shab Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 En god dokumentar på dplay om en rystende katastrofe. Her er det godt mulig «konspirasjonsteoriene» stemmer. Hva tenker dere? anbefaler alle å se.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Jeg håper de viser den på TVN også etterhvert, for jeg kan tenke meg å se den. Anonymkode: be3c0...dd1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Så alle episodene i går kveld og syntes absolutt det var en interessant serie. Da Estonia forliste var jeg 13 år og jeg husker jo nyheten om selve forliset og at mange hundre var døde. Det meste av det som skjedde i etterkant var derimot nytt for meg, så det var det interessant å få mer informasjon om. Jeg er enig med TS i at det kan godt kan være noe i "konspirasjonsteoriene". Anonymkode: 1d7ff...046 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Hva er det i konspirasjonsteoriene? Anonymkode: 3990a...e98
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det i konspirasjonsteoriene? Anonymkode: 3990a...e98 I følge esterne: Sitat Margus Kurm, head of the government's investigative committee looking into the sinking in 2005-2009, said on Monday that Swedish representatives can no longer be trusted in regards to the Estonia's demise. ... She continued: "There is nothing to be done, but the Swedish state has not been honest with us from the beginning, both publicly and in terms of Estonia's interests. The question now is do we let this situation continue. Do we let ourselves be lied to again, be spoon-fed evidence, allow for the fact that Sweden has conducted investigations outside the official report to be covered up; that she (the MS Estonia - ed.) was being used to transport military equipment and certainly for more than just the confirmed two days, god knows how much more. These are all strict violations of international law." https://news.err.ee/1140786/estonia-sinking-investigation-initiator-sweden-has-not-been-honest-with-us Anonymkode: 13b68...c39
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 Har sett 1. episode nå, og jeg lurte på hvor han personen satt, som han ene overlevende faget på kamera? Ganske creepy bilde btw 😣 Anonymkode: 90819...136 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 Har kun sett første episode, ser fram til å se resten. Jeg har interessert for forliset i mange år og har lest det meste som er skrevet. Tror ikke på den forklaringen som er blitt presentert av myndighetene. De ønsket å dekke skipet med sement i stedet for å hente opp de omkomne. Anonymkode: 6141f...3be 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sett 1. episode nå, og jeg lurte på hvor han personen satt, som han ene overlevende faget på kamera? Ganske creepy bilde btw 😣 Anonymkode: 90819...136 Han satt på skroget. Skipet lå oppnådd i sjøen. Anonymkode: 6141f...3be 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #9 Skrevet 30. september 2020 Finner denne dokumentaren faktisk noen svar eller er det bare teasing og ingen svar sånn som i 99,9% av dokumentarer Anonymkode: cbaf5...9e4 5
mlifjeld Skrevet 30. september 2020 #10 Skrevet 30. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finner denne dokumentaren faktisk noen svar eller er det bare teasing og ingen svar sånn som i 99,9% av dokumentarer Anonymkode: cbaf5...9e4 Vel, de oppdaget jo et inntrykket hull på 4 meter i skroget styrbord side, under vannlinjen. Professoren i marinteknikk fra NTNU som jobbet med tv teamet beregnet at ferjen måtte ha kollidert med et objekt på minst 1000 tonn for å få den skaden. Hullet har aldri blitt nevnt i noen offisielle rapporter og svenske myndigheter helte tom. Stein over området hvor hullet befant seg.. 🤔 Så dokumentaren fant jo noe. Hva som forårsaket hullet må jo etterforskes videre.. 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #11 Skrevet 30. september 2020 Ville en ubåt tatt sjansen på å kræsje inn i estonia? Tenker ubåten selv risikerer skade på sin egen båt? Og uansett hvordan dette hullet kom til, så har jo baugen (forsiden av båten) falt av, med påfølgende innstrømning av vann på bildekket. Er det ikke litt tilfeldig at dette skal skje samtidig som noen utenfra prøver å senke båten? Føler alle i serien bare så bort i fra at baugen falt jo tross alt av, pga stormen. Utrolig interessant dokumentarserie, den anbefaler jeg alle å se! Anonymkode: 5545c...e75
