Gå til innhold

Eldre tante vil bruke leiligheten vår istedenfor hotell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt informasjon: jeg er tidlig i 20-årene og flyttet nokså nylig inn i kjærestens leilighet som ligger sentralt i Oslo sentrum, leiligheten har et gjesterom som blir brukt som oppbevaringsplass og kontor (mao. fullt av utstyr som svømmer oppå og rundt sengen og masse jobbrelaterte ting på pulten).

Nå som en tante som bor en del timer unna Oslo har fått høre om dette så har hun samtlige ganger jeg har møtt henne (2 ganger totalt siden jeg flyttet inn) foreslått å dra på en weekendtur til Oslo og istedenfor å ta inn på hotell så kan hun jo bare overnatte hos oss....
Jeg er ikke komfortabel med dette, først og fremst fordi det ikke er min leilighet, jeg har bare bodd her noen måneder, covid-19, gjesterommet er ikke et ordentlig gjesterom, og hun har ikke engang møtt kjæresten min. Hun er en nokså bestemt (les: my way or no way) dame på 50+ som jeg egentlig ikke har noe som helst til felles med annet enn et kort hei til hverandre i familieselskaper. Det er forøvrig ikke snakk om å komme for å bonde med meg (som jeg heller ikke har tid til for en hel helg), men for å være i hovedstaden for å shoppe og slippe å bruke penger på hotell som hun ellers måtte ha gjort. Hun og mannen sitter veldig godt i det økonomisk, men er litt sære når det kommer til å bruke penger. 

Jeg ønsker ikke å virke smålig, men jeg vil heller ikke bli presset til å stille som vertinne en hel helg i bytte mot kanskje en påspandert lunsj. Noen tanker og tips til å håndtere situasjonen? Jeg er nokså konfliktsky 

Anonymkode: 1eb3e...a1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det passer ikke. Det rommet er fullt. 

Og så sender du link til et billig sentralt hotell.

Anonymkode: b9711...776

• Liker 26
Skrevet

Blank løgn? "Broren til samboer har flyttet inn på gjesterommetp på ubestemt tid" eller noe sånt?

• Liker 23
Skrevet

Vi har ikke plass til gjester. Men her har du noen linker til sentrale hotell.

Så får hun heller være fornærmet. 

Anonymkode: 8bcd4...5ac

• Liker 20
Skrevet

Jeg er like deg ts, gjesterommet brukes som lager, og ikke kan jeg fordra overnattingsbesøke heller. Jeg sier som sant er når noen hinter, at gjesterommet hverken har seng eller plass til gjester, for der er det skrot og skrammen fra gulv til tak, og at det tar et par år å rydde først. 

Anonymkode: 55a11...1a5

• Liker 14
Skrevet

Her kan du bare finne på en unnskyldning - bløff i vei, du skylder henne ingenting. Hun er bare ute etter å utnytte deg.

Anonymkode: f931a...46f

• Liker 11
Skrevet

Nordmenn og familierelasjoner 🙄

Anonymkode: b6ec9...3df

• Liker 14
Skrevet

Det er så enkelt som å si at det ikke passer eller at du ikke ønsker det. Eller si at det ikke er din leilghet og dermed ikke kan si ja
dumt p finne på unnskyldninger for da må du gjøre det hver gang hun spør. Bedre at hun vet at hun ikke kan sove hos dere

• Liker 5
Skrevet

Si at det ikke passer med gjester, men at det hadde vært hyggelig å møte henne en gang mens hun er i byen, og fortell henne om (relativt🙃) nærliggende hoteller. 

• Liker 9
Skrevet

Men da har jo du gratis overnatting om du reiser til hennes trakter. Kanskje det er aktiviteter eller annet moro i nærheten av der hun bor så du kan reise dit noen ganger i året når du ønske rkomme deg bort?

Anonymkode: 52443...5f7

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bare å si at det ikke er din leilighet. Du er bare leietager der, og kan følgelig ikke invitere Gud og hvermann på overnattingsbesøk.  

Anonymkode: 30351...053

• Liker 5
Skrevet

Ingen andre som reagerer på at denne eldre tanten er 50+? 👵🏻

Anonymkode: 99e3b...772

• Liker 14
Skrevet

Tenk på fremtidig arv ... neida en helg kan vel ikke gjøre deg allverdens . 

Anonymkode: 0f726...b2a

Skrevet

Dere har ikke et gjesterom, dere har et kontor. Slutt å kalle det gjesterom, begyn å kalle det kontor.

Hvis ingen andre overnatter der heller, ville jeg kvittet meg med senga som står der.

Uansett er det bare å si til denne tanten at hun ikke kan overnatte der. Hvis hun fortsetter å mase er det hun som lager konflikt, ikke du. Å si til noen at de ikke kan overnatte, er ikke å skape konflikt. Å bli sint fordi man ikke får lov til å overnatte hjemme hos andre, er å skape konflikt.

Anonymkode: 15cec...acb

• Liker 13
Skrevet

Det er en grunn til at mitt gjesterom heter "arbeidsrom". Når folk spør hvor mange soverom jeg har, svarer jeg "et soverom og et arbeidsrom". Det er en enkel gjesteseng der, men den er bare for de jeg gjerne vil ha på besøk. ;)

• Liker 6
Skrevet

Trodde av overskriften det var snakk om en pleietrengende gammal dame med rullator som skulle bo hos dere til hun døde.Men nei. Det var en kvinne på 50-ish som skulle på weekend shopping og som ville bo hos niesen sin. 

😂😂😂

Anonymkode: c9585...731

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde slengt samboeren under bussen jeg altså. "Å det hadde vært koselig, men det er ikke min leilighet og samboeren min er ikke så glad i overnattingsgjester så jeg kan desverre ikke hjelpe".

Anonymkode: 6d6a5...c10

• Liker 9
Skrevet

Hvis du syns det er ubehagelig så bare si kanskje hver gang hun tar det opp, og når de spørr sier du bare at det passer ikke hver gang. Så slutter de til slutt å spørre 

Anonymkode: 79100...618

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Litt informasjon: jeg er tidlig i 20-årene og flyttet nokså nylig inn i kjærestens leilighet som ligger sentralt i Oslo sentrum, leiligheten har et gjesterom som blir brukt som oppbevaringsplass og kontor (mao. fullt av utstyr som svømmer oppå og rundt sengen og masse jobbrelaterte ting på pulten).

Nå som en tante som bor en del timer unna Oslo har fått høre om dette så har hun samtlige ganger jeg har møtt henne (2 ganger totalt siden jeg flyttet inn) foreslått å dra på en weekendtur til Oslo og istedenfor å ta inn på hotell så kan hun jo bare overnatte hos oss....
Jeg er ikke komfortabel med dette, først og fremst fordi det ikke er min leilighet, jeg har bare bodd her noen måneder, covid-19, gjesterommet er ikke et ordentlig gjesterom, og hun har ikke engang møtt kjæresten min. Hun er en nokså bestemt (les: my way or no way) dame på 50+ som jeg egentlig ikke har noe som helst til felles med annet enn et kort hei til hverandre i familieselskaper. Det er forøvrig ikke snakk om å komme for å bonde med meg (som jeg heller ikke har tid til for en hel helg), men for å være i hovedstaden for å shoppe og slippe å bruke penger på hotell som hun ellers måtte ha gjort. Hun og mannen sitter veldig godt i det økonomisk, men er litt sære når det kommer til å bruke penger. 

Jeg ønsker ikke å virke smålig, men jeg vil heller ikke bli presset til å stille som vertinne en hel helg i bytte mot kanskje en påspandert lunsj. Noen tanker og tips til å håndtere situasjonen? Jeg er nokså konfliktsky 

Anonymkode: 1eb3e...a1a

Ville bare sagt at det ikke passer fordi gjesterommet nå fungerer som hjemmekontor.

Anonymkode: 8e4f3...356

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...