i roblox med naboen så ofte som mulig. Selvom hun er flinkere til å leke (for hun er fremdeles i lekealderen). Og hun spiller kun fotball 1 dag i uka. 

• Liker 1
Skrevet

Han trener organisert fotball OG spiller flere timer de dagene det ikke er organisert? Da ser jeg ærlig talt ikke helt problemet. Vil du han skal drive med Lego og leke med action-figurer eller noe sånt? Får ikke inntrykk av at det er så vanlig blant barn i den alderen lenger.

Anonymkode: 9c2f2...b5e

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, lady90 said:

Har en 10-åring, som hvis han fikk lov å velge, sikkert ville valgt å spille data døgnet rundt.

Og når jeg var 10-åring ville jeg sikkert spise nougati eller noe sånt dritt hele dagen. Men så hadde jeg mor og far da akkurat som gutten din.Og jeg kunne være fiksert på en eneste ting på bekostning av alt annet. Altså jeg mener ikke at dere bør få variasjon i livet hans men så lenge leksene hans blir gjort, fotballtreningen eller annen hobby er på plass og dette er interesse som deles med venner. Kanskje ikke helt grunn for bekymring? Livet hans blir komplisert nok når han oppdager jenter, la ham nyte friheten litt til.

Anonymkode: 96acd...396

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjeldent sett barn som sitter helt «STILLE» når de spiller, spesielt Fortnite. Det er ikke uvanlig at de blir veldig gira, og spiller med ‘hele kroppen’ med å bevege seg mye og sprette litt opp av stolen i ny og ne når de vinner noe bra eller klarer challenges osv, hendene er høyt og lavt, spretter opp for å etterligne dansene til karakterene i spillet osv. Jeg har sett mange gutter på den alderen som gamer, da jeg har en sønn selv og de bruker å samles hele kompisgjengen hvor de gamer sammen og det er overhodet ikke sammenlignbart med slik stillesitting som du skisserer. Hva tenker du om barn som er f.eks sjakkspillere da, som bruker mye tid på å spille sjakk? Er det også bekymringsverdig? Jeg har en datter som alltid har elsket å tegne, perle og bygge lego. Hun kan sitte i flere timer i sin egen verden og storkoser seg med slike type aktiviteter, samtidig som hun også er ute hver dag for å leke, aktiviseres og får stimuleres fysisk og mentalt. Men det må jo være fryktelig bekymringsverdig at hun kan sitte «STILLE» i ro? 

Anonymkode: 02170...c45

• Liker 3
Skrevet

Min 11- åring spiller også mye. Jeg syns det er helt greit, MEN vi har noen krav. Han skal være i aktivitet hverdag. Hoppe på trampolinen, sykle til og fra skolen, gå tur med hunden vår, en skitur + at han går på håndball og fotball. Noe hver dag. I tillegg skal han spise måltider sammen med oss 🙂

Anonymkode: 29d2e...0f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...