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville en ubåt tatt sjansen på å kræsje inn i estonia? Tenker ubåten selv risikerer skade på sin egen båt? Og uansett hvordan dette hullet kom til, så har jo baugen (forsiden av båten) falt av, med påfølgende innstrømning av vann på bildekket. Er det ikke litt tilfeldig at dette skal skje samtidig som noen utenfra prøver å senke båten? Føler alle i serien bare så bort i fra at baugen falt jo tross alt av, pga stormen. Utrolig interessant dokumentarserie, den anbefaler jeg alle å se! Anonymkode: 5545c...e75 Ubåten ville vel fått betydelige skader selv? I så fall er det rart at det ikke har blitt lekket, uavhengig av Estonia. En ubåt med flat nese kommer til å bli snakket om. Jeg føler at dokumentaren har hatt en agenda, at den kun fokuserer på det som styrker denne teorien. Likevel var jo hullet en overraskelse, det samme var Sveriges regjerings umiddelbare avgjørelse om ikke å undersøke videre. Hvorfor denne motviljen til å finne sannheten? Jeg synes det er rart at de ikke så nærmere på disse rekkverkene som skulle være skåret av (ref tidligere filming). Utrolig at noen har rukket å dykke ned til vraket og demontere store deler i løpet av fire dager etter forliset. Sjøen var jo full av båter og været var dårlig. Hvis det virkelig er fjernet flere biler med militært materiell, så er det en stor operasjon! Anonymkode: 2f54b...02c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Synes det er merkelig hvor mye energi myndighetene brukte og bruker på å ikke undersøke videre. Kan mistenke at de har noe å skjule for å si det sånn. Anonymkode: 62f73...82e 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 Har sett første episode og er allerede ganske rystet av det overlevende har opplevd. Blir de andre episodene tilgjengelig for oss med gratisabonnement etterhvert? Anonymkode: 32b13...113
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 Ingen tvil om at ulykken er dekket over. Flere vitner forteller at det ble kjørt ombord millitærbiler på ulykkesdagen, og det sett i lys av at det var gitt beskjed om å ikke kontrollere gitte kjøretøy ved havnen i Stockholm ukene i forveien sier at dette ikke var første gang. Så er spørsmålet, var det et kontrollert angrep eller et uhell? Det fortelles fra flere personer at hemmelig russisk militært utstyr ble fraktet med båten, og at Russerne hadde advart Estland om å fortsette. De kan ha valgt å gå så langt som å forsøke å destruere utstyret i stedet for at det skulle havne i andres hender. Ergo kan de ha kjørt på eller angrepet Ms.Estonia. En annen teori er at det rett og slett har vært er uhell. Dersom det sendes såpass viktig informasjon gir det mening om skipet ville blitt geleidet over av en tredje part, men en stor båt ville gitt mistanker, dermed..en ubåt? Kan deretter ubåten ha kommet til skade for å kjøre på skipet den skulle følge over havet? Det blir nevnt sprengstoff, men som flere nevner underveis i dokumentaren ville det gitt andre skader på skroget. Blant annet at metallet ville vært presset ut, og ikke inn, samt at man ville forventet skader på metallet eller malingen utover det. Syntes det er merkelig at de svenske myndighetene var så bastante på at skipet og de døde måtte heves, til at de på kort tid endret mening basert på utsagn fra blant annet etikkrådet. En annen ting jeg beit meg litt merke i er hvorfor ikke dykkerne som var nede ved skipet for å gjøre undersøkelser ikke fikk beskjed om å redde menneskene som ble dokumentert. Som de selv sa ville det vært en enkel jobb når de allikevell var der nede og flyttet på kropper for å dokumentere skipets tilstand. Dersom kroppene hadde blitt hentet opp ville mest sannsynlig ingen brydd seg om at skipet lå igjen på bunnen. Men det er nok fordi dykkerne heller ikke skulle se skaden som var påført siden på skipet. Det at svenske myndigheter heller ikke ville erkjenne de nye bevisene i saken mener jeg sier sitt. Anonymkode: cb9cc...c92 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 Så spennende! Og så trist, det var virkelig mange liv tapt.. Syns det høres ut som en skikkelig cover-up, er så suspekt hele greia. De pårørende fortjener svar! Anonymkode: f884b...122 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 Jeg er litt sent ute her, men for en bra og rørende dokumentar. Og jeg er så irritert! Irritert på statene og folkene som legger skjul på alt. Tenk på de pårørende, det må være grusomt å ikke vite hvorfor. Er sikkert en russisk ubåt, men hvorfor kan de ikke bare innrømme at de har gjort det dårlige valget med å smugle militær info/utstyr på en passasjerbåt? Anonymkode: 7d84b...d5a 2
Ella Grisella Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 Dette er det sjukeste… jeg er helt satt ut etter å ha sett denne dokumentaren! 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 Konspirasjonsteorier stemmer aldri. Anonymkode: 4538b...854
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå