Gjest Hesten88 Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 (endret) Jeg støtter alles rettighet til å gå ut i streik når lønningene er for dårlige og ikke til å leve av. Det er mange yrkesgrupper innenfor både service og helse som er langt viktigere og mer samfunnsnyttige enn de fleste kontor- og markedsføringsyrker. Men lønnen tilsier noe annet. Som sykepleier ved et akuttmottak i en av landets største byer, lar jeg meg alikevel provosere. INGEN er mer utsatt for smitte, dårligere lønnet eller mindre satt pris på i fht arbeidsoppgaver og risiko enn alle de tverrfaglige yrkesgruppene innenfor helse. Og INGEN blir pålagt mer ubekvem arbeidstid, risiko for eget liv og helse, eller tråkket mer på enn oss i helsevesenet. Vi har hverken blitt innviglet nok smittevernsutstyr eller ferie dette året. Alikevel står vi her med en enorm omsorg og et smil for alle dere egoister. Vi får ikke en gang lov til å streike under pandemien, mens vi må selvisolere oss fra familie, venner og samfunnet forøvrig under pandemien. Vi skal bare oppføre oss som lydige bikkjer og gjøre som vi blir fortalt, straffes for å ha valgt yrkesretninger som innebærer å ta vare på de syke og utsatte i samfunnet. Vi ber om å bli behandlet slik fordi vi har valgt det yrket vi har sier dere. Jo mer smittestoff (som slim, spytt, oppkast osv) man blir utsatt for, jo større sjanse er det for å bli smittet. Og jo mer man utsettes for av smittestoff fra syke pasienter, jo mer overveldet blir vårt immunforsvar og faren for alvorlig sykdom og død øker. Dette gjelder også utenom corona-tider. Vi utfører oppgaver ingen andre ville ha sett for seg, langt mindre klart eller tålt å utføre, vi står i liv og død når de nærmeste pårørende ikke kan eller vil. Alle vi som jobber i helsevesenet, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, sykepleiere, leger, bioingenører, portører, helsesekretærer osv....vi hånes for å ønske rettferdig lønn for den enorme jobben vi gjør for alle dere andre i tide og utide i dette landet, og vi får klar beskjed om at vi sutrer, mens buss-sjåfører hylles og støttes. Vi skal akseptere å utføre livreddende arbeid under pressede omstendigheter, ved mangel på arbeidskraft og utstyr, tynn bemanning og lange dager, vi skal gå glipp av masse dere andre dødlige tar for gitt å få oppleve, eller være med på med familie og venner, vi skal utsettes for en enorm risiko for både de vi er glad i og oss selv, hele vårt yrkesaktive liv, og det uten en skikkelig lønn og uten saftige tillegg? Vi ødelegger rygger og bein, får et psykisk press få av dere noen gang vil kjenne på, har et tyngre og vanskeligere privatliv enn de fleste av dere med 8-4 jobber har, er langt mer utsatt for stoffskifte sykdommer grunnet nattearbeid og stress på daglig basis. Hadde du gjort det selv? Og tror dere andre virkelig at dette er noe man informeres om mens man studerer et yrke innen helse? At man samtidig takker ja til å bli utsatt for vold og øvrig risiko hyppig, elendige lønninger, at de forteller oss at vi skal akseptere å gå glipp av viktige øyeblikk i nære relasjoner, gå glipp av store deler av livet forøvrig, fordi man er naiv, tror det beste om andre, ønsker å hjelpe til der man kan og er glad i andre mennesker? Dere må søren meg våkne opp hele gjengen. De menneskene som virkelig har en skikkelig bra arbeidsmoral og lidenskap i jobben sin, som ønsker det beste for sine medmennesker blir behandlet som søppel og dere står velvillig å ser på og klapper for oss, og mener at det burde vi ta til takke med???? Og vi skal nå bare være takknemlig for at vi har en jobb å gå til under hele pandemien.... Det er et hån. Rett ut et hån. Bussjåførenes streik og at de tillates denne streiken er også et stort hån mot alle som jobber i helsevesenet. Ingen penger eller saker i verden er verdt mer enn trygghet og god helse. Forstå det den som kan. De burde også få en lønnsøkning og løfter er til for å holdes, men at de skal tillates å gjøre livet så vrangt for så mange under en pandemi, mens helsearbeidere er fratatt dette valget og stilles totalt kneblet i alle lønnsforhandlinger, er helt på trynet. Og faller på sin egen urimelighet. Så for all del, la dem streike. Men når også deres streik går utover en stor andel helsearbeidere, fordi arbeidsplassene våre ikke en gang unner oss tilstrekkelig med parkeringsplasser og dette allerede og fremover vil føre til et større frafall av ansatte i jobb på sykehusene, parallelt med at pandemien nå har tatt seg opp, så får dere fanden meg skylde på busssjåførene og deres overmenn og drift denne gangen, og ikke oss som allerede gjør langt mer enn vi burde. Skal dere ikke klappe for dem og deres dugnad også? De burde jo oppnå tilfredsstillelse og kunne betale sine regninger og ivareta familiene sine med disse klappene på lik linje med oss i helse-Norge👏🏻👏🏻👏🏻 Hilsen forbannet sykepleier, med både sykkel og billappen. Endret 28. september 2020 av Hesten88 Skrivefeil :)
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 28. september 2020 Nei, du bør ikke rakke ned på andre yrkesgruppers lønnskamp. Du bør støtte den, for en vellykket lønnskamp for bussjåførene gir DIN yrkesgruppe mer ammunisjon i neste runde. Bussjåfører har ofte minst like tøffe arbeidstider som ansatte i helsevesenet. De har også et enormt stort ansvar for liv og helse. Ikke snakk andre ned for å heve deg selv! Og selvisolering? Det burde da være helt unødvendig for de aller fleste som jobber i helsevesenet? Har selv en mann som er lege og jobber med folk i risikogrupper hver bidige dag, og han har ikke isolert seg mer enn «alle» gjorde i mars/april (ikke ha kontakt med besteforeldre etc). At det har vært for lite smittevernutstyr får du ta med riktig instans, det har ikke noe med bussjåfører å gjøre. Forøvrig satt jeg selv hjemme med en helt absurd stor arbeidsbyrde i mars/april (tre barn hvorav to er under utredning for spesielle behov, en av dem er tre år, min egen jobb ble ekstra arbeidskrevende pga hjemmekontor og jeg måtte gjøre alt selv, siden mannen min har samfunnskritisk jobb). Jeg skulle gitt hva som helst for å gå på jobb og slippe å sitte hjemme i kaoset og med trippel arbeidsbyrde, faktisk. Og samtidig var jeg likevel klar over at JA, jeg var heldig som faktisk hadde en jobb, og det var du også. Og mannen min sa han aldri har jobbet så lite som da landet var stengt... Han har forøvrig vært lege i 20 år. Men ingen klapper for meg, eller alle de andre MANGE rundt omkring som måtte trå til og yte enormt mye, på mange ulike måter. Så vet du? Støtt bussjåførenes lønnskamp med et smil. For deres økte lønn gagner DEG. Anonymkode: 4034f...4a7 58
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Jeg er ikke enig i din nedrakking på bussjåførene, resten av innlegget er jeg enig i. Bussjåførene har også utsatt seg for smitte i denne perioden, de gjør en veldig viktig jobb for at samfunnet skal gå rundt, og de har ikke gode arbeidsvilkår. Hilsen spesialsykepleier Anonymkode: e084f...6a6 28
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Veldig bra skrevet ts Anonymkode: 6f53c...cd6 2
AnonymBrukern Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 (endret) Det hadde ikke vært noe mer riktig for en sykepleier å streike under corona enn busssjåførene. Hadde synes det var like urimelig. Tydeligvis er bussjåfører viktige da helsearbeidere trenger dem for å komme seg til jobb så du er ikke noe viktigere enn dem men INGEN med samfunnskritisk jobb bør få lov til å streike nå Endret 28. september 2020 av AnonymBrukern 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du bør ikke rakke ned på andre yrkesgruppers lønnskamp. Du bør støtte den, for en vellykket lønnskamp for bussjåførene gir DIN yrkesgruppe mer ammunisjon i neste runde. Bussjåfører har ofte minst like tøffe arbeidstider som ansatte i helsevesenet. De har også et enormt stort ansvar for liv og helse. Ikke snakk andre ned for å heve deg selv! Og selvisolering? Det burde da være helt unødvendig for de aller fleste som jobber i helsevesenet? Har selv en mann som er lege og jobber med folk i risikogrupper hver bidige dag, og han har ikke isolert seg mer enn «alle» gjorde i mars/april (ikke ha kontakt med besteforeldre etc). At det har vært for lite smittevernutstyr får du ta med riktig instans, det har ikke noe med bussjåfører å gjøre. Forøvrig satt jeg selv hjemme med en helt absurd stor arbeidsbyrde i mars/april (tre barn hvorav to er under utredning for spesielle behov, en av dem er tre år, min egen jobb ble ekstra arbeidskrevende pga hjemmekontor og jeg måtte gjøre alt selv, siden mannen min har samfunnskritisk jobb). Jeg skulle gitt hva som helst for å gå på jobb og slippe å sitte hjemme i kaoset og med trippel arbeidsbyrde, faktisk. Og samtidig var jeg likevel klar over at JA, jeg var heldig som faktisk hadde en jobb, og det var du også. Og mannen min sa han aldri har jobbet så lite som da landet var stengt... Han har forøvrig vært lege i 20 år. Men ingen klapper for meg, eller alle de andre MANGE rundt omkring som måtte trå til og yte enormt mye, på mange ulike måter. Så vet du? Støtt bussjåførenes lønnskamp med et smil. For deres økte lønn gagner DEG. Anonymkode: 4034f...4a7 Bussjåførenes lønnskamp har absolutt ingenting å si for sykepleiernes, ikke i det hele tatt. Og hadde sykepleierne streket hadde det vært tvungen lønnsnemd første dag. At en lege aldri har jobbet så lite som da landet var stengt tror jeg gjerne på, det betyr at han har spesialisering i et felt som ikke hadde trøkket da landet var stengt. Slik var det faktisk for svært få, kjenner ingen sykepleiere