T-Rex Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 Høie er bekymret, hevder han, og forsøker å presse Raymond til å innføre strengere restriksjoner i Oslo. Ett naturlig tiltak vil være å dele ut gratis munnbind til Oslos befolkning, men vil regjeringen bruke penger på det? Oslo er allerede i en svært trengt økonomisk situasjon på grunn av Covid-19, og det er vel ikke helt unaturlig at det er flere enn Høyres venner blant de selvstendig næringsdrivende som får se noe til de gavmildt utdelte koronamilliardene fra regjeringshold. 4
LisbethBerg Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Fullstendig latterlig å gå til media å true byrådet i Norges største by. Heier på Raymond som tør å si han imot, og som innser at man ikke kan sette inn tiltak som befolkningen ikke ser mening i. Dette vil drøye i tid, da må man ikke gå for hardt ut. Befolkningen er allerede lei, setter man inn tiltak som er mye hardere enn risikoen tilsier kan det være en gedigen tabbe. Håndteringen til regjeringen blir bare mer og mer flaut å se på. Som du sier: kan ikke bruke penger på munnbind, men å øse ut milliarder til bedrifter som sliter pga meningsløse tiltak er tydeligvis helt ok. 9
T-Rex Skrevet 28. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2020 Det er ingen uenighet om at situasjonen i Oslo er bekymringsfull, både Høie, Raymond og FHI mener det. Men det er vel litt ufint av Høie å presse Raymond og co til å gjennomføre upopulære tiltak, uten å spandere noen kroner som kompensasjon.
Sermina Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Problemet er vel det at helsemyndighetene ser at det som slår ned smittet best er drastiske tiltak over kort tid. F.eks i indre østfold så stengte de alle serveringsteder og offentlige sammenkomster et par uker til smitten var betydelig lavere. Det å trinnvis innføre tiltak som de gjør i Oslo gjør at folk ikke tar det seriøst eller følger helt med. Jeg tror ikke tiltakspakken de har satt igang i dag er nok til å snu trenden i Oslo. For at folk skal få øyene opp så må det føles ut som at det er alvorlig. Mange er nok helt imot det, men jeg tror grunnen til at vi var så flinke i vår var fordi alt stengte og da kunne du kjenne spenningen i luften. Nå lever bare folk videre som ingen ting i Oslo. Jeg tipper smitten begynner å stige igjen uken etter vinterferien og at vinteren komme til å bli svært interessant i Oslo og omeng. 5
Sylveon Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 17 timer siden, T-Rex skrev: Det er ingen uenighet om at situasjonen i Oslo er bekymringsfull, både Høie, Raymond og FHI mener det. Men det er vel litt ufint av Høie å presse Raymond og co til å gjennomføre upopulære tiltak, uten å spandere noen kroner som kompensasjon. Ja, jeg er enig i at det er ufint, spesielt når man velger å ta det så åpent i media. Om byrådslederen var fra Høyre så er dette noe de ville ha tatt på bakrommet og ikke åpent. Er nok en del politikk innblandet i dette, med målet om å få AP til å fremstå som svakt. 1
norw Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 Det er ikke behov for å dele ut gratis. Koster under 5 kr per munnbind. Nå er det viktig å innføre et påbud som håndheves. Folk skjønner ikke anbefalinger.
LisbethBerg Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 19 minutter siden, norw skrev: Det er ikke behov for å dele ut gratis. Koster under 5 kr per munnbind. Nå er det viktig å innføre et påbud som håndheves. Folk skjønner ikke anbefalinger. For en familie på fem som trenger et pr arbeidsdag/ skoledag er det over 500 kr i måneden, altså 6500 i året. Det er ikke alle som har såpass mye til overs. 1
parmanoia Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 Det nytter ikke å si «bekymret» og anbefalinger. Nordmenn driter i det. Noen ganger virker det som er like vanskelig for oss å gidde å bruke munnbind som disse trumpene i USA som sier det er angrep på deres frihet. Hjelper ikke akkurat at politiet sier de ikke kommer til å gidde å bry seg om et munnbindpåbud (!) Er forøvrig utrolig lei av at uttrykket «bekymret» Det gir lite mening lenger. Høie har vært så veldig bekymret i mange måneder han.
J.E Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 13 minutter siden, parmanoia skrev: Det nytter ikke å si «bekymret» og anbefalinger. Nordmenn driter i det. Noen ganger virker det som er like vanskelig for oss å gidde å bruke munnbind som disse trumpene i USA som sier det er angrep på deres frihet. Hjelper ikke akkurat at politiet sier de ikke kommer til å gidde å bry seg om et munnbindpåbud (!) Er forøvrig utrolig lei av at uttrykket «bekymret» Det gir lite mening lenger. Høie har vært så veldig bekymret i mange måneder han. Veldig enig det du skriver her... og hvorfor måtte politiet frem i pressen med en gang og si at de ikke vil håndheve påbudet.. Alt fremstår så utrolig amatørmessig. Helt klart at nordmenn driter i dette påbudet som uten en håndheving fortsatt blir som en anbefaling og regne... tok toget i Oslo idag. Andelen med folk som brukte munnbind hadde øket fra kanskje 20 % til ca 50 %. Men den andre halvparten kommer aldri til og begynne med det heller med mindre det blir straffbart og ikke ha det på. Det dumme med munnbind er at det virker jo mye mindre hvis ikke flesteparten har det på. Alle skal beskytte alle er jo tanken med munnbindene. 1
Sylveon Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, parmanoia skrev: Det nytter ikke å si «bekymret» og anbefalinger. Nordmenn driter i det. Noen ganger virker det som er like vanskelig for oss å gidde å bruke munnbind som disse trumpene i USA som sier det er angrep på deres frihet. Hjelper ikke akkurat at politiet sier de ikke kommer til å gidde å bry seg om et munnbindpåbud (!) Er forøvrig utrolig lei av at uttrykket «bekymret» Det gir lite mening lenger. Høie har vært så veldig bekymret i mange måneder han. Enig med deg i det, men samtidig så vil jeg tro at de verken har tid eller ressurser til å følge med på t-bane, tog og trikk i Oslo. Med tanke på den pågående busstreiken så er kollektivt området noe jeg anser som et skikkelig, skikkelig kriseområde om dagen med tanke på smittespredning.
Gjest pop up bruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Høie har en meter med bekymringer for Oslo
Gjest pop up bruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Neida. Jeg syns de kunne tatt dette internt. At de har ulike ønsker, og ser saken er ulikt er greit nok, men når det blir åpen splid og diskusjon slik vi har sett nå så tror jeg ikke akkurat at det samler folket.
norw Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, LisbethBerg skrev: For en familie på fem som trenger et pr arbeidsdag/ skoledag er det over 500 kr i måneden, altså 6500 i året. Det er ikke alle som har såpass mye til overs. 500 kr for en familie på 5 er ikke mye. Ville vært verre om en aleneforelder med ett barn måtte ut med 500. 1
AnonymBrukern Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 (endret) 2 minutter siden, norw skrev: 500 kr for en familie på 5 er ikke mye. Ville vært verre om en aleneforelder med ett barn måtte ut med 500. Det er mye penger jo. For eks jeg kommer aldri til å bruke 6500kr i året på noe som har null effekt for meg. Og man bruker mer enn 1 munnbind om dagen! Endret 29. september 2020 av AnonymBrukern 1
norw Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 8 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Det er mye penger jo. For eks jeg kommer aldri til å bruke 6500kr i året på noe som har null effekt for meg. Og man bruker mer enn 1 munnbind om dagen! Virker ikke mye, med god økonomistyring. Null effekt? Det er viktig at så mange som mulig bruker munnbind, både for å unngå smittespredning og for sosial påvirkning. 1
AnonymBrukern Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, norw skrev: Virker ikke mye, med god økonomistyring. Null effekt? Det er viktig at så mange som mulig bruker munnbind, både for å unngå smittespredning og for sosial påvirkning. Dette kommer helt ann på hvor mye folk har til overs eller om man har råd/lyst til å bruke så mye penger på noe som ikke er nødvendig. Var det ikke slik at munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv? Det er det jeg hører hele tiden. Uansett har ikke jeg personlig noe behov for munnbind og det er ikke en utgift jeg kommer til å ta på meg. Hadde det vært gratis ville jeg brukt det. Men tar ikke på meg ekstra kostnader 1
norw Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, AnonymBrukern skrev: Dette kommer helt ann på hvor mye folk har til overs eller om man har råd/lyst til å bruke så mye penger på noe som ikke er nødvendig. Var det ikke slik at munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv? Det er det jeg hører hele tiden. Uansett har ikke jeg personlig noe behov for munnbind og det er ikke en utgift jeg kommer til å ta på meg. Hadde det vært gratis ville jeg brukt det. Men tar ikke på meg ekstra kostnader Men det er nødvendig. Det er det man må prøve å forstå. 1
AnonymBrukern Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, norw skrev: Men det er nødvendig. Det er det man må prøve å forstå. Det er ikke nødvendig for alle nei. Er ikke noe vits å diskutere engang. Munnbind er IKKE nødvendig å bruke for alle. Det er til for å beskytte andre, ikke deg selv. Så for meg så ha det null effekt å bruke munnbind
LisbethBerg Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, norw skrev: Men det er nødvendig. Det er det man må prøve å forstå. Men da må også regjeringen dele ut gratis til de som har behov for det. Det er 100 000 barn i Norge som lever i fattigdom. En god andel av dem i Oslo. Hva synes du disse barna skal gjøre når foreldrene ikke har penger til munnbind? Droppe å gå på skolen og falle enda mer ut av samfunnet? Stjele munnbind? 1
tussi84 Skrevet 30. september 2020 #20 Skrevet 30. september 2020 Enn kan regne med minst 2 munnbind per hode i rush tiden i en familie. Flere hvis du feks skal drikke underveis på buss/tog/trikk/bane. Men si du ikke drikker eller gjør noe spes slik at det må byttes så er det et munnbind til og fra jobb/skole. Det var noen som sa det var 5 kr for et munnbind. Det vil si 10 kr per dag, eller 300 kr for 30 dager. Er man 5 stk i en familie er dette 1500 kr. Enn kan også beregne litt ekstra da noen kommer til å bruke mer enn 2 munnbind om dagen. Ved 3 munnbind per hode vil utgiften bli 150 kr uka/450 i mnd. Ved familie på 5 blir det nesten 2500 kr mnd. Det kan som noen er inne på sitte en del Alene forsørgere der ute også som skal både ha munnbind til seg selv +2 til 3 barn. Alle har ikke råd til munnbind selv om det koster bare 5 kr munnbindet. Norge har mulighet til å dele ut dette gratis!
Anbefalte innlegg