AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #1 Del Skrevet 28. september 2020 Ønsker å øvelseskjøre privat både før jeg begynner med kjøretimer, og underveis slik det anbefales at man gjør.. Skal snart ha min første kjøretime hos trafikkskole. Problemet er å finne noe som gidder/kan gjøre dette gratis.. Kan personen jeg øvelseskjører med kreve at jeg betaler for det jeg bruker av diesel, og evt bompenger? Jeg er voksen nå, og hadde ikke mulighet til å kjøre med noen av mine foreldre da jeg var 16. Samboer vil bare dersom jeg betaler han. Hva er mest riktig? Anonymkode: f0b37...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 28. september 2020 #2 Del Skrevet 28. september 2020 Hvis dere ellers ikke deler på bilutgifter virker det jo rimelig at du dekker de utgiftene han har pga øvelseskjøring med deg. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Del Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker å øvelseskjøre privat både før jeg begynner med kjøretimer, og underveis slik det anbefales at man gjør.. Skal snart ha min første kjøretime hos trafikkskole. Problemet er å finne noe som gidder/kan gjøre dette gratis.. Kan personen jeg øvelseskjører med kreve at jeg betaler for det jeg bruker av diesel, og evt bompenger? Jeg er voksen nå, og hadde ikke mulighet til å kjøre med noen av mine foreldre da jeg var 16. Samboer vil bare dersom jeg betaler han. Hva er mest riktig? Anonymkode: f0b37...cec Selvsagt kan personen du øvekjører med kreve at du betaler for drivstoff og bompenger. Hadde skjønt det om det var en venn eller bekjent du skulle øvekjøre med. Da hadde det vært en selvføle at du hadde betalt disse tingene - uten oppfordring. Litt merkelig at din samboer krever det av deg, men nå vet jo ikke vi hvordan dere deler på utgifter ellers. Betaler du for drivstoff når dere ellers bruker bilen, eller er det samboer som alltid betaler? Hvis det siste er tilfelle, så kan det være at han er lei av at du aldri bidrar, men gjerne sitter på. Anonymkode: 63096...e83 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Del Skrevet 28. september 2020 Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring Anonymkode: 2837d...0f9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Del Skrevet 28. september 2020 Det er ikke lov til å ta betalt for øvelseskjøring av private, selv ikke bensinpenger eller bompenger er lov. Kan ikke tenke meg at der noen du kan øvelseskjøre med som er villige til å betale utgiftene, bil er dyrt, bensin, bompenger, forsikring og bompenger koster faktisk en del. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 Anonymkode: c6d1d...985 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #6 Del Skrevet 28. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring Anonymkode: 2837d...0f9 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov til å ta betalt for øvelseskjøring av private, selv ikke bensinpenger eller bompenger er lov. Kan ikke tenke meg at der noen du kan øvelseskjøre med som er villige til å betale utgiftene, bil er dyrt, bensin, bompenger, forsikring og bompenger koster faktisk en del. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 Anonymkode: c6d1d...985 Ettersom jeg har forstått det så skal ikke ts sin samboer ta betalt for opplæring, men for drivstogg og bompasseringer under øvelseskjøring. Det må da være lov, ellers så kan det bli vanskelig med øvekjøring for de som ikke har familie som stiller opp. Anonymkode: 63096...e83 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #7 Del Skrevet 28. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom jeg har forstått det så skal ikke ts sin samboer ta betalt for opplæring, men for drivstogg og bompasseringer under øvelseskjøring. Det må da være lov, ellers så kan det bli vanskelig med øvekjøring for de som ikke har familie som stiller opp. Anonymkode: 63096...e83 Fremdeles ikke lov å ta vederlag for drivstoff og bompenger, loven er klar på dette og den gjelder for alle uansett livssituasjon. Anonymkode: c6d1d...985 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Del Skrevet 28. september 2020 Ok. Så noen av dere mener jeg bør betale han for drivstoff og bompenger, mens noen mener dette ikke er lov? Ble ikke noe klokere. Jeg skjønner jo at det ikke er lov å ta betalt for selve kjøringen, men det er ikke snakk om det. Er normalt sett ikke med på å betale for bilutgifter, siden han har høyere inntekt enn meg. Ingen av oss tjener godt, men han har mer i mnd enn meg. Ellers deler vi på alle andre utgifter Anonymkode: f0b37...