Gå til innhold

Rasisme mot mitt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår familie er vokst opp i Norge alle sammen , men jeg har foreldre fra et land i Midtøsten. Mannen min er "norsk ". 

Nå har en ny elev startet i klassen til barnet mitt , som har bodd i et annet land til han var 7. Dette landet han og hans familie kommer fra er i konflikt med det landet jeg har tilknytning til.

Dette barnet sier stadig til mitt stygge ting om "hennes " land, og er ufin. Jeg mener det er rasisme og har sagt ifra til skolen. De har jevnlige samtaler med eleven og har tatt det opp med foreldrene. Siden holdningen hans mot landet er så "innlært " er det svært vanskelig for skolen å gjøre noe med, og få stoppet helt.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få slutt på rasismen mot mitt barn? Hvor hardt kan jeg kjøre skolen på det ?

Anonymkode: b009f...69c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få slutt på rasismen mot mitt barn? Hvor hardt kan jeg kjøre skolen på det ?

Kjør hardt. Ikke gi deg før det tar slutt. Krev at skolen gjør det HELT tydelig at disse foreldrene har et ansvar her. Makan!

Anonymkode: ae8fe...aec

• Liker 20
Skrevet

Hvis barnet læres opp av foreldrene sine til slike holdninger så er det jo nesten barnemishandling.

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, jabx skrev:

Hvis barnet læres opp av foreldrene sine til slike holdninger så er det jo nesten barnemishandling.

Hvis den familien har bodd i et land inntil nylig og det landet har hatt en konflikt med TS sitt land,  er det vanskelig for oss å sette oss inn i deres tankemønstre. Vi har levd beskyttet mot krig i Norge,  og vet ikke noe om det.

For alt vi vet kan familiemedlemmer fra guttens familie ha blitt drept fra noen fra ts "sitt land ", eller familien til gutten kan ha blitt drevet fra sitt land pga konflikt/krig med TS sitt land. Derfor synes jeg det er ignorant og svært lite innsiktsfullt å kalle det barnemishandling. 

• Liker 18
Skrevet

Tja, jeg skjønner jo at det ikke er kjekt for barnet ditt, og at man må jobbe med hvordan det andre barnet uttrykker tillærte holdninger. Men sånn helt ærlig vil jeg ikke kalle det rasisme. Er det da rasistisk med alle innvandrerne som slenger drit om Norge? For det gjør jaggu meg de flest som kommer fra bl.a. midtøsten. Alle jenter er horer, alle kler seg som horer, er halal å spise pølse, jævla Norge som ikke gir meg ditt og datt ect. Dårlig kulturforståelse, kanskje diskriminering, men rasisime? Nei det syns jeg ikke. Det er også veldig vanskelig for oss som ikke er oppvokst med hat mot en annen nasjonalitet/folkegruppe å forstå hvordan det er, og ikke  minst hvordan konflikt har påvirket familier og samfunn. Det er kanskje greit å lære datteren din hva som ligger bak de holdningene denne gutten har lært hjemme, hun kommer sikkert til å støte på dette seinere i livet også. Hvis det blir for ille kan du kanskje be skolen om at han å bytte klasse?

Anonymkode: 82c81...b26

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, Prelunia skrev:

Hvis den familien har bodd i et land inntil nylig og det landet har hatt en konflikt med TS sitt land,  er det vanskelig for oss å sette oss inn i deres tankemønstre. Vi har levd beskyttet mot krig i Norge,  og vet ikke noe om det.

For alt vi vet kan familiemedlemmer fra guttens familie ha blitt drept fra noen fra ts "sitt land ", eller familien til gutten kan ha blitt drevet fra sitt land pga konflikt/krig med TS sitt land. Derfor synes jeg det er ignorant og svært lite innsiktsfullt å kalle det barnemishandling. 

Helt unyttig å prøve å forklare sånne ting til jabx. H*n har jo flere ganger fortalt at alle utlendinger er voldelige foreldre osv., så h*n kan ikke være veldig smart å diskutere med.

Anonymkode: fc9cc...739

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, jeg skjønner jo at det ikke er kjekt for barnet ditt, og at man må jobbe med hvordan det andre barnet uttrykker tillærte holdninger. Men sånn helt ærlig vil jeg ikke kalle det rasisme. Er det da rasistisk med alle innvandrerne som slenger drit om Norge? For det gjør jaggu meg de flest som kommer fra bl.a. midtøsten. Alle jenter er horer, alle kler seg som horer, er halal å spise pølse, jævla Norge som ikke gir meg ditt og datt ect. Dårlig kulturforståelse, kanskje diskriminering, men rasisime? Nei det syns jeg ikke. Det er også veldig vanskelig for oss som ikke er oppvokst med hat mot en annen nasjonalitet/folkegruppe å forstå hvordan det er, og ikke  minst hvordan konflikt har påvirket familier og samfunn. Det er kanskje greit å lære datteren din hva som ligger bak de holdningene denne gutten har lært hjemme, hun kommer sikkert til å støte på dette seinere i livet også. Hvis det blir for ille kan du kanskje be skolen om at han å bytte klasse?

det spiller ingen rolle hvordan DU definiterer rasisme. TS barn blir utsatt for mobbing, og det skal selvfølgelig skolen ta tak i. 

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke gi deg TS. Kommuniser med klassestyrer og rektor, be dem bekrefte skriftlig hvilke tiltak som blir satt inn. Ingen barn skal føle seg utrygge på skolen. Forklar datteren din at han som plager henne sannsynligvis kun er slem fordi han ikke vet bedre, og sørg for at skolen  tar mobbingen på alvor.

• Liker 4
Skrevet

Enten så er det rasisme, kjønnsroller, religion, eller en kombinasjon av alle.

Dreier det seg om forskjellige retninger innen islam er vel kanskje rasisme ikke riktig begrep.  Er det derimot Palestina mot Israel har det elementer av både religion og rasisme. Kjønnsroller kan også være en medvirkende årsåk.  
Bare så det er sagt så må det være to for at det skal være en konflikt.  Det er ikke slik at det ene landet er i konflikt med det andre sånn helt på egen hånd.

Du kan kanskje be skolen om at de som et konfliktdempende tiltak flytter den sist ankomne eleven over i en anne klasse?

• Liker 2
Skrevet

Plager det barnet ditt veldig, så kall det mobbing istedenfor rasisme. Det er noe selv PK- lærere skal klare å ta tak i.

• Liker 8
Skrevet

Skolen skal sette foten ned for hva de tolererer der. Men hva som skjer på hjemmebane kan de ikke endre. Foreldrene til barnet har nok samme holdninger som barnet - det er jo en grunn til at barnet snakker slik.

Dette er veldig vanlig problematikk i skolen - konflikter mellom barn med israelsk og palestinsk opphav, for eksempel. En venninne av meg som er kurder opplevde mye av det samme.

Problemet er først og fremst at disse holdningene er så inngrodd i foreldrene, at ingen kan gjøre noe med det. Sekundært er norske lærere bare opplært til å hanskes med "tradisjonell" rasisme, dvs. hvite som snakker stygt om ikke-hvite. Mange vet ikke engang hvor mye rasisme det er i andre land, mellom nasjonaliteter.

Anonymkode: 0960d...d28

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Whistler said:

Og/eller xenofobi hvis eleven hater alle fra et bestemt land. 

Anonymkode: 5b18b...499

Skrevet
2 timer siden, Whistler skrev:

Dreier det seg om forskjellige retninger innen islam er vel kanskje rasisme ikke riktig begrep.  Er det derimot Palestina mot Israel har det elementer av både religion og rasisme. Kjønnsroller kan også være en medvirkende årsåk.  
Bare så det er sagt så må det være to for at det skal være en konflikt.  Det er ikke slik at det ene landet er i konflikt med det andre sånn helt på egen hånd.

Du kan kanskje be skolen om at de som et konfliktdempende tiltak flytter den sist ankomne eleven over i en anne klasse?

Jeg tror det kan være Kurdistan kontra et av nabolandene.

