Gå til innhold

Erfaring med aldersforskjell 3,5-4 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom søsken altså. Noen som vil dele?

Anonymkode: e145d...827

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre år og ti måneder mellom våre, samme kjønn. Det fungerer fint, selv om eldste er generelt moden for alderen og yngste generelt ganske umoden for alderen. Eldste er definitivt storesøster, men de leker godt sammen når de "må" - altså når vi er på ferie, helgeturer etc. og de ikke har tilgang på andre venner. 

Anonymkode: 34b63...d5d

Skrevet

4 år mellom lillebror og storesøster. Det har egentlig vært helt supert. Men nå er de 8 og 12, og lillebror kan være en pest og en plage for storesøster 🤣

Skrevet

Takk, flere?😊

Skrevet

Jeg har fire år mellom min nr to og tre. Det var interessant å oppleve og sammenligne med to år mellom nr en og to. Jeg syns to år er topp aldersforskjell på veldig mange måter. Men ingen tvil om at fire år mellom var utrolig enkelt og greit når den yngste var baby. Nå er de 2,5 og 6,5, og jeg er overrasket over hvor mye de leker sammen. Merker forskjell der sammenlignet med den yngste og storebror som er seks år eldre. Altså i vårt tilfelle har de to med fire år mellom klart mer til felles så langt enn de med seks år. Den eldste er flink til å hjelpe den yngste, mens den mellomste leker mer med den yngste. Nå kan så klart det handle om personlighet også, men jeg kjenner hvertfall ikke så langt igjen det at fire år mellom fører til ingen felles lek eller interesser, som noen kan nevne. 

Skrevet

3,5 år mellom nr en og to, og de har et veldig godt forhold. Nå er de 3,5 og 7 år, og leker mye sammen. Særlig etter at storebror fant ut at lillesøster likte å bygge lego, ble det mye leking. :) 

Skrevet

4,5 år mellom mine. Helt supert mtp at man får alle periodene hver for seg. Ett vognbarn om gangen og ett bleiebarn ;) de leker derimot ikke sammen, men ser de likevel har et godt forhold, hvor eldste er det store forbildet og alt hen gjør, gjør også lillesøskenet. Jeg synes i hvert fall det har vært og er supert med såpass stor aldersforskjell :) 

Anonymkode: d086b...7a3

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mellom søsken altså. Noen som vil dele?

Enklere med flere år mellom i forhold til babytiden til neste. Tyngre med to tette.Men liker klart best to tette. De får mer ut av hverandre og liker ofte samme type ting. Flere år i mellom blir en god del ting kjedelig og barnslig for eldste. Men er nok bra ting med flere år mellom og. Det er godt å være flere enn å være alene tenker jeg.Om det er 1år eller 5 mellom de :)

Anonymkode: 8557e...3cf

Skrevet

Fint da yngste var nyfødt. Stort sett pyton frem til nå: gutter på 7 år og 10,5 år. 

Den eneste felles interessen er fotball.

Anonymkode: 5024c...7ce

Skrevet

Isolert sett er det en marginal forskjell. Det er dog forskjell på hvordan det kan prege et søskenpar, da individene kan være meget forskjellige. Kjenner til en søskenflokk hvor det er 24 år mellom eldste og yngste. 

Anonymkode: 19225...349

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytt

Skrevet

Jeg har en gutt på 3,5 år som er storebror til ei jente på 3 mnd. Han har strevd veldig med overgangen til å bli storebror, og oppi alt også overgangen til storbarnsavdeling i barnehagen. Han er veldig sjarmert av søsteren, men også mye sjalu, og har mye babyatferd. Jeg hadde ventet 1 år til hvis jeg visste at dette skulle bli så vanskelig for han. Tror nesten det hadde vært enklere da han var 2 år også, for da skjønte han så mye mindre enn nå. 

Anonymkode: 7eac1...11e

• Liker 1
Skrevet

vi fikk lillebror i huset når elste var 2,5 hun var veldig lita - men det har gått ovveraskende bra, nå er stas å være storesøster og de leker alt sammen 1,2 og 3,5 

- det er 4 år mellom meg og storesøster, vi har ikke lekt mye sammen, og jeg husker nesten ikke at hun var tilstede i hverdagen på barne/ungdomsskolen Men vi er gode venner som voksen og har begge små barn i samme alder.

Hvis jeg hadde ventet til elste var 3,5 ville nok hverdagen blitt Mye lettere enn det var, men de har så mye glede av hverandre selv om det er kjedelig å vente på tur osv når begge trenger såpass med hjelp/pass 😅

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 225d8...91d

Skrevet

Fire år mellom mine barn, veldig deilig i babytiden, veldig stolt storesøsken, og nå leker og koser de seg sammen.🧡 De er 4 og 8 år og samme kjønn. Veldig lite sjalusi heldigvis. 

Anonymkode: 2face...741

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dytt

Anonymkode: 225d8...91d

Syns det er perfekt. Ville egentlig ha to tette, men ble ikke slik. Fordel at gutten er størst. 3 år og 10 måneder var han da hun ble født. Den som har vært sjalu, er den yngste. Er nok også litt forskjell i temperament og individer, og vi passer veldig på å gi begge to aldersadekvat alenetid med foreldrene. 

Skrevet

14 måneder mellom første og andre og 5 år mellom andre og tredje. Alle gutter. Første og andre er generelt lettere med p gjøre. Det var vanskelig k den første perioden men selv da lekte de veldig fint sammen. Jeg måtte ikke aktivisere dem, de turde å gjøre ting fordi de gjorde det sammen. Det var/er aldri problem sosialt. De har samme interesser, like leker. Den tredje er mye mindre enn dem og i en helt annen fase enn de er i. Han er mer alene, eller så løper han etter dem osv. mye bedre med mindre aldersforskjell.

Anonymkode: 76157...aab

Skrevet

7 år mellom meg og storebroren min, vi har alltid vært gode venner, og har det fortsatt morsomt i lag:)

1 år mellom ungene mine, og de er som hund og katt iblant, slenger fornærmelser mot hverandre og gjør grimaser til hverandre! 

Skrevet

3 år i mellom mine. Det er helt perfekt. De har samme kjønn i tillegg, så masse felles interesser. Litt hektisk, men så blir  man fort ferdig. 

Anonymkode: f3f76...54d

Skrevet

Har en bror som er 4 år yngre, og husker vi lekte mye sammen som barn. Opplevde denne forskjellen som ganske perfekt, og fikk barn med ganske samme forskjell.
De lekte mye sammen da de var mindre, og har hatt ganske mye glede av hverandre i nesten 10 år. (Har fortsatt det, om de ikke har noen andre å være med.) Samme kjønn, og dels samme interesser.
Syntes det har vært helt supert og ser ingen problemer med å ha såpass aldersforskjell.

Anonymkode: a37ef...2b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...