Gå til innhold

Tatt opp kredittkort på min brors navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifjor sommer spurte jeg min bror om å få lov til å ta opp 5 tusen i kredittlån på hans navn da jeg virkelig trengte pengene, og jeg ikke kunne ta opp flere kredittkort på mitt navn siden jeg hadde 2 fra før av med makset beløp på begge. Han hadde heller ikke penger å låne meg og jeg overbeviste han om at jeg skulle betale det innen 2 mnd når jeg fikk lån. Der og da var ikke intensjonene mine å bruke mer enn 5 tusen siden det var nok for meg. Han sa ja til det, og jeg tok opp et kredittkortlån hos bank norwegian, og fikk personnr hans og han ga meg kode til banken og alt. Jeg dro på besøk til søskenbarna i Tyskland og hadde penger slik at jeg klarte meg. Så var jeg så dum at jeg søkte om mer penger på han navn. Jeg makset kortet hans på 40tusen og brukte opp alt. Han fant ut dette og ble fly forbanna, men jeg forsikret han om at det var JEG som skulle betale ned alt, selv om det står på hans navn. Men jeg klarer det ikke. Jeg har et forbrukslån på 28 tusen, banknorwegian på 10tusen, santander consumerbank 5 tusen, mastercard ung på 8 tusen, klarna 7tusen, fikk skattesmell på 17 tusen og kortet til min bror på 40 tusen. Jeg klarer ikke å betale ned på noe, for alle pengene går med. Jeg er i en håpløs situasjon og hater meg selv for hvor langt jeg har latt det gå. Jeg må betale minstebeløp til skatteetaten neste mnd på rundt 6 tusen. Men da får jeg ikke til å prioritere de andre kortene mine som faktisk MÅ prioriteres. Jeg lurer på om det går an å søke om å få slettet skattesmellet jeg fikk? Og hvordan går jeg frem? Har jeg nok grunn? dersom jeg søker om å få slettet skattesmell må jeg legge frem bevis på alt av gjeld, men får jeg problemer dersom jeg søker hos politiet om dette og sier at jeg i tillegg har tatt opp 40 tusen på brorens navn? Jeg jobber som servitør og det er ikke alltid jeg får like mye lønn hver mnd, utifra hvor mye jeg jobber. jeg får lite lønn neste mnd pga busstreik (får meg ikke til jobb) og alt føles så tungt. Jeg er jente 23 år om det har noe å si.

Anonymkode: f2d59...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring luksusfellen... 

Anonymkode: f468a...f01

• Liker 29
Skrevet

Snakk med kommunen du bor i; de pleier ofte å ha gjeldsrådgivere (dyktige folk som kanskje kan hjelpe deg!). Eventuelt hør med NAV om de har noe tilsvarende.

Løsningen er at du slutter å bruke penger du ikke har (men dette vet du selv). Du kan ikke sette deg i situasjoner der du kan bruke penger på kreditt lenger.

Søk hjelp, lykke til! Det ordner seg om du endrer adferd og ber om hjelp.

• Liker 10
Skrevet

Synd for broren din som er så dum.

• Liker 16
Skrevet

Og derfor låner jeg aldri penger til noen

• Liker 13
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifjor sommer spurte jeg min bror om å få lov til å ta opp 5 tusen i kredittlån på hans navn da jeg virkelig trengte pengene, og jeg ikke kunne ta opp flere kredittkort på mitt navn siden jeg hadde 2 fra før av med makset beløp på begge. Han hadde heller ikke penger å låne meg og jeg overbeviste han om at jeg skulle betale det innen 2 mnd når jeg fikk lån. Der og da var ikke intensjonene mine å bruke mer enn 5 tusen siden det var nok for meg. Han sa ja til det, og jeg tok opp et kredittkortlån hos bank norwegian, og fikk personnr hans og han ga meg kode til banken og alt. Jeg dro på besøk til søskenbarna i Tyskland og hadde penger slik at jeg klarte meg. Så var jeg så dum at jeg søkte om mer penger på han navn. Jeg makset kortet hans på 40tusen og brukte opp alt. Han fant ut dette og ble fly forbanna, men jeg forsikret han om at det var JEG som skulle betale ned alt, selv om det står på hans navn. Men jeg klarer det ikke. Jeg har et forbrukslån på 28 tusen, banknorwegian på 10tusen, santander consumerbank 5 tusen, mastercard ung på 8 tusen, klarna 7tusen, fikk skattesmell på 17 tusen og kortet til min bror på 40 tusen. Jeg klarer ikke å betale ned på noe, for alle pengene går med. Jeg er i en håpløs situasjon og hater meg selv for hvor langt jeg har latt det gå. Jeg må betale minstebeløp til skatteetaten neste mnd på rundt 6 tusen. Men da får jeg ikke til å prioritere de andre kortene mine som faktisk MÅ prioriteres. Jeg lurer på om det går an å søke om å få slettet skattesmellet jeg fikk? Og hvordan går jeg frem? Har jeg nok grunn? dersom jeg søker om å få slettet skattesmell må jeg legge frem bevis på alt av gjeld, men får jeg problemer dersom jeg søker hos politiet om dette og sier at jeg i tillegg har tatt opp 40 tusen på brorens navn? Jeg jobber som servitør og det er ikke alltid jeg får like mye lønn hver mnd, utifra hvor mye jeg jobber. jeg får lite lønn neste mnd pga busstreik (får meg ikke til jobb) og alt føles så tungt. Jeg er jente 23 år om det har noe å si.

Hva har du brukt alle disse pengene til? 

Det virker som om du gjennom lang tid har brukt mer penger enn det du tjener? 

Anonymkode: a3a3a...52a

• Liker 16
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, du får nok ikke "slettet skattesmell". Ta kontakt med gjeldsrådgiver på NAV. så fort som mulig 

Denne gjelden kommer til å vokse og vokse og vokse. Det må du få stoppet.

Og du må legge om livsstilen din totalt. Ikke buke mer penger enn det du tjener. 

Anonymkode: a3a3a...52a

• Liker 24
Skrevet

Så du skulle liksom slippe å betale skattesmellen fordi du har vært komplett idiot!? Tror du virkelig det er sånn det funker? 

Anonymkode: 0e622...47d

• Liker 43
Skrevet

Selv om broren din gikk tvilsomt med på å låne deg 5000 kr, så har du stjålet fra han, og har satt en annen person i økonomisk ufør. Det er ikke greit. Du burde skjemmes! Du burde prioritere han først. Skatten får du automatisk trekk på dersom du ikke betaler. Selvfølgelig nok får du ikke slettet det! 

Anonymkode: 6b0c4...007

• Liker 41
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kommer til å ordne seg. Det er mye penger nå, men hvis du tar tak i det med en gang er det ikke mye i det lange løp. Jeg foreslår at du begynner med å få gjeldsrådgivning av NAV. 

Anonymkode: 6b04f...e66

• Liker 8
Skrevet

Håper broren din har vett nok til å anmelde deg!

• Liker 24
Skrevet

Nei, du får ikke slettet skattesmellen. Du får heller undersøke om det finnes noen fradrag du kan ha krav på, om du ikke allerede  har gjort det. Refinansier lånene dine. Reduser utgiftene dine.

Du skriver at du virkelig trengte pengene, men det du trengte pengene til, var en tur til Tyskland. På hvilken måte var den turen så viktig at det legitimerte fri fra jobb samt kortsvindel? Det er rett og slett tankegangen du må endre her, for om du så hadde fått ettergitt all gjeld, ville ikke det ha hjulpet.

Anonymkode: 490a1...7c0

• Liker 26
Skrevet

Det du har gjort, er straffbart. Hva gjelder det overforbruket du har som har gitt deg forbruksgjeld må du snarest i morgen ta kontakt med alle kreditorene og be om hjelp til å lage en avtale. Oftest får man hjelp av den største kreditoren. Du bør også klippe alle kredittkort du har, og la være i fremtiden. I mine øyne bør du kanskje også ha en økonomisk verge, inntil du er voksen nok til å styre din egen økonomi. Pr i dag er du ikke det. Det dummeste du kan gjøre, er å ikke gjøre noe. Start med å ringe rundt kl 8.00 i morgen. Økonomisk verge kan nav ordne for deg. Lykke til. 

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper broren din har vett nok til å anmelde deg!

Dette. Dette går inn under tyveri, TS. Galskap å ta opp lån i andres navn uten godkjenning. 🤐

Ville uansett tatt kontakt med luksusfellen eller en gjeldsrådgiver. Situasjonen kan løse seg om du legger alle kortene på bordet og er villig til å gjøre opp for deg. Har du noe du kan selge f.eks.? 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Én ting: ALDI ta opp kreditt eller forbrukslån igjen, og aldri bruk penger du ikke har. Forbrukslån har skyhøye renter, og totalt sett så taper du penger på å ta opp slike lån.

Endret av Uatskillelig
  • Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Synd for broren din som er så dum.

Det som er dumt er å stjele penger fra andre mennesker!

• Liker 7
Skrevet

Dere som nevner Luksusfellen. Tv3 har gått ut å sagt at de fleste ikke kvalifiserer til å være med i programmet. Feks folk med lav inntekt og med masse inkassokrav. Da må de kontakte Nav eller få i stand en gjeldsordning. Luksusfellen kan ikke hjelpe! 

• Liker 3
Skrevet

Fy søren så kynisk, egoistisk og ond det er mulig å være! Håper inderlig broren din anmelder deg.

Anonymkode: bb167...d6a

• Liker 8
Skrevet

Broren din har samtykket i at du skulle ta opp et kredittlån på 5000kr du har valgt i svindle til deg 40000kr i hans navn, det vitner om at du er grenseløs og ikke har hatt forståelse for hvor alvorlig dette er. Dette har du gjort fordi du selv ikke hadde kreditt verdighet etter å ha tatt opp stor gjeld som du allerede på det tidspunktet ikke klarte å betjene. Mitt beste råd er å be om en avtale med gjeldsrådgiver på nav, men du vil ikke få hjelp til å betale gjelden/ prioritere den gjelden du har tatt opp i en annens navn. 

Anonymkode: 9ce5b...221

• Liker 12
Skrevet
6 timer siden, Uatskillelig skrev:

Det som er dumt er å stjele penger fra andre mennesker!

Som ikke hadde skjedd dersom han ikke ga fra seg bank id og kortnr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...