Gå til innhold

Hvilken bilstol til vår baby på 6 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille er 6 måneder 69 cm høy og veier ca 8,5 kg. Hvilken bilstol bør vi kjøpe? Vi vil ikke at stolen skal ta for mye plass, vi har ikke den største bilen. Jeg ønsker helst at bilstolen skal kunne brukes både forovervendt og bakovervendt, fra 9-25 kg. Vi er svært usikre på hva vi skal gå for og hva som passer best til vår bil ( Peugeot 2008). 

Har dere noen gode råd? 

Anonymkode: d8cfd...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Dersom dere ønsker en som tar liten plass er det lurt å gå for en uten isofix, altså en beltemontert. 
2. Ville ikke kjøpt en kombistol (er veldig få beltemonterte (9-25kg) kombistoler som selges også) fordi de blir veldig tunge ved en kollisjon fremovervendt. Dersom dere får behov for en stol med fempunktsbelte som kan brukes fremovervendt ville jeg kjøpt en egen stol. 
3. Har selv Britax MaxWay, MaxWay+ og TwoWay til mine. Siste brukes som reisestol. Barne har brukt de siden de var ca 5 mnd og sitter veldig godt. Stolen tar liten plass, barna kommer høyt opp og de varer lenge. 6 åringen er 125 cm, 22 kg og sitter fortsatt veldig bra i MaxWay+. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for maxway. Den kan ikke snus, men den tar ganske liten plass og er god å sitte i for barnet. 

Anonymkode: dd401...ad0

Skrevet

Glemte å si at jeg helst vil ha en som kan isofix festes, fordi jeg har hørt at de er tryggere, men jeg er ikke sikker. 

Skrevet

Hvorfor skal stolen kunne brukes forovervendt? 

Anonymkode: 3f166...0b9

• Liker 2
Skrevet

En stol du kan snu fremover er ikke bra, da den er altfor tung, og fempunktssele er farlig fremover! 

Hvis du har en liten bil, burde du vurdere enten Klippan Century, eller Max Way Plus. Disse er beltemontert bakovervendte, og kan brukes til barnet er ca. 130 cm høyt og/eller 25 kilo. Begge stolene kan monteres uten benplass til barnet, eller med masse beinplass. Begge stolene tar relativt lite plass i lengden og i bredden (førstnevnte er den smaleste på markedet). Begge stolene kan også monteres i forsetet, så lenge du får fri sikt i speilet. På den måten kan evt en av foreldrene sitte baki om man må kjøre alle sammen, og barnet kan ha god plass til beina (hvis du legger seteryggen langt ned). 

Barnet bør sitte bakover til det er minst 5 år og 120 cm. Lykke til ☺

Anonymkode: 4130e...57f

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at jeg helst vil ha en som kan isofix festes, fordi jeg har hørt at de er tryggere, men jeg er ikke sikker. 

Dette er heldigvis ikke sant. Grunnen til at beltemonterte ofte får dårligere score i tester, er fordi beltemonterte stoler er lettere å montere feil. Men de er ikke vanskelige å få til! Bare bruk YouTube om du er usikker, så får du trinn for trinn. 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått for maxway. Den kan ikke snus, men den tar ganske liten plass og er god å sitte i for barnet. 

Anonymkode: dd401...ad0

Max Way Plus varer mye lenger og tar like liten plass.

Skrevet

Vær så snill, ikke gå for en kombistol.

https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/Foreldre-sikrer-barna-for-darlig-i-bil/ 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

Barn bør sitte bakovervendt helt til de er store nok til å sitte i beltestol. 

Trenger barnet ny stol akkurat nå? Har dere ikke babystol? Jeg ville ikke brukt en småbarnsstol helt enda til en baby på 6 måneder, men anbefaler Britax Max way pluss fra ca. 9 måneder. 

Isofix er ikke tryggere enn beltemontert. Det eneste som er sikkert er at bakovervendt er MYE tryggere enn forovervendt, så da er det beste valget en stol som kan brukes bakovervendt så lenge som mulig. Beltemonterte stoler varer lenger enn stoler med Isofix. 

Anonymkode: b0939...bf9

• Liker 3
Skrevet

Britax max way. 

Kjøp en kile fra britax til å putte under for å bedre helning soden baby er så liten 

Anonymkode: 98ed3...485

Skrevet

Axkid minikid er enkel å montere og varer lenge bakovervendt 😊

Anonymkode: bbdc5...8d5

Skrevet

Stemmer ikke at isofix er tryggere og eneste stolen du får som varer til 23 kg med isofix er Axkid One (ca 7000kr). Finnes en til, men den er så kort i ryggen at jeg ikke teller med den. 

Hvis jeg skulle kjøpt en ny stol til en på 6 mnd i dag ville jeg kjøpt Axkid One, men har prøvd denne i bilen og synes Max Way tar mye mindre plass.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ha stol med isofix som varer lenge og tar liten plass vil jeg anbefale besafe izi modular. Vi har denne, og den passer fortsatt til vår gjennomsnittlige fireåring (gutt). Vi har likevel nå kjøpt britax Max way plus, fordi gutten vår snart bikker 18 kg, men vi gjerne vil ha han bakover litt til.

Men vi har altså vært veldig fornøyd med besafe-stolen; den tar mindre plass enn Max way plus, og hadde holdt en god stund til i lengden, så her er det vekt som gjør at vi må bytte ut stolen. For oss har isofix også vært et stort pluss fordi det er enkelt å flytte stolen mellom biler, og «alle» får til å montere den. Altså ikke noe problem for for eksempel besteforeldre å montere stolen i egen bil ved behov for det. De hadde slitt med å montere Max way’en vår, for å si det sånn...

Anonymkode: 0f195...79f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha stol med isofix som varer lenge og tar liten plass vil jeg anbefale besafe izi modular. Vi har denne, og den passer fortsatt til vår gjennomsnittlige fireåring (gutt). Vi har likevel nå kjøpt britax Max way plus, fordi gutten vår snart bikker 18 kg, men vi gjerne vil ha han bakover litt til.

Men vi har altså vært veldig fornøyd med besafe-stolen; den tar mindre plass enn Max way plus, og hadde holdt en god stund til i lengden, så her er det vekt som gjør at vi må bytte ut stolen. For oss har isofix også vært et stort pluss fordi det er enkelt å flytte stolen mellom biler, og «alle» får til å montere den. Altså ikke noe problem for for eksempel besteforeldre å montere stolen i egen bil ved behov for det. De hadde slitt med å montere Max way’en vår, for å si det sånn...

Men synes du at stolen tar lite plass ift hvor lite benplass barnet får? Synes denne stolen tok veldig stor plass ift MaxWay Plus og benplass.

Anonymkode: 636a7...ecb

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men synes du at stolen tar lite plass ift hvor lite benplass barnet får? Synes denne stolen tok veldig stor plass ift MaxWay Plus og benplass.

Anonymkode: 636a7...ecb

Vi har bil med veldig trangt baksete, så vi får uansett ikke montert noen av stolene med veldig mye benplass. Jeg svarer derfor litt ut fra det, og at TS ønsket en stol som passer i liten bil. Men av det vi får til av benplass, syns jeg ikke det er store forskjellen på de to stolene. Så når mange sier at isofix tar så fryktelig stor plass, mener jeg det ikke stemmer for besafe izi modular, hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...