AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Hei. Har det siste året vurdert medisin. Akkurat nå stiller jeg med skarve 60 konkurransepoeng.. har 2 realfagspoeng og 6 alderspoeng. Så det enkleste stedet å starte vil være å få mer av de. Ellers tror jeg det vil være lett å forbedre naturfag til 6. Og så ville planen vært å ta opp fysikk1,kjemi1+2,geofag1+2 og R1, noe som til sammen vil koste 10000 i oppmelding (ånei, prisen har visst gått opp siden jeg gikk på vgs.. så 11502, en halv månedslønn for meg ca). Tror ikke det blir så alt for vanskelig å lære disse fagene, da jeg de siste to årene har gått siving og hatt mye realfag, men erfaringen min er at videregående-eksamener kan være litt knotete.. I tillegg vil jeg jo mest sannsynlig bruke ett år på dette. I det store og det hele har ett år lite å si. Hvis jeg lykkes vil jeg da stille med 67.7 poeng, og vil være innenfor grensa til der jeg ønsker å komme inn (helst UiT, 66.9, vurderer også litt NTNU, 67.3). Men så er det om jeg ikke lykkes, da... Skal først forsøke å søke meg inn til Danmark nå i vår, men har ikke alt for store forhåpninger. Jeg er bare så usikker på om jeg vil ta opp fag! Vet ikke om jeg har motivasjon nok til å sitte i ett år og nipugge fag jeg egentlig kan, men samtidig gjør det mer mulig å jobbe ved siden... Siden jeg er så usikker på det, har jeg kanskje ikke sterk nok lyst til å bli lege? Er også litt i tvil mtp arbeidsmengen, da jeg har lest at fastleger kan måtte jobbe opp mot 120 timer i uka, siden de i tillegg må jobbe på legevakten.. Men i utgangspunktet er medisin noe av det mest spennende jeg vet om, og akkurat nå kan jeg ikke tenke meg noe annet jeg vil holde på med. Vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på. Kanskje om noen har noen lignende erfaringer? Anonymkode: ee409...243
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Hva er alternativet ditt og hvor lyst har du til det? Anonymkode: 6aaf7...d07
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 De fagene som i hovedsak trekker meg ned nå er nynorsk og fremmedspråk (og selvsagt svakere i noen andre, ellers ville jeg ikke kun hatt 60), og de føler jeg at blir litt krevende å forbedre. Derfor jeg tar opp så mange fag jeg ikke har hatt før, og de gir også flere realfagspoeng.. (kom inn på siving ved å ta fag på universitetet og få de godkjent, derfor mulig å gå det selv om jeg ikke har realfag fra vgs). Planen ville i så fall vært naturfag, fys1+2, R1 og geofag1 til våren nå, og kjemi1+2 og geofag2 til høsten. Kjemi tror jeg blir eksamenen jeg kommer til å slite med mest. Anonymkode: ee409...243
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Hvorfor vil du bli lege? Anonymkode: 3e710...d43
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er alternativet ditt og hvor lyst har du til det? Anonymkode: 6aaf7...d07 Alternativet er å gå i Danmark (hvis jeg kommer inn) eller fortsette på studiet jeg går nå (men som jeg egentlig ikke føler meg interessert i). Eller finne noe annet.. Vurderer også Tyskland litt. Anonymkode: ee409...243
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du bli lege? Anonymkode: 3e710...d43 synes alt med kroppen er utrolig spennende liker problemløsing på mennesker liker å snakke med (nye) folk, vil derfor bli fastlege (men dette kan jo endre seg, også veldig interessert i ortopedi, nevrologi, psykiatri) selv vært mye på sykehus og snakket med mange leger, synes det virker som et spennende og givende yrke lære noe nytt hele tida, aldri utlært mulighet til å jobbe overalt i norge, spesielt i nord Anonymkode: ee409...243 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vurderer også Tyskland litt. Anonymkode: ee409...243 Et alternativ da, siden jeg eventuelt hadde måtte brukt tid på å ta opp fag, er å ta språkkurs i tyskland til våren (kanskje vanskelig pga korona..): https://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/For/fag/samfunns--og-humanistiske-fag/sprak/sprakkurs-i-tyskland/ - dette kan man få støtte til. Har litt tyskkunnskaper fordi jeg har bodd i utlandet, men ikke C2 som kreves. Samtidig som jeg leser til noen av fagene jeg må ta opp, også tar jeg resten på høsten. Da øker jeg sjansene for å komme inn i Tyskland og Norge. Anonymkode: ee409...243
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: synes alt med kroppen er utrolig spennende liker problemløsing på mennesker liker å snakke med (nye) folk, vil derfor bli fastlege (men dette kan jo endre seg, også veldig interessert i ortopedi, nevrologi, psykiatri) selv vært mye på sykehus og snakket med mange leger, synes det virker som et spennende og givende yrke lære noe nytt hele tida, aldri utlært mulighet til å jobbe overalt i norge, spesielt i nord Anonymkode: ee409...243 Det var dette jeg var ute etter å få svar på. Da høres det ut som du har de riktige grunnene og dermed vil utdannelsen være verdt det. Jeg studerte i ganske mange år selv (ikke medisin), hadde jeg visst hvor mange år dette skulle ta og hva jeg måtte ofre så hadde jeg kanskje ikke turt. Men jeg er så sjukt glad og stolt i dag for at jeg gjorde det og at eg har endt opp med denne utdannelsen. Følg drømmen din, ofre hva du må. Anonymkode: 3e710...d43
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 Poengene du oppgir er gamle grenser. De gikk opp mye i år, og er en del høyere. NTNU f.eks gikk opp til 67,9. husk at du får 2 poeng for høyere utdanning også 🙂 ville heller gått biologi enn geofag, får du mye mer igjen for på studiet. Lykke til! Anonymkode: ad87b...df2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Poengene du oppgir er gamle grenser. De gikk opp mye i år, og er en del høyere. NTNU f.eks gikk opp til 67,9. husk at du får 2 poeng for høyere utdanning også 🙂 ville heller gått biologi enn geofag, får du mye mer igjen for på studiet. Lykke til! Anonymkode: ad87b...df2 Ja, men jeg har biologi, så koster det dobbelte å ta opp 😕 men ja, biologi var favorittfaget mitt biologi2 er dog veldig vanskelig å få 6 i Anonymkode: ee409...243
Mange Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 (endret) På 28.9.2020 den 8.33, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg har biologi, så koster det dobbelte å ta opp 😕 men ja, biologi var favorittfaget mitt biologi2 er dog veldig vanskelig å få 6 i Anonymkode: . Endret 30. september 2020 av Mange 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 26 minutter siden, Mange skrev: For å si det sånn, om du synes biologi 2 er vanskelig å få 6’er i, vil du slite med å komme deg gjennom medisinstudiet 🙈 (jeg er medisinstudent, så vet litt om hva som kreves) du må ha stålkontroll på pensumet fra biologi og fra kjemi. Tror ikke jeg vil slite bare på grunn av at jeg ikke fikk 6 i stedet for 5. Og mener ikke nødvendigvis at faget er vanskelig, men at eksamen er dårlig utformet (kun min erfaring, kanskje det har endret seg, riktignok noen år siden jeg tok eksamen) Anonymkode: ee409...243 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg har biologi, så koster det dobbelte å ta opp 😕 men ja, biologi var favorittfaget mitt biologi2 er dog veldig vanskelig å få 6 i Anonymkode: ee409...243 1 time siden, Mange skrev: For å si det sånn, om du synes biologi 2 er vanskelig å få 6’er i, vil du slite med å komme deg gjennom medisinstudiet 🙈 (jeg er medisinstudent, så