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #9 Del Skrevet 28. september 2020 Så du mener da at han skal betale for å øvelseskjøre med deg? For det er jo slik det blir hvis han må betale bompenger og drivstoff. I tillegg til økt kilometerstand og annen slitasje på bilen. Anonymkode: 41a46...e2f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Del Skrevet 28. september 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring Anonymkode: 2837d...0f9 Herregud! Må da kunne betale for drivstoff og bompenger da! Det er vanlig. Andre skal da ikke betale for at en annen skal få øvelseskjøre ved at de selv skal dekke utgiftene det medfører Anonymkode: 6f9dd...4b7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #11 Del Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener da at han skal betale for å øvelseskjøre med deg? For det er jo slik det blir hvis han må betale bompenger og drivstoff. I tillegg til økt kilometerstand og annen slitasje på bilen. Anonymkode: 41a46...e2f Har jeg skrevet det? Jeg spør hva som er riktig, hva som er lov.. Skal jeg betale ham dersom det ikke lov da? Anonymkode: f0b37...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Del Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har jeg skrevet det? Jeg spør hva som er riktig, hva som er lov.. Skal jeg betale ham dersom det ikke lov da? Anonymkode: f0b37...cec Å betale utgiftene er lov. Men ikke ekstra som fortjeneste/inntekt. Det blir som at jeg betaler samboer halvparten av utgiftene på bilen over Vipps. Vi deler hans bil. Anonymkode: 6f9dd...4b7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Del Skrevet 28. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har jeg skrevet det? Jeg spør hva som er riktig, hva som er lov.. Skal jeg betale ham dersom det ikke lov da? Anonymkode: f0b37...cec Er det ikke det du vil da? Ha gratis tilgang til hans bil og han sånn at du får øvekjørt. ⬇️ 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker å øvelseskjøre privat både før jeg begynner med kjøretimer, og underveis slik det anbefales at man gjør.. Skal snart ha min første kjøretime hos trafikkskole. Problemet er å finne noe som gidder/kan gjøre dette gratis.. Kan personen jeg øvelseskjører med kreve at jeg betaler for det jeg bruker av diesel, og evt bompenger? Jeg er voksen nå, og hadde ikke mulighet til å kjøre med noen av mine foreldre da jeg var 16. Samboer vil bare dersom jeg betaler han. Hva er mest riktig? Anonymkode: f0b37...cec Anonymkode: 63096...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #14 Del Skrevet 28. september 2020 Kjør innom og fyll litt drivstoff selv og kjøp noen øl til ham for bommen. Dette her kan da ikke være så vanskelig. Anonymkode: baf70...b9a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #15 Del Skrevet 28. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjør innom og fyll litt drivstoff selv og kjøp noen øl til ham for bommen. Dette her kan da ikke være så vanskelig. Anonymkode: baf70...b9a Evt betal bomregningen neste gang. Anonymkode: 71f46...969 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Titania- Skrevet 28. september 2020 #16 Del Skrevet 28. september 2020 At du betaler for drivstoff og bompenger om du låner andres bil, burde være en selvfølge. Det er jo du som trenger å øvelseskjøre. Og andre må bruke både sin bil,og sin tid, på å hjelpe deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buldre Skrevet 28. september 2020 #17 Del Skrevet 28. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov til å ta betalt for øvelseskjøring av private, selv ikke bensinpenger eller bompenger er lov. Kan ikke tenke meg at der noen du kan øvelseskjøre med som er villige til å betale utgiftene, bil er dyrt, bensin, bompenger, forsikring og bompenger koster faktisk en del. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 Anonymkode: c6d1d...985 Det er sannsynligvis lov å dekke utgifter på samme måte som det er for en passasjer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 28. september 2020 #18 Del Skrevet 28. september 2020 Spør Statens vegvesen så får du 100% riktig svar på dette. Mtp hvem man kan spørre om øvekjøring så vet jeg at frivillighetssentralene noen steder stiller opp og noen menigheter hjelper også, jeg kjenner flere som tar på seg å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #19 Del Skrevet 28. september 2020 Å herregud. Er dette virkelig en diskusjon? Om du må betale og om det er lov? Hvem i helvete bryr seg om det er ulovlig eller ikke? Du bare Vippser ham penger for drivstoff og that's it. Er du så paranoid? Anonymkode: 3ed9b...021 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #20 Del Skrevet 28. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å herregud. Er dette virkelig en diskusjon? Om du må betale og om det er lov? Hvem i helvete bryr seg om det er ulovlig eller ikke? Du bare Vippser ham penger for drivstoff og that's it. Er du så paranoid? Anonymkode: 3ed9b...021 Er vel ikke akkurat paranoid jeg ville kalle ts. Heller gjerrig. Ønsket var i følge HI gratis hjelp med øvekjøring. Anonymkode: 63096...e83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå