lady90 Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 (endret) Vi skal på hyttetur i høstferien med nærmeste familie (bror og svigerinne med barn) . Vi er to voksne og to barn, de er egentlig også to voksne og to barn men eldste sønnen skal ha med seg 2 venner. Det har blitt påvist corona på skolen hans så han og de 2 vennene er satt i karantene, just in case. De 3 skulle egentlig bo i en egen hytte ved siden av men vil jo henge inne hos oss store deler av tiden. Jeg er usikker på om dette er lurt? Kan de i det hele tatt dra når de er i karantene, selvom det er på hytta langt unna folk? De drar jo selvsagt ikke i butikken osv. Og selvom sjansen er minimal for at de har/kommer til å få corona er jo sjansen tilstede og jeg ønsker jo ikke at noen i min lille familie skal bli smitta. Foreldrene til de 2 kompisene hans synes det er ok at de reiser. Min bror og svigerinne tror jeg også synes det er ok, men det er opp til oss. Hva tenker dere? Kjenner jeg kan for lite om dette til å vite hva som er greit eller ikke. Endret 28. september 2020 av lady90
Sermina Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 16 minutter siden, lady90 skrev: Vi skal på hyttetur i høstferien med nærmeste familie (bror og svigerinne med barn) . Vi er to voksne og to barn, de er egentlig også to voksne og to barn men eldste sønnen skal ha med seg 2 venner. Det har blitt påvist corona på skolen hans så han og de 2 vennene er satt i karantene, just in case. De 3 skulle egentlig bo i en egen hytte ved siden av men vil jo henge inne hos oss store deler av tiden. Jeg er usikker på om dette er lurt? Kan de i det hele tatt dra når de er i karantene, selvom det er på hytta langt unna folk? De drar jo selvsagt ikke i butikken osv. Og selvom sjansen er minimal for at de har/kommer til å få corona er jo sjansen tilstede og jeg ønsker jo ikke at noen i min lille familie skal bli smitta. Foreldrene til de 2 kompisene hans synes det er ok at de reiser. Min bror og svigerinne tror jeg også synes det er ok, men det er opp til oss. Hva tenker dere? Kjenner jeg kan for lite om dette til å vite hva som er greit eller ikke. Det hadde jeg aldri godtatt. De er jo i karantene, ergo skal de ikke omgåes andre enn de som de bor sammen med. 23
rosemarin Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 38 minutter siden, lady90 skrev: Vi skal på hyttetur i høstferien med nærmeste familie (bror og svigerinne med barn) . Vi er to voksne og to barn, de er egentlig også to voksne og to barn men eldste sønnen skal ha med seg 2 venner. Det har blitt påvist corona på skolen hans så han og de 2 vennene er satt i karantene, just in case. De 3 skulle egentlig bo i en egen hytte ved siden av men vil jo henge inne hos oss store deler av tiden. Jeg er usikker på om dette er lurt? Kan de i det hele tatt dra når de er i karantene, selvom det er på hytta langt unna folk? De drar jo selvsagt ikke i butikken osv. Og selvom sjansen er minimal for at de har/kommer til å få corona er jo sjansen tilstede og jeg ønsker jo ikke at noen i min lille familie skal bli smitta. Foreldrene til de 2 kompisene hans synes det er ok at de reiser. Min bror og svigerinne tror jeg også synes det er ok, men det er opp til oss. Hva tenker dere? Kjenner jeg kan for lite om dette til å vite hva som er greit eller ikke. Om det er lurt? Det er ikke innenfor karantenereglene i det hele tatt! Når man er i karantene skal man ikke omgås andre enn de man bor med! Omg. 19
UnniB Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 (endret) 42 minutter siden, lady90 skrev: Vi skal på hyttetur i høstferien med nærmeste familie (bror og svigerinne med barn) . Vi er to voksne og to barn, de er egentlig også to voksne og to barn men eldste sønnen skal ha med seg 2 venner. Det har blitt påvist corona på skolen hans så han og de 2 vennene er satt i karantene, just in case. De 3 skulle egentlig bo i en egen hytte ved siden av men vil jo henge inne hos oss store deler av tiden. Jeg er usikker på om dette er lurt? Kan de i det hele tatt dra når de er i karantene, selvom det er på hytta langt unna folk? De drar jo selvsagt ikke i butikken osv. Og selvom sjansen er minimal for at de har/kommer til å få corona er jo sjansen tilstede og jeg ønsker jo ikke at noen i min lille familie skal bli smitta. Foreldrene til de 2 kompisene hans synes det er ok at de reiser. Min bror og svigerinne tror jeg også synes det er ok, men det er opp til oss. Hva tenker dere? Kjenner jeg kan for lite om dette til å vite hva som er greit eller ikke. Det er ikke bare ikke lurt, det er også ulovlig. Brudd på karantenereglene kan gi 20 000 kr i bot. Er man i karantene kan man kun omgås de man bor sammen med, og kun nødvendige ærend i butikk/apotek er lov. Man kan gå tur, med da med god avstand til andre, Å reise på tur når man er i karantene er et kraftig brudd på smittevernreglene. Endret 28. september 2020 av UnniB 11
Reveenka Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon Det er jo bare å lese regelverket selv og kanskje dele det med de dere skulle på hyttetur med? Siden de åpenbart ikke har forstått konseptet karantene. Og nei, jeg hadde ikke reist på hyttetur med den gjengen der. 8
KvinneguidenBruker Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 47 minutter siden, lady90 skrev: Vi skal på hyttetur i høstferien med nærmeste familie (bror og svigerinne med barn) . Vi er to voksne og to barn, de er egentlig også to voksne og to barn men eldste sønnen skal ha med seg 2 venner. Det har blitt påvist corona på skolen hans så han og de 2 vennene er satt i karantene, just in case. De 3 skulle egentlig bo i en egen hytte ved siden av men vil jo henge inne hos oss store deler av tiden. Jeg er usikker på om dette er lurt? Kan de i det hele tatt dra når de er i karantene, selvom det er på hytta langt unna folk? De drar jo selvsagt ikke i butikken osv. Og selvom sjansen er minimal for at de har/kommer til å få corona er jo sjansen tilstede og jeg ønsker jo ikke at noen i min lille familie skal bli smitta. Foreldrene til de 2 kompisene hans synes det er ok at de reiser. Min bror og svigerinne tror jeg også synes det er ok, men det er opp til oss. Hva tenker dere? Kjenner jeg kan for lite om dette til å vite hva som er greit eller ikke. Grunn til karantene er irrelevant, om det er innreise, "just in case" eller påvist smitte hos nærkontakter. Dette er latterlig uakseptabelt å i det hele tatt foreslå. Folk i karantene blir hjemme. Hos seg selv. Hele karantenetiden. Og ja. Det blir sure unger, men det var det der med smittefare da... 12
Anbefalte innlegg