vet litt om hva som kreves) du må ha stålkontroll på pensumet fra biologi og fra kjemi. Biologi 2 og geofag 2 er begge svært vanskelige fag å få 6 i på skriftlig eksamen. Muntlig er en annen sak, men de to eksamene er virkelig vanskelige og sære. Selv underviser jeg bl.a. i bi2, og er ikke alltid sikker på om jeg kunne svart til karakteren 6... Og det samme sier mine geofag-kollegaer. Dette er også de to faga hvor det er størst skilnad på standpunkt og eksamenskarakter. Kjemi 2 er en helt annen sak, her bør du klare 6 med skikkelig innsats. Anonymkode: 612c8...204 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: De fagene som i hovedsak trekker meg ned nå er nynorsk og fremmedspråk (og selvsagt svakere i noen andre, ellers ville jeg ikke kun hatt 60), og de føler jeg at blir litt krevende å forbedre. Derfor jeg tar opp så mange fag jeg ikke har hatt før, og de gir også flere realfagspoeng.. (kom inn på siving ved å ta fag på universitetet og få de godkjent, derfor mulig å gå det selv om jeg ikke har realfag fra vgs). Planen ville i så fall vært naturfag, fys1+2, R1 og geofag1 til våren nå, og kjemi1+2 og geofag2 til høsten. Kjemi tror jeg blir eksamenen jeg kommer til å slite med mest. Anonymkode: ee409...243 Må du ha 6 i både kjemi og fysikk? Vær klar over at det kan være veldig krevende å få 6 i skriftlig eksamen i kjemi og fysikk. 6 i R1-eksamen er heller ikke bare-bare. Anonymkode: 7adb2...8d2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Et alternativ da, siden jeg eventuelt hadde måtte brukt tid på å ta opp fag, er å ta språkkurs i tyskland til våren (kanskje vanskelig pga korona..): https://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/For/fag/samfunns--og-humanistiske-fag/sprak/sprakkurs-i-tyskland/ - dette kan man få støtte til. Har litt tyskkunnskaper fordi jeg har bodd i utlandet, men ikke C2 som kreves. Samtidig som jeg leser til noen av fagene jeg må ta opp, også tar jeg resten på høsten. Da øker jeg sjansene for å komme inn i Tyskland og Norge. Anonymkode: ee409...243 Medisinstudiene i Tyskland er tøffe og ingen enkel utvei. Det vil være mye enklere for deg å ta opp fag og studere i Norge... Anonymkode: 7adb2...8d2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 3 timer siden, Mange skrev: For å si det sånn, om du synes biologi 2 er vanskelig å få 6’er i, vil du slite med å komme deg gjennom medisinstudiet 🙈 (jeg er medisinstudent, så vet litt om hva som kreves) du må ha stålkontroll på pensumet fra biologi og fra kjemi. Det er jeg ikke enig i. Det er velkjent at det er vanskelig å få 6 i skriflig eksamen i biologi 2. Standpunkt og muntlig eksamen er noe helt annet, det er betydelig enklere. At man har femmer i biologi betyr ikke at man har problemer med å komme seg gjennom medisinstudiet. Anonymkode: 7adb2...8d2 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Hvor gammel er du, TS? Anonymkode: 448f6...96f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 Vet ikke om du har sett på det, men mulig du kan komme inn i Sverige. Du trenger da matte R2, fysikk 2, kjemi 1 og biologi 1. Anonymkode: aa016...871
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du, TS? Anonymkode: 448f6...96f 22 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om du har sett på det, men mulig du kan komme inn i Sverige. Du trenger da matte R2, fysikk 2, kjemi 1 og biologi 1. Anonymkode: aa016...871 Skal sjekke det ut! Anonymkode: ee409...243
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 22 Skal sjekke det ut! Anonymkode: ee409...243 Hvordan er karakterene dine i 23/5-fagene? Anonymkode: 448f6...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå