Gå til innhold

Sagaen om isfoket

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer bare på om det er noen av dere som bruker KG som har lest Sagaen om isfolket. I tilfelle ja: Hva syns dere??

Jeg er selv totalt avhengig!! Har lest sagaen om isfolket 4-5 ganger.

LIker også Heksemesteren og Lysets Rike, som jeg også har lest 4-5 ganger. Hvem av seriene ovenfor syns dere er best?? Kunne vært kjekt å komt i kontakt med noen som er like interesert i seriene som meg!! :lol:

Klemz Wemby

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Joda, jeg har lest Sagaen om Isfolket. Begynte også på Heksemesteren, men ble så lei av å vente på bøkene at jeg sluttet etterhvert å lese den serien.

Men Isfolket ble jeg skikelig fasinert av, på det værste leste jeg en bok om dagen, så det ble ikke tid til så mye annet kan du si. Likte spesielt de første bøkene, samt de som handlet om Heiki.

Hmm, begynner å bli lenge siden jeg leste disse, kanskje på tide med en oppdatering.

Klem PP

Skrevet

Jeg har lest Isfolket, Lysets rike og litt av Hekstemesteren. Har lest Isfolket 2 ganger, den serien er bare bæst! =) På det "verste" leste jeg to bøker om dagen, jeg... :oops: Ikke mye sosialliv på et par måneder på meg da, nei... For jeg brukte kun 2mnd på å lese serien da jeg leste den 2.gangen.

Jeg har Isfolket innbundet, har lyst på Lysets rike og Hekstemesteren innbundet også, men det er dyyyrt.... :-?

Tenkte jeg skulle prøve på nytt å lese Heksemesteren, siden jeg ikke orket lese hele serien sist, det begynner å bli noen år siden så jeg kan jo gå inn for det på nytt nå.

Jeg elsker slike bøker som Isfolket, og er det noen jeg ikke glemme bøkene om så er det Heike og Marco... *sukk* Tenk om de hadde vært virkelige... hehe....

Må jo bare få med at jeg lever meg veldig inn i bøkene jeg leser, så jeg sov jo dårlig om natta innimellom når jeg hadde lest bøker som "Satans Fotspor" og "Huset i Eldafjord" o.l...... :oops:

Men jeg er slettes ikke så ihuga fan at jeg melder meg inn i NIFF eller hva det heter, da... Et sted går grensen, liksom. Men sambisen sier at om "Kvitt eller dobbelt" begynner på igjen, så skal han melde meg på med "Sagaen om Isfolket" som tema... hehe... så jeg er vel ganske fan, da... :wink:

Skrevet

Har lest den en gang for flere år siden, men gidder ikke å lese den igjen.

Da jeg begynte på serien var det 5-6 bøker som ikke var kommet ut, så jeg måtte ta meg god tid for å ikke ta igjen Margit Sandemo.

Skrevet

Sagaen om Isfolket leste jeg for 13 år siden, mens jeg holdt på med teorien til førerkort. Var helt oppslukt av den serien, men jeg leste den bare en gang. Nå holder min datter på med den. Like oppslukt.

Heksemesteren er på 15 bøker om ikke jeg husker feil. Meget bra, og Lysets rike er vel på 17 eller 19 bøker, husker ikke helt. Men jeg synes Isfolket var best, men når alt var lest fikk man hele løsningen i de siste bøkene i Lysets rike, da var liksom de samlet igjen, om jeg ikke husker feil.

Jeg skal ta og begynne å lese dem for 2 gang, for har jo hele serien komplett. :sjarmor:

Skrevet

Joda, jeg har også lest "Sagaen om isfolket". Har bare lest hele serien en gang, men har lest enkelte bøker flere ganger. Har også lest mye annet av M. Sandemo. OG har gått opp trappa rett bak henne på Studentersamfundet i Trondheim!

Mirabella

Skrevet

Jeg skal også begynne å lese denne serien nå. Moren min hr alle bøkene, hun lest serien for mange, mange år siden! Og hun anbefaler folk å lese den. Siden jeg hører så mye fint om den her inne også, så må jeg jo bare lese den!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg elsker den serien! Har lest den fire ganger, første gang var jeg bare 11 år. (Er 22 nå.)

Skrevet

Jeg leser den serien nå, og jeg er helt besatt av isfolket! Jeg er kommet til bok nr. 21. (djevlekløften)

Heike er helt spesiell ja!! (er ikke kommet meg til Marco ennå!)

Sol er også helt spesiell!

Jeg må nok si at jeg også leser 2bøker på en dag av og til.... :oops:

Men jeg kan ikke noe for det! Serien er jo bare vidunderlig!

Alt jeg skriver av noveller og sånt (i forbindelse med skolen) er påvirket av serien... Gule øyne, sort hår.... sånne ting.... :oops:

Kan ikke noe for det, men jeg er overlykkelig over at min kjære mor har alle bøkene! :sjarmor::sjarmor:

Skrevet

Hei.

Jeg er i innspurten av Isfolket. Dette er 4 gangen jeg leser serien. Jeg bruker gjennomsnitt 4 timer på en bok og har vel brukt rundt en måned på de 40 første bøkene. Jeg skal i kveld begynne på 'Stille før stormen', hvor vi får Rune sin historie og før selve kampen mot Tengel den onde begynner.

Det er like spennende å lese serien som de tidligere gangene. Første gang var jeg i 12 års alderen og nå er jeg 28 år. Jeg har to barn og håper de vil med tid og stunder lese bøkene.

Det samme gjelder Harry Potter og Ringenes Herre, alle er fabelaktige på hver sine måter.

Skrevet

Har lest serien halvannen gang. Til min mors store fortvilelse første gangen. Livredd for at jeg skulle ta over meg all overtrua. Var bare

14 år da...

Men - er kjempefan av slike serier så hun kjempet en

dårlig kamp...

Skrevet

Sommeren jeg fylte 16 var jeg forgapt i isfolket.

Leste inntenst alle bøkene.

Skjønte jeg kanskje skulle gjøre noe annet da jeg våknet en natt og måtte på do. Trøtt satt jeg der og tissa og tenkte at jeg burde hatt låst døra! Men, tenkte jeg, hva er vitsen Tengel den onde kommer seg jo igjennom en låst dør....... :ler::roll::ler::roll: Da fant jeg ut at jeg skulle ta en lese-fri dag

Skrevet

Leste alle bøkene da jeg var rundt 15-16 år.. Var helt oppslukt! Fikk lyst til å hente de fra loftet og starte på nytt nå...

Skrevet

Jeg har bøkene på hytta og leser de gang på gang hver sommer. Ikke noe som er så bra avslappning som det!

Men fikk ikke lest så mange bøker iår... så gleder meg til neste sommer!

Får høre mye om at det er dårlig literatur osv, men bøker som får opp leselysten er kjo bra UANSETT! En venninne av mamma har nå lånt bøkene. Dama som ikke har lest en bok er nå helt hekta på lesing!

Samt... man får historiekunnskap. En annen venninne leste bøkene rundt 13-14 års alderen, og hun fikk skryt av læreren at hun kunne så mye... ting hun hadde plukket opp fra Isfolket.

Så sett igang og les... =)

Skrevet

Leste hele serien for 11 år siden (var 13 år da, og altfor ung, spør du meg...). Har ikke lyst til å lese den igjen. Den var fasinerende, ingen tvil om det, men jeg vil heller lese noe annet. Noe av litt bedre kvalitet kanskje (nå blir sikkert noen sinte på meg).

Skrevet

Sagaen om Isfolket dukket opp etter en ryddeaksjon i skuffer og skap her en gang, og jeg ble helt hekta. Tror jeg var rundt 11-12 år da, og mamma likte ikke helt at jeg ble så oppslukt, hehe. Jeg gjorde overhodet ikke noe annet enn å lese, så da jeg var halvveis i bok nr 12 eller deromkring, så kastet hun hele greia. Og siden har jeg i grunnen ikke hatt noe sterkt behov for å lese den serien... Likte de første bøkene veldig godt, men jeg har en helt annen boksmak nå enn da jeg var 11... :-?

Skrevet

Hei på dere.

Mangt blir sagt om Sagaen om Isfolket, men at kvaliteten er dårlig synes jeg er feil. Selvfølgelig går det mye på smak og behag, Smil, og jeg blir ikke sint, selv om jeg er veldig glad i den serien.

Kitchenwitch, unnskyld meg men jeg tror du har missforstått noe vesentlig her, Isfolket er absolutt IKKE for barn på 11 år, selv om jeg leste den selv da jeg var 12 år, var det senere jeg forsto budskapet i bøkene skikkelig.

Men tilbake til det med kvalitet, for jeg vet at det er mange som mener at pocket bøker i seg selv er "dårlig kvalitet", men innholdet har faktisk ingenting med innbindningen å gjøre. Jeg selv leser veldig mye bøker og varierer fra kriminalbøker til biografier, pocketbøker til oppslagsverk osv. Isfolket vil bli en klassiker i mange hjem akkurat som Ringenes Herre og Harry Potter er det. Selvfølgelig er det mange som synes bøkene er noe dritt pga. det overnaturlige, men det er faktisk greit å drømme seg inn i en fremmed verden av og til. Realiteten er ganske tøff og kjedelig til tider og dermed kan det være kjekt å lese om trollmenn, demoner, drager, rompelldunk, alver, dverger og svartengler til tider.

Bøker fra virkeligheten kan være knallhard lesing, krim kan bli kjedelig og biografier kan gjentas, det kan også eventyr. Lett lesing strekker ikke alltid en paralell til dårlig kvalitet, jeg vil heller si at tungtleste mursteiner er dårlig kvalitet. Men da vil andre reagere igjen. Smaken er heldigvis som baken og vi alle liker forskjellige litteratur som alt annet. En serie på 47 bøker blir ikke lest om igjen og om igjen av tilhengere hvis ikke innholdet fenger. Selv leser jeg som regel ikke bøker mer enn 1 gang, men jeg har lest Isfolket 4 ganger (grei måte å glemme virkeligheten på en stakkars stund), men jeg har også planer om å lese Ringenes Herre en gang til snart (leste den første gang i vinter), Harry Potter vil nok bli lest mange ganger sammen med barna, håper de får den samme lese gleden som meg selv.

Det er som Astrid Lindgren en gang sa:" Å mektige feer! Gi mitt barn i faddergave ikke bare helse og skjønnhet og rikdom og alt det der dere kommer stikkende med! Gi mitt barn lesehunger, det ber jeg om med brennende hjerte! For jeg vil så gjerne at mitt barn skal få i sin hånd nøkkelen til eventyrlandet hvor man kan hente den skjønneste av alle gleder.

Skrevet

Jeg ønsker av hele mitt hjerte at mitt barn skal få lesehunger, men ønsker på ingen måte at hun skal lese Isfolket. Det finnes så mye annet godt lesestoff der ute...

Gjest Isfolket anno 1989
Skrevet

Enig med Smil...

Leste Isfolket da jeg var 13, og var da i akkurat passe alder. Dette er enten bøker for veldig unge, eller evt for voksne som ikke lar seg stoppe av dårlig ordforråd, klisjeer og forutsigbare historier...

Har kikket i dem i voksen alder, og kan ikke forstå at det finnes så mange voksne mennesker som oppslukes av dem. Jeg vil ha bøker med langt høyere kvalitet når det gjelder språk, evne til å overraske og tilføre meg noe nytt. Men selvsagt er det greit at det finnes rene underholdningsbøker også. For dem som ønsker det. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...