Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at arbeidsgiver ikke godtar at man tar ferie enkelte dager uten at man må avvikle minst en hel uke hver gang?

Anonymkode: 9c591...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at arbeidsgiver ikke godtar at man tar ferie enkelte dager uten at man må avvikle minst en hel uke hver gang?

Arbedisgiver har styringsrett på ferie, så nei, det er nok ikke ulovlig å nekte å godta enkeltdager. Men man skal avvikle all ferie, arbeidsgiver har plikt til å påse at man gjør det. Når er til syvende og sist opp til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 4df25...ee5

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbedisgiver har styringsrett på ferie, så nei, det er nok ikke ulovlig å nekte å godta enkeltdager. Men man skal avvikle all ferie, arbeidsgiver har plikt til å påse at man gjør det. Når er til syvende og sist opp til arbeidsgiver. 

Alt det der vet jeg meget godt, har vært leder i mange år. Det er heller ikke det jeg spør om... Spørsmålet er om det er vanlig at arbeidsgiver ikke lar arbeidstaker ta ut enkelt dager med ferie for det har aldri vært problemer for min bedrift.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er vanlig av arbeidsgiver nei. Har aldri hørt om noen som ikke har kunne tatt fri feks en fredag eller inneklemt dag osv. Men ifølge ferieloven så kan ikke arbeidstaker kreve å få delt opp ferien i enkelt dager. Skal innrømme at jeg trodde det var kun hovedferien arb giver kunne kreve noe om, men det er altså ikke tilfelle. Så de kan nekte deg å ta fri enkelt dager, men det er ikke vanlig. Kommer sikkert an på yrke.

• Liker 1
Skrevet

Selv om det er lov er det ikke vanlig at arbeidsgiver er så steil, nei. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det der vet jeg meget godt, har vært leder i mange år. Det er heller ikke det jeg spør om... Spørsmålet er om det er vanlig at arbeidsgiver ikke lar arbeidstaker ta ut enkelt dager med ferie for det har aldri vært problemer for min bedrift.

Nei, ikke vanlig. Men faktum for deg er jo likevel at du har en leder som ikke lar deg gjøre det. Da må du i dialog med arbeidsgiver for å finne andre tidspunkt, da tydeligvis en periode som er mer enn en dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...