Gå til innhold

Familiemedlemmer krever alt for mye av mannen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei 😭 

Vi er nabo med svigerbror og kona hans, de har fire unger. Igjen av de jobber og svigerbror har vondt i ryggen. De er slitne. Jeg er helt for at vi skal stille opp for hverandre, men det er så mye. Hvordan hadde de greid seg om vi ikke hadde vært her? 

Svigerbror klarer ikke lage mat, så mannen min må komme over å hjelpe dem. Ikke hvilke som helst mat, men grill og luksus. Fordi kona hans er sliten. Svigerbror kan finne på å bruke mannen min til å fikse bilen hans så han sparer noen tusen der, og disse bilfikse tinga tar gjerne flere timer. Vi må også kjøre til en større by lengre unna for dem å handle, uten at de betaler bom også. Her om dagen måtte mannen min kjøre i to timer én vei for å hente noe på et lager for svigerbror, fordi det er for dyrt å bestille det hjem... Greit nok, det var planlagt. Så får han telefon på veien om at han må hente et eldre familiemedlem, og det ble omvei.. Familiemedlemmet presterer å bruke tre timer fordi han hadde bestilt mat hjem som mannen måtte vente på at de var ferdige. Vi hadde planer hjemme og vi ventet på at mannen skulle komme hjem, og så få vi beskjed om at det ikke skjer likevel. Vi kunne lagt opp dagen annerledes. 

"de gjør så mye for oss, så jeg synes vi kan unne dem det" - de gjør ikke en dritt, annet enn å gi ungen vår godteri i ukedagene. 

Men å kjøre i en time for å kjøpe masse røyk til seg selv er greit. 

Det nevnte eldre familiemedlemmet er på besøk hos svigerbror og kona hans. En av dagene ringte svigerbror klokken 23 på kvelden og sa at mannen skulle komme å steke biff for dem. Kona var sliten og mannen hennes greier jo ikke lage mat. 

Jeg blir så sykt irritert. Jeg har sagt ifra til mannen min om at han tilbringer alt for mye tid hos dem og gjør ting hos dem. Han spør dem hver gang vi skal til butikken om de trenger noe, noe de alltid gjør, men hver gang de faktisk drar selv spør de aldri oss. 

Jeg er gravid og har et bhg å ta meg av, og for tiden sykt sur på alt og alle. Hva f skal jeg si for at han skal innse at han nå er gift og at han må prioritere tiden med datteren sin? 

Anonymkode: 0b4c7...5be

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir for dumt! Her må dere gro noen baller og stå opp for dere selv! Kan ikke finne dere i dette tullet! Dere må si fra! Klart og tydelig så det ikke kan misforståes. 

• Liker 8
Skrevet

Han klarer ikke lage mat? Jeg er fristet til å spørre hvorfor. Fysisk sykdom, eller vondt i viljen? 

Ett ord: Fjordland.

Og mannen din må se til å få seg et par baller. Vurder særbo. 

Anonymkode: 99b93...7c3

• Liker 8
Skrevet

Hjelpes. Om mulig så ta med gubben og ungene og flytt! Langt vekk! 

Trolig ikke så gjennomførbart i praksis.

Siden mannen din ikke evner å sette grenser for dem, så hadde det til slutt vært meg som hadde tatt den praten. EN ordentlig prat eller smådrypp. Dersom de ringete kl 23.00 for å få biffen stekt, ringt opp igjen og sagt at det ikke var mulig fordi jeg var sliten og trengte mannen min hjemme. Det kan hende at ordet sliten er noe de forstår. Du får bli fryktelig sliten du også..

• Liker 4
Skrevet

Ærlig talt. Om ikke mannen din klarer å sette grenser for seg selv, og sette deg og barna først, får nesten du sette grenser for deg selv. Vil du leve med en slik mann, eller har du det bedre alene?

Anonymkode: 9439a...573

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han klarer ikke lage mat? Jeg er fristet til å spørre hvorfor. Fysisk sykdom, eller vondt i viljen? 

Ett ord: Fjordland.

Og mannen din må se til å få seg et par baller. Vurder særbo. 

Anonymkode: 99b93...7c3

Fordi han er tilbakestående! Neida.. Skulle tro det, men han har aldri løfta en finger når det kommer til mat eller å ta i et tak. 

7 minutter siden, Aureka skrev:

Hjelpes. Om mulig så ta med gubben og ungene og flytt! Langt vekk! 

