Gjest Romsdal Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Barnet mitt har nylig vært på leirskole i regi av skolen. (7.trinn). H*n har hatt det kjekt, men fortalte noe jeg stusset litt på da h*n kom hjem. Ved hvert mål tid hadde de som jobbet på leirskolen lest fra Bibelen, i tillegg var tydeligvis selve leirstedet drevet av en kristen organisasjon, for det var diverse bibelsitat på veggene og så videre. Et av sitatene husket h*n godt, for det var veldig stort og det var visstnok: «Å frykte Herren er veien til visdom» eller noe lignende. Vi er ikke kristne i vår familie og ungen min syntes dette var litt rart. Jeg synes det er flott at de lærer om alle religioner, men dette høres jo nesten ut som forkynning. Lurer på om jeg skal spørre lærerne litt om dette, eller la det ligge.. Er det andre som har hørt om noe lignende? Er dette vanlig og greit?
stan Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Send en melding til lærerne og spør på en hyggelig måte om hva som har skjedd. At det henger religiøse tekster eller bilder på veggen er ikke mer forkynnelse enn en reklameplakat, bare budskapet er annerledes. Å lese fra Bibelen trenger ikke å være forkynnelse, men det er jo en gråsone hva som er undervisning og del av et pedagogisk opplegg, og hva som er forkynnelse.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Barnet ditt har neppe lidd noen overlast, og har trolig fått mer forkynning gjennom KrLE faget enn dette. Synes det er helt greit at barn lærer litt om skikker på den leirskolen man er på, uten at foreldre skal føle seg krenket på vegne av barnet av den grunn. Det er alt for mange foreldre som alltid må mene noe når ting er litt annerledes, barn har godt av å få en videre forståelse av verden rundt seg. Dessuten bør du heller bekymre deg over hva barnet får av «forkynning» på telefonen. Anonymkode: a41c9...d4a
Gjest Sitronmelisse Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Det er merkelig at skolen sender barna på en kristen leirskole med forkynning. Leirskolen bør være livssynsnøytral synes jeg! Enda merkeligere er det at dere ikke har fått noen beskjed om hva slags leirskole dette er. Barn er veldig påvirkelige og det er sleipt å forkynne på leirskole. Det er en grunn til at menighetsarbeidet er mye fokusert på barn og unge (lettpåvirkelige). Jeg ville tatt det opp dette med skolen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Mange leirskoler er drevne av kristne organisasjoner. Dette burde dere fått/hatt/skaffet informasjon om i forkant, da man skal kunne reservere seg mot forkynning i skole/barnehage. Anonymkode: 41084...12e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Gi en god dag i samtlige her som hevder du er hysterisk: Alle foreldre har rett til å reservere barnet sitt fra enhver del av undervisningen som de opplever som forkynnende/i strid med familiens tro. Så bredt favner lovverket faktisk. Dessuten er det hevet over enhver tvil at dersom skolen har sendt barna på en leirskole som drives av en religiøs organisasjon - hvilket garantert er tilfelle her siden det hang bibelvers på veggene og de ansatte holdt andakt før måltidene - så skulle dere ikke bare ha vært grundig informert om dette. Dere skulle i tillegg ha mottatt en gjennomgang av hvordan skolen vurderer denne organisasjonens opplegg overfor barna, samt hvordan skolen tenker å trekke opp grensen mellom «religiøse innslag i tråd med KRLE-undervisning» (altså at elevene lærer OM religion) og forkynnelse (opplæring I religion). Det er veldig mange både aktører og skoler som blåser totalt i sånt som dette, og hvis ingen setter dem på plass så fortsetter de bare. Enkelt og greit. Du ville fått sjokk hvis du visste hvor utbredt det er; bare les noen av Fri Tankes saker om skoler som driter i elevers rettigheter opp mot forkynnende aktører de slipper til i skoletiden. Anonymkode: cb836...062 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Slik var det da jeg var ung og. Kan fortsatt huske hvilken krisestemning det ble da vi syndige unge senket belysningen og satt på rolig musikk for å danse "slow" (som det het den gang). I dag husker jeg det som en morsom hendelse, og har absolutt ikke tatt skade av det. Om de drev med forkynnelse, husker jeg ikke, så da har jeg neppe tatt skade av det heller. Anonymkode: 03234...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå