AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Valpen min er nå 10 måneder og har vært helt desperat etter menneskemat hele tiden. Sin egen mat er hun ikke så interessert i. Hun tigger ikke og har heller aldri gjort det - hun prøver å ta maten fra meg. I går kveld hadde jeg en skål med godteri på stuebordet, og hadde plast over skåla. Jeg gikk en kjapp tur på do og da jeg kom tilbake hadde hun fått av plasten og slukte i seg godteri. Dumt å ha den tilgjengelig, jeg vet.. Jeg bor alene med henne, og kan derfor med hånda på hjertet si at hun aldri har fått noe annet enn hundemat. Jeg forstår jeg ikke hva dette kommer av? Jeg har prøvd å kjefte på henne, prøvd å finne leker og ropt på henne, godbiter.. det er ingenting som hjelper. Hun lukker ørene. Eneste fokus er å komme opp til maten. Er det noen som har opplevd lignende og klart å få en slutt på det? Har sagt nei i 8 måneder nå liksom.. 🙈 Anonymkode: ac947...999
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 For noen hunder så går fristelsen over alt av regler 😂 hatt flere hunder som har hivd seg over kjøkkenbenken mens jeg har vært på do. Også ser de så skamfulle ut når jeg kommer tilbake 😂 hunder er sultne.... Særlig i alderen din er i nå. Det er helt vanlig at de kan virke helt desperate, det er ikke noe galt med din hund! Bare hold motet oppe, fortsett med de øvelsene du gjør. Kanskje du kan kjøpe et bein som tar eeevigheter å spise på? Det har hvertfall hjulpet meg, i noen tilfeller. Men jeg er fortsatt alltid skeptisk når jeg må løpe ut av rommet for å fikse noe, hvis noe mat står på bordet! 😅 kan ALDRI sette igjen mat på det lave sofa bordet. Kanskje det hjelper om du bruker en skål med hardt plastlokk på godteriet? kanskje det kan hjelpe å trene mer med å legge godbiter på gulvet, lære vent og værsegod, øve så mye at du til slutt kan gå ut av rommet, og komme tilbake, før du gir kommandoen at hunden får lov til å ta godbiten. Det hjalp på en av mine hunder, men for alt jeg vet, kan det hende du gjør dette allerede! Noen hunder er bare for ivrige på mat assa 😅 Anonymkode: 80f42...735 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Hunder har enormt god luktesans. For mange er fristelsen rett og slett for stor. Jeg kan ikke sette igjen mat på bordet jeg heller, og ikke ville det falt meg inn å kjefte på hunden for å gjøre det som er naturlig for å overleve. Her må du slutte å fokusere på maten, og heller innføre regler for bordet. Lær henne at bordet er det ikke lov å være på. Legg en godbit på bordkanten. Regner med at du har lært henne "vent" eller "bli"? Få henne til å sitte ved siden av bordet hvor godbiten er. Når hun ser vekk fra godbiten sier du markør ordet "yes eller bra eller hva du nå bruker" og gi henne en godbit (ikke den som ligger på bordet). Gjenta flere ganger, og innfør et kommandord (nei) når hun snur hodet for å se på deg. Gjør øvelsen vanskeligere og vanskeligere med bedre godbiter på bordet. Gå litt unna osv. Ikke kjeft når hun ikke får det til. Da må du gjøre øvelsen litt enklere igjen, og jobbe deg fremover. Hunder føler ikke skam. Det er en menneskelig følelse. Om du kjefter på en hund for noe den gjorde for mer enn 3 sekunder siden, så vil ikke hunden forstå hvorfor du kjefter. Hunder lærer fra mønster. De lærer fra handling - konsekvens. Om en konsekvens (kjefting eller skryt) kommer mer enn 3 sekunder etter handlingen er gjort, vil hunden A: ikke forstå hvorfor den får kjeft/skryt, eller B: tro den får kjeft/skryt for noe den gjør akkurat i det øyeblikket kjeften/skryter forekommer. Synes uansett kjefting er unødvendig. Kjefting kan føre til usikkerhet, og usikre hunder får lettere adferdsproblemer. Hunden vil ikke forstå at den ikke får lov til å ta maten på bordet med mindre man faktisk setter seg ned og lærer den, på samme måte som man lærer en hund kommandoene sitt, ligg osv, at bordet er et no-go-zone. Hunden din er også bare 10mnd gammel, og tydeligvis veldig matmotivert. Unge hunder har ikke spesielt god impulskontroll om de bryr seg nok om noe. Tren på impulskontrollen til hunden i tillegg. Du kan også prøve noe nytt for. Hunden er veldig glad i mat men viser ikke spesielt stor interesse for sin egen. Selv er jeg en stor fan av Norwegian Polar. Tørrfôr er, vel, tørt og kjedelig 😉 Anonymkode: 4624d...27a 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunder har enormt god luktesans. For mange er fristelsen rett og slett for stor. Jeg kan ikke sette igjen mat på bordet jeg heller, og ikke ville det falt meg inn å kjefte på hunden for å gjøre det som er naturlig for å overleve. Her må du slutte å fokusere på maten, og heller innføre regler for bordet. Lær henne at bordet er det ikke lov å være på. Legg en godbit på bordkanten. Regner med at du har lært henne "vent" eller "bli"? Få henne til å sitte ved siden av bordet hvor godbiten er. Når hun ser vekk fra godbiten sier du markør ordet "yes eller bra eller hva du nå bruker" og gi henne en godbit (ikke den som ligger på bordet). Gjenta flere ganger, og innfør et kommandord (nei) når hun snur hodet for å se på deg. Gjør øvelsen vanskeligere og vanskeligere med bedre godbiter på bordet. Gå litt unna osv. Ikke kjeft når hun ikke får det til. Da må du gjøre øvelsen litt enklere igjen, og jobbe deg fremover. Hunder føler ikke skam. Det er en menneskelig følelse. Om du kjefter på en hund for noe den gjorde for mer enn 3 sekunder siden, så vil ikke hunden forstå hvorfor du kjefter. Hunder lærer fra mønster. De lærer fra handling - konsekvens. Om en konsekvens (kjefting eller skryt) kommer mer enn 3 sekunder etter handlingen er gjort, vil hunden A: ikke forstå hvorfor den får kjeft/skryt, eller B: tro den får kjeft/skryt for noe den gjør akkurat i det øyeblikket kjeften/skryter forekommer. Synes uansett kjefting er unødvendig. Kjefting kan føre til usikkerhet, og usikre hunder får lettere adferdsproblemer. Hunden vil ikke forstå at den ikke får lov til å ta maten på bordet med mindre man faktisk setter seg ned og lærer den, på samme måte som man lærer en hund kommandoene sitt, ligg osv, at bordet er et no-go-zone. Hunden din er også bare 10mnd gammel, og tydeligvis veldig matmotivert. Unge hunder har ikke spesielt god impulskontroll om de bryr seg nok om noe. Tren på impulskontrollen til hunden i tillegg. Du kan også prøve noe nytt for. Hunden er veldig glad i mat men viser ikke spesielt stor interesse for sin egen. Selv er jeg en stor fan av Norwegian Polar. Tørrfôr er, vel, tørt og kjedelig 😉 Anonymkode: 4624d...27a Tusen takk, det var et veldig nyttig svar. Har ikke en gang tenkt på heller ha regler for bordet, isteden for maten. Takk! Det må vi øve på. Vi har prøvd fire ulike typer for allerede, så tror rett og slett hun har funnet ut at det finnes bedre at i huset😅 En ansatt i dyrebutikken forklarte meg at tørrfôr er som å spise knekkebrød uten noe på, og da er jo det veldig forståelig at hun ikke er så ivrig på det.. Anonymkode: ac947...999
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Valpen min er nå 10 måneder og har vært helt desperat etter menneskemat hele tiden. Sin egen mat er hun ikke så interessert i. Hun tigger ikke og har heller aldri gjort det - hun prøver å ta maten fra meg. I går kveld hadde jeg en skål med godteri på stuebordet, og hadde plast over skåla. Jeg gikk en kjapp tur på do og da jeg kom tilbake hadde hun fått av plasten og slukte i seg godteri. Dumt å ha den tilgjengelig, jeg vet.. Jeg bor alene med henne, og kan derfor med hånda på hjertet si at hun aldri har fått noe annet enn hundemat. Jeg forstår jeg ikke hva dette kommer av? Jeg har prøvd å kjefte på henne, prøvd å finne leker og ropt på henne, godbiter.. det er ingenting som hjelper. Hun lukker ørene. Eneste fokus er å komme opp til maten. Er det noen som har opplevd lignende og klart å få en slutt på det? Har sagt nei i 8 måneder nå liksom.. 