Gå til innhold

Hva gjør dere når dere har UVI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist urinveisinfeksjon og er på antibiotikakur, men i mellomtiden til ting går bedre så klarer jeg ikke å gjøre noe som helst. Jeg er student og må egentlig lese, men med konstant spøkelsestrang til å tisse så sitter jeg og nesten river meg i håret uten å klare å fokusere. Det går ikke an å konsentrere seg eller gjøre noe som helst produktivt. Noen tips til noe jeg kan gjøre? Akkurat nå ligger jeg bare i senga i fosterstilling med serier 🥺Jeg har ikke vært en flink student i det siste (annet helserelatert har dukket opp), men når jeg først går inn for å starte uka bra og lese godt så bestemmer UVI seg for å dukke opp

Anonymkode: 69902...8c1

Skrevet

Drikk masse vann og masse appelsinjuice! Da er det mindre smertefullt å tisse, og det går fortere over!

• Liker 2
Skrevet

Varmeflaske mellom beina hjelper enormt på smertene frem til antibiotikaen virker!

Men dersom det går med enn 2 dager uten at det er særlig bedre ville jeg tatt kontakt med legen igjen, da må du sannsynligvis bytte type antibiotika. 

De gangene jeg har fått medisin er nesten alle symptom borte på 12 timer, antibiotika virker vanligvis kjapt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er så plagsomt/vondt er det beste og ta tiden til råd! Skjønner godt det kan være vanskelig å lese og fokusere! 

Når jeg har hatt det og fått slik antibiotika kur, har det blitt betydelig bedre for hver dag som går! Hvis det er noe trøst.... det forsvinner fort med medisinen. Prøv å tenke at det kommer til å føles mye bedre i morgen! På onsdag er det myyye bedre! 

Hvis du ikke klarer gjøre noe produktivt, prøv heller å fokuser på å gjøre ting som du kan glemme plagene.... rull deg godt inn i et teppe eller dyna, fortsett å se på serier, bestill deg noe god mat ❤️ 

Dette står på nettet:

Når man har urinveisinfeksjon er det viktig å drikke rikelig, gjerne to liter i døgnet eller mer. Gå også ofte på toalettet slik at bakteriene skylles ut av blæren. Syrlig drikke sørger for at bakteriene trives dårlig i urinen. Drikk derfor gjerne ferskpresset sitron, grapefrukt eller tranebærjuice.

Anonymkode: 9a891...f81

Skrevet

Takk for tips :) Jeg drikker masse vann og er på 3. vannflaske allerede. Selve legetimen var i dag tidlig så antibiotikaen har nok ikke fått full effekt enda, men føler jo at det blir så feil å "sykmelde" seg selv på grunn av en liten urinveisinfeksjon.
Nå ligger jeg i senga med løs joggebukse på for å forsøke å unngå å få en soppinfeksjon oppå det hele, så tror nok ikke at jeg får dratt til butikken i dag for noe syrlig drikke. 

Ts 

Skrevet

Jeg har hatt flere titalls UVI de siste årene, til slutt leste jeg et tips om å blande eplecidereddik med vann og drikke hver dag, det gjorde blæra så sur at de typiske UVI bakteriene Ecoli ikke ville overleve der. Jaja tenkte jeg, enda et kjerringråd, men nå, 2 ÅR uten UVI, så tror jeg på det. Prøv det du også, det som hjalp meg mest når jeg først hadde fått uvi var grapefruit juice.

Anonymkode: 8dcd8...578

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Jeg drikker masse vann og er på 3. vannflaske allerede. Selve legetimen var i dag tidlig så antibiotikaen har nok ikke fått full effekt enda, men føler jo at det blir så feil å "sykmelde" seg selv på grunn av en liten urinveisinfeksjon.
Nå ligger jeg i senga med løs joggebukse på for å forsøke å unngå å få en soppinfeksjon oppå det hele, så tror nok ikke at jeg får dratt til butikken i dag for noe syrlig drikke. 

Ts 

Stor sjanse for at du får sopp likevel pga antibiotikaen, bare så du vet. God bedring :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt flere titalls UVI de siste årene, til slutt leste jeg et tips om å blande eplecidereddik med vann og drikke hver dag, det gjorde blæra så sur at de typiske UVI bakteriene Ecoli ikke ville overleve der. Jaja tenkte jeg, enda et kjerringråd, men nå, 2 ÅR uten UVI, så tror jeg på det. Prøv det du også, det som hjalp meg mest når jeg først hadde fått uvi var grapefruit juice.

Jeg får dem veldig sjeldent så det er ikke noe problem i seg selv heldigvis :)

Ts

Skrevet

Stor sjanse for at du får sopp likevel pga antibiotikaen, bare så du vet. God bedring :)

Jeg hadde sopp sist uke, så veldig typisk at jeg får alt på engang når det først er noe 🥴Rundt 1000 kr denne måneden i helsekostnader for denne studenten, jippi 

Ts

Skrevet (endret)

Sopp kan du sjelden unngå ved antibiotika. Så forbered deg på det. 

Jeg har mye erfaring med uvi. 
Hadde engang så kraftig uvi at jeg tørket blod. 
Har du veldig vondt så ta veldig varmt vann i en bøtte (veldig varmt), sett deg over den! Dampen føles så sinnsykt godt og samtidig får deg til å tisse litt ekstra. Ja nedi bøtta. Ta med deg drikke og sitt der så lenge du orker.  Bytt vann ofte slik at det alltid er varmt. Håndkle over beina for å stenge inne dampen 

Endret av BethD
Skrevet
1 minutt siden, BethD skrev:

Har du veldig vondt så ta veldig varmt vann i en bøtte (veldig varmt), sett deg over den! Dampen føles så sinnsykt godt og samtidig får deg til å tisse litt ekstra. Ja nedi bøtta. Ta med deg drikke og sitt der så lenge du orker.  Bytt vann ofte slik at det alltid er varmt. Håndkle over beina for å stenge inne dampen 

Ikke vondt, bare en konstant trang til å tisse slik at jeg ikke fått tenkt på særlig mye annet. Også en litt ubehagelig "sugende" og mildt brennende følelse fra underlivet, men som sagt ingen stikkende smerter.

Noen tips til behandling av sopp da? 🙃Før har jeg brukt Canesten krem og stikkpille, og nå nylig brukte jeg Pevaryl. Begge to førte til blødninger og ubehag under sex etter behandling.

Ts

Skrevet

Bland 50/50 tranebærjuice og eplejuice og drikk minst en liter om dagen. Pluss masse vann. Og det er lov å sitte på do og lese! 😁

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vondt, bare en konstant trang til å tisse slik at jeg ikke fått tenkt på særlig mye annet. Også en litt ubehagelig "sugende" og mildt brennende følelse fra underlivet, men som sagt ingen stikkende smerter.

Noen tips til behandling av sopp da? 🙃Før har jeg brukt Canesten krem og stikkpille, og nå nylig brukte jeg Pevaryl. Begge to førte til blødninger og ubehag under sex etter behandling.

Ts

Pevaryl funker ikke på meg. Må ha canesten stikkpille og krem. 
men har aldri opplevd å få blødninger og ubehag på den. Har opplevd ubehag under sex pga soppen. Du kan være ekstra tørr pga den og da kan det jo oppstå småblødninger. 
:) 

Skrevet

Putter en varmepute mellom beina, sitter stille, og forsøker å distrahere meg selv med nett og serier frem til antibiotika virker. Paracett og Ibux. 

Hos meg er det bedring etter 3-4 timer, gidder ikke forsøke å gjøre noe før dette en gang. 

IKKE drikk juice slik mange sier. Det er så mye sukker i juice, selv ferskpresset, så bakteriene har full fest med god mat, og infeksjonen tar lengre tid. 

Sopp: Diflucan. En bitteliten pille, i munnen, problemet helt borte. Den er reseptfri og helt uten bivirkninger. Canesten er jo bare kliss og søl, og dyrere enn diflucan, så fatter ikke at det fortsatt selger. 

Anonymkode: bff8a...07d

Annonse
Skrevet
18 minutter siden, BethD skrev:

Jeg prøvde å sitte på/i en bøtte en gang, endte opp med hemorider. 😆 Siden har jeg holdt meg til varme dusjer.
Når jeg har hatt uvi (som en periode var svært ofte!) har jeg slappet av med varmeflaske til antibiotikaene har begynt å funke. Den pleier å hjelpe i løpet av en dag eller noe. Drikker masse vann, gjerne med sitron, appelsinjuice (med minst mulig sukker, helst ferskpresset), tatt tranebærtabletter og drukket te (vanndrivende). Viktig å skylle godt gjennom systemet!

Anonymkode: 67885...400

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å sitte på/i en bøtte en gang, endte opp med hemorider. 😆 Siden har jeg holdt meg til varme dusjer.
Når jeg har hatt uvi (som en periode var svært ofte!) har jeg slappet av med varmeflaske til antibiotikaene har begynt å funke. Den pleier å hjelpe i løpet av en dag eller noe. Drikker masse vann, gjerne med sitron, appelsinjuice (med minst mulig sukker, helst ferskpresset), tatt tranebærtabletter og drukket te (vanndrivende). Viktig å skylle godt gjennom systemet!

Anonymkode: 67885...400

Oisann 😅

Ellers sier du mye viktig her. Drikke mye. Skylle ut. Tranebær 👍🏼👍🏼

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Putter en varmepute mellom beina, sitter stille, og forsøker å distrahere meg selv med nett og serier frem til antibiotika virker. Paracett og Ibux. 

Hos meg er det bedring etter 3-4 timer, gidder ikke forsøke å gjøre noe før dette en gang. 

IKKE drikk juice slik mange sier. Det er så mye sukker i juice, selv ferskpresset, så bakteriene har full fest med god mat, og infeksjonen tar lengre tid. 

Sopp: Diflucan. En bitteliten pille, i munnen, problemet helt borte. Den er reseptfri og helt uten bivirkninger. Canesten er jo bare kliss og søl, og dyrere enn diflucan, så fatter ikke at det fortsatt selger. 

Vurderer nesten bare å ta en Diflucan pille :) Antibiotikakuren min er 3 dager lang og jeg hadde sopp for ca en uke siden. Bør jeg bare ta en pille på 4. dagen uansett? Jeg tenker at det er sannsynlighet for at "kulturen" i underlivet mitt fremdeles ikke er helt på plass etter soppbehandlingen og antibiotikaen kan umulig bedre situasjonen. (obs jeg sliter ikke med tilbakefallende sopp og uvi, alt bare kommer samtidig..) 

Ts 

Skrevet

Vurderer nesten bare å ta en Diflucan pille :) Antibiotikakuren min er 3 dager lang og jeg hadde sopp for ca en uke siden. Bør jeg bare ta en pille på 4. dagen uansett? Jeg tenker at det er sannsynlighet for at "kulturen" i underlivet mitt fremdeles ikke er helt på plass etter soppbehandlingen og antibiotikaen kan umulig bedre situasjonen. (obs jeg sliter ikke med tilbakefallende sopp og uvi, alt bare kommer samtidig..) 

Ts 

Du må vente på symptomene. Den virker jo ikke før den har sopp å drepe, da det ikke er en forebyggende medisin :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Vent til du får symptomer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...