Anonymkode: 662e4...030

• Liker 1
Skrevet

Det der opplevde vi i barnehagen. En venn av mitt barn er fra et afrikansk land, og et annet barn det var fra [Midtøsten-land der rikinger henter billig arbeidskraft fra dette afrikanske landet]. Det andre barnet kalte mitt barns venn for «tjener», sa stadig at hun luktet vondt, hadde stygt hår, maten hennes var ekkel, hun var ikke smart, og fant på all mulig slags dritt overfor henne. Moren til «drittungen» nektet å gjøre noe; dette var da bare sosiale forskjeller, liksom. Hun var like ille selv; slikket oss melaninfattige oppover ryggen og var SÅÅÅ hyggelig, samtidig som hun var en dritt mot moren til mitt barns venn.

Jeg hadde så enormt lyst til å si at «Eh, du innser vel at i statistisk sammenheng her du er, så er DIN unge også «brun», har rart hår og mat som lukter, eller?» 🤦🏼‍♀️😅 Det eneste som terger meg mer enn intolerante majoritetsmennesker er søren meg intolerante minoriteter. Det eroderer troen jeg har på menneskeheten. 

Anonymkode: a8a0f...8b1

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det der opplevde vi i barnehagen. En venn av mitt barn er fra et afrikansk land, og et annet barn det var fra [Midtøsten-land der rikinger henter billig arbeidskraft fra dette afrikanske landet]. Det andre barnet kalte mitt barns venn for «tjener», sa stadig at hun luktet vondt, hadde stygt hår, maten hennes var ekkel, hun var ikke smart, og fant på all mulig slags dritt overfor henne. Moren til «drittungen» nektet å gjøre noe; dette var da bare sosiale forskjeller, liksom. Hun var like ille selv; slikket oss melaninfattige oppover ryggen og var SÅÅÅ hyggelig, samtidig som hun var en dritt mot moren til mitt barns venn.

Jeg hadde så enormt lyst til å si at «Eh, du innser vel at i statistisk sammenheng her du er, så er DIN unge også «brun», har rart hår og mat som lukter, eller?» 🤦🏼‍♀️😅 Det eneste som terger meg mer enn intolerante majoritetsmennesker er søren meg intolerante minoriteter. Det eroderer troen jeg har på menneskeheten. 

Anonymkode: a8a0f...8b1

Det er slike kjerringer som får meg til å spy. Dessverre så er rasisme langt utbredt blant folk (spesielt de fra Midtøsten) enn det Nordmenn er klare over og dette lærer de videre til sine barn.

• Liker 5
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er definert som rasisme å kalle norske jenter for horer. Det er ikke rasisme å kritisere at nordmenn spiser pølse, det er manglende aksept for norsk kultur - kvalmt, men ikke rasisme. Det TS beskriver, er rasisme. 

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp hva rasisme er.

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Vår familie er vokst opp i Norge alle sammen , men jeg har foreldre fra et land i Midtøsten. Mannen min er "norsk ". 

Nå har en ny elev startet i klassen til barnet mitt , som har bodd i et annet land til han var 7. Dette landet han og hans familie kommer fra er i konflikt med det landet jeg har tilknytning til.

Dette barnet sier stadig til mitt stygge ting om "hennes " land, og er ufin. Jeg mener det er rasisme og har sagt ifra til skolen. De har jevnlige samtaler med eleven og har tatt det opp med foreldrene. Siden holdningen hans mot landet er så "innlært " er det svært vanskelig for skolen å gjøre noe med, og få stoppet helt.

Har du noen konkrete eksempler? Kan være rasisme. Kan være at barnet bruker hennes land på lik linje at du kaller mannen din for "norsk". 

Anonymkode: 05c85...8cc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kan være Kurdistan kontra et av nabolandene.

Da er det ikke rasisme i tradisjonell forstand.  Bare regelrett pøbeloppførsel.

Skrevet

For alt vi vet er TS fra et land som har drevet med folkemord (f. eks Tyrkia) mot det folkeslaget den andre ungen tilhører (armensk, kurdisk, gresk ++).

Eneste "problemet" med den forklaringen er at ungen til TS har norsk far og er da norskættet, kanskje det bør forklares til den andre, ungen til TS er jo norsk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...