Gå til innhold

Samboer vil selge leiligheten min, jeg vil ikke kaste ut leietaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet som jeg leier ut. Kjøpte den litt utenfor Oslo for to-tre år siden og har vel hatt rundt 150 000 -200 000 i gevinst på den.

Jeg lånte meg ikke opp til maks grense, og kunne sikkert solgt denne leiligheten nå med gevinst + fått mye høyere lån til ny bolig

Samboer vil jeg skal selge. Så vil han pusse opp den neste vi kjøper  og gjøre den til utleiebolig.

Det er sikkert gevinst i det økonomisk MEN..

Jeg leier ut til ei som er så glad i denne leiligheten.jeg tillater også hundehold, noe hun sleit veldig med å finne på leiemarkedet. I tillegg har hun fått en flott jobb ved leiligheten .

For meg er det vondt å skulle sende mld og si hun må flytte ut om tre måneder. Det blir i jula det.

Jeg sliter med det. Hun og hunden er så søte og jeg tenker vi har jo alle en empati, utover kun hva man kan tjene penger på.

Men samboer forstår ikke. Og blir oppgitt. Sier at sånn er det jo bare.

For meg er det litt fælt. Denne dama har ikke vært like heldig i livet og fikk en god leiepris hos meg og alt ordna seg bra for henne der etter et stygt brudd.

Hvem synes dere har rett? 

Anonymkode: 69d49...764

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Samboer har ingenting med å ville selge din leilighet. Det er DIN leilighet og du bestemmer når den skal selges.

Slik du har fremstilt det her vil samboer ha tak i ditt overskudd for din bolig. Stemmer det? 

Du kan ikke være sentimental når det gjelder leieboere. Utnyttelse kan fort bli resultatet. Å flytte i julen betyr at man har mange helligdager til å flytte på - det er ikke bare ulemper med det heller.

Men som sagt: Det er din bolig og du bestemmer over den.

Skrevet

Siden det er din leilighet er det ditt valg. Du gjør som du vil, og ingen kan tvinge deg til å selge.

• Liker 24
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Samboer har ingenting med å ville selge din leilighet. Det er DIN leilighet og du bestemmer når den skal selges.

Slik du har fremstilt det her vil samboer ha tak i ditt overskudd for din bolig. Stemmer det? 

Du kan ikke være sentimental når det gjelder leieboere. Utnyttelse kan fort bli resultatet. Å flytte i julen betyr at man har mange helligdager til å flytte på - det er ikke bare ulemper med det heller.

Jeg lurer også på om han vil bruke ditt overskudd? 

Anonymkode: 69c06...910

• Liker 39
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Nei. Det vil han ikke. Han er ikke sånn skrudd sammen. Han bare ser muligheten til å kjøpe en mye større leilighet, i Oslo, som vi kanskje kan leie ut til to-tre stykker, og ikke bare en person som nå. Og han har jo tenkt å spytte inn noe kapital også.

For meg handler dette om et moralsk dilemma. Jeg tror at hvis hun som leier får beskjed om at hun må flytte for store problemer. Det er få som tillater hund og da blir det kanskje langt unna jobb. Jeg synes man har et moralsk ansvar. Men samboer synes ikke. 

• Liker 25
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på om han vil bruke ditt overskudd? 

Anonymkode: 69c06...910

Neiiiii overhode ikke. Han er ikke sånn. Jeg spør om det moralske her med å kaste ut en leietaker som trives så godt 

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det vil han ikke. Han er ikke sånn skrudd sammen. Han bare ser muligheten til å kjøpe en mye større leilighet, i Oslo, som vi kanskje kan leie ut til to-tre stykker, og ikke bare en person som nå. Og han har jo tenkt å spytte inn noe kapital også.

For meg handler dette om et moralsk dilemma. Jeg tror at hvis hun som leier får beskjed om at hun må flytte for store problemer. Det er få som tillater hund og da blir det kanskje langt unna jobb. Jeg synes man har et moralsk ansvar. Men samboer synes ikke. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neiiiii overhode ikke. Han er ikke sånn. Jeg spør om det moralske her med å kaste ut en leietaker som trives så godt 

Men da må du slutte å leie ut for det er ikke noe du skal holde på med hvis du ikke greier å være profesjonell. Det moralske har ingenting i et leieforhold å gjøre - du er en part, leietaker en annen og dere har et forretningsforhold. Du forholder deg til lovverket og bare det.

Helt rett at man kan tenke over årstid - og en løsning kan jo være å si fra til leietaker at leiligheten skal selges så hun må være ute 1. mars. Da har du bøtet på det noe overfølsomme moralske kompasset ditt. Men jeg holder på at du ikke bør leie ut hvis du ikke greier å distansere deg fra leietaker.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du har en fin måte å tenke på, TS! Du personlig får nok mer igjen (god følelse) av å la henne bli boende der en tid til, enn å skulle kjøpe noe nytt og tjene mer penger. 

Ville selv ha stått på kravene og ikke solgt nå.

Anonymkode: 57543...6f2

• Liker 32
Skrevet

Du kan ikke snakke med samboer om å ta en ny prat om dette til neste sommer da?

Anonymkode: abbf3...d69

• Liker 7
Skrevet

Kanskje en mellomting kan føles bedre? Gi henne lenger tid på å finne noe nytt (6mnd?) så kan hun flytte ut tidligere om hun finner noe før. 

Det er veldig fint av deg å ta hensyn til henne - det er en god egenskap! Men likevel så må du jo gjøre de valgene som er best for deg selv. Om det fornuftige er å selge, så gjør du det uten dårlig samvittighet! Men om du ønsker kan du være en hyggelig utleier og gi henne litt ekstra rom.

Anonymkode: 73b32...23f

• Liker 26
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier en leilighet som jeg leier ut. Kjøpte den litt utenfor Oslo for to-tre år siden og har vel hatt rundt 150 000 -200 000 i gevinst på den.

Jeg lånte meg ikke opp til maks grense, og kunne sikkert solgt denne leiligheten nå med gevinst + fått mye høyere lån til ny bolig

Samboer vil jeg skal selge. Så vil han pusse opp den neste vi kjøper  og gjøre den til utleiebolig.

Det er sikkert gevinst i det økonomisk MEN..

Jeg leier ut til ei som er så glad i denne leiligheten.jeg tillater også hundehold, noe hun sleit veldig med å finne på leiemarkedet. I tillegg har hun fått en flott jobb ved leiligheten .

For meg er det vondt å skulle sende mld og si hun må flytte ut om tre måneder. Det blir i jula det.

Jeg sliter med det. Hun og hunden er så søte og jeg tenker vi har jo alle en empati, utover kun hva man kan tjene penger på.

Men samboer forstår ikke. Og blir oppgitt. Sier at sånn er det jo bare.

For meg er det litt fælt. Denne dama har ikke vært like heldig i livet og fikk en god leiepris hos meg og alt ordna seg bra for henne der etter et stygt brudd.

Hvem synes dere har rett? 

Er du sikker på at det er økonomisk gevinst i det? Det koster penger å selge og kjøpe leilighet, og hvis oppussingen koster mye, kan det fort bli mye dyrere enn du tror.

Uansett er det, som flere påpeker, din leilighet og du bestemmer. Ikke selg fordi samboeren din vil.

Synes det er veldig bra av deg å tenke på leieboer! Uenig med samboeren din om at man ikke skal ta hensyn til de man leier ut til, og særlig hvis de ikke byr på noen problemer og alltid betaler i tide osv. Det er ikke akkurat god stil å kaste ut noen i jula, særlig når det ikke virker som om du selge - hvis man er nødt til å selge boligen, trenger å bruke den selv osv. er det en annen sak, men når eneste grunnen er å kjøpe en ny utleiebolig ville jeg vært på den rause siden. Men siden du og samboer har så ulikt syn på det, ville jeg tenkt meg godt om før jeg kjøpte et utleieprosjekt sammen - det blir nok ikke første uenigheten dere i mellom.

Et alternativ er å si fra nå om at du skal selge leiligheten om ett år, så får leietakeren lenger tid på seg til å se etter noe nytt.

Anonymkode: 88461...03e

• Liker 38
Skrevet

Du kan jo selge med leieboer, ny eier vil da få garantert leieinntekt fra dag 1 ved overtagelse og kanskje høyere lån i banken. 

Anonymkode: 483b4...462

• Liker 9
Skrevet

Du kan jo selge med leieboer, ny eier vil da få garantert leieinntekt fra dag 1 ved overtagelse og kanskje høyere lån i banken. 

Anonymkode: 483b4...462

Ja, for alle kjøper leilighet for å leie den ut? 🤪

Anonymkode: c9c2c...60d

• Liker 11
Skrevet

Er du sikker på at det er økonomisk gevinst i det? Det koster penger å selge og kjøpe leilighet, og hvis oppussingen koster mye, kan det fort bli mye dyrere enn du tror.

Uansett er det, som flere påpeker, din leilighet og du bestemmer. Ikke selg fordi samboeren din vil.

Synes det er veldig bra av deg å tenke på leieboer! Uenig med samboeren din om at man ikke skal ta hensyn til de man leier ut til, og særlig hvis de ikke byr på noen problemer og alltid betaler i tide osv. Det er ikke akkurat god stil å kaste ut noen i jula, særlig når det ikke virker som om du selge - hvis man er nødt til å selge boligen, trenger å bruke den selv osv. er det en annen sak, men når eneste grunnen er å kjøpe en ny utleiebolig ville jeg vært på den rause siden. Men siden du og samboer har så ulikt syn på det, ville jeg tenkt meg godt om før jeg kjøpte et utleieprosjekt sammen - det blir nok ikke første uenigheten dere i mellom.

Et alternativ er å si fra nå om at du skal selge leiligheten om ett år, så får leietakeren lenger tid på seg til å se etter noe nytt.

Nå er det meg selv jeg siterer 🙈 men jo mer jeg tenker på det, jo mer skeptisk ville jeg ha vært til å leie ut bolig sammen med en som tar så lett på det å kaste ut folk fra hjemmene deres.

Det handler ikke om at man som utleier aldri skal si opp en leieboer hvis det er behov for det, og ja, man har en kontrakt som sier tre måneders gjensidig oppsigelse f.eks., så det juridiske er på stell.

Men hvis man ikke absolutt må si opp leietaker fordi man er nødt til å selge raskt, skal bruke boligen selv osv. osv., ikke har hatt problemer med leietaker og vet at det kan by på problemer for hen å finne nytt sted å bo, er det brutalt å gjøre det på den måten samboeren din mener.

Jeg tenker som deg, TS, og tror jeg ville hatt store problemer med å leie ut sammen med en som tenkte helt motsatt. Å leie ut bolig gjør man selvfølgelig for å tjene penger på det, men det er tross alt boligen til noen det er snakk om, og det bør man ikke ta lett på. Når man leier ut har man faktisk et ansvar overfor leietaker også.

• Liker 34
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren din vil altså at du sier opp nåværende leieboer i leiligheten du eier, selger leiligheten, bruker pengene fra salget til å kjøpe en ny utleiebolig sammen med ham som dere begge skal tjene på.

Du skriver at han slett ikke er ute etter å tjene på ditt boligsalg, men at han skal "spytte inn noe kapital" ved kjøp av ny. For meg høres dette ut som at verdien av din leilighet utgjør hovedsummen ved kjøp av ny, og hans bidrag blir et tillegg til denne.

Han sier han vil betale noe ved framtidig kjøp, og forventer å få...hvor mye? Tilsvarende det han bidro med, eller halvparten siden dere er samboere?

Anonymkode: 97a8f...f8b

• Liker 37
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samboeren din vil altså at du sier opp nåværende leieboer i leiligheten du eier, selger leiligheten, bruker pengene fra salget til å kjøpe en ny utleiebolig sammen med ham som dere begge skal tjene på.

Du skriver at han slett ikke er ute etter å tjene på ditt boligsalg, men at han skal "spytte inn noe kapital" ved kjøp av ny. For meg høres dette ut som at verdien av din leilighet utgjør hovedsummen ved kjøp av ny, og hans bidrag blir et tillegg til denne.

Han sier han vil betale noe ved framtidig kjøp, og forventer å få...hvor mye? Tilsvarende det han bidro med, eller halvparten siden dere er samboere?

Anonymkode: 97a8f...f8b

Enig i dette, virker som han ønsker å tjene penger på TS.

Anonymkode: 87741...411

• Liker 27
Skrevet

Det er ikke akkurat billig å selge og kjøpe heller med mindre dere kjøper noe dere ikke må betale dokumentavgift på. Ville beholdt leiligheten. Hvor lenge har dere vært sammen? Ville vært forsiktig med å kjøpe noe hvis forholdet er veldig nytt.

Anonymkode: 22d0e...004

• Liker 18
Skrevet
19 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men da må du slutte å leie ut for det er ikke noe du skal holde på med hvis du ikke greier å være profesjonell. Det moralske har ingenting i et leieforhold å gjøre - du er en part, leietaker en annen og dere har et forretningsforhold. Du forholder deg til lovverket og bare det.

Helt rett at man kan tenke over årstid - og en løsning kan jo være å si fra til leietaker at leiligheten skal selges så hun må være ute 1. mars. Da har du bøtet på det noe overfølsomme moralske kompasset ditt. Men jeg holder på at du ikke bør leie ut hvis du ikke greier å distansere deg fra leietaker.

Dette er jo bare tull og vås. Det går fint an å tjene penger uten å utnytte, flå og trykke ned folk. De aller fleste av oss investerer av denne grunn i etiske, klimavennlige fond. ;) 

Kanskje, der og da, tjener man marginalt mindre penger enn ved å flå dem. Men på sikt tyder alt på at en samvittighetsfull inntjente er mer suksessrik enn en samvittighetsløs en. Trikset er at ansatte og leieboere man er snill mot er snill tilbake - og du tjener på en leieboer som tar vare på tingene dine heller enn en som leier i en følelsesløs bomaskin.

Dette med den «sterkestes rett» og «finans uten følelser» er en godt etablert myte. Men det er en myte. 

Og så investerer man ikke bare i penger. Man investerer i en fremtidsversjon. I en verden barna sine skal leve i. Ts tenker helt riktig, de kyniske helt galt. For å tjene noen tusinger nå men ødelegge verden for ungene sine er ikke mye til fornuftig investering. 

Anonymkode: dcb19...808

• Liker 28
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre som du selv vil, jeg skjønner deg godt og hadde tenkt det samme. Om jeg sitter igjen med noen kroner mindre når jeg dør så får det være, jeg har i hvert fall vært et godt medmenneske. 

Anonymkode: 8c56e...745

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...