Gå til innhold

Hva skal til for å få dekket operasjon tunge øyelokk - bilde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter foran pc hele dagen og merker at jeg blir veldig sliten i muskulatur kjeve/ansikt/panne/hode fordi jeg hele tiden må ‘sperre opp øynene’. Har tunge øyelokk og lurer på om det er årsaken. Har sjekket syn osv. det er jo dyrt med operasjon/fri fra jobb så lurer på om noen kan vurdere ut fra bildene om jeg kan kvalifisere for gratis operasjon? På det ene bildet slapper jeg av helt vanlig, på det andre anstrenger jeg meg for å holde øynene mest mulig åpne. Som jeg altså tror at jeg blir sliten av.

BD063D06-594C-4CA0-ACE8-AD3882EE5226.jpeg

9AF6B40A-BC63-47E1-BF5D-19DBF87D8579.jpeg

Anonymkode: 828f8...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen lege, men jeg syntes det er grunn nok for å få det dekket. Ser også ut som øyelokket ditt presser på øyevippene dine, og øyevipper har en funksjon de også, beskytte øyet! Syntes du fint kan prate om legen din med dette 😊 

jeg tok operasjonen selv, men jeg betalte for det... flere sa jeg kunne få det dekket, men jeg orket ikke styret og bare gjorde det. Og jeg angrer ikke! Er mindre sliten rundt øyene og ansiktet generelt 😊 går mye bedre for meg å bruke linser nå også! 

Anonymkode: 56f89...c69

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter foran pc hele dagen og merker at jeg blir veldig sliten i muskulatur kjeve/ansikt/panne/hode fordi jeg hele tiden må ‘sperre opp øynene’. Har tunge øyelokk og lurer på om det er årsaken. Har sjekket syn osv. det er jo dyrt med operasjon/fri fra jobb så lurer på om noen kan vurdere ut fra bildene om jeg kan kvalifisere for gratis operasjon? På det ene bildet slapper jeg av helt vanlig, på det andre anstrenger jeg meg for å holde øynene mest mulig åpne. Som jeg altså tror at jeg blir sliten av.

Jeg fikk dekket det og hadde absolutt ikke like mye overheng som deg!

Anonymkode: 85a32...613

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen lege, men jeg syntes det er grunn nok for å få det dekket. Ser også ut som øyelokket ditt presser på øyevippene dine, og øyevipper har en funksjon de også, beskytte øyet! Syntes du fint kan prate om legen din med dette 😊 

jeg tok operasjonen selv, men jeg betalte for det... flere sa jeg kunne få det dekket, men jeg orket ikke styret og bare gjorde det. Og jeg angrer ikke! Er mindre sliten rundt øyene og ansiktet generelt 😊 går mye bedre for meg å bruke linser nå også! 

Anonymkode: 56f89...c69

Takk for svar, spurte legen for noen år siden, da var det blankt nei.. men kan jo prøve igjen. Godt å høre at du hadde en vellykket operasjon 😊 virker jo litt ‘skummelt’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksmannen min gikk til legen og sutret over dette, og fikk henvisning. Dermed ble hele operasjonen dekket, han bare betalte en vanlig egenandel på et par hundre kroner. Han hadde ikke voldsomt overheng, men tydeligvis nok til at det ble godkjent.

Selv tenkte jeg ikke engang tanken på å få sutret meg til å få det dekket offentlig og betalte derfor 15 000 av egen lomme på privatklinikk. Skulle prøvd hos fastlegen først.... 😛 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk dekket det og hadde absolutt ikke like mye overheng som deg!

Hm, takk var derfor jeg spurte her. Legen min har sagt nei for noen år siden. Men jeg har nok blitt verre. Føler kanskje det varierer litt fra dag til dag også, om jeg er litt forkjølet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trikset er å heve hode og se ned på ting. Jeg er verre enn deg, men er ikke klar enda

Anonymkode: 7f1da...309

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, takk var derfor jeg spurte her. Legen min har sagt nei for noen år siden. Men jeg har nok blitt verre. Føler kanskje det varierer litt fra dag til dag også, om jeg er litt forkjølet osv.

Legen skal kun henvise deg videre til en øyelege, som er kvalifisert til å ta en avgjørelse på om du bør operere. Hadde byttet fastlege om hen avslår deg nok en gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fikk det ikke dekket, så hun gjorde det privat. Hun er svært fornøyd. :) 

Anonymkode: 371b2...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tyngre øyelokk enn deg, og jeg fikk dekket operasjon. Legen henviste meg, og jeg fikk senere brev fra sykehuset med time til operasjon uten å ha vært der til vurdering først. 

Er veldig fornøyd med resultatet. 