som har hatt lite å gjøre. De som hadde redusert drift ble omplassert på andre avdelinger, det var alle mann i arbeid. Hvis mannen din hadde så lite å gjøre burde han da kunne avlastet deg, for deres felles avkom som faktisk til syvende og sist er deres ansvar, ikke det offentlige. Med masse tid til overs slik du beskriver hadde han jo muligheten for å være en meget tilstedeværende pappa og ektefelle. Og ja, vi som faktisk jobbet bedrev selvisolering for å forebygge smittespreding. Ingen av mine kolleger omgikk folk utenfor egen husstand, og knapt nok de. Iflg SoMe var det rikelig av nabotreff, venninnetreff, lekeplasstreff, familiesamlinger, parmiddager, fellesturer o.l. mens landet angivelig var stengt. Ingen av de jeg så på disse bildene/filmene jobber innen helse. Anonymkode: e084f...6a6 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 Slutt å syte! Dere sykepleiere har ikke ugunstige arbeidstider slik bussjåførene har! Dere er ikke på jobb i to timer for å så ha flere timer fri og deretter være på jobb igjen i en del timer! Anonymkode: a3e86...ebc 26
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 Jeg synes alle yrkesgrupper burde respekteres, og det er mange som rammes av buss-streiken. Mange har lidd økonomisk gjennom koronatiden, og jeg er helt ærlig ikke interessert i å lide noe mer på grunn av bussjåfører. De har en jobb de har fått uten utdannelse, og MANGE sliter nå! De jobber i service yrket og burde tjene folket når de trenger det som mest isteden for å kun tenke på lommeboka som via alle sliter med nå om dagen. Anonymkode: e465d...175 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 Hvis Norge skal gå rundt så må folk ha vilje nok til å bidra, ikke sette seg på bakbeina i en sånn krise! Anonymkode: e465d...175 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 Støtter bussjåførene, men synes også sykepleiere bør få utvidet sin streikerett. Anonymkode: 7c22e...e53 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 Det er mange grunner til at sykepleiere og bussjåfører er lavt lønnet. Man vet også om dette når man velger disse yrkene. Slike jobber er relativt sett langt bedre betalt i Norge enn i de fleste andre land, så denne klagingen bør man slutte med. Ja, de kan bare streike, noen vesentlig lønnsoppgang får de uansett ikke. Anonymkode: a2278...759 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 Det finnes vel knapt et bedre tidspunkt enn akkurat nå når færrest mulig bør ta kollektivtuansett. Anonymkode: 2e97d...919 10
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mange grunner til at sykepleiere og bussjåfører er lavt lønnet. Man vet også om dette når man velger disse yrkene. Slike jobber er relativt sett langt bedre betalt i Norge enn i de fleste andre land, så denne klagingen bør man slutte med. Ja, de kan bare streike, noen vesentlig lønnsoppgang får de uansett ikke. Anonymkode: a2278...759 problemet et først og fremst timingen, som beviser at de virkelig ikke bryr seg om jobben. Anonymkode: e465d...175 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 Jeg er enig, det skulle faen ikke vært lov at de streiker midt i en pandemi! Det kan faktisk indirekte drepe noen! Anonymkode: 18218...49c 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 Sykepleiere må slutte å tro at de er lønnstapere! Anonymkode: 809bb...90a 36
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er enig, det skulle faen ikke vært lov at de streiker midt i en pandemi! Det kan faktisk indirekte drepe noen! Anonymkode: 18218...49c Hvordan kan det drepe noen? Anonymkode: 41899...d4e 9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Slutt å være så høy på dere selv!!!!!! Jeg blir kvalm!!! Anonymkode: 4adbb...acd 17
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det drepe noen? Anonymkode: 41899...d4e Blant annet må alle ta t-bane og trikk i Oslo om dagen. Anonymkode: e465d...175 3
youcancallmejune Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 Jeg er enig med deg og støtter dere fullt og helt. Er det noen som fortjener bedre lønn så er det dere. Bussjåførene har jeg ikke like mye sympati for. De har knapt noen utdannelse og da kan de ikke forvente høyere lønn enn de har. Jeg skulle likt å se tall på hor mange som smittes av coronaviruset på stappfulle tog fordi bussene ikke går. De ønsker jo overhodet ikke å ramme passasjerene, sier de. Ja, særlig. Det er lett å skjønne at det er blank løgn. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 Og sykepleierene sutrer igjen... overraskende... Det er MANGE andre som tjener dårligere, har høyere arbeidsbelastning, blir kraftigere undervurder og har mye værre arbeidstider!! Kom dere ut av offerrollen! Det er usmakelig... Anonymkode: 6f53e...a87 38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå