Gå til innhold

Er det bare min tenåring som oppfører seg slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som går i 9. klasse. Hun har alltid, siden hun var liten, hatt skikkelig temperament. Nå som tenåring har hun til tider skikkelige raseriutbrudd der hun hyler og skriker til hun blir hes. Hun klikker helt. Det kan for eks. være at jeg ber henne rydde rommet. Hun sier hun har ryddet, og jeg ser at det ligger søppel på gulvet. Når jeg da ber henne rydde det opp, blir hun ofte frekk og ufin. Og når jeg igjen da snakker til henne fordi hun er frekk og ufin, klikker hun helt. Hun hyler og skriker og sier stygge ting, er skikkelug ufin.

Hva kan vi gjøre? Har snakket med henne når hun er rolig og i godt humør. Og hun sier hun forstår, men det skjer igjen og igjen.

Anonymkode: bb8ca...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke normalt ut. Hun mangler evne til å regulere følelsene sine. Også godt mulig hun vet at du blir satt ut av raserianfallene, og at det er kalkulert oppførsel. Jeg ville innført sanksjoner på ukepenger. Det er ofte det eneste som funker.

Anonymkode: ad702...8dc

• Liker 10
Skrevet

Er nok ikke så unormalt som enkelte skal ha det til, men forstår absolutt at det kan være belastende i lengden. Samtidig kan det være et symptom på mer personlige problemer for hennes del. Tror du bør ta en god prat og møte henne med interesse i første omgang. Det kan være at det er andre ting som utløser disse utbruddene. Ellers får dere eventuelt prøve å finne en løsning som kan funke for alle. 

Anonymkode: 96c60...7e3

• Liker 12
Skrevet

Kanskje hun ikke har det så bra på skolen? Jeg pleide å klikke på mamma på akkurat samme måte i tenårene og det var det en veldig god grunn til, nemlig skolesituasjonen min... Jeg turte å klikke på henne og dermed var det hun som fikk alt raseriet mitt slengt i ansiktet.

Anonymkode: 8cff8...42b

• Liker 9
Skrevet

Høres ut som min 12-åring (men hun var ikke temperamentsfull før) de verste utbruddene kommer somregel rett før mensen🙈

Anonymkode: 423ea...e11

Skrevet

Kan låne ut min latinske mor.. Skal love deg at hun blir å få en helt annen holdning 🥶

• Liker 8
Skrevet

Jeg KLIKKET som tenåring. Å grunnen til det, jeg hadde det helt grusomt. Jeg hadde ingen på skolen, jeg slet faglig, hadde en stefar som aldri la skjul på hvor stort irritasjonsmoment jeg var (jada, mor valgte å la mine småsøsken vokse opp med begge foreldre fremfor å gi meg en trygg oppvekst). Mitt liv var rett og slett kaotisk og fullt av vonde følelser. Dette var noe som da endte opp som SKRIKING og slamring med dører etc. 

Anonymkode: 6c237...d91

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mangler evne til å regulere følelsene sine. 

Enig

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville innført sanksjoner på ukepenger. Det er ofte det eneste som funker.

Ikke enig, det vil ikke hjelpe henne med å regulere følelser, det vil sannsynligvis gjøre henne mer frustrert.

• Liker 12
Skrevet

Min tenåring var sånn. Men her ble vi enige om at da raserianfallene kom, så skulle hun få på rommet og roe seg. Så kunne vi prate rolig om det etterpå. Og det og prøve å prate til de under raserianfall gjør det jo bare verre.

Nå er min 19 år, og det er helt slutt på de raserianfallene, og hun er en flott jente.

Anonymkode: f6efd...378

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som det ligger mer bak. En personlighetsforstyrrelse f.eks.

Anonymkode: 557a5...ade

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt! 

Hun er tenåring, det er en brytningstid og hun trenger veiledning til å regulere følelsene sine. Hjelp henne med mesteingsmetoder.

Anonymkode: f1fe4...c02

• Liker 12
Skrevet

Har ei i 10., og nei, kjenner det ikke igjen herfra.

Snakk med henne når dere er i godt humør begge to, på biltur eller andre rolige situasjoner. Hva ønsker hun i slike situasjoner, hva går gjennom hodet hennes, hva ønsker hun av deg osv. Avtal hvordan dere skal gjøre det når hun kjenner at det koker, avtal en "kode" eller noe som ikke krever lang forklaring som kan brukes når hun kjenner at det koker.... Avtal hvor mye du kan pushe, og avtal at du kommer til å si "nå går jeg, så snakker vi sammen når du ikke skriker til meg", for eksempel. 

Mener på ingen måte at hun skal få viljen sin i alt, og at hun skal få bestemme gangen i alt! Men man kan fint fortelle tenåringen at du ikke aksepterer å bli snakket til på den måten, og samtidig gi henne litt rom for å være alene. Hormoner, følelser, ofte vet de ikke selv hvorfor de reagerer som de gjør... Ting på skolen/sosialt, som kanskje ikke er så stort ellers, men som kommer til overflaten når annen motstand kommer.... Hvordan er hun ellers? Altså, når hun ikke er sint?

Istedenfor at hun skal forstå at det er slitsomt for deg når hun skriker sånn, si at du MÅ av og til si ting hun ikke liker, men at du skjønner at det er slitsomt for henne også når hun får så kraftige reaksjoner. Møt henne med litt forståelse, samtidig som du setter grenser for hva som er akseptabelt og ikke. Konsekvenser og sanksjoner har lite eller ingenting for seg i denne situasjonen tenker jeg, det gjør henne bare mer frustrert....

• Liker 3
Skrevet

Er det noe som har skjedd innad familien? Krangler du og mannen/kjæresten? Noen andre som krangler og har dårlig stemning? 

Som oftest er det ikke noe galt med barnet, men gjerne noe som har skjedd rundt barnet og den klarer ikke kontrollere følelser rundt det. 

Det tok meg 40 år å forstå at det ikke var noe galt med meg og mine raseri/sammenbrudd da jeg var barn/tenåring. Men handler mer om at omgivelsene rundt meg ikke var bra.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er min 19 år, og det er helt slutt på de raserianfallene, og hun er en flott jente.

Anonymkode: f6efd...378

Hun var nok en flott jente da og😊

• Liker 6
Skrevet

Det er helt normalt , men her inne vil du få svar fra de med små barn som mener det ikke er normalt. Tenårene er tøffe og det er mye hormoner 

Anonymkode: 6f619...b82

• Liker 6
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg

• Liker 8
Skrevet

Registrerer at mange mener det er normalt at en 15-åring brøler seg hes når hun må plukke opp søppel fra golvet sitt. Finnes ikke normalt eller akseptabelt på noen måte. Faktisk veldig utovekkende med tanke på at denne jenta snart er voksen og skal fungere i jobb.

• Liker 4
Skrevet

Huff nåde meg om jeg hadde oppført meg sånn. Jeg hadde fått husarrest og blitt brølt og skjelt ut tilbake helt til moren min hadde hatt overtaket, blitt slengt inne på rommet mitt for å skamme meg, nektet ukelønn og å få delta på bursdager og lignende. Sier ikke at moren min gjorde det riktig. Jeg var mye redd. Hun var sta og disipliniert , men jeg turte i allefall aldri å så mye som å tenke på å svare moren min frekt av frykt for konsekvensene

Anonymkode: 13f9c...e5a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Registrerer at mange mener det er normalt at en 15-åring brøler seg hes når hun må plukke opp søppel fra golvet sitt. Finnes ikke normalt eller akseptabelt på noen måte. Faktisk veldig utovekkende med tanke på at denne jenta snart er voksen og skal fungere i jobb.

Helt normalt , det går tilogmed over

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff nåde meg om jeg hadde oppført meg sånn. Jeg hadde fått husarrest og blitt brølt og skjelt ut tilbake helt til moren min hadde hatt overtaket, blitt slengt inne på rommet mitt for å skamme meg, nektet ukelønn og å få delta på bursdager og lignende. Sier ikke at moren min gjorde det riktig. Jeg var mye redd. Hun var sta og disipliniert , men jeg turte i allefall aldri å så mye som å tenke på å svare moren min frekt av frykt for konsekvensene

Anonymkode: 13f9c...e5a

Barn skal ikke frykte å vise følelser. Man jobber med dem for å lære dem å håndtere alt som skjer, men det gjør INGEN godt å låse dem inn på rommet eller starte en brølekamp med dem. 

Anonymkode: 6c237...d91

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...