AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 Siden august har datteren min på 2 blitt kloret to ganger i øyet, en gang på kinnet (dypt) og idag ble hun bitt til blods i fingeren. Barnehagen mener det gjelder flere barn og ikke en som er gjenganger, og at de ikke klarer å stoppe det fordi det skjer så fort. Når jeg spør hvilke tiltak de gjør for å unngå situasjoner, så sier de at de fokuserer på trøst etterpå og ignorere biteren, mer enn å fotfølge de som gjør det. Jeg blir litt paff. Jeg vet at barn klorer og biter, men er det virkelig mest effektivt å trøste barnet som får gjennomgå, mer enn å lære det andre barnet at sånn gjør man ikke? Og hvor mye skal man egentlig akseptere? Jeg syns hun kommer hjem med et nytt sår hele tiden. Da hun ble kloret i øyet (2 ulike ganger), var hun også sår inne på slimhinnene. De har sylskarpe negler, ser jeg. Anonymkode: e96e5...d34 1
Maleficenta Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden august har datteren min på 2 blitt kloret to ganger i øyet, en gang på kinnet (dypt) og idag ble hun bitt til blods i fingeren. Barnehagen mener det gjelder flere barn og ikke en som er gjenganger, og at de ikke klarer å stoppe det fordi det skjer så fort. Når jeg spør hvilke tiltak de gjør for å unngå situasjoner, så sier de at de fokuserer på trøst etterpå og ignorere biteren, mer enn å fotfølge de som gjør det. Jeg blir litt paff. Jeg vet at barn klorer og biter, men er det virkelig mest effektivt å trøste barnet som får gjennomgå, mer enn å lære det andre barnet at sånn gjør man ikke? Og hvor mye skal man egentlig akseptere? Jeg syns hun kommer hjem med et nytt sår hele tiden. Da hun ble kloret i øyet (2 ulike ganger), var hun også sår inne på slimhinnene. De har sylskarpe negler, ser jeg. Anonymkode: e96e5...d34 Oj. Ja det er merkelig. Ignorerer de den som har Klort? Hvordan skal de vite at de har gjort noe galt da? 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Hos oss et det nulltoleranse. Når det skjer (det går fort og det er barn) blir det delt mellom voksne. En trøster offeret og en snakker med den som har gjort det om hvordan man heller skal gjøre ting. Ene gangen min klarte snakket de også med oss om barnet gjorde det hjemme og hvordan vi eventuelt kan håndtere det slik at det er likt hjemme og i bhg Anonymkode: 540aa...a83 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Det er ikke ok, og bør ikke skje. Hvis det ikke er en fast person som gjør dette, kan det virke som det har blitt en ukultur i barnehagen. Selv har vi hatt en del spytting i barnehagen, og begynner det ene, begynner raskt det andre. Å trøste den som blir bitt eller klort og overse den som gjør det, er en greie jeg synes fungerer sært dårlig i praksis, men høres utrolig bra ut i teorien. Krev nulltoleranse og en mer fungerende praksis fra de ansatte. Anonymkode: ff92a...a7e 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Oj. Ja det er merkelig. Ignorerer de den som har Klort? Hvordan skal de vite at de har gjort noe galt da? Ja, den får ikke noe oppmerksomhet sier de. Jeg syns det er en merkelig måte å håndtere det på, men jeg er ingen pedagog så vet ikke om det er en velkjent strategi eller ikke. Anonymkode: e96e5...d34
