AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Del Skrevet 27. september 2020 Noen med erfaring? Kan man få medisiner i forkant av fødsel hvis man ikke vet om man har det? Evt be om blodprøve tidlig i svangerskapet for å sjekke? Mannen min har det, og jeg vet ikke om jeg er smittet. Aldri hatt noe typisk utbrudd, men sjansen er jo der, selvom vi har vært forsiktige. Dette bekymrer meg veldig med tanke på fødsel. og det bekymrer meg at leger osv tar veldig lett på dette og virker uvitne om risikoen ved herpes og fødsel. Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Del Skrevet 27. september 2020 https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/herpes-i-svangerskapet/ Fins det kanskje en prøve man kan ta om man har det? Jeg aner ikke, men hør med legen. Anonymkode: 6f1fa...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Del Skrevet 27. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/herpes-i-svangerskapet/ Fins det kanskje en prøve man kan ta om man har det? Jeg aner ikke, men hør med legen. Anonymkode: 6f1fa...114 Usikker. Vet de kan ta dyrkningsprøve ved utbrudd, men når man ikke har hatt dette så vet man jo heller ikke. Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Del Skrevet 27. september 2020 Slik jeg har forstått det er det farligst om fødende mor har førstegangsutbrudd under fødsel. Jeg har hatt dette i mange år og ifølge legene har barnet i magen derfor antistoffer. Likevel vil de helst unngå at jeg har utbrudd under fødsel også mtp at jeg kan få store rifter nedentil. Jeg vil mest sannsynlig insistere på keisersnitt da jeg har hyppige utbrudd. Ville gjort det samme om jeg var deg. Veldig rart ikke det finnes en blodprøve eller noe du kan ta som viser om du har det eller ikke? Hvis ikke du skulle ha det er det vel å bruke kondom eller avstå frem til fødsel så du ikke får det.. Anonymkode: 37140...602 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Del Skrevet 27. september 2020 Det finnes blodprøve, men den viser bare om du har antistoffer mot herpes i kroppen, ikke om har det i underlivet eller i munnen. Anonymkode: 482a1...7cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Del Skrevet 27. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes blodprøve, men den viser bare om du har antistoffer mot herpes i kroppen, ikke om har det i underlivet eller i munnen. Anonymkode: 482a1...7cf Ja, men er det i såfall nok til å få medisiner forebyggende før fødsel? Lurer litt på det.. Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Del Skrevet 27. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det er det farligst om fødende mor har førstegangsutbrudd under fødsel. Jeg har hatt dette i mange år og ifølge legene har barnet i magen derfor antistoffer. Likevel vil de helst unngå at jeg har utbrudd under fødsel også mtp at jeg kan få store rifter nedentil. Jeg vil mest sannsynlig insistere på keisersnitt da jeg har hyppige utbrudd. Ville gjort det samme om jeg var deg. Veldig rart ikke det finnes en blodprøve eller noe du kan ta som viser om du har det eller ikke? Hvis ikke du skulle ha det er det vel å bruke kondom eller avstå frem til fødsel så du ikke får det.. Anonymkode: 37140...602 Vil jo helst føde vaginalt og særlig når jeg ikke engang vet om jeg har det.. hadde man liksom visst så hadde det vært enklere å vite hva man bør gjøre. Skal du ikke gå på forebyggende medisiner før fødsel for å prøve å forhindre utbrudd? Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Del Skrevet 27. september 2020 Hei, du kan ta blodprøve for å sjekke for antistoffer. Når det gjelder fødsel, trenger du på ingen måte ta keisersnitt. Hvis du har herpes, kan du fint ta medisin (valtrex forte) i en uke, kanskje ti dager før fødsel, for å holde unna evt utbrudd som er på vei. Du har rett, konsekvensene ved å ha herpes under fødsel kan være veldig store (og hvem vil vel gi babyen herpes..!), enig at leger tar litt lett på det. Men valtrex i en periode før er godkjent, og løser problemet. lykke til. Anonymkode: 25c30...411 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Del Skrevet 27. september 2020 Hvis du har problemer med resepten fordi du ikke har det påvist, så ber du bare din mann skaffe pillene. Jeg bor i utlandet, her er det reseptfritt. Hvis du googler ser du at dette ikke er farlig for deg eller baby så lenge du kun tar det i en kort periode i slutten av svangerskapet. Anonymkode: 25c30...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #10 Del Skrevet 27. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det er det farligst om fødende mor har førstegangsutbrudd under fødsel. Jeg har hatt dette i mange år og ifølge legene har barnet i magen derfor antistoffer. Likevel vil de helst unngå at jeg har utbrudd under fødsel også mtp at jeg kan få store rifter nedentil. Jeg vil mest sannsynlig insistere på keisersnitt da jeg har hyppige utbrudd. Ville gjort det samme om jeg var deg. Veldig rart ikke det finnes en blodprøve eller noe du kan ta som viser om du har det eller ikke? Hvis ikke du skulle ha det er det vel å bruke kondom eller avstå frem til fødsel så du ikke får det.. Anonymkode: 37140...602 Man får ikke keisersnitt for dette. Du får valtrex fra uke 36. Anonymkode: eb810...26d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #11 Del Skrevet 27. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det er det farligst om fødende mor har førstegangsutbrudd under fødsel. Jeg har hatt dette i mange år og ifølge legene har barnet i magen derfor antistoffer. Likevel vil de helst unngå at jeg har utbrudd under fødsel også mtp at jeg kan få store rifter nedentil. Jeg vil mest sannsynlig insistere på keisersnitt da jeg har hyppige utbrudd. Ville gjort det samme om jeg var deg. Veldig rart ikke det finnes en blodprøve eller noe du kan ta som viser om du har det eller ikke? Hvis ikke du skulle ha det er det vel å bruke kondom eller avstå frem til fødsel så du ikke får det.. Anonymkode: 37140...602 Har du hatt hyppige utbrudd i mange år?🙁Trodde det ble bedre med årene? Har du gått fast på valtrex eller zovirax? Anonymkode: eb810...26d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #12 Del Skrevet 27. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er det i såfall nok til å få medisiner forebyggende før fødsel? Lurer litt på det.. Anonymkode: c10a1...feb Nei, det er det ikke. Opp mot 80 % av oss har vært smittet med og har antistoffer mot HSV, så du kan jo bare anta at du er smittet. Risikoen for vertikal smitte til barnet via fødselskanalen er stort sett kun til stede ved primærutbrudd hos mor under fødsel (og det merker man). Har man ikke utbrudd eller sekundærutbrudd, er smitterisikoen forsvinnende liten da barnet har fått antistoffer fra deg i løpet av graviditeten. Leger tar slettes ikke lett på dette da neonatal HSV-infeksjon (og særlig HSV-encefalitt) er en svært alvorlig sykdom, men den er svært sjeldent forekommende og særlig tatt i betraktning at veldig mange kvinner er herpessmittet. Anonymkode: c5b67...f56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #13 Del Skrevet 27. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt hyppige utbrudd i mange år?🙁Trodde det ble bedre med årene? Har du gått fast på valtrex eller zovirax? Anonymkode: eb810...26d Har gått fast på valtrex. Selv på store doser hver dag har jeg fått små utbrudd innimellom. Vært lite plaget så langt i graviditeten. Tar derfor minst mulig tabletter og kun når plagene er for intense. Anonymkode: 37140...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #14 Del Skrevet 27. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke keisersnitt for dette. Du får valtrex fra uke 36. Anonymkode: eb810...26d Jeg har tatt store doser valtrex i mange år og får utbrudd likevel. Jeg har nevnt at jeg ønsker keisersnitt, og de er åpen for det. Skal diskutere det videre når fødsel nærmer seg. Anonymkode: 37140...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #15 Del Skrevet 27. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt store doser valtrex i mange år og får utbrudd likevel. Jeg har nevnt at jeg ønsker keisersnitt, og de er åpen for det. Skal diskutere det videre når fødsel nærmer seg. Anonymkode: 37140...602 Uff, da er du av de få veldig uheldige. Tar du mer enn en tablett på 500 mg hver dag? Anonymkode: eb810...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentagon Skrevet 27. september 2020 #16 Del Skrevet 27. september 2020 Du bør ta valtrex forebyggende 10 dager før termin. Snakk med fastlegen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #17 Del Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke. Opp mot 80 % av oss har vært smittet med og har antistoffer mot HSV, så du kan jo bare anta at du er smittet. Risikoen for vertikal smitte til barnet via fødselskanalen er stort sett kun til stede ved primærutbrudd hos mor under fødsel (og det merker man). Har man ikke utbrudd eller sekundærutbrudd, er smitterisikoen forsvinnende liten da barnet har fått antistoffer fra deg i løpet av graviditeten. Leger tar slettes ikke lett på dette da neonatal HSV-infeksjon (og særlig HSV-encefalitt) er en svært alvorlig sykdom, men den er svært sjeldent forekommende og særlig tatt i betraktning at veldig mange kvinner er herpessmittet. Anonymkode: c5b67...f56 Ja, men da kanskje bare min lege.. Jeg nevnte en bekymring for dette i mitt første svangerskap og legen svarte bare at symptomene er ganske uttalte. Tenkte da ikke mer på det, fikk føde vaginalt og alt gikk fint. Men dette er limt fast i hodet mitt nå, og som du sier: jeg kan bare anta jeg er smittet. vet at kun 3% smittes under fødsel, men er det en risk å ta? Jeg er mest redd for å ha det uten å vite det/ merke det. Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #18 Del Skrevet 27. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, da er du av de få veldig uheldige. Tar du mer enn en tablett på 500 mg hver dag? Anonymkode: eb810...26d Min samboer får også veldig hyppige utbrudd selv på medisiner. Skjønner det kan være utrolig kjipt.. ts Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #19 Del Skrevet 27. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, da er du av de få veldig uheldige. Tar du mer enn en tablett på 500 mg hver dag? Anonymkode: eb810...26d Pleide å ta 500mg morgen og 500mg kveld. Med en gang jeg gikk ned i dosen fikk jeg utbrudd. Men nå når jeg er gravid får jeg merkelig nok sjeldnere utbrudd. Men får det fort når jeg stresser, noe jeg ser for meg at jeg fort kan gjøre under en fødsel 😅 Anonymkode: 37140...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #20 Del Skrevet 27. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt store doser valtrex i mange år og får utbrudd likevel. Jeg har nevnt at jeg ønsker keisersnitt, og de er åpen for det. Skal diskutere det videre når fødsel nærmer seg. Anonymkode: 37140...602 Så kjedelig.. min samboer også får dette på tross av medisiner. Det plager ham veldig. skjønner da ønske ditt om keisersnitt og håper du får det😊 ts Anonymkode: c10a1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå