Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Er gravid i uke 17 og lurer litt på dette med visdomstenner. I fjor eller året før der, husker ikke helt, trakk jeg visdomstann øverst til min høyre. Nå, kjenner jeg at det kommer et eller annet nederst til min venstre. Får litt vondt i hodet pga det. Har kjent det litt sånn i perioder før, og kjenner det først nå. Jeg blir litt bekymret, for den har ikke kommet noe opp.. 

Er det noe som må tas med en gang? Jeg orker ikke 😭😭 

Anonymkode: 08a90...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opererte ut visdomstann nede, ble komplikasjoner i etterkant som var svært smertefulle og jeg kunne ikke ta ennet enn paracet fordi jeg var gravid. Var 2 grusomme uker. Mitt råd er å la være så fremt det lar seg gjøre 🙏

Anonymkode: 23332...a8c

Skrevet

Visdomstenner fjernes ikke automatisk bare fordi de har vokst frem. De fjernes dersom det ikke er plass til dem eller de gir andre plager. For eksempel har jeg måttet fjerne begge nede pga plassmangel, mens de oppe har fått stå. Uansett bør du dra til en tannlege og forhøre deg om hva som bør gjøres, hvor lenge du eventuelt kan vente med å gjøre noe og hva slags type smertelindring som er trygg dersom du må operere. 

Forøvrig har jeg operert ut visdomstennene mine (ikke bare trukket), og det holdt lenge med lokalbedøvelse og paracet. Jeg trengte bare å ta paracet én gang etter hjemkomst. 

Hva mener du med at du ikke orker, egentlig? Å fjerne visdomstenner er i utgangspunktet veldig lite dramatisk. 

Anonymkode: 532e0...b27

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visdomstenner fjernes ikke automatisk bare fordi de har vokst frem. De fjernes dersom det ikke er plass til dem eller de gir andre plager. For eksempel har jeg måttet fjerne begge nede pga plassmangel, mens de oppe har fått stå. Uansett bør du dra til en tannlege og forhøre deg om hva som bør gjøres, hvor lenge du eventuelt kan vente med å gjøre noe og hva slags type smertelindring som er trygg dersom du må operere. 

Forøvrig har jeg operert ut visdomstennene mine (ikke bare trukket), og det holdt lenge med lokalbedøvelse og paracet. Jeg trengte bare å ta paracet én gang etter hjemkomst. 

Hva mener du med at du ikke orker, egentlig? Å fjerne visdomstenner er i utgangspunktet veldig lite dramatisk. 

Anonymkode: 532e0...b27

Hvis du leser hi, så ser du at jeg skriver jeg får vondt i hodet av visdomstannen, særlig i perioder. Jeg vet godt at man ikke trenger å fjerne hvis det ikke gir noen plager. Det plager derimot meg å stadig gå rundt med hodepine. 

Virker som det er lav terskel for tannlegen å fjerne slike ting. 

Jeg orker ikke gå igjennom det igjen. Jeg har veldig stramme kinn og det var veldig vanskelig for tannlegen å komme til forrige gang. Hun var på nippet til å sende meg til sykehus. Det viste seg at tannen hadde en krok på rota som gjorde at den ikke gikk løs før etter en halvtime. For meg var det dramatisk. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opererte ut visdomstann nede, ble komplikasjoner i etterkant som var svært smertefulle og jeg kunne ikke ta ennet enn paracet fordi jeg var gravid. Var 2 grusomme uker. Mitt råd er å la være så fremt det lar seg gjøre 🙏

Off må nesten se det an et par dager før jeg evt gjør noe med det.. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et horribelt råd. Det er opp til medisinsk personell (dvs. en tannlege) å avgjøre om TS bør vente eller ikke. Rapporterer deg for farlig råd.

TS: Kom deg til tannlegen. Dersom du har smerter kan det tyde på infeksjon, og når du er gravid skal du absolutt ikke gå rundt med infeksjon i kroppen. Bestill akuttime hos tannlege og la han/hun avgjøre, ikke KG.

Anonymkode: b9beb...818

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Snakk med tannlege. Kanskje du kan få antibiotika for å dempe betennelsen frem til du er klar for å gjøre noe med tanna?

