Gå til innhold

Venninne deprimert pga sine dårlige foreldre - hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har ekstremt dårlige foreldre og jeg har merket at hun bare blir mer og mer deprimert og sliter med å holde studieprogresjonen. De trykker henne ned, slo henne som barn, nedrakking av vekten hennes og lignende. Hvis noe går bra for henne beskylder de henne for å lyve, noe som gjør at hun begynner å tvile på seg selv. Hun kommer fra en velstående familie men hun må leve utelukkende på studielån. Hun har nå leid et ulovlig rom i en kjellerleilighet sammen med tre andre. Jeg tilbød henne å sove på en seng hos meg men hun ønsker ikke å "trenge seg på". Studerer i Tromsø og boligmarkedet er tøft og det samme er arbeidsmarkedet. Hun har prøvd å få ekstrajobb men klarer ikke. Så nå lever hun utelukkende på studielån og bor dårlig. Jeg ser det tærer på henne å måtte bo så dårlig bare fordi foreldrene driter i hvordan hun har det. Synes det er utrolig at foreldre kan se på at datteren bor dårlig mens de selv sitter godt i det.

Hvordan hjelpe? Jeg er redd hun skal droppe ut av studiet og heller ikke ha jobb å falle tilbake på. Det er det psykiske som tynger mer enn at studiet i seg selv er tøft. 

Anonymkode: 49bbe...419

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du får prøve å snakke med henne om det, kanskje hjelpe henne til å ta avstand fra foreldrene hennes.  

Er det ingen butikker på Jekta som trenger ansatte? Pepper pizza, Yonas. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Slitenmamma skrev:

Tenker at du får prøve å snakke med henne om det, kanskje hjelpe henne til å ta avstand fra foreldrene hennes.  

Er det ingen butikker på Jekta som trenger ansatte? Pepper pizza, Yonas. 

Ja, så du tenker det er lurt for henne å ikke involvere foreldrene noe særlig i livet hennes? Hun oppdaterer dem jo på hvordan det går med studier og får bare negative ting tilbake, kritikk og annet. Aldri noe støtte. 

Anonymkode: 49bbe...419

Skrevet

Ja jeg tenker at hun blir mere glad av å kutte de ut! 

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo an på hvor gammel hun er?

Er hun over 18, ville jeg også tro det beste for henne var å kutte de ganske mye ut. Dvs å ikke oppsøke dem. Ha en "grei" tone, men ikke la dem herse eller bestemme over seg.

• Liker 1
Skrevet

Som venninne kan du: Invitere henne hjem på middag. Spørre om hun vil ha avlagte klær. Fortelle at du bryr deg om henne, og spørre om det er noe du kan hjelpe med. Fortell at du er der for henne. Kjøp en adventskalender til henne, og inviter henne med hjem til jul. Så slipper hun å bruke masse penger på en reise hjem hvor hun ikke har det bra uansett. Og så kan du hjelpe henne med en ordentlig CV og ta initiativ til å bli med rundt for å spørre om jobb. Finnes mange online nettjobber for studenter også. 

Anonymkode: a112f...84e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som venninne kan du: Invitere henne hjem på middag. Spørre om hun vil ha avlagte klær. Fortelle at du bryr deg om henne, og spørre om det er noe du kan hjelpe med. Fortell at du er der for henne. Kjøp en adventskalender til henne, og inviter henne med hjem til jul. Så slipper hun å bruke masse penger på en reise hjem hvor hun ikke har det bra uansett. Og så kan du hjelpe henne med en ordentlig CV og ta initiativ til å bli med rundt for å spørre om jobb. Finnes mange online nettjobber for studenter også. 

Kan du gi noen eksempler på online nettjobber?

Anonymkode: fbdf3...cf8

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi noen eksempler på online nettjobber?

Salgsjobber, transkribering, oversetting, språkvask, konsulentjobber osv. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Kan studenter få konsulentjobber? Jeg har gjort en del frivillig konsulentarbeid, men tenkte at det ikke var vits i å søke etter betalt konsulentarbeid siden jeg bare er på første året av en bachelor.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Kan studenter få konsulentjobber? Jeg har gjort en del frivillig konsulentarbeid, men tenkte at det ikke var vits i å søke etter betalt konsulentarbeid siden jeg bare er på første året av en bachelor.

Det vil jeg tro. Har sett mange stillingsannonser som henvender seg til nettopp studenter. Søk «hjemmekontor» på Finn jobb. Det går også an å lese seg opp på digital markedsføring, og kontakte byrå som driver med SEO for å høre om de trenger folk til analyser eller enkel tekstproduksjon og lignende.

• Liker 1
Skrevet
On 9/29/2020 at 6:14 PM, AnonymBruker said:

Dette eksisterer, men bare et obs -jobbene har nesten forsvunnet med korona nå. I tillegg så må man også "jobbe seg opp", det kan ta lengre tid før det blir penger av det. 

Ellers, til deg TS -hun bør jo egentlig få snakket med noen om det. Studentrådgiver kanskje, men de vil nok si at hun har behov for psykolog og at det overskrider deres fagområde (de skal veilede studenter med psykiske utfordringer i forhold til studiene og skolehverdagen). 

Men.. om det ikke er for drøyt så kunne hun jo begynt å søke på info om narsissisme og narsissistiske foreldre på nett og YouTube. Se om hun kjenner seg igjen. Det finnes mye informasjon. Inner Integration er en kanal jeg husker, Lisa A. Romano likeså, men hennes foreldre var vel mer alkoholiserte også så vidt jeg husker -man kommer iallfall videre derifra, det finnes maaange kanaler som er verdt å høre på. #raisedbynarcissists på Reddit er også noe å sjekke ut, kanskje det kan hjelpe å skrive med likesinnede.

Anonymkode: a9300...6e6

• Liker 1
Skrevet

hun kan vel leie sammen med deg? Hjelp henne å få seg en jobb kansje. 

Anonymkode: 94b8f...d06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...