Gå til innhold

Hva vasker vi veldig skitne vinduer med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vinduene mine har ikke blitt vasket på 15 måneder!

Det er trafikk på ene siden og industri på andre siden, Så det er mye eksos og sand på de. 

Hun som skal hjelpe meg å vaske mener vi kun skal bruke vann og eddik, men det tar jo ikke alt fettet og driten? 

Anonymkode: 78058...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann og eddik kommer du langt med. Brukt avispapir å ''shine'' dem med :) Kanskje må dere flere vaskerunder før alt som har fått lov å lime seg fast kommer ut, men jeg hjalp nylig en venninne som overtok et nytt hus og vasket vinduene som ikke har vært vasket på iallefall 12 måneder. Jeg blandet vann og eddik 50-50 og brukte myk gulpeklut for baby og avispappir til slutt. Måtte gjøre det 2 ganger, men ble helt rene til slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 mnd, jeg har vasket vinduer en gang siden vi flytta inn for 4 år siden 😬 Jeg tror jeg brukte Zalo og salmiakk på utsiden. Ble ihvertfall rene og fine! Salmiakk er nok lurt om det er mye forurensning.

Anonymkode: 6d480...308

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 mnd, jeg har vasket vinduer en gang siden vi flytta inn for 4 år siden 😬 Jeg tror jeg brukte Zalo og salmiakk på utsiden. Ble ihvertfall rene og fine! Salmiakk er nok lurt om det er mye forurensning.

Blir de ikke skitne av regn og støv på utsiden iallefall? 😮 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drizzt said:

Blir de ikke skitne av regn og støv på utsiden iallefall? 😮 

Ikke så ille egentlig. Da vi bodde i Oslo sentrum var det selvfølgelig helt sotet etter ett år. Men nå bor vi i blindvei med trær på alle kanter, så det som "skitner" mest er nok pollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spyler vinduene på utsiden med hageslangen først, da får vi bort en del av støvet. Deretter bruker vi kaldt vann med salmiakk og nal. Så spyler vi over en gang til med hageslangen, og tar bort det vannet med nal. Da er det bra nok.

Det er mye industri her også, så vinduene våre holder seg ikke rene lenge. Da gjør det ikke noe om vaskingen blir perfekt. Det sies at helt rene vinduer holder seg rene lengre, men om vi skulle vært så nøye hadde vi ikke orket å vaske vinduene like ofte.

Anonymkode: 77de3...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyle med hageslange først. Selv bruker vi høyttrykksspyleren først. Vi gjør det helst i regnvær. Så vasker jeg med eddik og vann med en klut så alt som henger fast går bort, og spyler over med høyttrykksspyleren igjen. Blir alltid skinnende rent når vi gjør det sånn i regnvær. Ved tørt vær må jeg polere med avispapir/tørkerull (sånn rull hvor man drar ut fra toppen, torki eller hva det ene merket heter) etter, eventuelt bruke nal, men det blir fort striper når jeg gjør det. 

Har også en vindusvasker fra Karcher, men den gjør best nytte fra seg på dusjveggene i glass. 

Anonymkode: ea6f8...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo og salmiakk i varmt vann. Spyl vinduene med hageslange hvis det er mulig. Vask med mikrofiberklut. Skyll. Gjenta hvis nødvendig. Gå over med nal og tørr klut til slutt.

Anonymkode: 49d99...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo og salmiakk. Eller cillit bang vindusvask 🙏 bor rett ved hovedveg 😫

Anonymkode: 2084e...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...