Jeg anbefaler forøvrig å operere ut tanna hos oralkirurg på sykehus om du kan vente noen måneder. Der er de dritdyktige på vanskelige røtter og operasjoner i kjevebeinet, og inngrepet går ofte mye fortere og greiere enn hos tannlege. Det er også mye billigere enn å gjøre det hos tannlege, da oralkirurg går inn under vanlig helsehjelp og man kun betaler egenandel.
Jeg glemte å ta smertestillende da bedøvelsen gikk ut, for det var ingen smerter. Jeg fikk bare smertemurringer samme kvelden og tok en helt vanlig paracet. Trengte minimalt med smertestillende.

Men uansett dra til tannlegen og hør hva som egentlig er problemet og hva som bør gjøres. Dersom tanna må opereres ut, kan tannlegen henvise deg til oralkirurg.

Anonymkode: 585f3...2e5

• Liker 1
Skrevet

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hvorfor er det best å få behandling (hvis man må) i andre trimester? 

De gangene jeg var gravid så sa tannlegen min at vi fikk drøye div til etter fødsel. Så jeg har kun fått sjekk og rens under graviditet. 

Skrevet
Akkurat nå, Forundret.. skrev:

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hvorfor er det best å få behandling (hvis man må) i andre trimester? 

De gangene jeg var gravid så sa tannlegen min at vi fikk drøye div til etter fødsel. Så jeg har kun fått sjekk og rens under graviditet. 

Les linkene. Det handler kun om mors følelser. 

Anonymkode: 32e62...2d8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det.

Ingenting der som skulle tilsi at det jeg skrev var helt absurd 😂

Holder fortsatt på rådet mitt om atbdet beste er å ta kontakt med tannlegen for en vurdering.

Anonymkode: acf7b...8b3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for det.

Ingenting der som skulle tilsi at det jeg skrev var helt absurd 😂

Holder fortsatt på rådet mitt om atbdet beste er å ta kontakt med tannlegen for en vurdering.

Det er ikke noen behandling man ikke tåler å få utført under graviditeten. Det er heller ingen behandling som utgjør risiko for barnet. Men de fleste tannleger unngår å utføre mer enn vanlig behandling av tannråte på gravide pasienter. Mange utsetter å ta røntgenbilder til etter graviditeten.

Når tannleger likevel ofte unngår behandling av gravide, handler det først og fremt om å forsøke å skåne gravide pasienter mest mulig, siden enkelte gravide er følelsemessige labile.

Anonymkode: 32e62...2d8

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Forundret.. skrev:

Pga utviklingen til fosteret, det skjer flere (kritiske) ting i første og tredje trimester. Det er generelt veldig lav risiko forbundet med tannbehandling under graviditet. Anbefalt behandling i andre trimester er forsiktighetsråd, og ikke absolutt, og det er derfor man skal vurdere hvert tilfelle. Nødvendig behandling er nøkkelordet, og det er bedre å behandle enn at den gravide går rundt og har vondt.

Har skjønt at det er farlig å uttale seg her på forumet, men legger ved linker til der det anbefales å avvente:

https://www.tannlegerommen.no/pasientinfo-hos-tannlege/tannhelseinfo/Tenner-og-graviditet/

https://www.tannhelserogaland.no/tannhelse/pasient/tannhelseinformasjon/tenner-og-graviditet

https://americanpregnancy.org/is-it-safe/dental-work-and-pregnancy-1185

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde rotfylling 3 uker før termin, tannlegene var mest bekymret for om jeg orket å ligge på rygg 

Anonymkode: bf71d...057

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga utviklingen til fosteret, det skjer flere (kritiske) ting i første og tredje trimester. Det er generelt veldig lav risiko forbundet med tannbehandling under graviditet. Anbefalt behandling i andre trimester er forsiktighetsråd, og ikke absolutt, og det er derfor man skal vurdere hvert tilfelle. Nødvendig behandling er nøkkelordet, og det er bedre å behandle enn at den gravide går rundt og har vondt.

Har skjønt at det er farlig å uttale seg her på forumet, men legger ved linker til der det anbefales å avvente:

https://www.tannlegerommen.no/pasientinfo-hos-tannlege/tannhelseinfo/Tenner-og-graviditet/

https://www.tannhelserogaland.no/tannhelse/pasient/tannhelseinformasjon/tenner-og-graviditet

https://americanpregnancy.org/is-it-safe/dental-work-and-pregnancy-1185

Takk for svar og linker 👍

Skrevet

Ryddet for innlegg signert som helsepersonell, brukerangrep og brukerdebatt samt svar til dette.

Edie, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...