Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte ansatt å bruke munnbind på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner bare info om omvendt situasjon - arbeidsgiver som ønsker/pålegger at ansatte bruker munnbind. 

Men hva om de ansatte ønsker å bruke munnbind, men blir nekta? Er det i det hele tatt lov? Man skal jo føle seg trygg på jobb. 

Snakk om jobb på restaurant hvor man ikke alltid har mulighet til å holde 1 meters avstand fra kollegaer og gjester. 

Anonymkode: 1bb44...3e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du bytte munnbind mellom hvert bord.

Anonymkode: 69808...f12

• Liker 12
Skrevet

Om du er i risikogruppa kan du slå gjennom via forbundet ditt. Men ellers vil du ikke det. I restaurant er du borti mange mennesker, og du må da bytte munnbind mellom hvert bord du er på. Har du tid til håndhygiene før og etter bytte hver gang?

Anonymkode: bea71...bb6

• Liker 2
Skrevet

Fornuft foran frykt!

Anonymkode: 4202e...d19

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fornuft foran frykt!

Anonymkode: 4202e...d19

Veldig enig! Prøv å holde avstand, vask hendene ofte og bruk håndsprit der du ikke kan bruke håndvask

Anonymkode: bea71...bb6

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke om de kan nekte deg det, men kan ikke skjønne hvorfor de skulle det. Jobber i skobutikk selv hvor en del kunder "glemmer" 1 meters regelen og kommer helt oppi meg. Har spurt min sjef om lov til å bruke munnbind og det var ingen problem overhodet.

Anonymkode: 74814...ad1

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bytte munnbind mellom hvert bord.

Anonymkode: 69808...f12

Med den logikken må man bytte munnbind for hvert trikkestopp... 

• Liker 27
Skrevet

Munnbind beskytter andre mot deg. Men gir ikke deg noen beskyttelse. Synes derfor dette er opp til arbeidsgiver. 

Anonymkode: b5ab2...a35

• Liker 10
Skrevet

Men munnbindet beskytter de andre mot deg. Så med din tankegang bør gjestene bruke munnbind. 

Jobber selv på sykehus og vi skal ikke bruke munnbind selv om vi er i nærkontakt med mange hver dag. 

Anonymkode: 92d35...b21

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner bare info om omvendt situasjon - arbeidsgiver som ønsker/pålegger at ansatte bruker munnbind. 

Men hva om de ansatte ønsker å bruke munnbind, men blir nekta? Er det i det hele tatt lov? Man skal jo føle seg trygg på jobb. 

Snakk om jobb på restaurant hvor man ikke alltid har mulighet til å holde 1 meters avstand fra kollegaer og gjester. 

:klo: 

Og sammenhengen mellom munnbind og trygghet er hva, vil du si, Ts? Om du skal få noe må du ha en vettug grunn. Og ute i det ordentlige samfunnet funker ikke tullepratet til de populistiske politikerne våre. Når vanlige folk sier det høres det tålpelig ut i alle sine ører (nr politikerne sier det høres det tåpelig ut i alle unntatt tåpenes ører)

Anonymkode: b1e88...41e

• Liker 2
Skrevet

Her er det litt det samme. Jobber i service bransjen selv. Dog i England.

Her er instruksen litt " varierende" for å si det mildt! Ingen klare instrukser fra eier. Noen sier ditt, noen sier datt. Assisterende managers har forstått at det er valgfritt for ansatte, dog at gjester må bruke det (?). Manager mener at vi MÅ bruke det, for å sette ett godt eksempel for gjester,  men gjør det ikke selv (?).  "One rule for me, another rule for you!"

Jeg mener at det skal være ett privat valg. Jeg bruker det som oftest ikke.

Anonymkode: 3d6ee...ba0

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Munnbind beskytter andre mot deg. Men gir ikke deg noen beskyttelse. Synes derfor dette er opp til arbeidsgiver. 

Anonymkode: b5ab2...a35

Selvfølgelig gir det en selv beskyttelse. Hvorfor tror du helsepersonell bruker munnbind på smittestuer? For å beskytte pasienten?

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, zemer said:

Selvfølgelig gir det en selv beskyttelse. Hvorfor tror du helsepersonell bruker munnbind på smittestuer? For å beskytte pasienten?

Så når min far hadde en stor hjerteoperasjon så mener du at helsepersonellet beskyttet seg for å ikke få ett hjerteinfarkt? For det kan selvsagt smitte?...Eller har det for å beskytte min far for å ikke få "ting" de kunne ha. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så når min far hadde en stor hjerteoperasjon så mener du at helsepersonellet beskyttet seg for å ikke få ett hjerteinfarkt? For det kan selvsagt smitte?...Eller har det for å beskytte min far for å ikke få "ting" de kunne ha. 

Du ser vel selv forskjellen?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo begge deler. Minimere f.eks. infeksjonsfare for pasient og beskytte de som jobber fra kroppsvæsker osv. 

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, zemer skrev:

På "smittestuer" holder det ikke med et kirurgisk munnbind for å si det sånn. 

Anonymkode: 92d35...b21

• Liker 4
Skrevet

Sjefen i vår butikk prøvde å pålegge alle ansatte å gå med kirurgisk munnbind i starten av epidemien. Nå får ansatte tilsendt materialer i samme stoff og farge som uniformen, og vi oppfordres til å sy egne munnbind til jobben. 

Anonymkode: 51032...25f

Skrevet (endret)

Blir snart gal av denne enorme frykten for mer eller mindre ingenting. Det var skremmende i våres med Italia og New York. Etter dette har det vist seg å være en ganske så uskyldig sak, dette viruset. Heldigvis.

Vi fikk sjokk da. Etterpå fremstår det som om hele Norge fikk PTSD/Shell Shock i samme slengen. 

Antall smittede øker når flere testes. Det interessante er hvor mange som legges inn på sykehus. Som for øyeblikket er svimlende 23 stykker - for hele landet..

Til sammenligning dør det ca 110 nordmenn hver dag. De hadde ikke Corona.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen i vår butikk prøvde å pålegge alle ansatte å gå med kirurgisk munnbind i starten av epidemien. Nå får ansatte tilsendt materialer i samme stoff og farge som uniformen, og vi oppfordres til å sy egne munnbind til jobben. 

Epidemien? Mener du pandemien?

Anonymkode: c10cf...d08

Skrevet
1 time siden, MortenMinstelønn skrev:

Blir snart gal av denne enorme frykten for mer eller mindre ingenting. Det var skremmende i våres med Italia og New York. Etter dette har det vist seg å være en ganske så uskyldig sak, dette viruset. Heldigvis.

Vi fikk sjokk da. Etterpå fremstår det som om hele Norge fikk PTSD/Shell Shock i samme slengen. 

Antall smittede øker når flere testes. Det interessante er hvor mange som legges inn på sykehus. Som for øyeblikket er svimlende 23 stykker - for hele landet..

Til sammenligning dør det ca 110 nordmenn hver dag. De hadde ikke Corona.

Det har ikke falt deg inn at grunnen til vi har så lavt antall sykehusinnleggelser og dødsfall er nettopp fordi vi har hatt så strenge tiltak?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...