Trolig ikke så gjennomførbart i praksis.

Siden mannen din ikke evner å sette grenser for dem, så hadde det til slutt vært meg som hadde tatt den praten. EN ordentlig prat eller smådrypp. Dersom de ringete kl 23.00 for å få biffen stekt, ringt opp igjen og sagt at det ikke var mulig fordi jeg var sliten og trengte mannen min hjemme. Det kan hende at ordet sliten er noe de forstår. Du får bli fryktelig sliten du også..

Vi har planer om å flytte, bare håper det skjer innen den tid vi vil. Har i hvertfall konkret plan der.. Er redd det skal bli mye familie besøk tross lang avstand.. 😕

Om det blir det kan han bli hos dem. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Din mann må si klart ifra til dem. Jo, klart man stiller opp for familie, men det finnes også en grense. Jeg hadde ikke godtatt at mannen min skulle dratt over til naboen for å steike biff kl 23 på kvelden fordi de ikke gidder. Det er snart jul - gi dem en kokebok i gave 😂 Jeg er ikke verdens beste kokk, men jeg klarer meg bra med kokebøker og oppskrifter 😉

Pluss at hvordan skal det gå når babyen kommer? Skal de mase i tide og utide når mannen din egentlig bør være hjemme og hjelpe deg med deres nyfødte barn? Skal mannen din hoppe når de sier hopp? Dere får snart barn nr 2 og da får dere enda fullere hender og da skal selvfølgelig mannen din prioritere dere og ikke naboene. Han må lære seg å sette grenser når det gjelder naboen. Hvis han ikke tør/ikke vil, så må du nesten gjøre det. Eller oppfør deg på samme måte som naboen. Si at du er sliten, orker ingenting og at mannen må være hjemme for å hjelpe deg.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Her må det settes grenser.

Tips dem om å skaffe seg en barnevakt og hushjelp til å komme å vaske hos dem.

Både meny og spar har hjemmlevering av matvarer( bestiller og betaler på nett).

Dere gjør kun ærender for dem om dere allerede er ute å kjører å det er på veien.

Om de maser om matlaging, så er dere opptatt, har lagt dere, er slitne osv.

Mas like mye igjen ring til alle døgnets tider om hjelp til barnepass og ALT mulig hele tiden, for så å presisere at du er sååååå glad for at dere kan hjelpe hverandre.

Skrevet

Si nei det passer ikke, vi er slitne vi også. Altså seriøst dette er voksne mennesker, ikke barna deres. 

Anonymkode: 31770...97e

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, avent skrev:

Her må det settes grenser.

Tips dem om å skaffe seg en barnevakt og hushjelp til å komme å vaske hos dem.

Både meny og spar har hjemmlevering av matvarer( bestiller og betaler på nett).

Dere gjør kun ærender for dem om dere allerede er ute å kjører å det er på veien.

Om de maser om matlaging, så er dere opptatt, har lagt dere, er slitne osv.

Mas like mye igjen ring til alle døgnets tider om hjelp til barnepass og ALT mulig hele tiden, for så å presisere at du er sååååå glad for at dere kan hjelpe hverandre.

Takk for godt tips hehe 😊 

2 timer siden, Kittykat skrev:

Din mann må si klart ifra til dem. Jo, klart man stiller opp for familie, men det finnes også en grense. Jeg hadde ikke godtatt at mannen min skulle dratt over til naboen for å steike biff kl 23 på kvelden fordi de ikke gidder. Det er snart jul - gi dem en kokebok i gave 😂 Jeg er ikke verdens beste kokk, men jeg klarer meg bra med kokebøker og oppskrifter 😉

Pluss at hvordan skal det gå når babyen kommer? Skal de mase i tide og utide når mannen din egentlig bør være hjemme og hjelpe deg med deres nyfødte barn? Skal mannen din hoppe når de sier hopp? Dere får snart barn nr 2 og da får dere enda fullere hender og da skal selvfølgelig mannen din prioritere dere og ikke naboene. Han må lære seg å sette grenser når det gjelder naboen. Hvis han ikke tør/ikke vil, så må du nesten gjøre det. Eller oppfør deg på samme måte som naboen. Si at du er sliten, orker ingenting og at mannen må være hjemme for å hjelpe deg.

Enig, det er mye her som jeg og mannen må snakke om. Håper alt dette blir en skutt på den dagen vi flytter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...