spinnwild Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 Hvordan involvere barnefar i graviditeten nå når han ikke får være med på ultralyd og svangerskapskontroller!? Jeg filmer og tar bilder på ultralyd når jeg får, men det blir liksom ikke helt det samme... Hvordan har dere gjort det?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Det er ikke særlig vanlig å ha far med på kontroller 🤷♀️ Hva skal han gjøre på kontrollene liksom, få sjekket blodtrykket sitt? Anonymkode: a1de7...d14 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Har du sjekket at du ikke får ha han med på kontroll? Her jeg bor kan barnefar være med på alt. Anonymkode: 4c0d7...7d6
spinnwild Skrevet 28. september 2020 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke særlig vanlig å ha far med på kontroller 🤷♀️ Hva skal han gjøre på kontrollene liksom, få sjekket blodtrykket sitt? Anonymkode: a1de7...d14 Om det er vanlig eller ikke bryr vi oss pent lite om. Han ønsker å være med. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket at du ikke får ha han med på kontroll? Her jeg bor kan barnefar være med på alt. Anonymkode: 4c0d7...7d6 Her får jeg ikke ha han med verken til fastlege eller jordmor, i tillegg til sykehuset/ultralyd. 2
IkkeStudentLenger Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 Jeg passer på å ha en samtale med far etter hver kontroll der jeg går igjennom hva som ble sagt, viser symfysemålgrafen etc. Det er ikke så mye mer å gjøre. I tillegg hadde jeg bilder fra ultralyden og noen videoer jeg videresendte som jordmor hadde tatt under ultralyden. 2
IkkeStudentLenger Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 Og senere i svangerskapet så vi på fødselsforberedende kurs laget av Ringerike sykehus på YouTube som jeg fikk anbefalt av jordmor, 1 times langt. Sendte ham også lenker til det lesestoffet jeg fikk anbefalt av jordmor. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 9 minutter siden, spinnwild skrev: Om det er vanlig eller ikke bryr vi oss pent lite om. Han ønsker å være med. Her får jeg ikke ha han med verken til fastlege eller jordmor, i tillegg til sykehuset/ultralyd. Høres riktig ut i dagens pandemisituasjon. Dere får pent bry dere om at slik er det nå, da. Anonymkode: 4cf15...067 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 Synes også det er synd å ikke få ha med far, TS, så forstår deg godt! Vi har førstemann på vei og han er veldig investert i alt og har egentlig så lyst til å se/høre hjerteslag f.eks "live". Informerer og forteller og viser så mye jeg kan, og håper at det kanskje letter litt på tiltakene før fødsel på vårparten. Men det er ikke så mye mer vi får gjort enn å inkludere mennene på andre måter, lese, fortelle og engasjere de antar jeg:) Anonymkode: 4b624...c43 1
spinnwild Skrevet 28. september 2020 Forfatter #9 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres riktig ut i dagens pandemisituasjon. Dere får pent bry dere om at slik er det nå, da. Anonymkode: 4cf15...067 Dagens pandemisituasjon var jo medregnet i spørsmålet mitt. Jeg krangler ikke på restriksjonene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 38 minutter siden, spinnwild skrev: Hvordan involvere barnefar i graviditeten nå når han ikke får være med på ultralyd og svangerskapskontroller!? Jeg filmer og tar bilder på ultralyd når jeg får, men det blir liksom ikke helt det samme... Hvordan har dere gjort det? Fedre pleide ikke å være med på andre kontroller en OUL før corona heller... Jeg skjønner egentlig ikke hva du er ute etter? Involvere ham i graviditeten? Hvis han ikke føler seg engasjert og involvert, hvordan ville det hjelpe ham å se på at du blir veid og får tatt blodprøver og målt blodtrykk...? Han kan jo sikkert synge til babyen i magen eller noe om han føler for det...? Anonymkode: b162d...e85 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes også det er synd å ikke få ha med far, TS, så forstår deg godt! Vi har førstemann på vei og han er veldig investert i alt og har egentlig så lyst til å se/høre hjerteslag f.eks "live". Informerer og forteller og viser så mye jeg kan, og håper at det kanskje letter litt på tiltakene før fødsel på vårparten. Men det er ikke så mye mer vi får gjort enn å inkludere mennene på andre måter, lese, fortelle og engasjere de antar jeg:) Anonymkode: 4b624...c43 Hvis det er så viktig for ham å høre hjerteslagene live så lytt selv hjemme da? Kjøp et billig pinard horn. Anonymkode: b162d...e85 2
spinnwild Skrevet 28. september 2020 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2020 14 minutter siden, IkkeStudentLenger skrev: Og senere i svangerskapet så vi på fødselsforberedende kurs laget av Ringerike sykehus på YouTube som jeg fikk anbefalt av jordmor, 1 times langt. Sendte ham også lenker til det lesestoffet jeg fikk anbefalt av jordmor. Godt tips 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes også det er synd å ikke få ha med far, TS, så forstår deg godt! Vi har førstemann på vei og han er veldig investert i alt og har egentlig så lyst til å se/høre hjerteslag f.eks "live". Informerer og forteller og viser så mye jeg kan, og håper at det kanskje letter litt på tiltakene før fødsel på vårparten. Men det er ikke så mye mer vi får gjort enn å inkludere mennene på andre måter, lese, fortelle og engasjere de antar jeg:) Anonymkode: 4b624...c43 👍Vi holdt på å kjøpe doppler på teknikmagasinet her om dagen, men er jo ikke så mange ukene fra man kan høre til man forhåpentlig kan kjenne. Også har vi sprellemann (-jente?) så til og med profesjonelle sliter med målinger osv 😅Nei han får bare vente da, og høre på det gravidhjernen min husker fra undersøkelsene 🤣 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 For en merkelig problemstilling. De fleste av oss går alene til slike kontroller. Det er da ikke vanlig at far tar fri fra jobb for å se konen bli veid hos jordmor? 🤷♀️ Anonymkode: ee6bc...a3f 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 Her får samboer være med så lenge han er symptomfri, så vi er kanskje heldige. Men det vi har snakket om er at han er med på facetime om sykdom skulle være ute, så han både får se, høre og spørre om det er noe han lurer på. Anonymkode: 182b5...bec 1
Lillemorbare Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en merkelig problemstilling. De fleste av oss går alene til slike kontroller. Det er da ikke vanlig at far tar fri fra jobb for å se konen bli veid hos jordmor? 🤷♀️ Anonymkode: ee6bc...a3f Hvorfor svarer du slik? Hva vet du om hvordan mannen til ts jobber? Min mann er også med, så fremt han har aften eller har fri. Hvorfor legge seg oppi noe man helt klart ikke har noe med? Det er jo bare koselig om barnefar ønsker å være så involvert, hos oss er det jo nytt for han også. 4
Sinsiew Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en merkelig problemstilling. De fleste av oss går alene til slike kontroller. Det er da ikke vanlig at far tar fri fra jobb for å se konen bli veid hos jordmor? 🤷♀️ Anonymkode: ee6bc...a3f Må være kjip time om du bare blir veid hos jm. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Jeg syns også det er leit at mannen ikke får være med. Vi har betalt for noen private ultralyder, der var det ok. Men han ville gjerne vært med på i alle fall én time hos jordmor, i tillegg til oul. Dessverre lar det seg ikke gjøre nå. Jeg pleier å ringe ham etter time hos jordmor og si litt om hvordan ståa er. Han leser en del hjemme, og er ganske oppdatert. Anonymkode: 4b180...8a5 2
Sinsiew Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 Vi gikk til oppfølging privat. Der kunne far være med hele tiden om han ville 😊 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 Nå er det nummer 3 her da, så far er rimelig dreven på graviditet han også. Han har ikke fått vært med på noe underveis i svangerskapet, men har oppdatert han på det som skjer. Han viser fortsatt mye interesse, og føler egentlig at han er like involvert som tidligere. Han holder hånda si på magen om kvelden når lillebror sparker som værst, og masserer og skjemmer bort meg😁 Mer enn det forventer jeg jo ikke heller. Skjønner at ultralyd er kjipt for far å ikke få være med på, spesielt i første graviditet. Sånn er det bare nå, men heldigvis får han være med på det som er viktig, og det er selve fødselen. Anonymkode: cb927...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 Nå syns hverken jeg eller far at kontroller hos jordmor involverer far noe mer eller mindre da det ikke skjer så mye spennende på de kontrollene.. sist var han med på to timer og satt jo bare der og så ut i lufta 😅 men ultralyden var litt kjip, det skal jeg innrømme! Nå er jo dette andremann, men her involverer far seg på samme måte som sist, ved å kjenne på magen når det er mye liv, skru opp sprinkelseng og tripptrapp stol, lese i preglifeappen, dra på shopping for å handle babyutstyr, diskutere navn, planlegge for fremtiden osv. Hadde det vært førstemann hadde vi sikkert tatt et nettkurs sammen eller lignende (var på fødselsforberedende sammen sist). Anonymkode: 5840e...191 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå