Gå til innhold

Hvor mye ull trenger en barnehagegutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en to år gammel gutt og en 3 år gammel gutt:) Jeg har en tendens til å handle litt mye klær til dem..

Hvor mye er passe mengde ull TIL HVER av guttene mine (tenker til sammen i barnehagen og hjemme):

Sett med ullundertøy:

Ullgensere:

Ullbukser:

Tykke heldresser/sett i ull:

Ullsokker/ullstrømpebukser:

Ullvotter: 

Endret av mammaemma
Skrevet

Minimum 7 sett trøye og stillongs

2mellomlag

Anonymkode: d233d...41f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatt minimum 7 sett ull, og gjerne et par ekstra i en størrelse for stort som reserve. Men min bruker kun ull fra sep/oktober til mars. Om du vasket klær ofte trenger du sikkert ikke like mange men jeg syntes det er akkurat passe her i hus. Gidder ikke vaske en nesten tom ullmaskin flere dager i uka, så vasker bare ull en gang i uken. 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt umulig å svare på uten å vite hva slags vær det er der du bor, og om barna dine er kalde eller varme av seg.

Vi bor på Østlandet et stykke fra kysten og har nesten ikke brukt ull i det hele tatt og kun som mellomlag. Det har holdt lenge med to tynne og to tykke sett. Sju sett hadde vært fullstendig bortkastet. 

• Liker 4
Skrevet

4 sett er nok på østlandet. Du kan vaske det litt oftere og bruke Milo. Det holder i Oslo. Har en ulldress også og flere par ullsokker både tykke ig tynne.

Anonymkode: 59ed2...796

• Liker 1
Skrevet

Jeg har seks sett med ullundertøy, ett til hver dag og ett til skiftekassa som ligger i Bhg. To tykkere ullgensere og ullbukser som mellomplagg, ett som ligger i Bhg og ett hjemme til bruk i helger eller reserve dersom det i Bhg er vått :) 

En hau med tynne ullsokker (sikkert 10 par) og to-tre par tykke til å ha i støvler/sko. Ett par tynne ullvotter til litt kjølige høstdager, eller til å ha inni regnvotter. Så har jeg ei tynn ull-lue og hals i ull som er supert på høsten :) 

Ulldress er stress i barnehagen mtp bleieskift/dobesøk. 

Anonymkode: f602c...180

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 3 år har 9 sett med ullongs og ulltrøyer. To av de er skift i barnehagen.

Også har vi en tynn ulldress og to tykkere typer. To tynne luer og to tykke. To par ullvotter og 7 par sokker ca ☺️

Skrevet

Min på snart 3 har fire sett ullundertøy. Det holder for oss siden jeg bruker mye tynne ullgensere og ullsokker selv og derfor kjører ullvask flere ganger i uka. Hvis du vasker sjeldnere trenger du vel et sett til hver dag. 

Som mellomlag har han to hjemmestrikkede bukser og to hjemmestrikkede gensere. Et sett ligger fast i barnehagen og et hjemme. 

Heldress i ull bruker vi bare hjemme, i bilen eller på hytta. Brukes ikke i barnehagen og synes egentlig det er unødvendig.

Ullsokker, votter og luer har vi mye av siden både jeg og "alle rundt" oss strikker, men jeg vil si at 3 par sokker, to par votter, en tynn og en tykk lue er et minimum. 

Anonymkode: b16e2...9d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 10 sett til dem hver, ett til hver dag, og 2 i skiftekassen og ett i reserve. Mellomlag flyter det av da jeg strikker masse selv og får masse fra besteforeldre og oldeforeldre😊

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2020 den 17.03):

4 sett er nok på østlandet. Du kan vaske det litt oftere og bruke Milo. Det holder i Oslo. Har en ulldress også og flere par ullsokker både tykke ig tynne.

Anonymkode: 59ed2...796

Absolutt ikke nok med 4 sett

AnonymBruker
Skrevet
Minlillelykke skrev (På 27.9.2020 den 20.52):

Jeg har 10 sett til dem hver, ett til hver dag, og 2 i skiftekassen og ett i reserve. Mellomlag flyter det av da jeg strikker masse selv og får masse fra besteforeldre og oldeforeldre😊

Så heldig 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau...

Du trenger strengt tatt ikke ull i det hele tatt. 

Vår minste tåler ikke ull, så han bruker aldri det. Han er i tillegg varm av seg, og det er ikke mange dager med minusgrader her vi bor. 

Går du tom for klær før neste klesvask? Da trenger du fler klær. Går du aldri tom for klær? Da trenger du flere. 

Er det ikke bare å kjøpe etter behov..? "Ånei, nå går vi til stadighet tom for rene sokker" -> gå og kjøp to-tre sokkepar til. 

Det er sånn vi gjør med klær. 

Ingen av våre har forøvrig gått med heldress i ull, eller ullbukse, noen gang.

De eneste ullklærene vi har brukt, er trøye, stilongs, sokker, genser. 

Anonymkode: 83de7...a38

AnonymBruker
Skrevet

Like mye som en barnehagejente….

Anonymkode: 9555c...7d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...