AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 Kan ikke gå alt for mye i detaljer her, men i vår familie har vi en person som har klare narsissistiske tendenser. Det er meg, meg og så meg, manipulerer og tar aldri ansvar for noen ting. Om noen på en pen måte spør hvorfor eller hva personen har gjort, og det blir oppfattet som en krenkelse blir man utestengt, gjerne i flere år om vedkommende føler for det. Denne manipulerende oppførselen har pågått i mange mange år, og jeg har alltid tatt meg sammen og forsøkt å bevare familiefreden. Til tross for at dette har gått hardt inn på min psyke. Den siste tiden har det vært episoder som gjør at jeg har vært nødt til å komme meg unna, og bestemt meg for at jeg ikke kan ha kontakt med vedkommende lenger! For min del føles dette som en enorm befrielse, men resten av familien (som antageligvis ikke ser de samme problemene som meg) spør hele tiden når vi skal bli venner igjen, og gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å ha kontakt lenger! Føler denne personen har en utrolig evne til å være hyggelig med noen og direkte ondskapsfull med andre (bl.a meg) som gjør at jeg føler meg veldig alene i hele situasjonen. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. få ut litt frustrasjon kanskje.. Anonymkode: 91aba...bfd 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Du kjenner det på skuldrene dine og i magen at dette var et riktig og viktig valg for deg. Har måtte gjort det samme med min "kjempegreie" eks som jeg har barn med. Har kun nødvendig kontakt, og er hyggelig ved overlevering og skolearrangement. Slipper jeg han litt inn, så klarer jeg ikke å beskytte meg mot løgnene, manipuleringen, skjulte stikkene og det faktum at resten av dagen er ødelagt etter å vært med han. Anonymkode: f0947...0a2 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke gå alt for mye i detaljer her, men i vår familie har vi en person som har klare narsissistiske tendenser. Det er meg, meg og så meg, manipulerer og tar aldri ansvar for noen ting. Om noen på en pen måte spør hvorfor eller hva personen har gjort, og det blir oppfattet som en krenkelse blir man utestengt, gjerne i flere år om vedkommende føler for det. Denne manipulerende oppførselen har pågått i mange mange år, og jeg har alltid tatt meg sammen og forsøkt å bevare familiefreden. Til tross for at dette har gått hardt inn på min psyke. Den siste tiden har det vært episoder som gjør at jeg har vært nødt til å komme meg unna, og bestemt meg for at jeg ikke kan ha kontakt med vedkommende lenger! For min del føles dette som en enorm befrielse, men resten av familien (som antageligvis ikke ser de samme problemene som meg) spør hele tiden når vi skal bli venner igjen, og gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å ha kontakt lenger! Føler denne personen har en utrolig evne til å være hyggelig med noen og direkte ondskapsfull med andre (bl.a meg) som gjør at jeg føler meg veldig alene i hele situasjonen. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. få ut litt frustrasjon kanskje.. Anonymkode: 91aba...bfd Hvem er det snakk om og hva har skjedd? Anonymkode: 3e3c9...51c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Har vært i samme situasjon, kuttet ut vedkommende. Det som dessverre skjedde var at som resultat så kuttet resten av familien kontakt med meg og stilte seg bak vedkommende. Sliter med det av og til, men "kostnaden" var verdt det. Er 100% sikker på at jeg har det bedre uten, og er ganske sikker på at jeg enten hadde vært død eller innlagt på psykiatrisk om jeg hadde hatt personen i livet mitt fremdeles. Anonymkode: 71785...5a8 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 Takk for svar❤️ Ganske sikker på at dette er rett valg for meg! Anonymkode: 91aba...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 Jeg syns at det må dialog til, flere ganger før en velger et så drastisk reaksjon på en familie medlem. Du merker det kanskje ikke nå men dette lager arr i sjelen over mange år. Hvorfor ikke prøve høflig dialog og begrense kontakten istedenfor å kutte alle bånd Anonymkode: 82328...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke gå alt for mye i detaljer her, men i vår familie har vi en person som har klare narsissistiske tendenser. Det er meg, meg og så meg, manipulerer og tar aldri ansvar for noen ting. Om noen på en pen måte spør hvorfor eller hva personen har gjort, og det blir oppfattet som en krenkelse blir man utestengt, gjerne i flere år om vedkommende føler for det. Denne manipulerende oppførselen har pågått i mange mange år, og jeg har alltid tatt meg sammen og forsøkt å bevare familiefreden. Til tross for at dette har gått hardt inn på min psyke. Den siste tiden har det vært episoder som gjør at jeg har vært nødt til å komme meg unna, og bestemt meg for at jeg ikke kan ha kontakt med vedkommende lenger! For min del føles dette som en enorm befrielse, men resten av familien (som antageligvis ikke ser de samme problemene som meg) spør hele tiden når vi skal bli venner igjen, og gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å ha kontakt lenger! Føler denne personen har en utrolig evne til å være hyggelig med noen og direkte ondskapsfull med andre (bl.a meg) som gjør at jeg føler meg veldig alene i hele situasjonen. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. få ut litt frustrasjon kanskje.. Anonymkode: 91aba...bfd Det er vel akkurat derfor det har gått ut over din psyke. Hvis du hele tiden må ta deg sammen for å beholde freden, så blir man til slutt ødelagt. For en tøff person du er som tør å gjøre det som er riktig for deg selv til tross for press fra familien. Anonymkode: a3392...74a 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 Det er som om du beskriver nøyaktig den samme situasjonen jeg og moren min opplever i min familie! Du er ikke tilfeldigvis mamma?😂 Men spøk til side, så har vi vel skjønt at det er nytteløst å nå igjennom til slike personer! Man bør rett og slett bare forsøke å holde slike ute av livet sitt, så godt det lar seg gjøre. Anonymkode: dafcc...c3c 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 Dette er ikke så heldig. Kanskje "narsisisten" selv opplever det samme som deg og derfor kutter kontakt, men kutter periodevis fordi det er vanskeligheter i forholdet mellom dere? Hva går konflikten ut på? Å kalle noen "narsisist" er forresten både drøyt og utdatert. Og hvis det er en diagnose der så ville jeg i allfall tenk meg om en gang til selv om det kan være vanskelig🙂 Anonymkode: 406dc...853 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 jeg er generelt for å kutte ut mennesker som gjør oss psykisk syke, enten det er familie eller andre. selv har jeg ikke fått til «brudd» men har distansert meg, og har minimal kontakt. Anonymkode: 8e633...567 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 Men personen er grei mot andre altså, og ingen andre enn deg har problemer med vedkommende? 🤔 Anonymkode: cc3b0...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 Enkekte forstar ikke psykopater, hvordan de hokder pa, hvis det er et denne personen er. Jeg matte kutte ut noen i min familie. Mistet kontakten med de fleste. Tror ikke jeg hadde overlevd uten a komme meg laaangt vekk i fra denne personen. Anonymkode: 63517...466 5
Silva Pluvialis Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns at det må dialog til, flere ganger før en velger et så drastisk reaksjon på en familie medlem. Du merker det kanskje ikke nå men dette lager arr i sjelen over mange år. Hvorfor ikke prøve høflig dialog og begrense kontakten istedenfor å kutte alle bånd Anonymkode: 82328...8e6 Om personen virkelig har psykopatiske trekk så er det bare å komme seg unna. Det nytter ikke å snakke med psykopater og tro at de skal endre seg. De bruker bare det man sier til å utnytte, manipulere og skade enda mer. 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 Kom deg bort ja. Du har tatt det riktige valget. Slike personer endrer seg ikke... Anonymkode: 31a7f...561 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 Nei, de endrer seg desverre ikke. Er det verdt det? Gir det mer glede, eller tapper det deg for energi og glede? Det vet du når du lytter til deg selv. Giftige relasjoner er skadelige selv om det er smertefullt å bryte kontakten. Du vil kunne miste kontakt med flere. Men hvis de aldri ga deg støtte, hva har du egentlig mistet? Anonymkode: 63517...466 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: (...) For min del føles dette som en enorm befrielse, men resten av familien (som antageligvis ikke ser de samme problemene som meg) spør hele tiden når vi skal bli venner igjen, og gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å ha kontakt lenger! Anonymkode: 91aba...bfd Hvilket familiemedlem dreier det seg om (forelder, søsken, ...?) og hvorfor er "resten av familien" så opptatt av om du har kontakt med vedkommende? Anonymkode: 0a8a4...d32
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 Jeg tenker det er et rødt flagg når du er den eneste som reagerer slik på denne personen, hvis denne personen er så fæl skulle vel alle rømt unna? det er helt greit at vi kan reagere ulikt på andre, men det burde sitte langt inn å kutte bånd med egen familie. du stiller ingen spørsmål, men ser at mange på kg gir uforbeholden støtte uten å faktisk kjenne forholdene. Ønsker deg alt godt, og at du etterhvert åpner døren på gløtt for gjensidig forståelse med familiemedlemmet. Anonymkode: f71d1...c67 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns at det må dialog til, flere ganger før en velger et så drastisk reaksjon på en familie medlem. Du merker det kanskje ikke nå men dette lager arr i sjelen over mange år. Hvorfor ikke prøve høflig dialog og begrense kontakten istedenfor å kutte alle bånd Anonymkode: 82328...8e6 Jeg vet ikke om du har opplevd slike folk selv, men TS merker nok at kontakten med denne personen etterlater seg flere arr enn nullkontakten gjør. Vi kjenner ikke til begge sider av saken. Men hvis TS får bedre helse av dette valget, så er det et riktig valg. Uansett hvem sin feil det er. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men personen er grei mot andre altså, og ingen andre enn deg har problemer med vedkommende? 🤔 Anonymkode: cc3b0...3fd Noen mennesker er det man kaller two-faced. De er verdens snilleste. Spesielt ovenfor de som kan tilby de noe. Men så tar de av masken ovenfor enkelte utvalgte (kone, barn, kollega, eksvenn som gjennomskuet han, etc) Anonymkode: f0947...0a2 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 Dere som kutter fordi relasjonen deres ikke "gir dere noe".. I form av f. Eks.. Energi.. Har dere tenkt på hva det kan minne om? Anonymkode: 406dc...853 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #20 Skrevet 29. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er et rødt flagg når du er den eneste som reagerer slik på denne personen, hvis denne personen er så fæl skulle vel alle rømt unna? det er helt greit at vi kan reagere ulikt på andre, men det burde sitte langt inn å kutte bånd med egen familie. du stiller ingen spørsmål, men ser at mange på kg gir uforbeholden støtte uten å faktisk kjenne forholdene. Ønsker deg alt godt, og at du etterhvert åpner døren på gløtt for gjensidig forståelse med familiemedlemmet. Anonymkode: f71d1...c67 Det er det en skjult narsisst ofte gjør, skjuler det for alt og alle, men den som blir utsatt for dette blir syk. Det kalles en skjult narsisst når narsissten gjør narsistiske handlinger innenfor husets fire vegger. Så har en den andre typen narsisst, som viser mer åpent av personligheten sin. Anonymkode: 2cdda...509 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå