sstinemor Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 I helga har det vært arrangert en bursdag i bygda vi bor i. Her har det vært mange gjester og noen av disse kommer fra nabokommunen hvor det i dag ble påvist covid-smitte. Vennegjengen til vår datter har vært innom festen. Dattera vår har vært hjemme hele helga og ikke vært i kontakt med noen andre enn vi som bor her hjemme. Hun skal ha konfirmasjon til helga med 50 gjester. Feiringa vil foregå i en resturant hvor smittevern er førsteprioritet. Burde jeg sende henne på skolen denne uka? Skulle det bli noe korona-smitte på skolen hun har oppholdt seg på vil jo hele konfirmasjonen bli avlyst. Nå er ikke konfirmasjonen det viktigste, tenker egentlig mest på at hun ikke skal bli smittet/ta med smitte hjem. Er jeg overdramatisk, eller skal jeg holde henne hjemme? Hva tenker dere?
AnonymBrukern Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Vil du heller at hun skal gå glipp av en uke skole, for å ha en fest?🙄 høres ikke særlig lurt ut 15
sstinemor Skrevet 27. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2020 Akkurat nå, AnonymBrukern skrev: Vil du heller at hun skal gå glipp av en uke skole, for å ha en fest?🙄 høres ikke særlig lurt ut Tro om skolen selv tar initiativ til å hjemmeundervise elever som har deltatt på festen om jeg sier i fra? Som sagt, konfirmasjonen er det andre jeg tenker på. Først og fremst vil ikke jeg ha smitte i hus, og bidra til smittespredning. 1
Majorita Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Ville varslet skolen og oppfordret dem til å be de som var på festen om å teste seg før de kommer på skolen. Mindre steder gir som regel svar på testen innen 24t 3
Rebecca30 Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Har det blitt påvist smitte hos de som var på festen, eller bare hos en eller annen tilfeldig i nabokommunen? Hvis det er det siste, så synes jeg du skal roe reka, eller kule egget om du vil. Sjansen er jo minimal! hvis det var påvist hos noen på festen, bør hun vel testes. 19
tonebelinda Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, sstinemor skrev: I helga har det vært arrangert en bursdag i bygda vi bor i. Her har det vært mange gjester og noen av disse kommer fra nabokommunen hvor det i dag ble påvist covid-smitte. Vennegjengen til vår datter har vært innom festen. Dattera vår har vært hjemme hele helga og ikke vært i kontakt med noen andre enn vi som bor her hjemme. Hun skal ha konfirmasjon til helga med 50 gjester. Feiringa vil foregå i en resturant hvor smittevern er førsteprioritet. Burde jeg sende henne på skolen denne uka? Skulle det bli noe korona-smitte på skolen hun har oppholdt seg på vil jo hele konfirmasjonen bli avlyst. Nå er ikke konfirmasjonen det viktigste, tenker egentlig mest på at hun ikke skal bli smittet/ta med smitte hjem. Er jeg overdramatisk, eller skal jeg holde henne hjemme? Hva tenker dere? Reagerte mest på antall gjester i konfirmasjonen. Trodde 20 personer i privat regi var grensa jeg, i hele landet bortsett fra Oslo, hvor grensa er 10 6
Tough cookie Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, tonebelinda skrev: Reagerte mest på antall gjester i konfirmasjonen. Trodde 20 personer i privat regi var grensa jeg, i hele landet bortsett fra Oslo, hvor grensa er 10 I Bergen er det 10 pers som er lov. 2
tonebelinda Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, Tough cookie skrev: I Bergen er det 10 pers som er lov. Ok. Trodde de var tilbake på 20 der igjen. Da er det likt som Oslo, 10 der også 1
Rebecca30 Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 10 bergensere på en gang er mer enn nok for meg 7
tonebelinda Skrevet 27. september 2020 #10 Skrevet 27. september 2020 Jeg hadde takket nei til en konfirmasjon med 50 gjester i disse dager. 4
sstinemor Skrevet 28. september 2020 Forfatter #11 Skrevet 28. september 2020 5 timer siden, tonebelinda skrev: Reagerte mest på antall gjester i konfirmasjonen. Trodde 20 personer i privat regi var grensa jeg, i hele landet bortsett fra Oslo, hvor grensa er 10 Vi bor på veldig liten plass. Festen vi bli holdt på en stor resturant hvor smittevern blir satt først. Gjestene kommer inn i korhorter(en og en familie) og blir vist til bordene sine. De får ikke bevege seg fra sitt bord. Ansatte ved resturangen passer på at 1 meteren blir holdt. Ikke en feiring hjemme rundt er langbord altså. Følte jeg bare måtte si det. 7
Rosa Sitron Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 13 hours ago, tonebelinda said: Reagerte mest på antall gjester i konfirmasjonen. Trodde 20 personer i privat regi var grensa jeg, i hele landet bortsett fra Oslo, hvor grensa er 10 På restaurant er det vel 200 som er grensen, også i Oslo. 10 personer er grensen på det som ikke går under arrangement i covid 19 forskriften. 4
tonebelinda Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 43 minutter siden, Rosa Sitron skrev: På restaurant er det vel 200 som er grensen, også i Oslo. 10 personer er grensen på det som ikke går under arrangement i covid 19 forskriften. Ja foreløpig er det det. Vi får se hva pressekonferansen til Oslo Byråd sier i kveld, om det blir noe endring der. 2
MorTil2 Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 På 27.9.2020 den 22.57, sstinemor skrev: Tro om skolen selv tar initiativ til å hjemmeundervise elever som har deltatt på festen om jeg sier i fra? Som sagt, konfirmasjonen er det andre jeg tenker på. Først og fremst vil ikke jeg ha smitte i hus, og bidra til smittespredning. Tviler på at skolene har ressurser til å gi hjemmeundervisning til ungdommer som velger å feste istedenfor å følge rådene om å unngå tette forsamlinger. Og hva da med de som møter på skolen, skal de bli sittende uten lærer, fordi læreren må være to steder på en gang ( i klasserommet og på PC)? Ungdommene må ta ansvar for egen læring, og akkurat nå betyr det faktisk å kjede seg hjemme i helgene. 1
rosemarin Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 Den nye regelen i Oslo med maks 50 stk der mAn ikke har sitteplasser... har det ikke vært sånn tidligere også? At folk har måttet sitte på utesteder og egentlig alltid sitte med en meters avstand på offentlige arrangementer? Så hva er forskjellen? Man kan fortsatt ha over 50 så lenge folk sitter..?
Warum Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Jeg syns egentlig det er du som er uansvarlig som arrangerer feiring med 50stk midt i en pandemi! Regner med det kommer gamle mennesker osv. Nei takk, dette ville jeg ikke hatt på samvittigheten dersom noen ble syke. 2
zemer Skrevet 30. september 2020 #17 Skrevet 30. september 2020 Klart hun må på skolen. Hadde også gått i konfirmasjon så lenge regler blir overholdt.
Anbefalte innlegg