Klougart Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Hei! Kunne gjerne tenkt meg litt råd og innspill fra erfarne mødre som kanskje har hatt lignende erfaringer? Fra sønnen min var ca 1 år til 2 år har leggingen gått rimelig smertefritt, ca kl 7. Legger han i sengen, synger litt, gir han bamse og han vinker og vi sier godnatt. Hører da ikke noe mer fra han før rundt 7-8 på morgenen. Nå har han ca 1-2 ukers tid nektet å legge seg. Han er akkurat fylt 2 år. Skriker hysterisk når jeg forlater rommet. Det kan vare opp til 2-3 timer. Jeg ønsket ikke å venne barnet til at jeg må sitte der til han sovner, men endte jo opp med det i rein desperasjon. Har vært helt avhengig av å ha kveldene tilgjengelig for å ta igjen tapt arbeid, og det har jo mildt sagt gått dårlig disse ukene. Er i tillegg gravid i 6 mnd og veldig sliten. Føler nå at barnet nekter å sove om ikke jeg sitter der inne. I dag kulminerte ser med at jeg måtte sitte der i 2 timer, for så å måtte jobbe til midnatt. Barnet våkner i tillegg flere ganger om natten og tidligere på morgen (typ 5) og luren på dagtid er også vanskelig å få til. Er dette en slags sleep regression fase? Har hatt faser med umulig legging og masse oppvåkning tidligere, dog da han var baby. Trenger han ikke duppen på dagtid lenger? Alle tips og råd tas imot med stor takk 1
Catnip Skrevet 3. oktober 2020 #3 Skrevet 3. oktober 2020 Har ikke noen tips dessverre, bare ville si at det er likt her 😅 Min har akkurat blitt to, og selv om han ikke er så vanskelig å legge (akkurat nå for tida, HEHE), så har han begynt å våkne om natta igjen og våkner opp klokka 5. Vi prøver for tida å kutte luren fra 2 til 1,5 time, med litt varierende hell enda. Vår er ikke klar for å kutte den helt ut enda, men det kan hende deres er det? Regner med at det skjer store ting kognitivt for tida og at det kan være grunnen. Vår har nettopp gjort et kjempesprang språklig, og det er kanskje naturlig at sånne ting påvirker søvnen?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 Det var omtrent slik med vår også da hun var to. Det vil si, legging kunne ta flere timer med oss inne på rommet når hun hadde sovet lur på dagtid, og 5 minutter hvis hun ikke hadde sovet. Nå er hun to og et halvt og har gradvis sluttet å sovne på dagtid selv om både vi og barnehagen har forsøkt å legge henne. Hun hviler i barnehagen, men sovner veldig sjelden. En periode før hun sluttet å sove lur, hjalp det litt å flytte leggetiden fra 19 til 20. Dette er nok veldig individuelt da, vår er den eneste på småbarnsavdelingen som ikke sover på dagtid nå. Barnehagen ville ikke la være å legge henne. Og jeg har også lest at dagsøvn fortsatt er viktig for hjernen i den alderen. Men det var ganske godt da hun sluttet å sovne, det utgjorde veldig stor forskjell på kveldstid her. Hun sover fra 19 til mellom 07 og 07.30 nå, med dupp på dagtid ble det færre timer i døgnet sammenlagt fordi hun sovnet så seint og våknet flere ganger gjennom natten. Anonymkode: 53323...123
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var omtrent slik med vår også da hun var to. Det vil si, legging kunne ta flere timer med oss inne på rommet når hun hadde sovet lur på dagtid, og 5 minutter hvis hun ikke hadde sovet. Nå er hun to og et halvt og har gradvis sluttet å sovne på dagtid selv om både vi og barnehagen har forsøkt å legge henne. Hun hviler i barnehagen, men sovner veldig sjelden. En periode før hun sluttet å sove lur, hjalp det litt å flytte leggetiden fra 19 til 20. Dette er nok veldig individuelt da, vår er den eneste på småbarnsavdelingen som ikke sover på dagtid nå. Barnehagen ville ikke la være å legge henne. Og jeg har også lest at dagsøvn fortsatt er viktig for hjernen i den alderen. Men det var ganske godt da hun sluttet å sovne, det utgjorde veldig stor forskjell på kveldstid her. Hun sover fra 19 til mellom 07 og 07.30 nå, med dupp på dagtid ble det færre timer i døgnet sammenlagt fordi hun sovnet så seint og våknet flere ganger gjennom natten. Anonymkode: 53323...123 Skulle tro jeg hadde skrevet dette! Helt likt hos oss. Med unntak av at hun alltid har våknet flere ganger om natta da. Anonymkode: 12dd4...78c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå