Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi skal spørre aktuelle familie/venner om de vil være faddere til barnet vårt. Jeg synes det er vanskelig å bestemme seg for hvem vi skal spørre. Ønsker jo at de som blir faddere faktisk er interessert i å være i livene våre. Det vil jo aldri være noen garanti på at våre venner er der for alltid så ønsker egentlig både familie og venner. Tante til barnet skal være fadder men tenker totalt 4.

Hva avgjorde hvem dere ønsket som faddere til barnet/barna deres?

Anonymkode: 702ae...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det som føles riktig for deg. Jeg for min del har så mange søsken at det føles unaturlig å spørre venner. Jeg synes det er viktig å ha et klart skille mellom familie og venner. Dette blant annet fordi jeg også innser at dersom jeg skulle falle fra, så er det til syvende og sist familien min jeg ønsker skal ta seg av barnet mitt, ikke venner. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker at venner kan ha kontakt med barnet mitt, men jeg tror at de som egentlig bryr seg aller mest om å være fadder og ha mye kontakt er familien min. 
Men dette er mine tanker rundt dette. Respekterer at mange er uenig

Anonymkode: c4348...b51

• Liker 1
Skrevet

Vi tok bare alle søsknene våre. Enkelt og greit. 

Skrevet

Er det noen papirer man må signere eller er det nok å spørje?

Anonymkode: 22cfe...59d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal gjøre det som føles riktig for deg. Jeg for min del har så mange søsken at det føles unaturlig å spørre venner. Jeg synes det er viktig å ha et klart skille mellom familie og venner. Dette blant annet fordi jeg også innser at dersom jeg skulle falle fra, så er det til syvende og sist familien min jeg ønsker skal ta seg av barnet mitt, ikke venner. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker at venner kan ha kontakt med barnet mitt, men jeg tror at de som egentlig bryr seg aller mest om å være fadder og ha mye kontakt er familien min. 
Men dette er mine tanker rundt dette. Respekterer at mange er uenig

Anonymkode: c4348...b51

Hvem som er fadder har ingen juridisk  betydning for hvem som får ansvaret for barna ved foreldrenes død

• Liker 8
Skrevet

Folk tenker veldig forskjellig.  Var gjest i en dåp hvor 3 av fadderne var 75+. Oldemor og bestemor bl.a. De hadde valgt dem fordi de visste at de gamle ville sette pris på det. 

Selv valgte vi kun venner. Å være fadder betyr jo i bunn og grunn ingenting lengre.  

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Hvem som er fadder har ingen juridisk  betydning for hvem som får ansvaret for barna ved foreldrenes død

Korleis fungerer det der eigentlig... dystert har ikkje tenkt sånn veldig over det.

Skrevet

Synes det er unødvendig å spørre familie. De er der for barnet i kraft av å være Nær familie. Synes det er mye hyggeligere å spørre nære venner, og på den måten «knytte» et bånd mellom familiene. Jeg synes i alle fall det er en større ære å bli spurt av venner. Da vet man at de ønsker oss som en del av din innerste krets.

• Liker 4
Skrevet

Mine barn har sine onkler/tanter som faddere, pluss en kusine/fetter, et vennepar og mine beste venninner som jeg har kjent siden barndommen. Stødige og pålitelige faddere 😃

Anonymkode: 6a105...0cd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korleis fungerer det der eigentlig... dystert har ikkje tenkt sånn veldig over det.

Barnevernet eller annen relevant instans vurderer hvem som er best skikket av aktuelle kandidater. Normalt nære familiemedlemmer, men også venner av familien og andre helt utenforstående er aktuelle. Dersom foreldrene har skrevet hvem de ønsker, vil dette selvsagt bli tillagt vekt i vurderingen.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Barnevernet eller annen relevant instans vurderer hvem som er best skikket av aktuelle kandidater. Normalt nære familiemedlemmer, men også venner av familien og andre helt utenforstående er aktuelle. Dersom foreldrene har skrevet hvem de ønsker, vil dette selvsagt bli tillagt vekt i vurderingen.

Det gir meining. Takk for svar.

• Liker 1
Skrevet

Vårt barn har 2, min fetter som alltid har vert som en bror for meg, og en av mannens beste venner 😊 

Anonymkode: 22475...153

Skrevet

Fadderens funksjon er å oppdra barnet i den kristne tro, om forldrene skulle falle fra. Velg dem som egner seg best for det.
Om dere ikke er kristne, så dropp det. Er kun et spill for galleriet. Ingen fadder her, selvfølgelig

Anonymkode: bbd48...1ae

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt mine tanter som faddere, mens min lillesøster hadde venner av foreldrene våre. Jeg synes alltid det var litt «urettferdig» at hun «hadde flere» enn meg. For tantene mine var jo også tantene hennes. Den dagen jeg får barn blir det nok ingen i aller nærmeste familie (tanter, onkler, besteforeldre). Synes også det med faddere er en fin måte for barna å få et forhold til flere voksenpersoner enn bare de i aller nærmeste familie. 

Anonymkode: 75c9c...9c2

Skrevet

Spiller jo egentlig ingen rolle på sikt. Jeg vet ikke hvem som er mine faddere engang. 

Anonymkode: 31e80...1d1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fadderens funksjon er å oppdra barnet i den kristne tro, om forldrene skulle falle fra. Velg dem som egner seg best for det.
Om dere ikke er kristne, så dropp det. Er kun et spill for galleriet. Ingen fadder her, selvfølgelig

Anonymkode: bbd48...1ae

Ganske sikker på at 90% av døpte barn er kun for «tradisjon». 

Anonymkode: 31e80...1d1

Skrevet

Hvor mange faddere er det vanlig å ha? Jeg og min bror har tre hver, der to er familie og en er vær venn av våre foreldre. 
Jeg og samboer har kun ett søsken hver, så det er ikke så mange å velge i på den fronten :) 

Anonymkode: dfe70...ea6

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mine tanter som faddere, mens min lillesøster hadde venner av foreldrene våre. Jeg synes alltid det var litt «urettferdig» at hun «hadde flere» enn meg. For tantene mine var jo også tantene hennes. Den dagen jeg får barn blir det nok ingen i aller nærmeste familie (tanter, onkler, besteforeldre). Synes også det med faddere er en fin måte for barna å få et forhold til flere voksenpersoner enn bare de i aller nærmeste familie. 

Anonymkode: 75c9c...9c2

Akkurat sånn har jeg det i forhold til mine søsken. Jeg er eldst, og fikk mine tanter og onkler som faddere, mens søsknene mine har mine foreldres venner. De hadde med andre ord flere voksenpersoner i sine liv ( i tillegg fikk de alltid flere gaver enn meg til jul og bursdag, noe som betydde mye da vi var barn, men ikke så mye nå i voksen alder 😅).

Siden vi ønsker et større nettverk av voksenpersoner til våre barn, har vi valgt gode venner av oss som faddere. Våre barn kaller disse tanter og onkler, etter faddernes ønske. Vi bor langt unna familiene våre, så både for oss foreldre, men spesielt for barna, har dette virkelig gjort en forskjell. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange faddere er det vanlig å ha? Jeg og min bror har tre hver, der to er familie og en er vær venn av våre foreldre. 
Jeg og samboer har kun ett søsken hver, så det er ikke så mange å velge i på den fronten :) 

Anonymkode: dfe70...ea6

Mine barn har 6-7 hver

Selv har jeg 5, mannen min har 2 eller 3

Skrevet
Akkurat nå, Rem skrev:

Mine barn har 6-7 hver

Selv har jeg 5, mannen min har 2 eller 3

Meg igjen.... mine faddre er nær familie, men barnas består av nære venner, våre søskenbarn og nær familie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...