sosialaksept Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Scrolla litt på Facebook i dag, der det mellom anna kom opp ei sak om at Venstre har vedteke at dei vil avvikla monarkiet. Mykje usaklegheit i kommentarfelta, men overraskande mange som er for monarkiet slik eg tolka det. Eg personleg er einig med Venstre i denne saka, då eg meiner makt ikkje skal gå i arv eller vera tufta på tradisjonar. Kva meiner dykk? Hadde ikkje republikk kledd eit meir og meir liberalt Noreg?
Gab Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Prinsipielt er jeg enig i at republikk er det beste. Men samtidig vil å avvikle monarkiet nå medføre så mye støy og følelser at det står ikke i forhold til hvor lite makt de har og hvor lite de koster. En slik sak vil lett overdøve andre saker som er mye viktigere og har veldig mye større samfunnskonsekvenser. Helt reelt er ikke om vi har kongedømme eller republikk blant de saken som har størst praktisk konsekvens for folk flest. Jeg sitter derfor på gjerdet og venter til vi får en konge/dronning som gjør en dårlig jobb slik at det ikke blir så mye bråk i folket når vedkommende blir kastet. 3
AnonymBrukern Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Republikk takk.. konge og dronning er bare tull... så masse penger som går til dem og de gjør ingen verdens ting. Er bedre at en president som faktisk aktivt gjør noe for landet, blir landets leder enn to gamlinger som vinker til folket en gang i året, på 17 mai 1
Kågebruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Monarkiet er fullstendig utdatert og egentlig ganske latterlig. Samtidig så kommer ikke en republikk til å endre samfunnet så mye. Og siden vi har andre viktigere problemer så må vi nok vente. Det bør også nevnes og vi har en konge som er hyggelig og ikke en komplett idiot som den svenske. Eller som Prince Andrew som er ...., 1
Måneskinn Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Skuffa over at Venstre sier det. Hva er poenget med å avskaffe noe som fungerer utmerket? Vi har en flott, stødig kongefamilie som gjør en god jobb for landet og representerer Norge på en fin måte ute i verden. De er brobyggere og veivisere. At makt ikke skal gå i arv syns jeg ikke er så godt argument.. Og hva skal vi ha i stedet? Skal vi kjøre Fransk stil med president og statsminster? Eller bare president? Som også skal velges hvert fjerde år, og hva vil ikke det koste oss? Og selv om man avsetter kongefamilien må man allikevel gi dem en apanasje og ta vare på eiendommene deres, så jeg sier at vi kan ha dem. Det store flertalltet i befolkningen vil ha dem, og det finnes ingen god grunn til å bytte dem vekk for noe mindre stabilt og uforutsigbart. Mennesker trenger kontinuitet og et holdepunkt, kongefamilien er det for oss. 5
bluedot Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 Veldig usikker. På den ene siden vil jeg gjerne beholde monarkiet, men samtidig har jeg ingen gode argumenter for det.
Kittykat Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 (endret) 9 timer siden, Måneskinn skrev: Skuffa over at Venstre sier det. Hva er poenget med å avskaffe noe som fungerer utmerket? Vi har en flott, stødig kongefamilie som gjør en god jobb for landet og representerer Norge på en fin måte ute i verden. De er brobyggere og veivisere. At makt ikke skal gå i arv syns jeg ikke er så godt argument.. Og hva skal vi ha i stedet? Skal vi kjøre Fransk stil med president og statsminster? Eller bare president? Som også skal velges hvert fjerde år, og hva vil ikke det koste oss? Og selv om man avsetter kongefamilien må man allikevel gi dem en apanasje og ta vare på eiendommene deres, så jeg sier at vi kan ha dem. Det store flertalltet i befolkningen vil ha dem, og det finnes ingen god grunn til å bytte dem vekk for noe mindre stabilt og uforutsigbart. Mennesker trenger kontinuitet og et holdepunkt, kongefamilien er det for oss. Dette. Og jeg synes at regjeringen ikke kan bestemme dette på vegne av det norske folk. Det bør da være en folkeavstemning. Jeg synes at monarkiet fungerer helt utmerket. Pluss at vi har en så kjær og folkelig kongefamilie. Endret 28. september 2020 av Kittykat 6
Kjetil E Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 10 timer siden, AnonymBrukern skrev: Republikk takk.. konge og dronning er bare tull... så masse penger som går til dem og de gjør ingen verdens ting. Er bedre at en president som faktisk aktivt gjør noe for landet, blir landets leder enn to gamlinger som vinker til folket en gang i året, på 17 mai Ja for det er jo gratis å ha en president. Ironi ironi ironi. Og hvis vi skal gjøre som de andre vesteuropeiske landene med president (Utenom Frankrike). Så vil jo i praksis presidenten ikke ha noe mer makt enn det kongen har i dag. Så nei takk til president. 2
Kjetil E Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 10 timer siden, Måneskinn skrev: Skuffa over at Venstre sier det. Hva er poenget med å avskaffe noe som fungerer utmerket? Vi har en flott, stødig kongefamilie som gjør en god jobb for landet og representerer Norge på en fin måte ute i verden. De er brobyggere og veivisere. At makt ikke skal gå i arv syns jeg ikke er så godt argument.. Og hva skal vi ha i stedet? Skal vi kjøre Fransk stil med president og statsminster? Eller bare president? Som også skal velges hvert fjerde år, og hva vil ikke det koste oss? Og selv om man avsetter kongefamilien må man allikevel gi dem en apanasje og ta vare på eiendommene deres, så jeg sier at vi kan ha dem. Det store flertalltet i befolkningen vil ha dem, og det finnes ingen god grunn til å bytte dem vekk for noe mindre stabilt og uforutsigbart. Mennesker trenger kontinuitet og et holdepunkt, kongefamilien er det for oss. Vil tro at det ville ende med det som er mest vanlig i Europa, en President med null makt og kun sermoniell betydning. I Vest Europa er det kun i Frankrike hvor presidenten har makt, de andre landene er han mer en sermoniell paradefigur på linje med kongen vår.
Måneskinn Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Kjetil E skrev: Vil tro at det ville ende med det som er mest vanlig i Europa, en President med null makt og kun sermoniell betydning. Nettopp - og da kan vi likegodt beholde Kongen vår, som heller ikke har så mye reell makt. Alt er jo symbolsk og seremonielt. Nå er jo jeg ganske så for kongehuset da, syns det er flott med alt som har litt fordums storhet over seg Det kommer sikkert en dag der Norge vil velge vekk dette til fordel for noe annet - men da håper jeg at jeg er gammel og grå uten forstand lenger 3
norw Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 For republikk. Jeg mener at vi må bestemme oss for at monarkiet ender med Ingrid Alexandria, ettersom hun er den siste førstefødte i rekken.
Kjetil E Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 1 time siden, Måneskinn skrev: Nettopp - og da kan vi likegodt beholde Kongen vår, som heller ikke har så mye reell makt. Alt er jo symbolsk og seremonielt. Nå er jo jeg ganske så for kongehuset da, syns det er flott med alt som har litt fordums storhet over seg Det kommer sikkert en dag der Norge vil velge vekk dette til fordel for noe annet - men da håper jeg at jeg er gammel og grå uten forstand lenger Jeg og helt klart for monarkiet. 2
Illuminatum Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 13 timer siden, sosialaksept skrev: Scrolla litt på Facebook i dag, der det mellom anna kom opp ei sak om at Venstre har vedteke at dei vil avvikla monarkiet. Mykje usaklegheit i kommentarfelta, men overraskande mange som er for monarkiet slik eg tolka det. Eg personleg er einig med Venstre i denne saka, då eg meiner makt ikkje skal gå i arv eller vera tufta på tradisjonar. Kva meiner dykk? Hadde ikkje republikk kledd eit meir og meir liberalt Noreg? I utgangspunktet er jeg enig at titler ikke skal arves,men tanken om at Jagland eller Lan Marie skulle vært president gjør at jeg synes ting er greit som det er:-) Ellers er det vel lettere for monarker å være en samlende kraft for hele nasjonen. Vi ser i USA hvor splittende en president kan være. 3
Kjetil E Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 10 timer siden, Kittykat skrev: Dette. Og jeg synes at regjeringen ikke kan bestemme dette på vegne av det norske folk. Det bør da være en folkeavstemning. Jeg synes at monarkiet fungerer helt utmerket. Pluss at vi har en så kjær og folkelig kongefamilie. Skal det endres er dette uansett ikke noe Regjeringen kan gjøre på egenhånd. Det må Grunnlovsendring til, det vil si at først må 2/3 av stortinget stemme for 1 gang. Så må det ligge urørt frem til neste stortingsperiode. Og da må og 2/3 av det Stortinget og stemme for. Så noen kvikkfiks å endre er dette uansett ikke.
Kjetil E Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Illuminatum skrev: I utgangspunktet er jeg enig at titler ikke skal arves,men tanken om at Jagland eller Lan Marie skulle vært president gjør at jeg synes ting er greit som det er:-) Ellers er det vel lettere for monarker å være en samlende kraft for hele nasjonen. Vi ser i USA hvor splittende en president kan være. Og her har du kanskje det aller beste argumentet for å beholde monarkiet. Slik det er i de fleste land i Europa så er Presidenten kun en gallionsfigur. Og da bør man helst ha en samlende person som hele folket kan stille seg bak. Og jeg har inntrykk av at de fleste nordmenn monarkister eller ikke synes Kong Harald er en likanes kar. Får du derimot President så blir jo denne valgt og da risikerer du fort og sitte der med en President hvor kanskje 40% av befolkningen absolutt ikke liker vedkommende. Og da har du ikke lenger en person som samler folket. Slik den flotte kongen vår gjør. 2
I Grosny Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 (endret) På 27.9.2020 den 21.57, sosialaksept skrev: Scrolla litt på Facebook i dag, der det mellom anna kom opp ei sak om at Venstre har vedteke at dei vil avvikla monarkiet. Mykje usaklegheit i kommentarfelta, men overraskande mange som er for monarkiet slik eg tolka det. Eg personleg er einig med Venstre i denne saka, då eg meiner makt ikkje skal gå i arv eller vera tufta på tradisjonar. Kva meiner dykk? Hadde ikkje republikk kledd eit meir og meir liberalt Noreg? Problemet med de fleste republikker er at presidentene får eller tar for mye makt. Se på Putin, Lukashenko, Assad og Trump. Selv om de er mer eller mindre demokratisk valgt er de alle mer problematiske enn Kong Harald. Kong Harald er uproblematisk av to grunner. 1. Han er snill . 2. Han har ikke makt. Hva er alternativet? Erna som president? Gahr Støre? Blir det bedre? Jeg tenker at det er tryggere å ha en snill, maktsvak og ufarlig konge, enn å ha en ambisiøs, kanskje narsissistisk, karrierepolitiker som president. Endret 2. oktober 2020 av I Grosny 2
Daraya Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Republikk er tingen. Da Norge fikk seg en konge i 1905 var mange land blitt til republikker allerede, perfekt tidspunkt å bli det også. Men neida. Etter så mange år måtte man få seg en egen, norsk konge (vel han var jo dansk men pytt pytt). Norske kongehuset gjør en god jobb fordi de later å være folkenær selv om de er elitens topp. Hvor ofte leser man om Olav som kjørte trikk - herregud, en gang i livet for en kvarters tid. PR-stunt ville man kallt det idag. Jeg er av prinsipp mot monarki og kongehuset, ingen skal bli født til en stilling i en demokratisk stat. Avskaff dritten når Harald lukker øyne for godt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå