AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Hallo! 😊 Jeg er 32, har vært ufør siden jeg var 24, jeg har ikke vært i ordinær jobb, men utplassert av NAV ( fra 18-24) Er ikke skoleflink. Har avgangskarakterer fra ungdomsskolen men det er alt jeg har av skole og karakterene ligger på 3,4 i snitt, så ikke bra. Dette er litt info om hvordan det står til. Spørsmålet er da, hva er den smarteste veien inn i arbeidslivet? Jeg er jo ikke sterk faglig så burde jeg begynne å jobbe deltid og håpe på å bli ansatt eller vil utdanning være noe som det ikke er noen vei utenom? Det er et stort ønske og jeg har virkelig lyst på en fast jobb, og jeg jobber meg mot det med å trene fysisk og psykisk, men jeg kan ikke noe om arbeidslivet og skole, jeg veit ikke hvor jeg skal begynne. Håper noen kan gi meg noen råd eller tanker om hva du synes ville være smart å gjøre. Anonymkode: 85715...c7a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Hva med voksen lære i en bedrift? Kan ikke så mye om det, har bare hørt det er et annet alternativ. Google det Anonymkode: f1f3f...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Fylket du bor i tilbyr kanskje voksenopplæring? https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/voksenopplaering Anonymkode: 781ea...98d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Jeg har ikke så mye å komme med, men vil bare kommentere det du sier med at du ikke er faglig sterk eller skoleflink: det trenger nemlig ikke være slik selv om du hadde middels karakterer på ungdomsskolen. Mange modnes og blir mer skoleflinke med årene så håper ikke det at du tenker slik stopper deg fra å gjøre hva du vil Anonymkode: 5bb4e...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Begynn først med hva du hadde ønsket om du kunne velge på øverste hylle. Hva liker du? Anonymkode: 78436...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynn først med hva du hadde ønsket om du kunne velge på øverste hylle. Hva liker du? Anonymkode: 78436...dbc Jeg har ikke tenkt på noe jeg virkelig ønsker siden jeg var liten og ville bli vetrinær, men akkurat det er jo ikke aktuelt 😄 Tenkte på noe innen renhold siden jeg har erfaring der. Anonymkode: 85715...c7a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke så mye å komme med, men vil bare kommentere det du sier med at du ikke er faglig sterk eller skoleflink: det trenger nemlig ikke være slik selv om du hadde middels karakterer på ungdomsskolen. Mange modnes og blir mer skoleflinke med årene så håper ikke det at du tenker slik stopper deg fra å gjøre hva du vil Anonymkode: 5bb4e...9f7 Det er veldig oppmuntrende og hyggelig sagt 😊 Anonymkode: 85715...c7a
Wilma89 Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Hvis du har vært mye i behandling osv kan kanskje en stilling som erfaringskonsulent være noe? Har en kollega som jobber som det. Hun er 50 og snart ferdigutdannet sosionom. Hun falt også ut etter ungdomsskolen. Begynte på videregående gjennom voksenopplæring godt inn i 40 årene. Det er aldri for sent! 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, Wilma89 skrev: Hvis du har vært mye i behandling osv kan kanskje en stilling som erfaringskonsulent være noe? Har en kollega som jobber som det. Hun er 50 og snart ferdigutdannet sosionom. Hun falt også ut etter ungdomsskolen. Begynte på videregående gjennom voksenopplæring godt inn i 40 årene. Det er aldri for sent! Så artig å høre! 😀 Anonymkode: 85715...c7a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 Er det negativt og gjør det saken vanskeligere å få jobb når CVen min er blank? Eller kan jeg bruke jobben NAV utplaserte meg i for snart 8 år siden som noe? Noe annet jeg bekymrer meg for er alderen, er dette noe som gjør det mye vanskeligere? Ts. Anonymkode: 85715...c7a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 Ideelt sett burde du gjøre begge deler - både jobbe deltid (innen hva som helst), og få studiekompetanse (hvis studier er aktuelt). Hvis du tenker fagbrev, tror jeg det finnes andre måter å få det på enn det vanlige skoleløpet+lærling, men det vet jeg lite om. Du har uansett fordel av at du har stabil økonomi nå siden du har uføretrygd, og da kan du bruke tid på å oppnå det du ønsker. Utdanning er nok lurt, men det viktigste er at du kommer i gang. Du må også tenke over om du har helsemessige utfordringer som setter begrensninger. Det var nok en god grunn til at du fikk uføretrygd som 24-åring? Anonymkode: 5bfb1...0a2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det negativt og gjør det saken vanskeligere å få jobb når CVen min er blank? Eller kan jeg bruke jobben NAV utplaserte meg i for snart 8 år siden som noe? Noe annet jeg bekymrer meg for er alderen, er dette noe som gjør det mye vanskeligere? Ts. Anonymkode: 85715...c7a Det er alltid negativt med en blank CV, det er derfor du må prøve å få noe - hva som helst - på den. Du kan føre opp jobben for åtte år siden på CVen og bruke referanse derfra, men vær forberedt på at det er begrenset hvor interessert en arbeidsgiver vil være i en så gammel referanse. Men det er bedre enn ingen ting. Anonymkode: 5bfb1...0a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå