marsvin Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Jeg søker ny jobb, og har allerede vært på noen intervjuer. Da har jeg ikke hatt fast jobb (tilkalling) og har vært fleksibel ift. når jeg kan komme på intervju. Jeg opplever alltid at man blir innkalt til intervju på dagtid innen bedriftens normale arbeidstid( før 16). Nå har jeg fast ansettelse kl 8-16 noen mnd., men søker masse jobber. Hvordan klarer folk å dra på intervju når de har en arbeidstid å forholde seg til? jeg kan ikke simpelthen " ta meg fri" fra jobb. Lyver man om at man er syk? sier at man har en legetime? hvordan dra på et intervju midt på formiddagen?:O dette er noe jeg har undret meg over lenge.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Jobber turnus og spør pent om intervju en dag jeg har kveldsvakt. Ev kan man ta ulønnet permisjon/ferie. Jeg kunne aldri finne på å lyge på meg legetime eller annet, - hadde jeg fått jobben hadde arb.giver uansett funnet ut at jeg hadde vert på intervju - og løyet, og det er dårlig stil syns jeg. Særlig om man også bruker vedkommende som referanse. Anonymkode: 3dd07...aef 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Fast ansettelse i noen måneder - altså vikar? Da er det vel midlertidig ansettelse? Og i en slik situasjon bør arbeidsgiver ha forståelse for at du søker jobber, du vil jo selvsagt ha fast ansettelse et sted, fremfor å bare gå på midlertidig. Om du har en ålreit arbeidsgiver, ville jeg bare bedt om fri et par timer for jobbintervju. Det bør de som sagt ha forståelse for. Om de IKKE viser noen forståelse, hadde jeg begynt å "snike" meg ut til intervjuer - bedt om velferdspermisjon pga helse/lege/tannlege eller annet. Anonymkode: 7dbd5...1ac 1
Gjest Albbas Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Avspaserer, hos oss er det ingen som spør hvorfor, "privat avtale" holder i massevis. I min forrige jobb fikk vi fri med lønn (pga omorganisering) for å gå på intervju så der var jeg bare ærlig
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 Dersom det er vanskelig å komme fra så kan du forklare saken og kanskje få komme på intervju etter vanslig arbeidstid? Noen steder er det ikke mulig å ta ulønnet fri et par timer, fordi da må de ha ikke vikar osv, men de aller fleste arbeidsgivere forstår jo at en med midlertidig kontrakt har behov for å gå på intervjuer. Kanskje en kollega kan være litt fleksibel og bytte noe elns? Anonymkode: 8af63...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå