AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 I dag jobber jeg i grunnskolen, og savner mer faglig fokus og eldre elever. Bør jeg bytte til vgs? Er det noen her som har prøvd begge deler? Er utdannet allmennlærer med opprykk. Er det håp om å få jobb hvis jeg begynner som tilkallingsvikar? Håper noen vil dele sine erfaringer 😊 Anonymkode: e7208...f22
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Har ikke jobbet på videregående, men hadde praksis der da jeg tok PPU. Det er mer faglig utfordrende, og på mange måter veldig spennende og tilfredsstillende. Der jeg var, jobbet det mange dyktige lærere og jeg trivdes veldig godt. Men du merker at elevene er eldre og ikke så avhengige av voksne. Det er mange som sliter med motivasjon og psykisk helse, men det er det jo også i ungdomsskolen. Klassene/gruppene er ofte store. Man er innom veldig mange klasser og rekker ikke alltid å skape de gode relasjonene. ( Har selv jobbet på ungdomstrinnet i litt over 1 år nå, og trives kjempegodt. Har likevel ikke helt bestemt meg for om jeg ønsker å bli i ungdomsskolen eller søke meg til vgs etter hvert.) Anonymkode: f0132...d87
Kartoffel Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke jobbet på videregående, men hadde praksis der da jeg tok PPU. Det er mer faglig utfordrende, og på mange måter veldig spennende og tilfredsstillende. Der jeg var, jobbet det mange dyktige lærere og jeg trivdes veldig godt. Men du merker at elevene er eldre og ikke så avhengige av voksne. Det er mange som sliter med motivasjon og psykisk helse, men det er det jo også i ungdomsskolen. Klassene/gruppene er ofte store. Man er innom veldig mange klasser og rekker ikke alltid å skape de gode relasjonene. ( Har selv jobbet på ungdomstrinnet i litt over 1 år nå, og trives kjempegodt. Har likevel ikke helt bestemt meg for om jeg ønsker å bli i ungdomsskolen eller søke meg til vgs etter hvert.) Anonymkode: f0132...d87 Takk for at du delte erfaringen din! Jeg må innrømme at jeg syns det rett og slett er litt kjedelig der jeg er nå fordi jeg føler at jeg jobber mest som sosiallærer, og det er ekstremt intense dager uten tid til planlegging. Jeg er totalt utslitt når jeg kommer hjem😕 Utfordringen er vel også at jeg kun har ett fag som jeg er kompentent nok i til å undervise på vgs. Syns det er et skummelt og litt stort skritt å ta, men samtidig har jeg ingenting å tape på å prøve. Får håpe det er noen ledige stillinger snart. Eller har de kanskje stort behov for tilkallingsvikarer? Endret 28. september 2020 av Kartoffel .
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Mener du adjunkt med tillegg? Hvilke fag har du (mer enn 60 studiepoeng)? Jeg har jobbet begge steder og liker best vgs, men ikke på grunn av det faglige fokuset - det opplever jeg ganske likt. «Barneoppdragelsen», også. Men jeg slipper inspeksjon, kan undervise litt færre timer og klassestørrelsen er mindre - stort sett. Det er også greit å slippe å jobbe for kommunen, som er en kjip arbeidsgiver med dårlig økonomi. Anonymkode: 96f64...220 1
Neutral90 Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 (endret) Jobber i grunnskole nå, men har tidligere jobbet på vgs. Fellesfaglærer på yrkesskole. Savner den faglige fokusen og å kunne utfordre elevene på et skikkelig nivå. Kommer nok til å søke jobber på vgs igjen, fordi motivasjonen min er ikke like høy fordi jeg synes ikke det er like interessant å undervise i grunnskolen. Savner også å styre mine egne dager mer. I grunnskolen er det mange timer undervisning, masse inspeksjon og ikke minst masse felles møter. Litt usikker på om du får jobb. Du får nok være vikar, men forstår jeg deg riktig at du har GLU? Endret 28. september 2020 av Neutral90
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, Kartoffel skrev: Utfordringen er vel også at jeg kun har ett fag som jeg er kompentent nok i til å undervise på vgs. Du trenger minst to. Og kravet framover vil bli master for alle på vgs. Anonymkode: 96f64...220
Neutral90 Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger minst to. Og kravet framover vil bli master for alle på vgs. Anonymkode: 96f64...220 Master for opptak til ppu, ja.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 Jeg har jobbet på vgs. Hadde både studiespesialiserende og yrkesfag. Yrkesfag var litt mer som u.skolen der jeg jobber nå, men man var likevel ikke like involvert. Jeg savner på en måte vgs, det var mer faglig fokus der og himmel og jord ble ikke satt i gang dersom en elev ikke gjorde det den skulle, der hadde eleven et ansvar selv. På vgs opplevde jeg også at man kunne gjøre noe med eventuell problematferd (selv om det ikke var så mye av det), elevens handlinger har konsekvenser på en helt annen måte enn i grunnskolen. På u.skolen føler jeg at vi skal forstå elevene i hel, ingenting har konsekvenser og de får egentlig dure på som de vil. Fordelen i grunnskolen er absolutt relasjonene man får. Anonymkode: 13d3e...d16 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Neutral90 skrev: Master for opptak til ppu, ja. Og for å jobbe på vgs. Anonymkode: 96f64...220
Kartoffel Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, Neutral90 skrev: Jobber i grunnskole nå, men har tidligere jobbet på vgs. Fellesfaglærer på yrkesskole. Savner den faglige fokusen og å kunne utfordre elevene på et skikkelig nivå. Kommer nok til å søke jobber på vgs igjen, fordi motivasjonen min er ikke like høy fordi jeg synes ikke det er like interessant å undervise i grunnskolen. Savner også å styre mine egne dager mer. I grunnskolen er det mange timer undervisning, masse inspeksjon og ikke minst masse felles møter. Litt usikker på om du får jobb. Du får nok være vikar, men forstår jeg deg riktig at du har GLU? Jeg har allmennlærer (alu) som var før GLU.
Kartoffel Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og for å jobbe på vgs. Anonymkode: 96f64...220 Ånei...! Er du helt sikker på dette? Da går det jo ikke uansett. Har 100 studiepoeng i ett fag. De andre fagene har jeg kun 30 i. Men så er det kun dette ene faget jeg selv synes jeg er kompetent nok i til å undervise på vgs også.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Kartoffel skrev: Ånei...! Er du helt sikker på dette? Da går det jo ikke uansett. Har 100 studiepoeng i ett fag. De andre fagene har jeg kun 30 i. Men så er det kun dette ene faget jeg selv synes jeg er kompetent nok i til å undervise på vgs også. Som alt annet, så er det bare å få en fot innafor. Spørs hvilket undervisningsfag du har, men det er ikke nødvendigvis umulig å ihvertfall få en delstilling. Selvfølgelig avhengig av jobbmarkedet i området du søker. Jeg har mange kollegaer som ikke har master eller hovedfag. Så og si alle av oss under 40 har master, men ikke alle. Jeg trives veldig godt på videregående. Anonymkode: c6386...c45
Neutral90 Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for å jobbe på vgs. Anonymkode: 96f64...220 Hva med de fagretningene uten master? Fra og med 2021 er alle lærere som utdannes lektorer, men det er ikke krav om lektor for ansettelse.
Neutral90 Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 8 minutter siden, Kartoffel skrev: Jeg har allmennlærer (alu) som var før GLU. Da er du vel kvalifisert til å jobbe på 1-10? Tror du må bygge endel på fagene for å få jobb på vgs, dessverre 🤔
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Neutral90 skrev: Hva med de fagretningene uten master? Fra og med 2021 er alle lærere som utdannes lektorer, men det er ikke krav om lektor for ansettelse. Jeg har hørt at det er vanskeligere å få fast stilling visse steder uten master. Men hvis du vil over til vgs så er det nok lurt å gjøre noe med det nå. Det er jo naturlig at det blir et krav etterhvert nå som det er krav om masterutdanning. Anonymkode: e5d8c...f9c
Kartoffel Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, Neutral90 skrev: Da er du vel kvalifisert til å jobbe på 1-10? Tror du må bygge endel på fagene for å få jobb på vgs, dessverre 🤔 Jeg har forstått det slik at så lenge man har minst en årsenhet (60 studiepoeng) så kan man jobbe i vgs.
AnonymBrukern Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Etter å selv vært vitne til hvordan mine medelever på vgs behandlet lærerne ville jeg aldri unnet noen å bli vgs lærer😂 de gjennomgår
Kartoffel Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som alt annet, så er det bare å få en fot innafor. Spørs hvilket undervisningsfag du har, men det er ikke nødvendigvis umulig å ihvertfall få en delstilling. Selvfølgelig avhengig av jobbmarkedet i området du søker. Jeg har mange kollegaer som ikke har master eller hovedfag. Så og si alle av oss under 40 har master, men ikke alle. Jeg trives veldig godt på videregående. Anonymkode: c6386...c45 Er nettopp derfor jeg tenker at jeg kan begynne som tilkallingsvikar. Få en fot innenfor. Men så har jeg fast jobb i kommunen, og derfor sitter det litt inne å si opp for å starte som vikar. Men så har jeg så VELDIG lyst å jobbe på vgs!
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #19 Skrevet 4. oktober 2020 Du bør videreutdanne deg for å ha flere fag med 60 studiepoeng Anonymkode: 33a25...d16 1
Anbefalte innlegg