Maleficenta Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, den får ikke noe oppmerksomhet sier de. Jeg syns det er en merkelig måte å håndtere det på, men jeg er ingen pedagog så vet ikke om det er en velkjent strategi eller ikke. Anonymkode: e96e5...d34 Hva mener de at de ignorerer selve hendelsen eller at de ignorerer barnet hele resten av dagen? Ingen av delene høres ok ut for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Hva mener de at de ignorerer selve hendelsen eller at de ignorerer barnet hele resten av dagen? Ingen av delene høres ok ut for meg. Selvsagt bare hendelsen! Noe annet hadde vært barnemishandling!! Anonymkode: e38ce...376 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Hva mener de at de ignorerer selve hendelsen eller at de ignorerer barnet hele resten av dagen? Ingen av delene høres ok ut for meg. Tviler sterkt på at de ignorerer barnet resten av dagen. Tror de mener at de setter seg ned og trøster offeret, men ikke gir biteren/kloreren noe oppmerksomhet. Mulig jeg er gammeldags, men en liten irettesettelse må vel være på plass? Hvordan skal barn lære seg rett og galt? Utelukkende på oppmerksomhet? Anonymkode: e96e5...d34 5
Maleficenta Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler sterkt på at de ignorerer barnet resten av dagen. Tror de mener at de setter seg ned og trøster offeret, men ikke gir biteren/kloreren noe oppmerksomhet. Mulig jeg er gammeldags, men en liten irettesettelse må vel være på plass? Hvordan skal barn lære seg rett og galt? Utelukkende på oppmerksomhet? Anonymkode: e96e5...d34 Hmm høres helt feil ut. Er jo noe i det med den som Tier samtykker. Altså dersom de ikke sier noe, så tror barnet at det var helt innafor å bite eller klore... Men jeg har heller ikke hatt pedagogikk, så hva vet vel jeg... Syns bare det virker logisk
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 Jobber i barnehage, og vi pleier slå hardt ned på det når det skjer. Være bestemt i stemmen, peke på barnet som gråter og fortelle at nå fikk «Nora» vondt, også overse barnet som gjorde det, og kanskje litt overdrevent trøste den som fikk vondt. Har det skjedd veldig ofte at samme barnet biter/klorer, så går det ann å overse i større grad, for da vet barnet at det ikke er greit, og heller fokusere veldig på den som fikk vondt. Evt bare strengt si ifra at det ikke er greit, også snu ryggen til sånn at h*n ikke blir «belønnet» med oppmerksomhet om det er det h*n er ute etter. Anonymkode: e5a7b...4d6 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 2 timer siden, Maleficenta skrev: Oj. Ja det er merkelig. Ignorerer de den som har Klort? Hvordan skal de vite at de har gjort noe galt da? Du er vel klar over at flere av barna som biter er små 1-2 åringer? Skal de liksom straffes mener du? Anonymkode: 6de24...b42 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 Men ja, noen ganger skjer det dessverre veldig fort, og plutselig er det en ny en som biter/klorer, og da blir det vanskelig å være i forkant selvom vi gjerne er tett på på en småbarnsavdeling. Er det derimot den samme så er det lettere å fotfølge, og da pleier vi ha fokus på at en voksen alltid sitter i nærheten. Anonymkode: e5a7b...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 De har misforstått noe i den barnehagen hvis de tror at den type oppførsel skal ignoreres. Det er et velkjent pedagogisk grep å ignorere dårlig oppførsel, men da er det snakk om mindre dramatiske ting, som masing, sutring, dytting på voksne (ikke andre barn) osv. Slike voldsomme hendelser som går utover andre uskyldige barn, skal selvsagt tas tak i med én gang! Anonymkode: 3ab5a...f21 2
Maleficenta Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er vel klar over at flere av barna som biter er små 1-2 åringer? Skal de liksom straffes mener du? Anonymkode: 6de24...b42 Nei ikke straffes men altså når barn gjør noe galt så er det iallefall vanlig at foreldre sier at man ikke må böte og forklare hvorfor. Man overser det ikke og later som at det ikke skjedde. Det motsatte av ignorering er straff?
