Gå til innhold

Privat øvelseskjøring, betaling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere er samboere, så du kan vel fylle drivstoff på bilen og betale for bomstasjonene. 

Anonymkode: 6989d...558

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke akkurat paranoid jeg ville kalle ts. Heller gjerrig. Ønsket var i følge HI gratis hjelp med øvekjøring. 

Anonymkode: 63096...e83

Så og si alle jeg kjenner har øvelseskjørt gratis med noen de kjenner utenom kjøretimer. Så det er vanlig. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg leste på et annet forum at noen fikk bot fordi de tok imot betaling for drivstoff under øvelseskjøring. Ønsker jo ikke at samboer skal få bot dersom reglene faktisk er slik ;) Paranoid? Gjerrig? Unnskyld meg bitch. Nei, har allerede betalt for det jeg har kjørt men når jeg leser at det er så ulovlig, må det da være lov å spørre for å være sikker? Det andre jeg skrev var at det var vanskelig å finne noen som gidder. Da det er sjelden han har lyst (eller andre) har lyst å kjøre, selv om jeg har betalt. 

Anonymkode: f0b37...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov til å ta betalt for øvelseskjøring av private, selv ikke bensinpenger eller bompenger er lov. Kan ikke tenke meg at der noen du kan øvelseskjøre med som er villige til å betale utgiftene, bil er dyrt, bensin, bompenger, forsikring og bompenger koster faktisk en del. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4  

Anonymkode: c6d1d...985

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremdeles ikke lov å ta vederlag for drivstoff og bompenger, loven er klar på dette og den gjelder for alle uansett livssituasjon.

Anonymkode: c6d1d...985

Selvfølgelig er det lov å kreve dekning av driftsutgifter som drivstoff og bompenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal betale han kan du jo like godt øvelseskjøre med kjøreskolen. de tar også betalt og har dessuten gode biler og kompetente kjørelærere.

Anonymkode: b7531...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal betale han kan du jo like godt øvelseskjøre med kjøreskolen. de tar også betalt og har dessuten gode biler og kompetente kjørelærere.

Det var snakk om å betale utgiftene samboer har med å øvelseskjøre.

Anonymkode: 4ba33...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han vil ikke at du skal ta lappen. Han liker makten han over deg når bare han har lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var snakk om å betale utgiftene samboer har med å øvelseskjøre.

Anonymkode: 4ba33...fe5

Og man betaler utgiftene kjøreskolen har for å øvelseskjøre. Hvem man betaler til spiller da ingen rolle. Og da kan man like godt velge den kompetente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall en veldig kjip samboer. Må du betale han om du bruker ekstra toalettpapir eller spiser et egg mer enn han?

Merkelig å bo sammen som et par og kreve betaling for øvelseskjøring. 

Anonymkode: f9f50...287

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjip samboer du har. Jeg øvelseskjørte mye med min samboer, helt gratis, fordi han så hvor mye det ville lønne seg at begge hadde førerkort. Jeg kjørte når vi skulle noe som regel, så det gikk ikke akkurat mer drivstoff enn ellers 

Anonymkode: 2837d...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og man betaler utgiftene kjøreskolen har for å øvelseskjøre. Hvem man betaler til spiller da ingen rolle. Og da kan man like godt velge den kompetente.

Haha, nei. Du betaler i all hovedsak lønnen til sjåføren, i tillegg til bilholdet.

Selvfølgelig skal man tilby seg å betale for en bil man låner privat. Det er separate transaksjoner. Du har ikke lov til å betale for øvelseskjøringen privat, men du kan åpenbart betale for de løpende kostnadene bileier hadde for at du kjøre bilen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøre med kjøreskolen ja, men de tar vel ca 700 kr timen, det vil jo være billigere for meg å kjøre med samboer i tillegg slik at jeg trenger færre timer der. Jeg betaler ikke samboer 700 for hver time liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en kjip samboer du har. Jeg øvelseskjørte mye med min samboer, helt gratis, fordi han så hvor mye det ville lønne seg at begge hadde førerkort. Jeg kjørte når vi skulle noe som regel, så det gikk ikke akkurat mer drivstoff enn ellers 

Anonymkode: 2837d...0f9

Jeg har foreslått å f.eks kjøre når vi skal til butikken eller noe annet, men da gidder han ikke, har vondt i hodet eller ikke i form eller et eller annet. Det krever mer av han å sitte på enn å kjøre selv, mener han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil ikke at du skal ta lappen. Han liker makten han over deg når bare han har lappen.

Nei, han vil at jeg skal ta lappen. Det har han snakket om for flere år siden :) Så er nok ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det seriøst et problem å betale for bensin og bompenger i en bil du selv sitter bak rattet og kjører? Bør du da i det hele tatt ta lappen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere er samboere tviler jeg meget sterkt på at politiet kan lage en sak på at du betalte bensinen og betaler samboeren i naturalia når dere kommer hjem! 

Det jeg derimot ser, er folk som søker etter noen å øvelseskjøre med via Facebook-grupper. Slikt og pirattaxivirksomhet er litt enklere å nøste opp i enn herr og fru som øvelseskjører eller henter hverandre på byen...! 

Anonymkode: 71f46...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når dere er samboere tviler jeg meget sterkt på at politiet kan lage en sak på at du betalte bensinen og betaler samboeren i naturalia når dere kommer hjem! 

Det jeg derimot ser, er folk som søker etter noen å øvelseskjøre med via Facebook-grupper. Slikt og pirattaxivirksomhet er litt enklere å nøste opp i enn herr og fru som øvelseskjører eller henter hverandre på byen...! 

Anonymkode: 71f46...969

Og ikke minst...det ene er ulovlig, det andre ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så og si alle jeg kjenner har øvelseskjørt gratis med noen de kjenner utenom kjøretimer. Så det er vanlig. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg leste på et annet forum at noen fikk bot fordi de tok imot betaling for drivstoff under øvelseskjøring. Ønsker jo ikke at samboer skal få bot dersom reglene faktisk er slik ;) Paranoid? Gjerrig? Unnskyld meg bitch. Nei, har allerede betalt for det jeg har kjørt men når jeg leser at det er så ulovlig, må det da være lov å spørre for å være sikker? Det andre jeg skrev var at det var vanskelig å finne noen som gidder. Da det er sjelden han har lyst (eller andre) har lyst å kjøre, selv om jeg har betalt. 

Om du vippser samboeren din tilsvarende det som det koster i drivstoff og bom, så er ikke det noe politiet bryr seg om😅 dette er seriøst ikke noe å tenke på. Å betale han for å stille som "kjørelærer" er skattepliktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...