Anonymkode: 2d43a...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fristet til å anbefale deg å gjøre det privat. Det koster jo en del, men da kan du velge den aller beste. For noe såpass viktig som øynene hadde jeg "sikret" meg et godt resultat på denne måten.

Anonymkode: 4c5ed...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert og fikk det dekket. Fikk det kun godkjent grunnet eksem som dannet seg i folden. Kunne ikke engang se øyevippene. Er 30 år, og tror ikke du innfrir dessverre men det koster ikke så mye å ta det privat. Det var min plan hvis jeg ikke fikk det godkjent. 

Anonymkode: 76e1e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fristet til å anbefale deg å gjøre det privat. Det koster jo en del, men da kan du velge den aller beste. For noe såpass viktig som øynene hadde jeg "sikret" meg et godt resultat på denne måten.

Jeg opererte ikke privat, men er veldig fornøyd med resultatet. Ble operert på SIV. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert og fikk det dekket. Fikk det kun godkjent grunnet eksem som dannet seg i folden. Kunne ikke engang se øyevippene. Er 30 år, og tror ikke du innfrir dessverre men det koster ikke så mye å ta det privat. Det var min plan hvis jeg ikke fikk det godkjent. 

Anonymkode: 76e1e...b73

Hm - så rart at leger vurderer det så forskjellig? Jeg er 50 år og forrige gang jeg spurte var jeg vel yngre enn 40. 

Syns det er mye penger uansett og man får jo ikke sykemelding heller dersom man gjør det privat så da blir det fri uten lønn i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har større heng enn det jeg hadde. Og jeg fikk det dekket. Det er stor forskjell på legene som vurderer, tydeligvis:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opererte ikke privat, men er veldig fornøyd med resultatet. Ble operert på SIV. 

Jeg også. Høres ut som om det skulle være vaktmesteren som utfører inngrepet, når det er snakk om det offentlige.  Dyktige leger finner man i begge leire:)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med legen din. Om øyelokket er til hinder for synet så får du det dekket.

Anonymkode: b76a8...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at i mange tilfeller har spesialisten en privatpraksis i tillegg til sykehusjobben? 

Anonymkode: 5f82f...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg vil aldri anbefale noen å ta en slik oprasjon. Hvis ikke det er fordi du ikke klarer å se.  Jeg gjorde det etter en hodeskade. Det å gjøre dumme ting er en følge av skaden.  Jeg klagde til klinikken, pga av dårlig informasjon før inngrepet og pga resultatet etter inngrepet. Jeg sendte også en klage til pasientskade-erstatningen. 
I Norge finnes deg ca 100 kiruger som jobber med slike inngrep. Leger har en ekstrem lojalitet til kollegaene sine. Så du kommer ingen veg med å klage. Han som vurderer  skaden din hos pasientskade-erstatningen vet garantert hvem som har ødelagt deg. Så du kommer ingen veg med å klage.

Det som tippet det hele for med i tillegg til traume var at klinikken tok kontakt med en advokat. Som sendte meg et brev med masse usakligheter og trusler. Jeg fikk aldri pengene tilbake eller følelsene av at de tok noe ansvar for det de hadde gjort. Klinikken kjente til hodeskaden min og de burde ha nok kunnskap til å nekte og operere meg før jeg var frisk.

Kirugen jeg var hos, har nå byttet klinikk. Jeg håper at hun får mulighet til å lære mer slik at du ikke gjør dette igjen. 

Skadene etter oprasjonen: 

Det tok 1 år før jeg kunne lukke øynene. Kirugene hadde fjernet nesten 3 cm av hvert øyelokk. 

1,5 år etter på har jeg fermdeles smerter i arrene fordi huden er så stram. Spesielt tøft er det på kalde dager. Da lugger det i arrene konstant. 

Jeg har blitt ekstremt lyssky og har fått renneøyen fordi jeg har for korte øyelokk.

Utseende mitt er veldig forandret, jeg kjenner meg ikke igjen. Noe som er ekstremt tøft mentalt. Jeg går alltid med caps og solbriller. Jeg gruer meg til vinteren, fordi da er det mye vanskeligere å skjule seg. Jeg orket ikke å være sosial og jeg er nesten aldri uten bla folk.

Skammen og selvhatet har gjort at jeg har mistet all selvfølelsen min. 
Fordi øyelokkene er så korte, kjenner jeg hvert blunk. Noe som gjør at det er vanskelig å glemme hvor dust jeg har vært og hvordan jeg ser ut i dag.

Jeg legger ved et bilde til deg. Se på strekene og se hvor mye brynene har falt ned. 

Tenk deg godt om. Så mye som 30% blir ikke fornøyde etter kirurgiske inngrep. 

NB Bilde nr 1 er etter inngrepet.

1BBF6A7E-6A70-4C10-B3FF-A58B17ADB8EF.jpeg

Anonymkode: 4b2a7...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...