Maleficenta Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage, og vi pleier slå hardt ned på det når det skjer. Være bestemt i stemmen, peke på barnet som gråter og fortelle at nå fikk «Nora» vondt, også overse barnet som gjorde det, og kanskje litt overdrevent trøste den som fikk vondt. Har det skjedd veldig ofte at samme barnet biter/klorer, så går det ann å overse i større grad, for da vet barnet at det ikke er greit, og heller fokusere veldig på den som fikk vondt. Evt bare strengt si ifra at det ikke er greit, også snu ryggen til sånn at h*n ikke blir «belønnet» med oppmerksomhet om det er det h*n er ute etter. Anonymkode: e5a7b...4d6 Å slik. Men da gir det mer mening
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage, og vi pleier slå hardt ned på det når det skjer. Være bestemt i stemmen, peke på barnet som gråter og fortelle at nå fikk «Nora» vondt, også overse barnet som gjorde det, og kanskje litt overdrevent trøste den som fikk vondt. Har det skjedd veldig ofte at samme barnet biter/klorer, så går det ann å overse i større grad, for da vet barnet at det ikke er greit, og heller fokusere veldig på den som fikk vondt. Evt bare strengt si ifra at det ikke er greit, også snu ryggen til sånn at h*n ikke blir «belønnet» med oppmerksomhet om det er det h*n er ute etter. Anonymkode: e5a7b...4d6 Høres fornuftig ut . I barnehagen jeg jobber som vikar i så snakker de ansatte med pusestemme selv om "Per" slår/biter/klorer dytter for 10 ende gang. Helt tydlig at det ikke hjelper! Har mer troen på å gi beskjed med litt streng stemme. Anonymkode: e38ce...376
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Under sine år i barnehagen ble sønnen min aldri noensinne klort og bitt. Dette hadde jeg ikke godtatt. Jeg mistenker at det er ett eller kanskje to barn som driver med det i din datters barnehage. Det er veldig typisk at enkelte barn som har dårlig språk eller veldig temperament tyr til dette, når de ikke klarer å uttrykke med ord sine frustrasjoner etc. Jeg ville tatt en ny prat med barnehagen og gjort det klart at dette kan ikke fortsette. Finnes det noe myndighetsorgan man kan rapportere en barnehage til, som ikke holder mål? De må da klare å holde barna fra hverandre og ikke klore hverandre til blods til stadighet? Anonymkode: e8f0d...521
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Under sine år i barnehagen ble sønnen min aldri noensinne klort og bitt. Dette hadde jeg ikke godtatt. Jeg mistenker at det er ett eller kanskje to barn som driver med det i din datters barnehage. Det er veldig typisk at enkelte barn som har dårlig språk eller veldig temperament tyr til dette, når de ikke klarer å uttrykke med ord sine frustrasjoner etc. Jeg ville tatt en ny prat med barnehagen og gjort det klart at dette kan ikke fortsette. Finnes det noe myndighetsorgan man kan rapportere en barnehage til, som ikke holder mål? De må da klare å holde barna fra hverandre og ikke klore hverandre til blods til stadighet? Anonymkode: e8f0d...521 Du tror det er en til en i barnehagen? Selvom de ansatte er tett på så skjer det sykt fort. Man kan være mer i forkant om det er et barn som har gjort det ofte, men når det er første gang er man jo ikke forberedt. Det trenger ikke være barn med dårlig språk heller, det kan gjerne «smitte», og absolutt alle barn kan ty til å bite/klore. Anonymkode: e5a7b...4d6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 Jeg ville forventet at barnehagen jobbet med utfordringen, og evaluerer etter en stund. Likevel er ikke gode tiltak og økt oppmerksomhet en garanti for at det ikke skjer. Det kan også ta litt tid å snu en trend. Vi gjør som ab... 4d6, men ser vi at det blir veldig mye en periode setter vi opp en spesifisert tiltaksplan for hvordan vi kan unngå situasjonene. Forvent at barnehagen gjør sitt beste, men vær så snill ikke bli sint på de ansatte for at det skjer. Det gode samarbeidet er fremdeles viktig! Det er ikke godt for barna å blir klort og bitt, men heller ikke barnehageansatte er superhelter som er en til en på barna, og kan hindre alt. Anonymkode: 78593...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Under sine år i barnehagen ble sønnen min aldri noensinne klort og bitt. Dette hadde jeg ikke godtatt. Jeg mistenker at det er ett eller kanskje to barn som driver med det i din datters barnehage. Det er veldig typisk at enkelte barn som har dårlig språk eller veldig temperament tyr til dette, når de ikke klarer å uttrykke med ord sine frustrasjoner etc. Jeg ville tatt en ny prat med barnehagen og gjort det klart at dette kan ikke fortsette. Finnes det noe myndighetsorgan man kan rapportere en barnehage til, som ikke holder mål? De må da klare å holde barna fra hverandre og ikke klore hverandre til blods til stadighet? Anonymkode: e8f0d...521 Hadde du ikke godtatt det så måtte du tatt ungen ut av barnehagen. Det er helt vanlig at den slår,biter,klorer,sparker og dytter. Å vi er ikke nok voksne til å fotfølge ett barn hvert sekund. Anonymkode: e38ce...376 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå