Gå til innhold

Alkoholproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg er en snart 40 år og tror jeg har et alkoholproblem.... eller jeg vet innerst inne at jeg har det. 
og jeg vet jeg bør gjøre noe med det.

Jeg er veldig glad i øl, og føler kveldene blir bedre om jeg har inntatt noen øl...Alt blir så mye bedre liksom. 
Men jeg innser at jeg kan ikke fortsette sånn. 
Er det noen som kan gi meg noen gode tips til å redusere inntak på hverdag og heller kun holde meg til alkohol på helg? Føler kveldene blir så lange og «kjedelig» uten øl... 

Jeg har ikke viljestyrke eller å være streng nok til å la vær å kjøpe inn øl. Og jeg har ikke lyst å dra det så langt til å fortelle fastlege osv... jeg trenger bare noen tips og råd til å mestre en hverdag uten øl sånn i første omgang. Om noen har vært i samme båt som kan gi meg tips... 

Skrevet

Du må finne noe annet meningsfullt som gir deg glede eller får deg til å slappe av (en annen form for "bonus" om du vil), som kan erstatte det alkohol gir deg. På sikt vil du nok venne deg til det nye mønsteret, og det føles som en bonus i stedet for en restriksjon.

Skrevet
3 minutter siden, Aventis skrev:

Hei. 
jeg er en snart 40 år og tror jeg har et alkoholproblem.... eller jeg vet innerst inne at jeg har det. 

Jeg er veldig glad i øl, og føler kveldene blir bedre om jeg har inntatt noen øl...Alt blir så mye bedre liksom. 
Er det noen som kan gi meg noen gode tips til å redusere inntak på hverdag og heller kun holde meg til alkohol på helg? Føler kveldene blir så lange og «kjedelig» uten øl... 

Jeg har ikke viljestyrke eller å være streng nok til å la vær å kjøpe inn øl. Og jeg har ikke lyst å dra det så langt til å fortelle fastlege osv... jeg trenger bare noen tips og råd til å mestre en hverdag uten øl sånn i første omgang. Om noen har vært i samme båt som kan gi meg tips... 

Anbefaler deg en annen tråd her inne. Tror den heter "Vi som sliter med alkoholkonsumet"(?) eller noe sånt. Der treffer du mange likesinnede og kan finne gode råd. 

Anonymkode: fe8a0...282

Skrevet

Har selv skeiet SKIKKELIG ut de siste årene selv... Sånn fra mai til august (nå september) har jeg drukket en 6-pack med øl + hver eneste dag... JEg synes ØL smaker fantastisk godt, også liker jeg alt for gØdt å være "brisen", evt. som du sier "ting er litt kjedelig uten"...    Jeg har liksom gitt meg selv "sommer-fri" fra kjedsomheten... 🤪   

Eneste motivasjonen min er faktisk å ikke bli smÆllfeit...  Jeg legger på meg ca. 1kg i måneden med et slik konsum, så når sommer er over, så må jeg rett og slett bare ta meg sammen, og heller drikke noen glass vin i helgen, sånn at jeg kan starte helt på nytt igjen til sommeren😅 

"Rådet" mitt blir: finn deg noe som motiverer deg til å skjerpe deg. Og evt. bytt fastlege, om du føler du ikke kan snakke med han/hun om det, for det burde du virkelig kunne :vetikke:

Beklager at jeg ikke har noen bedre råd, men det er som det er...

Skrevet
8 timer siden, Aventis skrev:

Hei. 

Hei

Jeg kjenner meg igjen så alt for godt i det du skriver. Jeg hadde det sånn i flere år, noen øl nesten hver kveld, klarte ikke la vær å kjøpe. Hver morgen våknet jeg og sa til meg selv at i kveld skal jeg la være, men nei...

Jeg har dessverre ikke noe annet råd enn å kutte ut helt..hvertfall en lang periode. Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men det at du ikke klarer å la vær å kjøpe øl er et stort rødt flagg. 

Jeg endte med å gå til fastlegen, da hadde det sklidd ut skikkelig, og jeg var både fysisk og psykisk avhengig av alkohol. Han var en gjøk, men det fikk meg i det minste i gang, og jeg fikk komme til samtaler med en flink dame i kommunen. Derfra tok det meg et år med stadige glipper før jeg endelig klarte å holde meg unna alkoholen. 

Nå har jeg vært edru i over 5 år, og livet er så myyyyyye bedre på alle måter. Jeg trodde alt kom til å bli så kjedelig og grått uten alkohol, men det er stikk motsatt. 

Min redning ble trening. Det har blitt min nye store lidenskap i livet, og det hjalp utrolig i begynnelsen med et annet fokus. Mitt triks var å dra ut i marka, eller på sykkeltur/løpetur i kveldinga, og sørge for at jeg var ute så lenge at ølsalget var stengt når jeg kom tilbake. Da var jeg berga den kvelden liksom.

Som sagt, kanskje ikke det du vil høre, men du er på en farlig vei. Stopp før det er for sent, så kan du kanskje beholde et noenlunde normalt forhold til alkohol i framtiden. Kan du ikke det, så kan jeg love deg at livet uten alkohol er mye mer gøy og spennende enn livet med!

Lykke til:) 

Anonymkode: d84dc...d6f

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, skal prøve å følge noen av de.. drikker igjen ikveld da... Men kan si at etter jeg leste deres tips så greide jeg å holde meg unna alkohol to dager denne uken. Må bare jobbe med meg selv og motivasjonen merker jeg... jeg var tidligere en veldig sterk person, men nå føler jeg meg helt tøffel.. det har skjedd så mye siste årene.. at jeg føler alkohol er eneste måten å slippe unna på... det hjelper meg å slappe av, nyte kveldene uten noe stress og mas. 
men jeg forstår at det er ikke rett måte å deale ting på. Uansett, takk for svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...