🙈 Anonymkode: ac947...999 Prøv du å leve hele livet på kjeks og ferdig mat på boks så se hvordan det skal gå. Hund er levende vesen den og. Anonymkode: 7f527...795 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen hunder så går fristelsen over alt av regler 😂 hatt flere hunder som har hivd seg over kjøkkenbenken mens jeg har vært på do. Også ser de så skamfulle ut når jeg kommer tilbake 😂 hunder er sultne.... Særlig i alderen din er i nå. Det er helt vanlig at de kan virke helt desperate, det er ikke noe galt med din hund! Bare hold motet oppe, fortsett med de øvelsene du gjør. Kanskje du kan kjøpe et bein som tar eeevigheter å spise på? Det har hvertfall hjulpet meg, i noen tilfeller. Men jeg er fortsatt alltid skeptisk når jeg må løpe ut av rommet for å fikse noe, hvis noe mat står på bordet! 😅 kan ALDRI sette igjen mat på det lave sofa bordet. Kanskje det hjelper om du bruker en skål med hardt plastlokk på godteriet? kanskje det kan hjelpe å trene mer med å legge godbiter på gulvet, lære vent og værsegod, øve så mye at du til slutt kan gå ut av rommet, og komme tilbake, før du gir kommandoen at hunden får lov til å ta godbiten. Det hjalp på en av mine hunder, men for alt jeg vet, kan det hende du gjør dette allerede! Noen hunder er bare for ivrige på mat assa 😅 Anonymkode: 80f42...735 Ja, fristelsen går over alt. Har bakt brød i dag som ligger på kjøkkenbenken, og hun holdt på i en time med å sutre og prøve å hoppe opp på benken.. da måtte jeg sette det på et annet rom. Hun er helt vill, har aldri vært borti lignende. 🙊 Vi har forbedringspotensiale på å øve med godbiter, hun faller gjerne for fristelsen der også.. takk for tips 😊 Anonymkode: ac947...999
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 Hvor ofte får hun mat? Mine hunder har fått mat 3/4 ganger om dagen, og har aldri hatt noe problem med at de stjeler mat. Å så kan jeg anbefale å gi litt Vom vedsiden av maten, de har flere typer som er ment som supliment til tørrfôr, da blir maten henne smakene mer enn tørt knekkebrød 😊 https://vomoghundemat.no/produkter/vom-taste/ Anonymkode: 38332...11e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Jeg har alltid gitt hundene mine menneskemat, det var da det de spiste før alt dette dårlige tørrforet kom. Har foret dem på rått kjøtt, frukt og grønnsaker for det meste, og gitt dem alt av rester. Har hatt veldig friske hunder. Hunder maser forøvrig etter menneskemat fordi tørrfor er drittkjedelig i lengden, de vil ha forskjellige smaker. Mine hunder tigget aldri ved bordet, og gjorde de det fikk de bare av maten. Hva er problemet? Anonymkode: d1b7e...0d0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, det var et veldig nyttig svar. Har ikke en gang tenkt på heller ha regler for bordet, isteden for maten. Takk! Det må vi øve på. Vi har prøvd fire ulike typer for allerede, så tror rett og slett hun har funnet ut at det finnes bedre at i huset😅 En ansatt i dyrebutikken forklarte meg at tørrfôr er som å spise knekkebrød uten noe på, og da er jo det veldig forståelig at hun ikke er så ivrig på det.. Anonymkode: ac947...999 Da jeg begynte å gi hunden min Norwegian polar, så ble hun generelt roligere og mindre irritabel. Tørrfôr er kjedelig og det svulmer opp i magen, som ikke er særlig digg. Norwegian polar ser litt ut som grov leverpostei, og det er fiber og annet addet i, og derfor et fullverdig fôr (man trenger ikke gi noe annet i tillegg). Man har det fryst, også tar opp en blokk for å tine. Når det tiner så renner det ikke av det (i motsetning til vom), og det lukter ikke noe spesielt heller. Veldig bra fôr 😀 jeg bruker å fylle en kong til hunden min med det, så får hun ligge og kose seg med det. Om hun sutrer og hopper opp på kjøkkenbenken, så kan du ha en regel om kjøkkenet også. Bruk body blocking til å få henne til å rygge ut av kjøkkenet (stå strak i kroppen, bena ut til siden, gå mot henne og si "bak/ut/rygg). Når alle bena hennes er utenfor kjøkkeninngangen sier du 'bra!' og gir henne en godbit. Prøver hun å komme inn igjen gjentar du øvelsen. Du må sikkert gjenta ganske mange ganger først, men hun vil snart forstå at kjøkkenet er ditt område og hun får ikke lov til å være der. Ikke vær streng eller sint i stemmen. Vær nøytral i stemme og kropp. Anonymkode: 4624d...27a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå