Gå til innhold

Dårlig samvittighet som henger igjen fra fortiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages mye av dårlig samvittighet fra ting jeg gjorde og sa da jeg var tenåring. Nå er jeg 29 år og jeg føler jeg tenker mer og mer over det, i tillegg til at det dukker opp "nye" ting som har skjedd som jeg har glemt. Ting som jeg er utrolig lei meg for og som får meg til å tenke at jeg ikke fortjener å ha det bra, at det er en grunn til at jeg er singel og mest sannsynlig kommer til å ende opp alene. I tillegg til dette dukker det også stadig opp ting som jeg har gjort som jeg er flau over, dumme og teite ting jeg har sagt og gjort osv.

Jeg undrer mye over hvordan jeg kan klare å forsone meg med at dette faktisk er fortiden min og heller fokusere på den jeg er i dag. Jeg mener selv at jeg er et godt menneske som vil andre godt. Jeg har vel egentlig aldri vært ond heller, men jeg hadde som tenåring store problemer med å håndtere følelser som gjorde at jeg hadde store sinneutbrudd som først og fremst gikk utover familie, men noen ganger også venner. Dette er venner jeg fremdeles har i dag så jeg prøver jo å tenke at det er en grunn til at vi fortsatt er venner.

Det var mye krangling når jeg vokste opp og det var ikke bare jeg som var stygg og fæl mot andre, men jeg var nok den som var verst. Spesielt dårlig samvittighet har jeg overfor lillebroren min da han var liten og uskyldig, men likevel ertet meg mye og provoserte meg så jeg ble sint, noe som selvsagt ikke gjorde at han fortjente at jeg ble sint på han. Noen ganger slo jeg, dyttet han osv... andre gangen kunne jeg si forferdelig stygge ting. Det er nok lillebroren min jeg har hovedsaklig dårlig samvittighet for, sikkert 90% av det og det skjer ofte at jeg tenker tilbake på ting som skjedde og begynner å gråte. Ellers tenker jeg som sagt mye på ting jeg har gjort som også har vært flaut, hvordan jeg har oppført meg, tøffet meg og vært oppmerksomhetssyk osv. Jeg vet jo at de fleste sikkert har det litt slik når man ser tilbake på tenårene men jeg føler at dette virkelig begynner å hjemsøke meg nå.

Men det er jo i fortiden og jeg får ikke endret på det som har skjedd. Jeg har et godt forhold til både lillebroren min og familien min i dag. Men jeg tenker så mye på det selv om jeg ikke vil. Er det noen som vet hva man skal gjøre for bli kvitt dårlig samvittighet og vonde minner fra fortiden? Noen som har vært gjennom det samme? Noen som vet om noen teknikker eller lignende? 

Anonymkode: 5ffe7...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i båten. Det er helt vanlig for mennesker med en normal samvittighet og et normalt følelses liv å angre på gale og slemme ting man har gjort og sagt. Jeg har også vært slem/stygg mot min snille lillebror og mor og far som nå desv er døde. Men jeg vet at de har tilgitt meg så jeg er bare nødt for å legge alt det vonde bak meg og tilgi meg selv for at jeg var ,dum, uviselig og slem som ung. Får ta lærdom av alt så man ikke fortsetter å være ond og slem. 

Anonymkode: 61b31...37d

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen i båten. Det er helt vanlig for mennesker med en normal samvittighet og et normalt følelses liv å angre på gale og slemme ting man har gjort og sagt. Jeg har også vært slem/stygg mot min snille lillebror og mor og far som nå desv er døde. Men jeg vet at de har tilgitt meg så jeg er bare nødt for å legge alt det vonde bak meg og tilgi meg selv for at jeg var ,dum, uviselig og slem som ung. Får ta lærdom av alt så man ikke fortsetter å være ond og slem. 

Anonymkode: 61b31...37d

Ja det er jo det jeg prøver på. Men har du klart det? å legge det vonde bak deg og tilgi deg selv?

Er heldigvis ikke ond og slem i dag og håper jo at jeg har tatt lærdom av det, siden jeg tross alt tenker så utrolig mye på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...