Gå til innhold

Når kan barne være med på å bestemme samvær selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har hatt mye trøbbel med barnefar. Det har vært runder hos psykolog for begge parter for å vurdere evne til å ta vare på barnet. De har hatt hjemmebesøk. De blir ikke enige og har vært rettens vei en gang tidligere. Dette har endt med at den ene parten har mer samvær enn den andre. Det virker å være helt på trass at den ene parten gjør som den gjør (evt økonomisk motiv for å betale mindre barnebidrag), mens det virker som den andre parten prøver å gjøre det som er best for barnet. Jeg har selvfølgelig bare hørt den ene siden av hostorien (resten blir via via). 

Uten å utdype for mye så gjør jeg det kort: jeg foreslo at de kunne ta med barnet til familievernkontoret for å ta samtale med barnet. Høre hva barnet tenker om bosituasjon. 

Hvor gammelt må egentlig barnet være for å uttale seg? Og hvor mye kan en terapeut egentlig klare å få ut av en sånn samtale. Jeg vet av erfaring at barn er utrolig lojale. 

Anonymkode: de02a...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet er 12 kan de være med å påvirke. Vil ikke anbefale å dra barnet inn i konflikten, det kan være en stor belastning. Vet fra personlig erfaring.

Anonymkode: 064ca...e42

Skrevet

Barneloven foreskriver at barn skal høres når de er over 7 år. Det skal legges stor vekt på barnets mening når barnet er over 12 år.

Men om barnet ønsker å velge er en annen sak, det kan være utrolig vanskelig for dem. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er 12 kan de være med å påvirke. Vil ikke anbefale å dra barnet inn i konflikten, det kan være en stor belastning. Vet fra personlig erfaring.

Anonymkode: 064ca...e42

Det er forståelig. Jeg tenkte bare det kunne være til hjelp for barnet ettersom foreldrene ikke klarer å bli enige. 

48 minutter siden, Glød skrev:

Barneloven foreskriver at barn skal høres når de er over 7 år. Det skal legges stor vekt på barnets mening når barnet er over 12 år.

Men om barnet ønsker å velge er en annen sak, det kan være utrolig vanskelig for dem. 

Ja, barn er veldig lojale så det skjønner jeg kan bli vanskelig. Tenkte bare på barnets beste at det kunne være til hjelp ettersom foreldrene ikke klarer å samarbeide. 

Jeg har i hvertfall nevnt det, så får de vel hjelp til å finne ut av om det er riktig vei å gå. Barnet er ikke så gammelt som 12 år enda. 

Anonymkode: de02a...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...